Tamin Audi pois täältä!

  • 946 702
  • 3 295

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Tamihan ei ollut tässä tapauksessa vain valmentajan roolissa. Tami itse on todennut, että myös hänen allekirjoituksensa löytyy näistä pelaajasopimuksista ja eräs nimimerkki on täällä toistuvasti tuonut esille sen, miten Tami on onnistunut neuvottelemaan pelaajille erinomaiset sopimukset.

Aivan, mutta on syytä myös muistaa, ettei Sportilla ole tästä huolimatta mitään hätää, koska sen johdossa on talouselämän rautaisia ammattilaisia.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Aivan, mutta on syytä myös muistaa, ettei Sportilla ole tästä huolimatta mitään hätää, koska sen johdossa on talouselämän rautaisia ammattilaisia.

Olet täysin oikeassa. Helppoahan se on näin nimimerkin takaa huudella kaiken maailman roskaa.

Kukaan jatkoajan nimimerkeistä ei voi nousta Sportin vastuullisen johdon yläpuolelle. Sillä, kyllähän se tieto-taito niin jääkiekosta pelinä kuin myös siihen liittyvästä muusta jopa yhteiskunnallisesta vaikutuksesta on Sportin ja Vaasan osalta Sportin johdolla.

Nyt on tärkeitä antaa joukkueelle työrauha, sillä keväällä ne tosipelit vasta alkaa: Saipaa vastaan karsinnoissa ja sitäkautta Sport nousee Tammisen johdolla SM-liigaan!
 

Pervert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiitospaidat
Joidenkin mielestä Tamin ansiot valmentajan ovat poikkeuksellisia. Enemmistön mielestä eivät.

Vaikka en mikään tami-fani olekaan enkä kyllä anti-tamikaan, niin tällaisten puolitotuuksien viljeleminen tosina ei todellakaan ainakaan korosta nimimerkkisi jo aiemmin ryvettynyttä mainetta mm. suljetun liigan puolustajana.

Miten pystyt perustelemaan enemmistön kannan tässä tapauksessa? Onko sinulla kenties jonkinlaista empiiristä tutkimusta esittää väitteesi tueksi?
 

Fordél

Jäsen
Tamihan ei ollut tässä tapauksessa vain valmentajan roolissa. Tami itse on todennut, että myös hänen allekirjoituksensa löytyy näistä pelaajasopimuksista ja eräs nimimerkki on täällä toistuvasti tuonut esille sen, miten Tami on onnistunut neuvottelemaan pelaajille erinomaiset sopimukset.

Juuri näin. Päävastuu on toki Sportin johdolla. Se teki viime kaudella kuten minä ja moni muukin täällä ehdotti eli suitsi Tamin hoitamaan vain valmentajan pestin. Ja kuinkas kävikään? Tami pysyi aisoissa ja Sport pelasi hienon kauden, joka huipentui aina liigajoukkueen haastamiseen asti. Sitten jostain käsittämättömästä syystä Sportin johto antoi Tamille lisää valtaa ja lopputuloksen me kaikki tiedämme.

Olen aina toitottanut, että yhdellä pallilla istuessaan ja yleensä tällöin tarkoitan valmentajan pestiä, Tami on kelpo mies Mestikseen kunhan organisaatiossa on tarpeeksi paljon vastusta. Mutta sitten kun Tamille annetaan monta pallia ja liikaa valtaa eikä vastapainoa löydy organisaatiosta, leviää pakka totaalisesti. Näin kävi taas tällä kaudella eikä se yllätä minua millään tavalla.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Muutaman vuoden päästä tälläkin palstalla muistellaan kaiholla niitä aikoja kun Sport Tammisen johdolla voitti mestiksen ja oli muutaman sentin päässä Liiga-paikasta...

Samoin muistellaan tätä "Siffaa", joka on jo muuttanut Pielavedelle ja kannattaa paikallista nousua tekevää seuraa, Pielaveden Luistinta (PiLu). PiLun taustalla ovat maakunnan suuren sahan timantinkovat ammattilaiset suurine sahanpuruineen.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Vaikka en mikään tami-fani olekaan enkä kyllä anti-tamikaan, niin tällaisten puolitotuuksien viljeleminen tosina ei todellakaan ainakaan korosta nimimerkkisi jo aiemmin ryvettynyttä mainetta mm. suljetun liigan puolustajana.

Olen puolustanut suljettua liigaa sen sulkemisen aikoihin, koska uskoin perusteluihin, joihin nojaten liiga suljettiin eli siihen, että suljetussa liigassa joukkueiden taloudet pysyvät paremmin kunnossa. Näinhän ei sitten käynyt, vaan tappiollisia tilikausi on suljetussa liigassa tehty entiseen malliin ja inhotuksien listalle tulivat mukaan keväiset tyhjennysmyynnit, kun putoamisen vaaraa ei ollut.

Jo suljetun liigan aikana divarin pudonneet katsojamäärät saivat minut tarkastelemaan kantaani uudelta pohjalta ja kirjoittamaan muun muassa seuraavaa:

mirasane kirjoitti:
Vaikka SaiPa jäi liigajumboksi, olisin mielelläni jatkanut kautta karsintasarjalla divarijoukkuetta vastaan. Kylmä hiki olisi kyllä valunut otsalla koko ajan, kun suosikkijoukkue taistelee sarjapaikastaan.

SaiPan divarivuodet on vielä tuoreessa muistissa ja niihin nähden on surullista katsella nykyisen divarin katsojamääriä. Kyllä sarjan pitää olla avoin, vaikka se tarkoittaisi jossain vaiheessa sitä, että SaiPakin joutuisi takaisin alempaan sarjatasoon käymään.

Viimeistään viime kevään karsintasarja ja sen kiinnostavuus todistivat liigan avaamisen olleen oikea ratkaisu. Aiheuttaako väärässä oleminen ja sen myöntäminen maineen ryvettymisen? Jos näin on, lienen kiistattomasti syyllinen.

Jos taas väität minun yhä olevan suljetun liigan puolustaja, et itse syyllisty vain puolitotuuksien vaan täysin valheellisen tiedon levittämiseen.

Miten pystyt perustelemaan enemmistön kannan tässä tapauksessa? Onko sinulla kenties jonkinlaista empiiristä tutkimusta esittää väitteesi tueksi?

En ole itse suorittanut empiiristä tutkimusta asian tiimoilta eikö Suomen Gallup tai muukaan puolueeton taho ole sellaista tietääkseni tehnyt. Väitteeni pohjautui omaan mielipiteeseeni ja siihen, mitä olen havainnut yleisen mielipiteen olevan tuttavapiirissäni, täällä Jatkoajassa ja muutamien tuntemieni aktiivipelaajien keskuudessa. Ja tässä porukassa yleinen mielipide on se, että pelaajana Tamminen on kiekkoleijona-statuksensa ansainnut. Valmentajana hän ei ole tehnyt mitään poikkeuksellista

2000-luvulla Tamminen on valmentanut kolmea joukkuetta: Oulun Kärppiä, Zürich Lionsia ja kahdesti Vaasan Sportia. Kärpistä ja Zürichistä hän sai potkut kesken kauden. Sportista hän karkasi kerran itse kesken kauden toiseen joukkueeseen ja toisen kerran hän luopui leikistä flunssan takia.

Liigassa Tamminen on ollut keskinkertainen valmentaja. Mestiksestä Tamminen on saanut suurimmat seuratson meriittinsä luotsaamalla Kärpät ja Sportin sarjan mestareiksi. Molempien meriittien arvoa tosin himmentää se, että kummallakin kerralla joukkueiden rosterit ovat olleet niin ylivoimaiset, että kaikki muu paitsi mestaruus olisi ollut alisuorittamista. Varsinkin Kärppien viimeisen divarikauden rosteri oli jo lähes liigatasoa. Ennen vasta-argumentteja kannattaa kurkata seuraava nimilista: http://www.eliteprospects.com/team.php?team=43&year0=2000&status=stats
Tuo lista ei edes ole täydellinen, vaan sieltä puuttuu ainakin Jari Laukkasen nimi.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Melkein tekisi mieli sanoa, että nyt hieman liioittelet mutta en halua leimautua anti-tamiksi.

p.s. Voisitko vastata aiemmin esittämääni kysymykseen koskien tuota Aamulehden anti-tami kirjoitusta?

Tämä on kyllä hassua seurattavaa kun siffa väistelee näitä kysymyksiä. Sitten sellaisiin kysymyksiin tulee vastaus nopeasti, johon hänellä on valmiiksi jonkin sortin vastaus. Tämäkin Laten esittämä kysymys on jo tullut moneen kertaan ja siffakin on välissä ehtinyt vastailla muihin kysymyksiin.

Ikinä en ole myöskään nähnyt vastausta siihen, että mikäli Tami on maailman(tai nyt vain huippu)luokan valmentaja , niin miksi hän valmentaa mestiksessä. Ja missä nämä mestarivalmentajan meriitit ovat pääsarjoista? Luulisi tuollaisen rautaisen ammattilaisen saavan sopimuksen mihin tahansa pääsarjajoukkueen puhumattakaan NHL - joukkueen peräsimeen ja vievän sen mestaruudesta mestaruuteen.

Siffan ihmisjaottelun mukaan leimaiduin nyt anti-tamiksi kait.
PS: Kyllä Tami on loistava kommentaattori ja lätkämies henkeen ja vereen!
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
PS: Kyllä Tami on loistava kommentaattori ja lätkämies henkeen ja vereen!

Lätkämies Tamminen on kiistatta, rakastaa varmasti lajia. Kommentoinnissa olen jo kauan sitten kyllästynyt näihin totuuksiin siitä, miten lopetti Neuvostoliiton olemassaolon, perusti Oulun, valmisti Ässien hopean, .... , 95 -> 50, heat of the kitchen, don't sing if you can't hold the microphone, .... , (jatka listaa loputtomiin)

Tamminen kiistatta ymmärtää lajia, mutta kun kaikki pyörii Juhani Tammisen ympärillä. Minä, entinen maajoukkueen kapteeni....
 

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Tami sivuun=Sport ei yritä liigaan ja Ilves myi heti pistelingon ruottiin. Onko yhteyttä?

Sport menossa konkurssiin rautaisten ammattilaisten taloudenpidon jäljiltä=(lähes koko kauden alisuorittanutta) joukkuetta on pakko halventaa, että seura pysyisi edes pystyssä=Tamminen sivuun. Onko yhteyttä? On, se sama kuin aina ennenkin.

Jotta pystyy edes kuvittelemaan Sportin olevan tänä vuonna taloudellisesti liigakunnossa, todellisuuspaon ja faktojen kiellon pitää olla diagnosoitavaa luokkaa. Siinä vaiheessa kun kaikki on palkoista lähtien rästissä, liigahaaveiden kannalta on aivan sama, kuka penkin takana seisoo (pelillisesti ja henkisesti Juhanin poistuminen kyllä tervehdyttänee joukkuetta). Kallista, elämä on.

edit: häivähdys realismin rautalankaa toisaalta

Niin, siellä saattaa olla esimerkiksi Suomen valtion ilmoitus, että rahaa on löydyttävä NYT, eikä huomenna, vaihtoehto on välitön konkurssimenettely. Tällöin on ehkä jouduttu sopimaan jääkiekkoliiton kanssa sarjan loppuun pelaamisesta, jotta Vaasalla olisi mahdollisuus Mestis-paikkaan myös ensi vuonna. Tuskin seura ihan piruuttaan pelaajia myy pois.
 
Viimeksi muokattu:
Jos palataan takaisin tuohon aiemmin mainittuun Aamulehden juttuun. Niin kiinnostaisi tosiaan tietää: mikä tuossa jutussa ei pidä paikkaansa ja mikä tekee tuosta jutun anti-tamin?

Sen minäkin halusin tietää. Aiemmin jo ehdin itsekin ihmetellä näitä flunssahöpinöitä. Eihän noin kunnianhimoinen mies mitä Tami on, luovu leikistä kesken kauden huipennusta jonkun hiton flunssan takia. Joko mies on oikeasti sairas tai sitten ymmärsi siirtyä sivuun ennen kengän kuvaa perseessä. Tästä päästään kuitenkin samaan lopputulokseen eli Tamminen on poissa penkin takaa. Mies säästyi potkuilta, mutta todellisuudessa tällä ei kai ole merkitystä.
 

Kaivanto

Jäsen
Täällä on puhuttu ketjun lukijamääristä. Esimerkiksi KooKoo-, HIFK-, TPS- ja Alba Volán Székesfehérvár -kannattajat ovat vierailleet innokkaasti täällä Jatkoajan Vaasan Sport -keskustelussa lukemassa ja keskustelemasta Tamista. Otan täällä Jatkoajassa käytävän keskustelun vilkkauteen liittyen esimerkin omasta elämästäni. Opiskeluaikoinani olin lahjakas filosofiassa ja professorini kannusti minua tekemään väitöskirjan ja suuntautumaan akateemiselle alalle. Näihin aikoihin sain kuitenkin havaita, että viisaan filosofin luento ei innostanut koskaan paikalle kuin kourallisen ihmisiä. Uravalintaani puntaroidessani päätin ryhtyä sirkuspelleksi. Siitä asti olen saanut esiintyä täysille areenoille, joilla ihmiset seuraavat esitystäni kiinnostuneina. Toivon lisää laadukasta keskustelua täällä Jatkoajassa.
 
Viimeksi muokattu:

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Älä unohda Kaivanto AIK- ja Jokerit -kannattajia, joita heitäkin on lukuisia osallistunut tähän laadukkaaseen jääkiekkokeskusteluun. On ollut kyllä hienoa havaita tämä keskustelun tason nousu.

Onkohan Tami itsekin muuten anti-tami, koska on uskaltanut sanoa suoraan, että valmentamisesta ei tullut mitään, koska taustaorganisaatio ja talous eivät olleet kunnossa. Törkeää puhetta dynaamisesta ja timantinkovasta hallituksesta.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Onkohan Tami itsekin muuten anti-tami, koska on uskaltanut sanoa suoraan, että valmentamisesta ei tullut mitään, koska taustaorganisaatio ja talous eivät olleet kunnossa. Törkeää puhetta dynaamisesta ja timantinkovasta hallituksesta.

Oikeasti peli näyttää kaiken. Juhani Tammisen pelikirjasta puuttui viivelähtö kokonaan. Pelin evoluutio on vain ajanut 60 minuutin paineen ohi. Jos Juhanin Sport olisi tehnyt 5 - 7 viivelähtöä erässä, niin kaikki olisi ollut hyvin.
Nyt yhden rytmin puuttuessa tuli tappioita kentällä ja sitä kautta talouskin meni ihan sekaisin. Westerback kun muistaa kolme rytmiä, niin Vaasassa pelataan ensi kaudelle liigaa.
 

Fordél

Jäsen
Jokos tämä Ilveksen kotisivun uutinen oli jo täällä?
Ilves ei ole ollut yhteydessä Tammiseen.

Olisi ollut todella suuri yllätys jos Ilves, kaikesta paskasta huolimatta, olisi ollut yhteydessä Tammiseen. Juurihan se nosti Pajuojan edustuksen valmennukseen, joten väsähtäneellä Tammisella ei olisi ollut mitään virkaa tuossa koneistossa. Täysi uutisankka ainakin Ilveksen puolesta.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Sportin taloushuolista Tamia on turha syyttää. Jokaisessa joukkueessa valmentaja haluaa totta kai vaatia parhaat pelaajat mitä vaan saa ja mahdollisimman paljon rahaa joukkueen kasaamiseen. On VAIN hallituksen munattomuutta/hölmöyttä että rahaa on annettu valmentajan käyttöön enemmän kuin mitä on ollut varaa.

Kannattaa tosiaan syyttää enemmän niitä tahoja, jotka palkkasivat Tamin. Tamminen on helvetin lahjakas ihminen saamaan muut ihmiset ympärillään tanssimaan pillinsä mukaan. Siinä hän sitten tanssittaa seuraansa yli varojen, joka puolestaan tarkoittaa,

a) että Tammisella ei ole käsitystä seuratalouden realiteeteista

b) että Tammista ei kiinnosta miten seuralla menee muutaman vuoden päästä, kunhan omat pelimerkit ovat hetkellisesti hyvät - joilla voi sitten tehdä hyvää tulosta (niin kauan, kuin laiva ei ole merihädässä)

Epäilen äärimmäisen vahvasti vaihtoehto b:tä. Sopii loistavasti egoismiin taipuvaiseen persoonallisuuteen.

Vai miten muuten on selitettävissä, että Tammisen ajan jälkeen näyttää seuran kuin seuran asiat olevan levällään, kuin sen kuuluisan Jokisen Tupperwareen pakattu lounas?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Sen minäkin halusin tietää. Aiemmin jo ehdin itsekin ihmetellä näitä flunssahöpinöitä. Eihän noin kunnianhimoinen mies mitä Tami on, luovu leikistä kesken kauden huipennusta jonkun hiton flunssan takia. Joko mies on oikeasti sairas tai sitten ymmärsi siirtyä sivuun ennen kengän kuvaa perseessä. Tästä päästään kuitenkin samaan lopputulokseen eli Tamminen on poissa penkin takaa. Mies säästyi potkuilta, mutta todellisuudessa tällä ei kai ole merkitystä.

Sairasloma ja flunssa on minun mielestäni lähinnä sivistynyt tapa ilmoittaa, että halua tai voimavaroja jatkaa valmennusta ei ole ja siirtyä sivuun mahdollisimman vähin äänin. Toki siis Tamilla influenssa tms. on, koska asiasta kerran on lääkärintodistus, mutta on syytä muistaa, että pitkittyneet flunssat, voimien vähenemiset ja muu vastaava voivat usein olla myös burn-outin oireita. Silloin on parempi lepäillä. Rajansa kai se Taminkin jaksamisella, rankkoja vuosiahan Sport-vuodet varmasti ovat olleet fyysisestikin.
 

ensio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Greg "Paras" Jacina & John "0+2" Lammers
Siffalle: Tamminen versus muut valmentajat

No niin, nyt kun Juhani on siirtynyt valmennuspuikoista muiden puuhien pariin, on aika pyytää arvon Siffalta pieni valmentajavertailu. Voisitko ystävällisesti vertailla oheisten valmentajien osaamista, pelitapoja ja suhteuttaa niitä Juhani Tammisen tekemisiin Vaasan Sportissa? Kiitoksia jo etukäteen. Poiminnoissa on yritetty ottaa huomioon kuuluisa suosikkiseura-ajattelu.

Lista: Urpo Ylönen, Ted Sator, Lajos Énekes, Petteri Sihvonen, Hannu Aravirta, Hannu Jortikka, Kari Jalonen, Erkka Westerlund, Raimo Summanen, Vladimir Jursinov, Kenneth Westerback

Jos tekisit näistä miehistä pienen vertailun ja rinnastaisit herrojen osaamista Juhani Tammiseen, niin minkälainen listaus siitä tulisi? Maratonviestin välttämiseksi ja asian tiivistämiseksi myöskin ihan yksinkertainen listaus olisi paikallaan. Kiitoksia!
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Toisille Tamin poikkeukselliset ansiot jääkiekon parissa ovat positiivisia ja toisille negatiivisia asioita. Kukin kirjoittaa sitten loppujen lopuksi omasta itsestään enemmän kuin Tamista täällä, vaikka toisin luuleekin.

Tämä on vielä selvennettävä. Se, että tämä JA:n Tami-viestiketju saavuttaa tänä päivänä 710 000 lukijakertaa, mikä on ylittänyt toisesta mielenkiintoa herättävästä jääkiekkopersoonasta Alpo Suhosesta aloitetun viestiketjun lukijamäärät (n. 702 000), kertoo Juhani Tammisen poikkeuksellisista ansioista jääkiekon parissa. Valmentaminen on vain osa Juhani Tammisen jääkiekon parissa tekemästä urasta. Niille, jotka eivät tunne Tamin koko uraa jääkiekon parissa, on tuossa alla linkki, johon jokainen voi tutustua. Linkin cv:n lisäksi arvostan Tamin kirjallista tuotantoa liittyen urheiluun ja jääkiekkoon.

http://www.eurotam.com/cv.php

Olen saanut arvostelua osakseni siitä, kun ilmoitin arvostavani Lou Dickensonin lausuntoa Juhani Tammisen valmentajan taidoista. Olen edelleen samaa mieltä, että ne, jotka ovat olleet Tamin valmennuksessa, ovat parempia arvioimaan hänen valmentajan taitojaan kuin ne, jotka eivät ole olleet Mestis- tai ylemmän tason valmennuksessa. Vielä, kun Dickenson pystyy vertaamaan Tamia muihin valmentajiin, niin hänen sanansa saa lisäpainoa. Arvostelijoiden määrällä ei ole mitään merkitystä vaan tieto ja laatu ratkaisevat tässäkin asiassa.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Arvostelijoiden määrällä ei ole mitään merkitystä vaan tieto ja laatu ratkaisevat tässäkin asiassa.

Itse olen aina luullut, että ammattilaisurheilussa tulos on se ratkaisevin tekijä.

p.s Edelleenkin odotan sinulta kommenttia tuosta Aamulehden jutusta...
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Itse olen aina luullut, että ammattilaisurheilussa tulos on se ratkaisevin tekijä.

Olet minusta luullut aina oikein. Juhani Tamminen on tehnyt nimenomaan tulosta poikkeuksellisella jääkiekkourallaan. Tutusta vaikka tarkemmin antamaani linkkiin, niin ymmärrät ja tiedät paremmin, mistä on kyse.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös