Tappara kaudella 2021–2022

  • 202 342
  • 791

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tapparan nelonen vetää Joona Luodon johdolla melkoista kevättä. Upealla tavalla on Luoto ottanut roolia tänä keväänä, kun oletetuilla kärkipelaajilla on vähän hiljaisempaa. Ainahan tuo on vääntää jaksanut, mutta nyt tulee tärkeitä onnistumisiakin. Samoin lämmittää Savinaisen kyky tehdä maaleja näissä peleissä. Luoto ja Savinainen tuntuvat olevan kotonaan näissä kevään peleissä, vaikka vähän kovempaa saa puolustaakin.

Myös Peltolan onnistuminen lämmitti. Hankala kausi, mutta kyllä siellä pilkahduksia näkyy.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Avalanche
Peltola on mielestäni saanut liikaa kuraa täällä jatkoajassa. Ei hän lähelläkään ole viime playoffsien tasoa, mutta loukkaantumisen jälkeen ei ole ollut tuttua Peltolaa tällä kaudella muutenkaan. Kuitenkin hän pystyy omalla taidollaan luomaan paikkoja hyökkäyspäässä ja tekemään odottamattomia siirtoja jotka yllättää puolustuksen. Näitä on nyt vaan nähty valitettavan vähän.

Suurin ongelma on Tapparalla ykköskentän puuttuminen, ei voi oikein puhua neljän sylinterin jauhamisesta kun se tärkein puuttuu, onneksi neloskenttä vetää aivan helvetin hyvin. Lisäksi Kuuselan panosta tässä odotetaan, valitettavan hiljaista on ollut meno Krissellä.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Suurin ongelma on Tapparalla ykköskentän puuttuminen, ei voi oikein puhua neljän sylinterin jauhamisesta kun se tärkein puuttuu

Hieman ihmettelen tätä keskustelua. Tämähän ei ole nyt vallan ensimmäinen kerta minkään kauden playoffeissa, että nimelliset ykköspelaajat pelaavat toisensa pois. Juuri tässä Tappara-KooKoo -sarjassa se on korostunut, että KooKoolta löytyy keinot pelata Tapparan nimekäs ykkösketju tehottomaksi. Samat keinot löytyivät myös Lukolta. Lukkoa vastaan Tappara ratkaisi sarjan paremmalla erikoistilannepelillään ja KooKoota vastaan sarja on ratkeamassa (ei ole vielä ratkennut!) Tapparan syvempään ratkaisijoiden osastoon. Jonkin verran jääkiekkoa seuraavalle näiden asioiden ei luulisi olevan yllätyksiä, mutta itse olen jossakin määrin odotellut niitä perusteluita, mikä se odotustaso Tapparan suhteen on. Ollaanko jossakin tämän kauden vaiheessa nähty jotain niin poikkeuksellinen musertavan superhyvää ja monipuolista Tapparaa, jonka tulemista tässä koko playoffit odotellaan?

Itse olen nähnyt ainakin koko kauden Tapparan pelissä (myös keväällä) joitakin selkeitä valuvikoja. Yksi suurin "vika" on se, että Tapparan peli perustuu niin voimallisesti noihin pitkiin hyökkäysalueen myllytyksiin, että tehokkuus on ollut paikoitellen ympäri kauden vähintään kyseenalaista. Kun sitä tehoa ei oikeastaan koko kauden mitassa ole juurikaan löytynyt niin puhuisin KooKoo-sarjassa viidellä tehdyllä maalilla jopa poikkeuksellisesta tehosta Tapparan tämän kauden yleistasoon suhteutettuna. C More jaksaa myös levittää omaa propagandaansa, jonka mukaan Tappara pelasi kauden parhaan ja seksikkäimmän pelinsä CHL:n finaalissa juuri Rögleä vastaan. Tässä(kin) pelissä Tappara oli minun näkemykseni mukaan suurimman osan pelistä täysin vastahyökkäyksien varassa ja ihan ansaitusti pienellä tehokkuudellaan Rögle sen lopulta voitti, kun se kokonaisuutenakin pystyi tuottamaan enemmän paikkoja kuin Tappara. Jos kauden paras peli on päättynyt 1-2 vierastappioon niin mitkä ovat sitten realistisia odotuksia varsinaisiin playoffeihin?

Ainakin minä voin itse tyytyä siihen selitykseen, että Tappara pelaa minun mielestäni ihan riittävän lähellä minun kokemaani tason tarvetta. Niillä pilvilinnoilla ei todellisissa sarjoissa tee mitään eikä lunastamatonta potentiaalia ole olemassa kuin ihmisten mielissä. Niin kauan kuin Tapparan juna puksuttelee eteenpäin näin niin sen kanssa on paras elää eteenpäin.
 

Eeyore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
... mitkä ovat sitten realistisia odotuksia varsinaisiin playoffeihin?
Realistisista en tiedä - kun kerta Tappara on kyseessä - mutta omat odotukseni ovat, että pelaisivat eivätkä välttelisi hengästymistä. Luoto-Rauhala-Puhakka sekä Savinainen ovat olleet pelipäällä, ja saaneetkin tulosta. Muut enemmän tai vähemmän unessa. Kyllä sen peruskatsojakin erottaa pelataanko siellä tunteella ja intohimolla, vai ollaanko vain tekemässä vähimmäismäärä hommia ja katsomassa mihin sattuu millionkin riittämään.
 
Viimeksi muokattu:

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä sen peruskatsojakin erottaa pelataanko siellä tunteella ja intohimolla, vai ollaanko vain tekemässä se vähimmäismäärä ja katsomassa mihin sattuu millionkin riittämään.

Silloin jompi kumpi meistä ei ole peruskatsoja. Minä en ole nähnyt koko playoffeissa Tapparan asenteessa yhtään mitään vikaa - ainoa peli, josta minulla on moitittavaa on tuo ensimmäinen peli Raumalla. Silloin Tappara saapui selvästi "selvittämään", millaiseen esitykseen Lukko parhaimmillaan Raumalla pystyy ja sehän selvisi heti siinä ensimmäisessä kohtaamisessa. Toisessa kohtaamisessa Raumalla oltiin selvitystyön jälkipuolella ja ymmärrettiin, ettei täältä tulisi ilmaista voittoa tokassa tai kolmannessa pelissä. Intohimo on aika vaikea käsite - kokonaisuutenakin - koska en usko vieläkään, että ammattilaisilla olisi minkäänlaisia ongelmia syttyä pelaamaan playoffeja. Enemmänkin kaikki Tapparan ongelmat minun näkökulmastani ovat enemmänkin johdannaisia ihan oikeasta pelillistä ongelmista, joita on ollut koko kauden.

Toisin kuin Tapparaa yleisesti "unelmahöttönä" käsittelevästä fanien höpinästä, katson Tapparan playoffeissa nähtyjen ongelmien juurisyiden löytyvän edelleenkin sieltä runkosarjasta. Tapparalla oli koko runkosarjan ajan kaksi täysin ylivertaista ongelmaa: a) suhteellinen tehottomuus hallintaan nähden b) kärkiyksilöiden kausittainen tuloksellinen katoaminen. Näistä ongelmista ei ole päästy eroon koko kaudella: jatkuvasti on ollut koko kauden ympäriinsä joku ketju aivan kujalla pelaamisestaan. Tapparan pelitapa perustuu rautalangasta vääntäen pitkiin kulmapeleihin ja kiekkokontrolliin vastustajan päädyssä - aikaisempaa merkittävästi vähemmän trappiin tai vastahyökkäyspelaamiseen (kuten esim. pitkällä jaksolla 2014-2018), jolloin peli perustui lähes kokonaan näihin. Puhun unelmahötöstä, koska varsinaista sisältöä odotukselle Tapparan dominoinnista jollakin osa-alueella ei varsinaisesti pelillisesti ole. Mitään runkosarjan näyttöjä ei ole olemassa siitä, että juuri tämä joukkue jossain vaiheessa rupeaisi sahaamaan voittoja jollakin täysin toisella tavalla.

Tappara voittaa ja kaatuu tuon nykyisen pelitapansa kanssa. Tämä kausi tai playoffit eivät tule missään nimessä riittämään "unelmahötön" ulosmittaukseen tai johonkin näyttäviin 7-0 paraatimarsseihin finaaleihin. Odotustaso on mielestäni edelleen varsin epärealistinen Tapparan ympäristössä - ja minun on hyvin vaikea nähdä, mitä muita suoritustasovaatimuksia keväällä voi olla kuin kulkea voittamalla kohti sitä mestaruutta. Vaikka millaista unelmahöttöä olisikin luvassa niin hopea ei tule lämmittämään ketään. Tapparalla on kaikki mahdollisuudet mestaruuteen ja pelaamisen tason ei edes tarvitse "merkittävästi" nykyisestä nousta - todennäköisesti pelkästään lepoetu ja motivaatio sekä hienosäätäminen suhteessa vastustajaan riittävät. Ja se on oikeastaan kaikki se, mitä oikeasti voi vaatia. Vaatimustaso, jossa 1-5 voiton jälkeen puhutaan siten kuin pelissä olisi jäänyt paljonkin vajaaksi kertoo mielestäni enemmän Tappara-fanien irtoamisesta tosiasioista kuin joukkueen alavireestä.
 

Tapsuttelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ollaanko jossakin tämän kauden vaiheessa nähty jotain niin poikkeuksellinen musertavan superhyvää ja monipuolista Tapparaa, jonka tulemista tässä koko playoffit odotellaan?
Kyllä itse ainakin olen odottanut, että se huolimaton peli ja "austinmaisten" kiekonmenetysten määrä vähenisi aika radikaalisti, mutta toistaiseksi ne pelit on olleet vähemmistössä. Nyt niitä kiekkoja vaan yksinkertaisesti hukataan liikaa, ihan paineettomissakin paikoissa. Osasta niistä annetaan vastustajalle aika hyviäkin maalintekopaikkoja, ja toisaalta niihin hukataan omia paikkoja toisessa päässä. Näitä nähtiin paljon runkosarjassakin, mutta se on itseäni häirinnyt, että niitä on tullut aika paljon edelleen, niin Lukko-peleissä, kuin näissä KooKoo-peleissäkin. Ei niitä kiekonmenetyksiä ja harhasyöttöjä ja kiekon päältä lumien pyyhkimisiä esim. siinä mainitsemassasi CHL-finaalissa juurikaan nähty, vaan syötötkin napsui lapaan ja puolustuspäässä hoidettiin aika varmasti kiekot pois omalta alueelta. Jos tuota huolimatonta peliä saisi selkeästi karsittua, niin silloin saataisiin sitä omaa pelivirtausta tasaisemmaksi, ja oltaisiin ainakin lähempänä tuota mainitsemaasi poikkeuksellisen musertavan superhyvää ja monipuolista Tapparaa.

Kun tätä virheherkkää Tapparaa vertaa siihen pelivarmaan Tapparaan, niin jotenkin sen kuvan niistä ukoista jäällä kuitenkin saa, että ensin mainitussa versiossa vaan pelaillaan ja seuraillaan, että miten peli etenee ja reagoidaan sitten pelitempoon, jos näyttää siltä, että tämä pelailu ei riitä. Tämä on siinä mielessä aika hassua, että tapparalaiset kun ovat itsekin monesti kauden aikana puhuneet, että heidän ei kannattaisi siihen päästä-päähän hurlumhei-kiekkoon lähteä, koska eivät ole siinä vahvimmillaan, mutta jostain kumman syystä silloin kun sellaiseen peliin on vastustajan takia ollut pakko mennä, niin kiekkovarmuuskin on ollut paljon paremmalla tasolla kuin niissä tapparamaisissa, hieman hidastempoisissa peleissä, joissa vedellään niitä pitkiä kiekkoja, kun syötöt ei osu kohdilleen.

Siihen niin sanotun ykköskentän tilanteeseen kommenttina, että vaikka tehotilastojen valossa aika hiljaista on ollutkin, niin kyllä he kuitenkin usein saavat kiekonhallinnan ja niitä pitempiä pyörityksiä vastustajan päähän, ja sehän on kaikki pois vastustajan pelinrakentelusta ja heidän ajastaan hyökkäysalueella. Kyllä niilläkin tehokkaasti saadaan kuitenkin sitä vastustajan peliä sekaisin ja osaltaan helpotetaan muidenkin ketjujen työtä. Onneksi niitä maalintekijöitä on kuitenkin löytynyt niistä muistakin ketjuista, mutta kaikilla ketjuillahan kuitenkin oma roolinsa ja iso merkitys on siihen ollut, että se finaalipaikkakin ihan realistinen on. Olkoonkin, että se peli ei aina sitä kauneinta ole ollut, eikä kaikilta ukoilta ole tehoja ihan niin tullut, kuin mitä odotusarvo on ehkä ollut. Mutta tämäkin on vielä toistaiseksi riittänyt.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Tapsuttelija siinä oli ainakin perusteita kerrakseen. Pakko nostaa hattua itse kommentille: tästä voin olla jossakin määrin samaa mieltä, vaikken kyllä tällaista yleisilmettä jaa kovinkaan monesta pelistä.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Avalanche
Hieman ihmettelen tätä keskustelua. Tämähän ei ole nyt vallan ensimmäinen kerta minkään kauden playoffeissa, että nimelliset ykköspelaajat pelaavat toisensa pois. Juuri tässä Tappara-KooKoo -sarjassa se on korostunut, että KooKoolta löytyy keinot pelata Tapparan nimekäs ykkösketju tehottomaksi. Samat keinot löytyivät myös Lukolta. Lukkoa vastaan Tappara ratkaisi sarjan paremmalla erikoistilannepelillään ja KooKoota vastaan sarja on ratkeamassa (ei ole vielä ratkennut!) Tapparan syvempään ratkaisijoiden osastoon. Jonkin verran jääkiekkoa seuraavalle näiden asioiden ei luulisi olevan yllätyksiä, mutta itse olen jossakin määrin odotellut niitä perusteluita, mikä se odotustaso Tapparan suhteen on. Ollaanko jossakin tämän kauden vaiheessa nähty jotain niin poikkeuksellinen musertavan superhyvää ja monipuolista Tapparaa, jonka tulemista tässä koko playoffit odotellaan?
En ihan täysin osta tätä. Tottakai ykköskentät saattaa pimentää toisensa, mutta kyllä minä ainakin odotan että runkosarjassa dominoinut kenttä ei katoa täysin kuvasta playoffeissa. Maalit ovat aina pienestä kiinni eikä tehoja kentällä välttämättä tule, mutta kyllä ykköskentän pitäisi silti erottua vaarallisuudellaan kentältä.

Levtchi oli runkosarjassa sen tason pelaaja, ettei mikään erityisvartiointi selitä vaisuutta playoffseissa. Morley oli kahdessa viimeisessä Lukko pelissä todella hyvä, mutta nyt ei erotu kentältä ollenkaan. Kyllä parhailta pitää myös vaatia enemmän.

Tepsin ykköskenttä tekee paria maalia per peli, miksei heitä pelata pois?
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä parhailta pitää myös vaatia enemmän.

En usko, että löydämme tästä keskustelusta toisiamme. Sinulla on kaikki oikeus nähdä asia juuri niin kuin näet, minä näen toisin. Jos tämän väännän rautalangasta niin:

Jos Tappara johtaa sarjaa 3-1 pelien maalimäärät huomioiden:

Tappara 3-4 KooKoo (JE)
KooKoo 3-6 Tappara
Tappara 4-2 KooKoo
KooKoo 1-5 Tappara

Minun mielestäni erityisesti vieraspelien maalimäärät huomioiden - ei en vaadi Tapparalta kyllä yhtään mitään enempää. Playoffeissa minulle henkilökohtaisesti on aivan se ja sama, kuka ne maalit tekee, kunhan joku ne tekee. Nyt tällä osa-alueella ovat kunnostautuneet Savinainen & Luoto - ykkösketjulla on ollut paikkoja tehdä maaleja ja niin kauan kuin tilanne sellaisena säilyy niin myös mahdollisuus onnistumiseen - kaikkine vaatimuksineen - on olemassa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Avalanche
En usko, että löydämme tästä keskustelusta toisiamme. Sinulla on kaikki oikeus nähdä asia juuri niin kuin näet, minä näen toisin. Jos tämän väännän rautalangasta niin:

Jos Tappara johtaa sarjaa 3-1 pelien maalimäärät huomioiden:

Tappara 3-4 KooKoo (JE)
KooKoo 3-6 Tappara
Tappara 4-2 KooKoo
KooKoo 1-5 Tappara

Minun mielestäni erityisesti vieraspelien maalimäärät huomioiden - ei en vaadi Tapparalta kyllä yhtään mitään enempää. Playoffeissa minulle henkilökohtaisesti on aivan se ja sama, kuka ne maalit tekee, kunhan joku ne tekee. Nyt tällä osa-alueella ovat kunnostautuneet Savinainen & Luoto - ykkösketjulla on ollut paikkoja tehdä maaleja ja niin kauan kuin tilanne sellaisena säilyy niin myös mahdollisuus onnistumiseen - kaikkine vaatimuksineen - on olemassa.
En minäkään Tapparalta joukkueena vaadi enempää (jos kenelläkään nyt on oikeutta vaatia yhtään mitään), tulokset puhuu kyllä puolestaan. Mutta joukkueen ykköskenttä joka alisuorittaa on yksinkertaisesti huono asia. Jos Tappara menee finaaleihin niin vastus kovenee ja Tapparan pitää pelata pykälää paremmin. Jos ykköskenttä ei pysty silloin pelaamaan parasta peliään niin Tappara antaa turhaan tasoitusta vastustajalle.

Kirjoitit että ykköskentällä on kyllä ollut paikkoja. Minun mielestä 5v5 pelissä niitä ei ole ollut niin paljoa. Pisteetkin taitaa mutu tuntumalla olla suurimmaksi osaksi ylivoimalta.
 

Eeyore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minä en ole nähnyt koko playoffeissa Tapparan asenteessa yhtään mitään vikaa - ainoa peli, josta minulla on moitittavaa on tuo ensimmäinen peli Raumalla. Silloin Tappara saapui selvästi "selvittämään", millaiseen esitykseen Lukko parhaimmillaan Raumalla pystyy ja sehän selvisi heti siinä ensimmäisessä kohtaamisessa.
Lukko sarjan 4-1 voitot mairittelevat hieman Tapparaa. Erikoistilanne- ja maalivahtipelaaminen oli parempaa, jolla irtosi lopulta tarvittavat voitot. Asenne parani loppua kohden, mutta pelit 1-3 olivat melko tuskaista katsottavaa. Osittain pelitavallisista syistä - Lukon onnistuessa estämään Tapparan avauspeli - osin taas puolittaisen tekemisen takia. Ainoa eheä 60 minuuttinen Tapparalta oli tuo viimeinen peli. Muissa vähintään erän verran seisoskelua ja ihmettelyä. En nauttinut.


Toisessa kohtaamisessa Raumalla oltiin selvitystyön jälkipuolella ja ymmärrettiin, ettei täältä tulisi ilmaista voittoa tokassa tai kolmannessa pelissä. Intohimo on aika vaikea käsite - kokonaisuutenakin - koska en usko vieläkään, että ammattilaisilla olisi minkäänlaisia ongelmia syttyä pelaamaan playoffeja.
Mikäli tuo asia ymmärrettiin toisessa pelissä, se ei kauheasti näkynyt kolmannessa. Tappara oli 5v5 melko huono siinä. Toinen erä oli muistaakseni Lukon rallia, mutta onneksi Savinainen sai iskettyä karat sisään. Kolmannessa erässä puolustettiin kohtalaisesti, mutta mitään pitkiä kulmaralleja vastustajan päädyssä en muista nähneeni. Ovat melko hyvä keino puolustaa johtoasemaa, keskialueen seisoskelun sijaan. Tapparan trap tosiaan on melkoinen vitsi nykyisin.


Enemmänkin kaikki Tapparan ongelmat minun näkökulmastani ovat enemmänkin johdannaisia ihan oikeasta pelillistä ongelmista, joita on ollut koko kauden.
Kouvolassa 3-1 tilanteessa Tappara muutti pelitapaansa ja myös pelaajien tunnetaso nousi. Nuo erät kaksi ja kolme ovat olleet melko lailla parasta Tapparaa pudotuspeleissä. KooKoolla kova kuormitus, pelaajia tippunut pois. Silti lähdettiin taas seisoskelemaan peleissä kolme ja neljä. Järjetön pudotuspeliohjelma sekä vastustajan loukkaantumiset alkoivat Tapparan onneksi näkyä, ja molemmista lopulta voitot.


Toisin kuin Tapparaa yleisesti "unelmahöttönä" käsittelevästä fanien höpinästä, katson Tapparan playoffeissa nähtyjen ongelmien juurisyiden löytyvän edelleenkin sieltä runkosarjasta. Tapparalla oli koko runkosarjan ajan kaksi täysin ylivertaista ongelmaa: a) suhteellinen tehottomuus hallintaan nähden b) kärkiyksilöiden kausittainen tuloksellinen katoaminen. Näistä ongelmista ei ole päästy eroon koko kaudella: jatkuvasti on ollut koko kauden ympäriinsä joku ketju aivan kujalla pelaamisestaan.
Suhteellisen tehoton hallinta juontaa juurensa siitä, ettei äijiä kiinnosta pyrkiä maalille. Kiekon läpsyttely kulmissa lienee hauskempaa. Todellisia tekopaikkoja tuolla näennäisellä hallinnalla ei kauheasti luoda.

Levtchi on tuon puuhastelun ruumillistuma melko usein. Todella laiskannäköistä peliä, jossa otetaan potku silloin toinen tällöin. Ei mikään ihme, että maalisarake näyttää nollaa näissä pudotuspeleissä. Muutamaa ylivoimalla saatua paikkaa lukuunottamatta tuolla työmäärällä ei niitä liiemmin tulekaan.

Yksityiskohtana mainittakoon tuo toinen KooKoo -sarjan peli, jossa Luoto pelasi Levtchin tilalla ykkösketjussa. Tekeminen oli ihan eri tasolla, vaikka palkintoa ei tullutkaan maalin muodossa.

Ylipäänsä tuo läpsyttely ketjujen 1-3 (poislukien Savinainen ja varauksin Virta) korostuu, kun vertaa tekemistä nelosketjun peliin. Siellä äijät painavat oikeasti hyvällä tunteella ja tekemisellä. Hyviä asioita tapahtuu, peliä käännetään vastustajan päätyyn. Ei tuo siitä ole kiinni, että Luoto-Rauahala-Puhakka olisivat taitotasoltaan jotenkin ylivertaisia muihin pelaajiin nähden. Erona on porukan työmoraali.


Tapparan pelitapa perustuu rautalangasta vääntäen pitkiin kulmapeleihin ja kiekkokontrolliin vastustajan päädyssä - aikaisempaa merkittävästi vähemmän trappiin tai vastahyökkäyspelaamiseen (kuten esim. pitkällä jaksolla 2014-2018), jolloin peli perustui lähes kokonaan näihin.
Tapola voi piirrellä pelikirjaansa millaisia kuvioita tahansa. Niin kauan kuin pelaajilla ei ole tunne mukana eikä töitä tehdä, niin se ja sama mitä pelikirjassa lukee. Esimerkiksi nuo pitkät kulmarallit jäävät kokonaan saamatta, ellei hyökkäysalueella isketä vastustajaan terävillä potkuilla kiinni, voiteta kaksinkamppailuita laidassa ja niin edespäin.


Puhun unelmahötöstä, koska varsinaista sisältöä odotukselle Tapparan dominoinnista jollakin osa-alueella ei varsinaisesti pelillisesti ole. Mitään runkosarjan näyttöjä ei ole olemassa siitä, että juuri tämä joukkue jossain vaiheessa rupeaisi sahaamaan voittoja jollakin täysin toisella tavalla.
Asian ydin on yhä se, että Tapparassa liian moni hiihtelee hikeä vältellen kentällä. Harva varmaan mitään "unelmahöttöä" odottelee, mutta kyllä aiheellista on vaatia enemmän tunnetta ja tekemistä kentälle.


Tapparalla on kaikki mahdollisuudet mestaruuteen ja pelaamisen tason ei edes tarvitse "merkittävästi" nykyisestä nousta - todennäköisesti pelkästään lepoetu ja motivaatio sekä hienosäätäminen suhteessa vastustajaan riittävät. Ja se on oikeastaan kaikki se, mitä oikeasti voi vaatia.
Tapparalla on jonkinlaiset mahdollisuudet mestaruuteen. Selvää kuitenkin on, että tuon tekemisen tason kenttien 1-3 osalta pitää nousta useammankin napsun. Sekä TPS että Ilves syö tuollaiset läpsyttelijät elävältä, ja taululla seisoo illasta toiseen rumat lukemat.


Vaatimustaso, jossa 1-5 voiton jälkeen puhutaan siten kuin pelissä olisi jäänyt paljonkin vajaaksi kertoo mielestäni enemmän Tappara-fanien irtoamisesta tosiasioista kuin joukkueen alavireestä.
Tappara oli tuossa viimeisessä pelissä parempi erät kaksi ja kolme. Ensimmäistä KooKoo vei ja loi selkeästi paremmat tekopaikat. Onneksi Heljanko oli taas vireessä. Kova kuormitus sekä Teräväisen tipahtaminen pois kokoonpanosta kallistivat tuon pelin selkeästi Tapparalle, eikä voittajasta 1-2 maalin jälkeen ollut liiemmin epäselvyyttä.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Eeyore luulen, ettei me saavuteta minkäänlaista yhteisymmärrystä aiheesta, vaikka vastaisin sinulle joka kohtaan :) Kiitos kuitenkin perusteellisesta vastauksesta. Itse olen kokenut juuri tämän tapparalaisen irtoamisen todellisuudesta niin, että turhan usein perustelu kaikkeen löytyy Tapparan omasta asenteesta. Pelilliset odotukset eivät minusta vain yksinkertaisesti ole realistisia - samoin kuin se, että oletus siitä, mitä on esim. Tappara-TPS tai Tappara-Ilves -sarja - jos profeettoja on keskuudessamme niin hyvä, mutta eiköhän tuollaisessakin sarjassa meillä jotain sanottavaa olisi. Ja jos ei olisi niin mitäpä sitten? :)
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Kouvolassa 3-1 tilanteessa Tappara muutti pelitapaansa ja myös pelaajien tunnetaso nousi. Nuo erät kaksi ja kolme ovat olleet melko lailla parasta Tapparaa pudotuspeleissä. KooKoolla kova kuormitus, pelaajia tippunut pois. Silti lähdettiin taas seisoskelemaan peleissä kolme ja neljä. Järjetön pudotuspeliohjelma sekä vastustajan loukkaantumiset alkoivat Tapparan onneksi näkyä, ja molemmista lopulta voitot.
Joo, järjetön ohjelma ja loukkaantumiset alkoivat näkyä KooKoon pelissä. Mites, voisikohan olla niin että ne näkyvät vähän Tapparankin pelissä? KooKoohon ne ovat iskeneet kovempaa, mutta tuskin Tapparakaan niille on immuuni.
 

Eeyore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Vintsukka

Kyllähän Hamara on selkeästi heikompi kuin Tuulola tai Kinnunen, joten ovat iskeneet myös Tapparaan. Lukko -sarja päästiin kuitenkin vetämään pitkälti läpi parhaalla mahdollisella kokoonpanolla. Ei peli siinäkään sarjassa vakuuttanut.

Tuloksellisesti Tappara on pelannut pudotuspelit erinomaisesti. Itse peli tulosten takana ei itseäni ole miellyttänyt kuin yksittäisiä eriä siellä täällä. Selkeästi parempaan tuo joukkue mielestäni pystyy, mutta syystä tai toisesta tekeminen on valtaosan ajasta täyttä puuroa.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Kyllähän Hamara on selkeästi heikompi kuin Tuulola tai Kinnunen, joten ovat iskeneet myös Tapparaan. Lukko -sarja päästiin kuitenkin vetämään pitkälti läpi parhaalla mahdollisella kokoonpanolla. Ei peli siinäkään sarjassa vakuuttanut.
Parhaalla kokoonpanolla joo, mutta entä ilman loukkaantumisia? Playoffeissa tietenkin kaikki on helvetin terveitä, mutta esim. Levtchin otteet ovat olleet sellaisia, että en yllättyisi, jos kauden jälkeen todettaisiin hänen pelanneen puolikuntoisena. Tuskin Levtchi sitä yhtä peliäkään laiskuuttaan missasi.

Mutta mitään tietoa minulla ei tietenkään ole, tämä on pelkkää spekulaatiota. Sinun mielestäsi Levtchiä ei kiinnosta, minun mielestäni hän saattaa olla klesana.

Tuloksellisesti Tappara on pelannut pudotuspelit erinomaisesti. Itse peli tulosten takana ei itseäni ole miellyttänyt kuin yksittäisiä eriä siellä täällä. Selkeästi parempaan tuo joukkue mielestäni pystyy, mutta syystä tai toisesta tekeminen on valtaosan ajasta täyttä puuroa.
Totta kai joukkue pystyy paljon parempaan, esim. CHL-finaali näytti sen. Mutta nyt pelataan parhaimmillaan viittä matsia viikossa ja ainoaan tavoitteeseen pääseminen vaatisi vielä yhtä paras seitsemästä -sarjan voittoa tämän jälkeen. En tiedä kuinka paljon parempaa mikään joukkue realistisesti tuossa tilanteessa pystyisi.
 

Eeyore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Vintsukka

Levtchilla tosiaan voi olla vamma tai sairastelua taustalla. Melko heikosti 5v5 pelissä toistaiseksi pudotuspeleissä esiintynyt. Tuo ykkösketju oli selkeästi parempi, kun Luoto hiihteli laidalla. Mielestäni kyse ei ole kuitenkaan pelkästään Levtchista, vaan aika pitkälti joukkoanemiasta.

Mitä taas pelaamiseen ja vauhtiin tulee. Kaudella 2017-2018 Kärpät pelasivat erittäin nopeatempoista vauhtikiekkoa läpi kauden. Tappara selvitti tiensä loppupeleihin kaatamalla TPS:n suoraan otteluvoitoin 0-4, samaan aikaan kun Kärpät tahkusi omaa välieräänsä Hinkiä vastaan täydet seitsemän peliä.

Loppupeleissä Kärpät jatkoi luisteluaan samaa tahtia ja paineli 3-0 johtoon sekä lopulta mestaruuteen. Mitä ottelusarjasta muistan, niin ei siinä kyllä Kärpillä alkanut yhtään piiputtaa.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Loppupeleissä Kärpät jatkoi luisteluaan samaa tahtia ja paineli 3-0 johtoon sekä lopulta mestaruuteen. Mitä ottelusarjasta muistan, niin ei siinä kyllä Kärpillä alkanut yhtään piiputtaa.
Itseasiassa muistelen Kärppien olleen tuossa ratkaisupelissä aikalailla mehuilla, mutta siinä Tappara häpeällisesti lähti seisoskeluun mukaan ja pelkästi enemmän häviämistä kuin uskalsi voittaa. Sitten joku Mäkelä teki tyyliin uransa ensimmäisen maalin vastakiekkoon ja peli päättyi 0-1. Hakanpäähän otti tuossa sarjassa osumaa ja oli sivussa useamman (?) pelin.
 

Eeyore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itseasiassa muistelen Kärppien olleen tuossa ratkaisupelissä aikalailla mehuilla, mutta siinä Tappara häpeällisesti lähti seisoskeluun mukaan ja pelkästi enemmän häviämistä kuin uskalsi voittaa. Sitten joku Mäkelä teki tyyliin uransa ensimmäisen maalin vastakiekkoon ja peli päättyi 0-1. Hakanpäähän otti tuossa sarjassa osumaa ja oli sivussa useamman (?) pelin.
Voi olla, muistikuvani kyseisestä sarjasta ovat onneksi melko hämärät. Pelissä numero viisi Tappara meni 0-4 johtoon, mutta oli täysin köysissä Kärppien tullessa 4-4 tasoihin. Kolmannessa erässä Tapparan pelasti noin ainut hyökkäys, jossa Peltola ja Järvinen viimeistelivät 4-5 voitto-osuman.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Voi olla, muistikuvani kyseisestä sarjasta ovat onneksi melko hämärät. Pelissä numero viisi Tappara meni 0-4 johtoon, mutta oli täysin köysissä Kärppien tullessa 4-4 tasoihin. Kolmannessa erässä Tapparan pelasti noin ainut hyökkäys, jossa Peltola ja Järvinen viimeistelivät 4-5 voitto-osuman.
Kyllä, siinä matsissa Kärpät laittoivat kaiken likoon ja Tappara jähmettyi kuten Suomi kotikisoissa Ruotsia vastaan. Pikku tuurilla kairattiin siitä voitto.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Muutaman vuoden tauon jälkeen finaaliin. Maistuu.

Luoto, Leskinen, Savinainen... Tapparan voi tällä kaudella todeta onnistuneen loistavasti kauden aikaisten vahvistusten kanssa. Kovalla tasolla vetävät herrat kevään pelejä niitä ratkoen.

Nelosketjun tekeminen varsinkin tässä KooKoo sarjassa oli toki aivan käsittämätöntä sekin. Nimellinen nelonen otti tulosvastuun harteilleen upeasti. Joona Luodolla on nyt pudotuspeleissä enemmän pisteitä kuin runkosarjassa. Runkosarjan piste-ennätys on täysin tavoitettavissa tämän kevään pudotuspeleissä, yhden se vaatisi vielä, että samoihin lukemiin pääsisi. Huikeaa suorittamista.

Parannettavaa on edelleen. Katseet kääntyvät ensi sijaisesti Levtchin, Morley ja Merelän suuntaan. Enemmän on lupa odottaa. Todettava kuitenkin on, ettei joukkuetta tässä kohtaa liikaa moittia voi. Tappara meni aika suvereenisti halki välierien, vaikka pelissä edelleen on varaa parantaa.


 
Viimeksi muokattu:

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tappara meni aika suvereenisti halki välierien, vaikka pelissä edelleen on varaa parantaa.

Tappara mennyt aika suvereenista läpi playoffien tähän asti. 10 peliä on pelattu ja kahdeksan niistä on voitettu. Toinen tappioista on tullut maalilla, toinen jatkoajalla. Täytyy nauttia fanina ihan pieni hetki, koska näin vakuuttavasti Tappara on mennyt viimeksi finaaliin kaudella 2012-13....
 

Dynamo_FIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ketterä
Ai jeesus miten huima olotila pelkästä finaalipaikasta.
Tuohon jos (kun) saadaan Tapparan & Ketterän pokaalit, niin mitäpä muuta ihminen tarviaa:D
 

eemuman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Täytyy sanoa et hyvin äijät veti, hallissakin oli eilen ihan huikea tunnelma. Hieno myös nähdä kuinka Bonsasta ja muita KooKoolaisia kunnioitettiin myös pelin jälkeen!

Kakkosottelun 3-1 tilanteen jälkeen ja pienten kynsienpureskeluiden ja jännityksen jälkeen maalit menikin sitten 18 - 4 Tapparalle. Eipä tuota enään paljoa paremmin mun mielestä vois edes vetää.
 
En tiedä mistään mitään, en edes sitä, että mistä kuuluisi kysyä, joten:

Mikä on finaalien lipunmyynnin tilanne? Onko tiistaille toivoakaan saada lippu jostain, mistä? Satun olemaan Tampereella tiistaina päivän töissä ja olisi mukava tulla katsomaan uutta hallia ensimmäistä kertaa.

edit. Näköjään keskiviikkona se 1. finaali, joten unohtakaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös