On muuten valtava ero Ilves Hockeyn ja Ilveksen jalkapallon ottelutapahtumien markkinoinnissa. Siinä missä Facebookissa jalkapallo Ilveksellä on pyöreesti 8000 seuraajaa, niin jääkiekkopuolella Ilveksellä on n. 37 000 seuraajaa. Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä että jääkiekko puolella tavoitetaan reilusti yli nelinkertainen määrä potenttiaalisista katsojista. Jalkapallossa Ilveksen keskiarvo on siellä 3500 katsojan tuntumassa, kun jääkiekossa mennään reilun 4100 katsojan keskiarvolla tällähetkellä, toivottavasti kohti kevään 5000 katsojan keskiarvoa.
Katsoja lukuja voidaan perustella lähes loputtomiin erilaisin argumentein, lippu hinnoilla, jalkapallo-ottelu määrillä, ulkokeleillä, auringolla, sateella tai televisioinnilla. Ilveksen Tanssivat Sudet tekevät helvetin laadukasta työtä markkinoinnin saralla, on kummeli-videota, parkkisakkoa, pehmolelu-kamppaniaa ja monia muita ns. ainutlaatuista juttua. Kuitenkin tänä kesänä kun on katsonut jalkapallon puolella olevaa pöhinää niin tuntuu, että suomalaisessa ottelu-markkinoinnissa on ennen Ilves-jalkapalloa unohdettu se oleellisin eli itse tapahtuman markkinointi.
Ilveksen perhe-lippu paketti on edullinen tarjous, Ilveksen kummeli-videot on hauskoja kuittailuita vastustajille. Mutta mille tapahtumalle ja koska? Nykypäivänä riittää 4000-5000 katsojan saamiseksi Hakametsään liigan-otteluohjelma, Ilveksellä on ihan älyttömän orjentoituneet ydin kannattaja porukat jotka osaavat etsiä otteluohjelmasta seuraavan kotiottelun ja kävellä halliin. Itse seuraan tiiviisti jääkiekkoa ja tiedän että tänään on HPK-ottelu, mutta en tiedä ulkomuistista seuraavaa ottelua. Sen sijaan jalkapalloa en seuraa yhtä-aktiivisesti, mutta olen tiennyt pelkästään silloin tällöin Facebookissa käymällä noin viikon verran että Ilves-jalkapallo pelaa Lahtea vastaan tulevana viikonloppuna.
Ilves-jalkapallo markkinoi yksittäisiä otteluita päivittäin, jopa useasti saman päivän aikana sosiaalisessa mediassa. Uskon että tämä tavoittaa paremmin satunnaisen katsojan kuin yksi hieno mainos facebookissa tai lehdessä. Mainos voi jäädä itsessään mieleen, mutta monesti koska se ottelu on, ei jää ensimmäisellä silmäyksellä. Harva ihminen selaa Aamulehteä useaan otteeseen tai vastaavasti Facebookissa lukee samoja päivityksiä useammin kuin kerran, jos se menee ohi uutis-syötteessä niin se on voi voi.
Nopea katsaus mitä Facebookissa Ilveksestä on sanottu viimme aikoina:
Ilves (jalkapallo):
18.9 Kerrotaan että 27.9 seuraava kotiottelu
19.9 Voitto Kupsista, kerrotaan koska seuraava kotiottelu Lahtea vastaan
19.9 Toivotetaan kannattajat 27.9 Tammelaan(hehkutetaan tunnelmaa)
20.9 Loi tapahtuman 27.9 Ilves-Fc Lahti Tammelan iltavalossa
21.9 Hehkutetaan edellispäivän voittoa
21.9 Hehkutetaan voittoputkea
21.9 Hehkutetaan voittomaalintekijää
21.9 Kapteenin haastattelu
21.9 Muistutetaan että Ilves - Lahti otteluun on enään 6 päivää
21.9 Muistutus junioreiden otteista
22.9 Naisten maajoukkueen mukana olleiden Ilvesläisten otteista
22.9 Kuvia toissapäiväisestä voittopelistä, muistuteen että 27.9 on Lahtea vastaan ottelu
22.9 Mehustellaa voittoputkella ja toivotaan että se jatkuu Lahtea vastaan
22.9 Mainostetaan Lahti-ottelua
23.9 Kiitetään facebook-seuraajia joita tulee lisää
---
27.9 GAMEDAY!
Ilves (Jääkiekko)
16.9 Ensimmäinen mainos seuraavasta kotiottelusta Ilves - HPk
16.9 Tyrväinen kertoo että hyvä pöhinä päällä
17.9 Julkistetaan perhelippu, mainitaan kotiottelusta Ilves - HPK
18.9 Ilves ouluun
19.9 Turpiin tuli
20.9 Linkki sponsorin sivuille
21.9 Myydään jäsenkorttia
21.9 Kummeli-video Ilves-HPK ottelusta
22.9 Byres Ilvekseen
22.9 Byresin haastattelu
23.9 GAMEDAY!
Ohan siinä ihan mieletön ero kumpaa ottelutapahtumaa markkinoidaan nimenomaan ottelutapahtumana jota kannattaa odottaa ja jonne kannattaa tulla. Jalkapallo Ilves ei edes puhu lipunhinnoista, jotka sikäli ovat halvat vaan pyytää yleisöä tulemaan paikalle. Kehutaan tunnelmaa, mainostetaan Tammelaa suomen kauneimpana stadionina, kuvataan/videoidaan kannustavaa yleisö, yritetään luoda kuva tapahtumasta josta ei kannata jäädä paitsi ja josta kannattaa jopa maksaa. Välillä hehkutetaan vastustajan mielenkiintoista pelaajaa ja haetaan tällä taistelupari mitä kannattaa seurata. Tuntuu että jääkiekkopuolella (ei pelkästään Ilveksen) yritetään laskea vaan hintoja ja toivotaan että joku edes maksaisi.