Mainos

Talous nousuun yksityisellä elvytyksellä!

• 5 033
  • 32

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Miksi kukaan ylipäätään haluaa ostaa suomalaisia tuotteita tai palveluita, kun ne ovat ylihintaisia ja laadultaan korkeintaan keskinkertaisia? Miesten parturi maksaa 30 euroa, keskikokoinen auto yli 20 000 euroa
Mitkäs Suomalaiset keskikokoiset autot maksavat yli 20 000 euroa? Eikö niiden Porsche Baxtereiden valmistus Uudessakaupungissa ole lopetettu jo hetki sitten eikä ne toida edes keskikokoon yltää.

Henkilökohtaisesti olen vakavasti sitä mieltä, että se nyt vain olisi tyhmää uusia joku toimiva kodinvehje vain sen takia että taloudellinen suhdanne on tietynlainen, mutta vielä enemmän tyhmää se olisi jättää uusimatta joku laita vain sekia että taloudellinen suhdanne on tietynlainen varsinkin kun tietää että laman aikana hinnat ovat edullisemmat.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Niin jos olisikin varaa tähän (minulle ylimääräiseen) kuluttamiseen toki voisin jotain ostella mutta yhtälailla kun taloudellinen taantuma on koskettanut valtiota kirpaisee se myös minun "palkkapussia" ja pian vieläkin enemmän tulojeni tippuessa entisestään.

Toisaalta konkreettisia tavaroita en turhan tähden ryhtyisi ostamaan olipa taloudellinen tilanne millainen tahansa. En osta taulutelevisiota tai pleikkaria tai muutakaan vimpainta koska en tarvitse sellaista vaikka sellaisen ostamiselle voisinkin edesauttaa hitusen jonkin kauppaliikkeen toimintaa (tosin osa käyttämistäni rahoista siirtyisi ulkomaille koska täällä ei valmisteta pelikoneita sun muita vempeleitä). Palveluihinkaan "sijoittaminen" on hyvin minimaalista, en tarvitse siivoojia, en ruohonleikkaajia tms. Kohdennan kyllä tarpeeni kahvilayrittäjille ja esim. partureille (sitä "huijariketjua" en tue) ja jos suinkin mahdollista niin käyn yksityisyrittäjien omistamissa paikoissa, en keskusliikkeiden ketjukahviloissa tms. Tosin joskus joutuu tekemään kompromisseja koska paikkakuntani tarjonta ei kaikessa ole toivomanikaltainen.

Mutta kuluttakaa te kenellä on varaa, minä istun ja kärvistelen ja mietin kuinka saisin euroni riittämään seuraavaan "palkkapäivään" saakka.

vlad.

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
No okei, huono esimerkki. Laitetaan tilalle puvun pesu, 30 euroa.

Vielä jos kiertää kaikki gaypaikat saa asiallisen tukanleikkuun 12e:lla ja puvun puhtaaksi 20e:lla. Se on nimenomaan sitä kilpailua, että toisaalla on edullisempaa. Edullisimmat eivät tietenkään ole missää blingbling tiloissa marmorilattioineen...

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Lopuksi, jos kaikki globaalin talouden kuluttajat noudattaisivat SGD:n neuvoa ja ostaisivat pelkästään/ensisijaisesti kotimaisia tuotteita, niin Suomen BKT romahtaisi hyvin nopeasti.

En itsekään osta pelkästään kotimaisia tuotteita. Vain silloin, jos kotimaisuus vs. ulkomaisuus on ainoa erottava tekijä päätöksenteossa. Ei tässä asiassa nyt järjenkäyttöä kannata unohtaa.

Ja kuten heti aluksi kerroin, on tuotteen alkuperämaa vain yksi osa kokonaisuutta. Banaanivaltiosta roudattuja banaaneja voi ostaa monenmaalaisista kaupoista. Suomalaista maitoa voi ostaa monenmaalaisilta yhtiöiltä. Halutessani lentää Helsingistä suoraan New Yorkiin minulla on minun pakko ostaa kotimainen palvelu. Halutessani ostaa auton on minun pakko ostaa ulkomainen tuote. Siten tuo mainittu merkantilismityyppinen esimerkki ei oikein käytännössä ole mahdollinen.

scholl

Jäsen
Viking Line on mahdollisesti tekemässä nyt melko hyvää peliliikettä tilaamalla huonoon aikaan aluksen kotimaiselta telakkateollisuudelta. Ihan hyvänkuuloinen uutinen.

Itsekin olen taas harrastanut aika paljonkin yksityistä elvytystä. Kaikista hauskinta se on mielestäni tehdä pienemmissä liikkeissä. Tulee usein todella loistavaa palvelua. Viimeksi koin oikein loistavaa palvelua keskiviikkona, kun ostin parit kengät. Myyjätär ja kauppias heittivät molemmat todella hauskaa juttua. Ei tullut lainkaan "vittu, että mä joudun olemaan täällä töissä"-fiilistä tai edes perushyvää palvelua, vaan oikeasti niillä on hauskaa kun tekevät sitä duunia ja intohimo niitä tuotteita kohtaan. Se on hauska ostaa silloin, kun on siihen sopivasti aikaa. Voi ostaa vaikkapa nyt jo sellaista, mitä ei nyt tarvitse, mutta tietää, että joskus tarvitsee. Eli siis toteuttaa ajatusta siitä, että turha ylikuumentaa taloutta muutenkin ylikuumentuneena aikana.

Olen ostanut viime aikoina myös paljon pienempää tavaraa, mitä en ehkä tarvitsekaan juuri esim. pienistä liikkeistä ja sitten myös mm. kirjoja tukeakseni tiettyjä kirjailijoita esim. Toki ostan muutenkin paljon kirjoja jatkuvasti, mutta ihan ekstraostoksina olen ostanut myös sellaisia, joita en aio lukea.

Faktahan on se, että kun rahan laittaa kiertämään niin ne kerrannaisvaikutukset ovat merkittäviä. Se ei auta mitään pitää fyrkkaa sukanvarressa, vaan nyt pitää toimia. Myös jopa ihan kolikkotasolla. On aivan turhaa varastoida niitä himassa johonkin säästöpossuihin tai kuppeihin tai kippoihin. Keskiviikkoillan poliodokumentissa kerrottiin fiksusti 60-luvun toiminnasta polion taltuttamiseksi. March of Dimesin idea oli jotenkin niin, että kukaan ei ole liian köyhä antaakseen 10c. Minä olen nyt keksinyt tavan päästä eroon kaikista kolikoistani ja se on se, että vien ne Helsingin kauppakorkeakoulun aulassa olevaan isoon Unicefin kuutioon. Niillä rahoilla rakennetaan koulu jonnekin Afrikkaan. Pieniä summia, joilla on isompi merkitys jossakin muualla. Jos keräisin samat kolikot säästöpossuun ja veisin esim. vasta vuoden päästä ne tililleni niin sillä ei olisi mitään merkitystä kenenkään kannalta.

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Vielä jos kiertää kaikki gaypaikat saa asiallisen tukanleikkuun 12e:lla ja puvun puhtaaksi 20e:lla. Se on nimenomaan sitä kilpailua, että toisaalla on edullisempaa.
Niin, mielelläni kuulisin esimerkkejä vaikka pk-seudulta mistä miesten tukanleikkuun saa hintaan 12e ja puvun pestyä kahdellakympillä. Ei ole hirveästi gaypaikoissa tullut käytyä (mitä se nyt tässä yhteydessä tarkoittaakaan) mutta silti. Lisäksi tekisi kyllä mieli hieman ihmetellä miten parturi saa toiminnan kannattavaksi jos tukanleikkuun hinnan tosiaan saa puristettua 12 euroon.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy