Itse toivoisin Arttu Ilomäen jatkavan myös ensi kaudella Tapparassa. Sen verran hyvin kaveri on nuo muutaman pelin pelannut ja jos loppupelit jatkuvat samalla tavalla, niin kaveri voi olla "ties mitä" ensi kaudella.
Kyllähän Ilomäelle olisi hyvä saada pahvi tehtyä pidemmällä tähtäimellä ajateltuna. Arttu ei kuitenkaan vaikuta erityisen todennäköiseltä NHL-pelaajalta, mutta Euroopassa hyvän uran tekeminen on ihan mahdollista ainakin ensimmäisten näyttöjen perusteella. Ei tuollaisia pisteputkia kovin usein olla A-junnuista nostetulla jätkällä nähty liigassa, saati sitten Tapparassa.
Ilomäen suorituksen arvoa nostaa se, että herra on selkeästi ollut kokoonpanoon päästyään hyökkäyspäässä niitä vahvimpia lenkkejä. Arttu ei siis ole päässyt valmiiksi kovia tehoja takovaan ykkösketjuun kolmanneksi lenkiksi lyömään kiekkoa tyhjään reppuun, vaan on omilla avuillaan ratkonut pelejä. 8 ottelun otanta on mun mielestä melko riittävä sanomaan, että mistään pelkästä suonenvedosta Ilomäen otteissa ei ole kyse. Pisteet ovat jakautuneet suhteellisen tasaisesti: ei jaakkopellistyyppisesti ekaan peliin 3+2, sitten kuus peliä kiikareilla, jonka jälkeen taas joku 1+3.
Ilomäki mainitsi jossain haastattelussa Tapparan senttereistä omaksi suosikikseen Petri Kontiolan. Ilomäen peliä katsellessa tuo ihailu on selvästi nähtävissä, ja ainakin itse olen nähnyt Artussa paljon samaa kuin nuoressa Konnassa. Pehmeä kiekkotatsi, äärimmäinen rauhallisuus, laaja kentän hahmottaminen ja hyvä syöttäminen ovat kaikki yhdistäviä tekijöitä. Eikä kumpikaan ole luistimilla mikään uskomaton raketti.
Rautakorven joukkueita Tapparassa on leimannut oikeastaan aina se, että senttereistä on jopa ylitarjontaa. Toki joukkuetta on rakennettu nyt lähtökohtaisesti ilman Ilomäkeä ylemmissä ketjuissa, mutta kyllähän tällaiselle pelimiehelle pahvi on tehtävä.
Olisiko muuten sellainen NHL-tyyppinen sopimus mahdollinen, eli Artulle tehtäisiin kolmen vuoden pahvi, josta ensimmäinen kausi menisi vuokralla joko jossain toisessa liigaseurassa tai esimerkiksi Ruotsin Allsvenskanissa? Olettaen siis että Artun taidoille sopivaa roolia ei vielä tulevan kauden Tappara-ryhmästä Rautakorven mielestä löydy, eli hyökkäyspäässä esimerkiksi Männikön sopimuksen purkaminen ei tule kyseeseen. Tämä nyt ei tietenkään omasta mielestäni olisi mikään paras (tai edes hyvä) vaihtoehto, mutta jollain tavalla Arttu kirvespaitaan tulisi kiinnittää. Eri asia tietenkin suostuuko kukaan pelaaja tuollaiseen viritykseen...
Toki myös ao. kaltainen kokoonpano, jossa neljä tasaisen vahvaa ja kovakuntoista viisikkoa painavat kiekkokontrolliin nojaten peliä vastustajan päätyyn vaihdosta toiseen, olisi vähintäänkin mielenkiintoinen:
Erkinjuntti - Koskiranta - Peltola
Kaijomaa - Aalto
Ilomäki - Makkonen - Venäläinen
Saravo - Leimu
Ahtola - Barkov - Männikkö
Liimatainen - Jyrkkiö
Kaksonen - Järvinen - Nieminen