Tampere – mainettaan parempi kaupunki

  • 324 798
  • 1 755

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
theace kirjoitti:
Tuo jälkimmäinen kommentti on niin totta, autojen kanssa alkaa olla aika ahdasta, Kekkosentie ja moni muu väylä on aika tukossa tuossa neljän korvilla.

Eiköhän tuo n. vuoden päästä helpota kun saavat sen läntisen kehämotarin valmiiksi.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse tykkäsin kovasti asua Tampereella. Nyt Helsingissä asuvana huomaa että julkinen liikenne toimii täällä paremmin, mutta kyllä siellä Tampereellakin kohtuuvaivalla pääsi paikasta toiseen.

En tiedä muuttaisinko enää Tampereelle, koska sinne jäi toisaalta erittäin ikäviä muistoja, ja kaikki sen aikaiset kamut ovat muuttaneet tänne Helsinkiin...
Yksi vaihe elämässä silti, ja jatkismiitit olivat kokemisen arvoisia :)
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
pikku-hermanni kirjoitti:
Juurikin näin! Molemmissa kaupungeissa useamman vuoden asuneena tiedän omasta mielestäni varsin hyvin, että myös Helsingissä tervehditään oikein nätillä hymyllä jos vain itse siihen aihetta antaa!

Totta. Molemmista kaupungeista löytyy tämä hyvä yksityiskohta. Pieni ero näissä kuitenkin on, Helsingissä nätin hymyn esittää usein sukat punteissa kulkeva jamppa, kun taas Tammereella useammin tytsy. Ehkä olen tosiaan itse molempiin aiheen antanut, sen pohjoisemman paikan käytäntö vaan sopii itselleni paremmin.
 
Kaupungista en tällä kertaa sen enempää sano. Sen sijaan ajattelin kehua paikallista väestöä.

Jokainen tuntemani tamperelainen on aivan mainio tyyppi. Eikä se murrekaan ole ollenkaan paha. Eikä sitäpaitsi ole edes varaa sanoa kun on Turussa asunut kuitenkin suurimman osan elämästään (ikävä myöntää).
 

kissankarva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mä olen asunut Tampereella nyt 3 vuotta, ja pois en lähtisi.
Koti-kotona Lappeenrannan nurkilla on kiva käydä, mutta en mä enää pysyvästi takaisin menisi, ainakin tällä hetkellä tuntuu siltä. Lähes kaikki kaveritkin on nykyisin Tampereella.

Jo ennen muuttoa tänne olin aina jollain perverssillä tavalla tykännyt Tampereesta ja olen jostain kumman syystä myös aina ollut Ilveksen naisia. Tampereella on sellainen mukavan maanläheinen henki, paikka on tarpeeksi iso muttei liian iso. Tampere on toimiva paketti. (Suosittelen myös kaikille lajitoveri-sisarille tamperelaista miestä, ne on yllättävän harvoin paskanjauhajia.)

Paitsi, yhtä asiaa mä en jaksa ymmärtää: miksi joka helvetin kesä täytyy repiä puolet kaupungin kaduista auki, ja tehdä siihen kuukausitolkulla remonttia? Jos hyvin käy, pätkälle vedetään ensin uusi asfaltti ja vasta sitten tuodaan kaivinkoneet paikalle. Hämeenkadun remontista mä en viitsi enää edes sanoa mitään.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
scholl kirjoitti:
Merkillepantavaa on myöskin se, että kävelyetäisyydet keskustassa ovat lyhyitä, keskustan tuntumassa on myöskin aivan ilmaisia parkkipaikkoja ja se, että valitettavasti katujen varsille saa pysäköidä/maksaa ainoastaan tunnin.
Hakametsän Jäähallille jopa kävelee rautatieasemalta, jos hiemankin viitsii nähdä vaivaa. Ei se matka nyt niin pitkä ole. Rautatieaseman toisella puolen (siis pois päin keskustasta) löytyy ilmaisia tai edullisia parkkipaikkoja.

scholl kirjoitti:
Matka Tampereelle on hyvää tietä pitkin niin lyhyt Helsingistä, että kyllä siellä vierailee viihteellä aina silloin tällöin mielelläänkin.
Junalla pääsee myös kätevästi nopeimmilaan alla puolessatoista tunnissa.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
kissankarva kirjoitti:
Paitsi, yhtä asiaa mä en jaksa ymmärtää: miksi joka helvetin kesä täytyy repiä puolet kaupungin kaduista auki, ja tehdä siihen kuukausitolkulla remonttia? Jos hyvin käy, pätkälle vedetään ensin uusi asfaltti ja vasta sitten tuodaan kaivinkoneet paikalle. Hämeenkadun remontista mä en viitsi enää edes sanoa mitään.

Aamen! Ainakin meidän kotikatu viettää vuosipäivää remontin suhteen. Viime syksynä ja talvena paukutettiin asfaltti irti, ukot häipyi paikalta, aikaa kului eikä mitään tapahtunut. Keväällä ne taas ilmestyi ja ajeli hiekkaa ja tasoitteli tietä. Kesän aikana ei tainnut tapahtua yhtään mitään, loppukesästä/alkusyksystä ripeään tahtiin rakennettiin jalkakäytävän reunat tien molemmin puolin, toivo heräsi. Nyt ne on taas häipynyt eikä taida ennen kevättä takaisin tulla. Puomit sun muut tietyöesteet on jätetty. Kai ne kevään tullen taas miettii mitä tehdään, suoristellaan roudan vääntelemiä rotvallinreunoja koko alkukesä ja häivytään pois. Naapurikatu kyllä laitettiin kuntoon kesän aikana, asfaltti vedetty sun muuta, ei sitten tätä samalla vaivalla. Kaupungin touhuja, ota niistä selvää.
 

kissankarva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hmm... jos se on se kommunismin henki mikä vielä näkyy näissä tietyö-asioissa? Hämeenkadun toinen puoli rempataan sitten ensi kesänä, jippijei. Saakelin lapioonnojailijat.
 

Fortuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Fortuna Sittard
Mielestäni Tampereessa ei ole oikeastaan mitään sellaista, joka kiehtoisi minua. Tampereella ei ole merta, jonka läheisyyttä minä arvostan. Sijainti sisämaassa tekee talvesta kylmemmän kuin rannikolla. Tampere ei myöskään tarjoa mitään erikoisia palveluja / menoja, ainakin minä joudun aina menemään Helsinkiin (konsertit, messut, urheilutapahtumat, vironreissut).
Tampereen suurin miinus on kalliit asunnot.

Tampereen puolustuksena sanon myös, että Tampesterilaiset tosiaan ovat varsin mukavaa ja letkeää sakkia ainakin minun otokseni mukaan.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
kissankarva kirjoitti:
Hmm... jos se on se kommunismin henki mikä vielä näkyy näissä tietyö-asioissa? Hämeenkadun toinen puoli rempataan sitten ensi kesänä, jippijei. Saakelin lapioonnojailijat.

Taitaa kyllä katujen repiminen olla aika universaali ilmiö kesäaikaan. Tervetuloa vaan tutustumaan Helsingin keskustaan kesällä...
 

Serge

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi
Alamummo kirjoitti:
Taitaa kyllä katujen repiminen olla aika universaali ilmiö kesäaikaan. Tervetuloa vaan tutustumaan Helsingin keskustaan kesällä...

Taitaa sama ilmiö toistua jokapuolella. Tässäkin tuppukylässä missä asustan, on jo vuoden päivät ollut 50m asvalttia auki revittynä. Ikuisuusprojekti nääs.
 

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Takuulla, sano Tampereen likka

Minä olen vieraillut Tampereella tasan kaksi kertaa. Ensi visiitti oli vuonna –90 asuntomessuilla ja toinen heti perään –04 Härmälän leirintäalueella. Molemmilla kerroilla satoi. Sataakohan Tampereella aina?

En siis ole mikään varsinainen Tampere-tuntija, enkä osaa itse kaupungista juuri mitään sanoa, mutta tamperelaisista jotain kuitenkin:

Tamperelaiset ovat mukavia. He ovat rauhallisia ja luontevia. Heillä on terve itsetunto, eikä heidän tarvitse sen vuoksi asiakseen olla uhoamassa ja räksyttämässä helsinkiläisille, kuten moottoritien meluaitojen katveessa kituuttavat kyläpahasten asukit alemmuuttaan tekevät. Tampereen murre ei sanonnoiltaan ja värikkyydeltään ole esim. savon taikka eteläkarjalan puheen parren veroista, mutta rapsakan rattoisaa kuunneltavaa silti. Tamperelaiset ovat huumorintajuisia ja ennakkoluulottomia, vetävät lämpöisen ulosteen oloista makkaraa suunpielet puolukkahillossa ja muikistelevat päälle.
Tampereella asustaa mielihyväänsä myhäilevä kansa.

Juohtuipa vaan mieleeni...
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
yellow kirjoitti:
Negatiivista on se perhanan tuuli, joka syksyllä ja talvella aina puhaltelee järviltä. Kuitenkin kaiken kaikkiaan hyvä mesta.

Raumalainen valittaa tuulesta, luulisi tottuneen kotopuolessakin.
 

taskuraketti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves ja Calgary Flames.
Itse olen asunu Tampereella koko ikäni (18vuotta), me tamperelaiset ollaan sellasia bussipysäkillä murjottavaa porukkaa.

Kysymys:
Onko Tampereella koskaan ollu huonoa mainetta?
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
taskuraketti kirjoitti:
Itse olen asunu Tampereella koko ikäni (18vuotta), me tamperelaiset ollaan sellasia bussipysäkillä murjottavaa porukkaa.

Kysymys:
Onko Tampereella koskaan ollu huonoa mainetta?
En minäkään ole kuullut koskaan Mansea haukuttavan. Luulen, että Tampere on pidetty esimerkiksi opiskelijakaupunkina; onhan tästä 'lyhyt' matka joka puolelle Suomea, olipa mistä päin tahansa kotoisin..Itse olen kotiutunut tänne erittäin nopeasti ja uusia ystäviäkin saanut kiitetävästi.

taskuraketti: höpöhöpö, ette te murjota. Muulloin kuin silloin, kun on tullut takkiin... :D
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Henkka kirjoitti:
Eiköhän tuo n. vuoden päästä helpota kun saavat sen läntisen kehämotarin valmiiksi.

Näillä ruuhkilla mennään kuitenkin vuoteen 2008 asti, sillä Lakalaivan ja Pirkkalan väli valmistuu vasta tuolloin, kiitos ex-liikenneministeri Luhtasen. 2006 valmistuu vain silta-alue ja Pirkkalan-Kalkun välinen pätkä.
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
mauri kirjoitti:
onhan tästä 'lyhyt' matka joka puolelle Suomea, olipa mistä päin tahansa kotoisin..

No, toiseen päähän hikoilutan persettäni vähintään 1/2 vuorokautta auton penkillä sinne halutessani, ja tuonne vastakkaiseen syrjäkulmaan parisen tuntia.

Tämä Tampere sisäsiittoisesti ottaen ei ole pelkästään alkuperäishämäläisten asuttama pohjoismaiden suurin sisämaakaupunki, vaan täällä(kin) väestöpohja on kasvanut voimakkaimmin sisäisen (pakolaisuuden) ansiosta.

Meitä kaupunkiinmuuttajia taitaa olla lähes puolet koko Tampereen väestöstä. Siitä sukeutuikin mieleeni mielenkiintoinen kysymys:

Muuttuuko kaupunkiinmuuttaja automaattisesti "mukavaksi" muuttaessaan juuri Tampereelle ja, mahdollisesti toisaalle muuttaessaan pysyy entisenlaisenaan (kierona) savolaisena jäädessään vaikkapa Kuopioon, jota kaupunkia itse rakastan eräästä syystä erityisesti.

Itse olen asunut täällä vähän vajaat 40 vuotta joten alan jo pikkuhiljaa sopeutumaan perustamperelaiseen mentaliteettiin vikoineen päivineen.

Tämän ketjun yleisilmeen vastaisesti minun on sanottava että olen minä törmännyt täällä vittumaisiinkin ihmisiin. Heimopassia ei ole tullut silloin kyseltyä, mutta todistettavasti täällä asuvia ovat olleet.

Tällöin olen aina hakeutunut lähimmän peilin eteen ja todennut sitä tuijottaessani että tuossahan niistä vittumaisimmista töllöttää yksi suoraan päin silmiä, ja kehtaa vielä virnistellä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
kritiikki kirjoitti:
Muuttuuko kaupunkiinmuuttaja automaattisesti "mukavaksi" muuttaessaan juuri Tampereelle ja, mahdollisesti toisaalle muuttaessaan pysyy entisenlaisenaan (kierona) savolaisena jäädessään vaikkapa Kuopioon, jota kaupunkia itse rakastan eräästä syystä erityisesti.

Ohhoh. 60-luvullako ei paikkakunnalle muuttajille järjestetty "tamperelaiseks"-pikakurssia? Asiahan on niin, että pelkkä Tampereen rajaviivan ylittäminen ei tee savolaisesta suoraselkäistä, hesalaisesta siedettävää tai lappilaisesta rehellistä. Tamperelaiseksi muuntuminen on prosessi. Siihen on hyvä käyttää apunaan joitakuita natiiveja kansalaisia tai hieman pidemmälle päässeitä kohtalotovereita. Ensimmäisellä kurssilla opetellaan pois ääntämisvaurioista, esim. tssadilais-ässästä tai kiusallisista "mie-sie"-lohkaisuista. Sitten opetellaan ottamaan rauhallisesti, vaikka vastaan tulis Raipe ja tarjoaisi lahjaksi vuoden -85 mestaruuskypäräänsä. "Älä ny pullaas tukehru". Kurssin lopulla vihitään sitten tärkeimpään täkäläiseen sielunmaisemaan eli hiljaiseen vaatimattomuuteen ja kierrätetään kurssilaisia kaikissa paikoissa, missä Tampere on ensimmäinen, suurin, komein tai eniten. Ja sehän on pitkä kurssi. Sitten vaan kovaa käyttöä ja kadulle vierailijoita opastamaan.

Noin se meillä ainakin meni 80-luvulla.
 

Evenuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
ö-ö-ö
scholl kirjoitti:
Tarkoitin tuolla sitä, että Tampereella on punainen työväenkaupunki -maine, mutta se ei ole koko totuus, vaan siellä on muutakin. Ja se ei todellakaan ole sellainen ikävä, masentava työväenkaupunki, missä joka toinen itsemurhaa pohtisi (vrt. englantilaiset taantuneet teollisuuskaupungit), vaan virkeä yliopistokaupunki, missä on kaikenlaista porukkaa. Toisekseen myöskään sitä Tampereen nääsmurretta ei nykypäivänä siellä tunnu edes kuulevan samalla tavalla kuin joskus parikymmentä vuotta sitten.

Kylläpäs tuo vuoden 18 kieppeiltä jäänyt maine on iskostunut. Nykyäänhän kun Kokoomus on täällä isoin puolue. Se, että onko se hyvä vai huono asia on ihan toisen ketjun juttu, joten en sano siihen mitään.

Mitä tulee murteen (tai Tampereen kiälen) katoomiseen, niin se on harmi. Ainakim mum miälestä.

Melkein koko ikä on tullut täällä vietettyä ja seitsemän vuoden syrjähyppy maaseudulla vain vahvisti tunnetta, että tämä on minun kaupunki. Kaikki on niin kotoisaa ja lämpöisen oloista. Näyttää vaan siltä, että pitäis vissiin lähteä täältä kohta pois.
Erityisesti Tampereessa minua viehättää kaupungin (lue: palveluiden) ja puhtaan luonnon yhdistelmä. Noh, tuon Teiskon takia Tampere ei olekaan virallisesti EU:n normien mukainen kaupunki.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Evenuel kirjoitti:
Noh, tuon Teiskon takia Tampere ei olekaan virallisesti EU:n normien mukainen kaupunki.
Teisko onkin ulkomailla.

Peesaan kaikkia sudeetti-kohtalotovereitani ja muutenkin olen kovasti tyytyväinen olooni Tampereella. Ei mulla oikeastaan ole edes mitään lisättävää edellisiin kehuihin. Mutta hiukan pitää vinkua noista liikennejärjestelyistä vielä lisää. On ne meinaan aika hanurista ne liikennevalot. Mieltäylentävää seistä puolitoista rotaatiota tunnistevaloissa, vaikka ketään muita ei ole lähimaillakaan. Mutta eikös se ollut se ajokortiton jyväskyläläinen, joka on vastannut tästä liikennesuunnittelusta?
 

scholl

Jäsen
Evenuel kirjoitti:
Kylläpäs tuo vuoden 18 kieppeiltä jäänyt maine on iskostunut.

Eihän se nyt siitä ainoastaan tule. Kyllähän se niin on, että kun Turku ja Helsinki olivat yliopistokaupunkeja, jossa paino laitettiin teollisuuden sijaan juuri tieteeseen ja humanistisiin asioihin sekä pyöriteltiin virastoja ja vastaavia niin Tampere oli patruunien johtama teollisuuskaupunki. Finnlayson, Tampella tarjosivat leipää, vettä ja vähän muutakin työväelle. Ei se punainen tullut niinkuin salama kirkkaalta taivaalta, vaan se heijasti sitä, mitä kaupunki oli aina ollut.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
scholl kirjoitti:
Tarkoitin tuolla sitä, että Tampereella on punainen työväenkaupunki -maine, mutta se ei ole koko totuus, vaan siellä on muutakin. Ja se ei todellakaan ole sellainen ikävä, masentava työväenkaupunki, missä joka toinen itsemurhaa pohtisi (vrt. englantilaiset taantuneet teollisuuskaupungit), vaan virkeä yliopistokaupunki, missä on kaikenlaista porukkaa. Toisekseen myöskään sitä Tampereen nääsmurretta ei nykypäivänä siellä tunnu edes kuulevan samalla tavalla kuin joskus parikymmentä vuotta sitten.

Heh, jaa että punaset on itsemurhaporukkaa:)

Työväenkaupunkihan se vieläkin on, sen takia siellä uskaltaakin kulkea aika rauhassa, kun ei kukaan kuvittele olevansa joku "wannabe" -julkkis. Mukavan maanläheinen ja rauhaisa meno. Onhan siellä niitä narkkareitakin joukkoon tunkenut, mutta niitä nyt on kaikkialla.

Suomalaisen ja esimerkkisi englantilaisen meiningin eron luulisi jo tietävän muutenkin. On sen verran eri byrokratiaa ja muuta. Josta pääsee heittämään senkin, että kun täällä Suomessa on patruunat pitäneet kohtuu hyvää huolta niin ei ole sitä kiukkua päässyt kasvamaan, jota sitten puretaan julkisilla paikoilla.

Tampere on hyvinkin todennäköisesti tuleva osoite. Varsinkin kun wannabiit tuppaavat rassaamaan. Rehellinen tamperelainen on samalla viivalla rehellisen porilaisenkin rinnalla. Porissa vaan on hulluja suhteessa enemmän. Ihan mukavaa sakkia. Eikä se murrekaan haittaa. Päin vastoin tuo vaan lisäväriä juttuihin ja sekös on mukavaa.


mjarkko kirjoitti:
Raumalainen valittaa tuulesta, luulisi tottuneen kotopuolessakin.

mitäs se sisämaalainen siellä nupisee:)

Porissa ei merta olekaan heti siinä keihäänheiton päässä vaan saa surffata pitkän matkaa, ennenkuin pääsee biitsille patsastelemaan....

Niin, kai se nyt on sanomattakin selvää, että itse kykin Porissa paljon mielummin kuin Raumalla. Täälläkin tuulee kohtalaisenkin paljon, varsinkin talvella... Itse asiassa Porista on sanottu, että tuulee ja sataa räntää. Silloin kun saisi tuulla, niin ei pisaraakaan virettä mistään suunnasta.... :D

Kyllä saa aina valittaa jos valitututtaa :D
 
Viimeksi muokattu:

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sitten opetellaan ottamaan rauhallisesti, vaikka vastaan tulis Raipe ja tarjoaisi lahjaksi vuoden -85 mestaruuskypäräänsä. "Älä ny pullaas tukehru". Kurssin lopulla vihitään sitten tärkeimpään täkäläiseen sielunmaisemaan eli hiljaiseen vaatimattomuuteen ja kierrätetään kurssilaisia kaikissa paikoissa, missä Tampere on ensimmäinen, suurin, komein tai eniten. Ja sehän on pitkä kurssi.
Tuon paremmin ei voisi tamperelaisuutta kuvata. En tiedä sitten miksi tuo juttu on naurattanut minua jo pari tuntia, itkeä kai pitäisi.
Tiesittekö muuten jo, että Tamperetalo on pohjoismaiden suurin ja monipuolisin viihde- ja kongressikeskus ? Sitä vaan, että jonkun kirjoittajan mielestä Tampereelta ei löytynyt konsertteja vaan Helsinkiin asti piti lähteä.

Tampere oli patruunien johtama teollisuuskaupunki. Finnlayson, Tampella tarjosivat leipää, vettä ja vähän muutakin työväelle. Ei se punainen tullut niinkuin salama kirkkaalta taivaalta, vaan se heijasti sitä, mitä kaupunki oli aina ollut.
Juu, ja kukaan ei ole muistanut mainita vielä Punakylää ja Intiaanikylää. Kyllähän nekin punaisuutta toivat kaupungin imagoon.
Sitten ihan scollilta kysyisin. Mistäpäin löysit keskustasta ilmaista parkkitilaa ?

Terveisin koo
 

Grumpy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Höh!

Missähän piireissä sitä on itse tullut liikuttua? 20 vuotta eli koko elämäni olen Tampereella asunut. Kaupunki on oikein mukava, mutta ihmiset on... kylmiä ja omahyväisiä. Hassua, että kaikki muut ovat juuri sanoneet tamperelaisia mukaviksi. Omasta mielestäni kaikkien muiden kaupunkien asukkaat ovat aina vaikuttaneet huomattavasti tamperelaisia mukavemmilta ja rennommilta. Olenko 20 vuotta tutustunut lähinnä vain vääriin ihmisiin vai onko minulla täysin kieroutunut käsitys?

Ehkä Tampere alkaa taas vaikuttaan mukavalta, kun nyt ensin asun pari vuotta toisessa kaupungissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös