Oho, täällähän oli Siffalta postia minulle. Kun luin kirjoituksesi, niin ensin vähän ärsyynnyin. Kylläpä siinä on taas laitettu sanoja suuhun ja väännelty tai tulkittu kirjoituksia. Mutta tarkemmin luettuani ja vähän kirjoituksiani muisteltuani osittain tuota kysymyksenasetteluasi ymmärrän. Tässä muutama meriselitys.
Jep, ihmisen mieli on muuttuvainen. Olen pitkin syksyä ja vielä viime aikoina tuntenut huonoa oloa sekä pientä omantunnon kolkutusta siitä, että pitää nostaa esiin ikäviä asioita rakastamastaan seurasta. Olisi helpompi kulkea virran mukana laput silmillä ja vaan odottaa mitä tulee. Mutta kun sama laulu toistuu vuodesta toiseen, eikä virheistä tunnuta oppivan, niin jossain vaiheessa myös fanin mitta tulee täyteen. No joo, tuo lainaamasi viesti oli tavallaan ”helpotuksen purskahdus”. Oli todella helpottavaa, kun seurajohdosta myönnettiin, että putoaminen play offien ensimmäisellä kierroksella olisi tuonut toimintaan vakavia ongelmia tai vaikeuttanut toimintaa huomattavasti. Näin minun ja muutamien kriitikoiden kirjoitukset eivät olleetkaan pelkkää puukotusta, mutuilua tai huhuilua, vaan näille kirjoitukselle saatiin todella faktapohjaa - niin no, toisaalta valitettavasti.
Mutta, mutta, mikä on tämän jutun opetus? Mun mielestä vaihtoehtoina oli kaksi hyvin poikkeavaa skenaariota. Toinen vaihtoehto saa edelleen ihon kananlihalle. Me voitimme D-teamin kerran jatkoajalla ja pari kertaa 1-2 maalilla. Mitä jos olisimme pudonneet jatkosta? Ei play off -ottelujen tuottoja, ei hypeä, gloryhuntereita ei näkyisi missään, Sportia lyötäisiin sieltä ja täältä ihan olan takaa. Todennäköisesti minä vähän yksinkertaisena kannattajana seisoisin edelleen ensi kaudella katsomossa, mutta ketähän muita siellä olisi. Mutta nyt toteutui tämä toinen vaihtoehto. Rahaa, ja jopa riihikuivaa rahaa, tulee nyt play offien ja liigakarsintojen ansioista mahdollisesti satoja tuhansia. Ja yleinen hype Sportin ympärillä antaa mahdollisuuden kerätä muutakin löysää rahaa toimintaympäristöstä - vain mielikuvitus asettaa tähän rajat. Tamia lainaten tämä tuntuu ihan sadulta ja vielä kuorrutan, että ihanalta sadulta.
No, tämä pahempi versio on onneksi vaan jossittelua. Urheiluun kuuluu tietysti aina häviämisen mahdollisuus, mutta ei seuran taloutta ja tulevaa toimintaa voida laskea näin pahasti urheilullisen menestyksen varaan. Ja tässä tapauksessa vielä play offien varaan, jotka ovat Sportin näkökulmasta olleet hyvin usein alisuorittamista. Vaikka oletkin Siffa ollut seurajohdon vankka kannattaja, niin eivätkö nämä kaksi erilaista vaihtoehtoa pistä sinuakin hiukan miettimään. Voin vielä lisätä sen, että jos jatkossakin esiintyy ongelmia taloudenpidossa, niin minä aion olla piikki lihassa tai räksyttävä rakkikoira. Eihän minun piipitys toki kauas kuulu, mutta siitä huolimatta...
Konkurssista vaihtoehtona olen muistaakseni kirjoittanut kerran, kun vertasin Kalpan ja Kärppien valitsemaa tietä. Yleensä olen kirjoittanut seuran olemassa olon vaarantumisesta, joka antaa mielestäni enemmän tulkinnanmahdollisuuksia esim. aikajänteellä tarkasteltuna. Epämääräiseen vihjailuun kyllä voin syyllistyä. Se on muussa elämässä melkein minun trade mark :), mutta viime päivinä en todellakaan ole taloudesta vihjaillut. Jos tarkoitit vihjailuilla tuota mitalien varjopuolta, niin tarkoitin lähinnä case-Hallbäckiä ja yleensä ihmisjohtamista. Tamin tyylin voi nähdä tulkitsijasta riippuen ammattimaisen vaativaksi tai sitten hyvin autoritääriseksi.
Pitkä viesti, mutta vielä Tamista. Nyt näyttäisi siltä, että Tami jatkaa valmentajana ensi kaudella. No, tähän on tyytyminen, jos seurajohto näin päättää. Mestaruuden voittaminen on sarjatasosta riippumatta loistava suoritus ja vaatii myös valmennukselta nappisuoritusta. Siitä huolimatta Tamin todellinen puntari on nyt liigakarsinnassa, kun Sport lähtee altavastaajana tuohon sarjaan. Nyt mitataan motivointitaito, taktinen kypsyys, kyky reagoida nopeasti muutoksiin pelin sisällä jne. Lehtien palstoilta luettuna Tamin oma vaatimus olisi myös lisävalta pelaajahankinnoissa ja taloudellisissa asioissa. Pelaajahankinnoissa toki asioista neuvotellaan tiiviisti valmentajan kanssa, mutta kyllä me tarvitsisimme nyt todellisen ammattilaisen pelaajakoordinaattoriksi. Tällainen ulkkaripelleily ja ylihintaisten pelaajien värvääminen ei voi jatkua. Taloudellisissa asioissa toivoisin seurajohdon jatkavan nykyistä tiukennettua linjaa ja pitävän päätösvallan tiukasti käsissään. Totta kai ihmisellä on mahdollisuus oppia virheistään, mutta Tamin edellinen tj. kausi oli taloudellisessa mielessä lähes katastrofi.