Jos mulla olisi laittaa kivitalo panokseksi, saattaisin jopa tarttua vetoon. Kanadalaisjengien tilanne näyttää itse asiassa melko valoisalta lähivuosina. Tämä Montreal esimerkiksi on nuori ja kehittyvä jengi, joka hieman yllättäen selvisi finaaliin jo nyt. Saattaa tehdä sen uudelleen kun on vuoden parin päästä entistä valmiimpi. Toinen kova on Toronto, jolta on odotettu sitä finaalipaikkaa jo pari kautta. Kunhan löytävät Vasilevski/Price tason, tai edes lähelle sitä olevan, luotettavan veskarin niin finaalipaikka on lähes saletti. Ja kolmantena kandidaattina nostan vielä Edmontonin. Sikäli mikäli Connor McDavid ei loukkaannu, hän tulee vielä viemään Edmontonin ihan mestaruuteen asti. Niin ylivoimainen pelaaja McDavid on, ettei hän vuodesta toiseen pleijareissa hyydy. Varsinkin kun sielläkin on päteviä adjutantteja McDavidin rinnalle. Edmonton kaipaa myös sitä luotettavaa veskaria luukulleen.
Minä olen aika pessimistinen kanadalaisjoukkueiden osalta. Edmontonin ongelmana ei ole ollut niinkään McDavidin hyytyminen, vaan muun jengin huonous. Runkosarjassa McDavid ja Draisaitl voivat vielä ilotella illasta toiseen, mutta pudotuspeleissä tarvitsisi puolustusosaamista niin pakistolta kuin hyökkääjiltäkin sekä kelvollisen maalivahdin. Uskon oikeasti, että Edmonton tulee tässä jossain vaiheessa kauppaamaan Draisaitlin, jotta joukkue saisi noita muita osa-alueita paremmaksi. Draftauksen pitäisi myös parantua, jotta löytyisi hyviä pelaajia muualtakin kuin ykköskierrokselta.
Montrealille tämä kausi näyttää olevan suonenveto. Hyviä jannuja tulossa, toisaalta taas on vitusti rahaa sidottu Priceen, Weberiin, Petryyn, Gallagheriin ja Andersoniin vielä moneksi kaudeksi. Petryn sopimus on lyhin ja sitäkin on vielä neljä kautta jäljellä. Vielä nämä kaikki ovat käyttökelpoisia pelaajia, mutta ennen pitkään taso tippuu ja en sanoisi, että kaikki ovat sopimuksensa arvoisia tälläkään hetkellä. Jotain pitäisi noiden osalta keksiä, kun ei kaikkia voi ostaa ulos ja ennen pitkään siellä on nämä nuoret kaverit pyytämässä palkankorotusta, mihin ei ole varaa kun pitää maksaa papoille. Jännä nähdä, heittävätkö Danaultillekin ison sopimuksen tämän kauden päätteeksi.
Toronto tuntuu kaatuvan aina omaan mahdottomuuteensa. Hirveä hype joka vuosi ja tulokset ei parane. Sielläkin on rahaa sidottu kovasti neljään hyökkääjään ja alemmat ketjut kärsivät laadun puutteesta. Mielestäni samaa vikaa kuin Edmontonissa, eli runkosarjassa tulee tulosta kärkihyökkääjien ansiosta ja pudotuspeleissä tarvittaisiin muutakin. Hyvä puoli on, että noiden pelaajien sopimukset eivät ole mahdottoman pitkiä. Saa kuitenkin nähdä, jatkaako Matthews tuolla enää kolmen vuoden päästä.
Vancouver, Ottawa, Calgary ja Winnipeg ovat sitten oma lukunsa.
Sori OT, mutta tämä oli mielenkiintoinen aihe johon halusin tarttua.