Viking Line on mahdollisesti tekemässä nyt melko hyvää peliliikettä tilaamalla huonoon aikaan aluksen kotimaiselta telakkateollisuudelta. Ihan hyvänkuuloinen uutinen.
Itsekin olen taas harrastanut aika paljonkin yksityistä elvytystä. Kaikista hauskinta se on mielestäni tehdä pienemmissä liikkeissä. Tulee usein todella loistavaa palvelua. Viimeksi koin oikein loistavaa palvelua keskiviikkona, kun ostin parit kengät. Myyjätär ja kauppias heittivät molemmat todella hauskaa juttua. Ei tullut lainkaan "vittu, että mä joudun olemaan täällä töissä"-fiilistä tai edes perushyvää palvelua, vaan oikeasti niillä on hauskaa kun tekevät sitä duunia ja intohimo niitä tuotteita kohtaan. Se on hauska ostaa silloin, kun on siihen sopivasti aikaa. Voi ostaa vaikkapa nyt jo sellaista, mitä ei nyt tarvitse, mutta tietää, että joskus tarvitsee. Eli siis toteuttaa ajatusta siitä, että turha ylikuumentaa taloutta muutenkin ylikuumentuneena aikana.
Olen ostanut viime aikoina myös paljon pienempää tavaraa, mitä en ehkä tarvitsekaan juuri esim. pienistä liikkeistä ja sitten myös mm. kirjoja tukeakseni tiettyjä kirjailijoita esim. Toki ostan muutenkin paljon kirjoja jatkuvasti, mutta ihan ekstraostoksina olen ostanut myös sellaisia, joita en aio lukea.
Faktahan on se, että kun rahan laittaa kiertämään niin ne kerrannaisvaikutukset ovat merkittäviä. Se ei auta mitään pitää fyrkkaa sukanvarressa, vaan nyt pitää toimia. Myös jopa ihan kolikkotasolla. On aivan turhaa varastoida niitä himassa johonkin säästöpossuihin tai kuppeihin tai kippoihin. Keskiviikkoillan poliodokumentissa kerrottiin fiksusti 60-luvun toiminnasta polion taltuttamiseksi. March of Dimesin idea oli jotenkin niin, että kukaan ei ole liian köyhä antaakseen 10c. Minä olen nyt keksinyt tavan päästä eroon kaikista kolikoistani ja se on se, että vien ne Helsingin kauppakorkeakoulun aulassa olevaan isoon Unicefin kuutioon. Niillä rahoilla rakennetaan koulu jonnekin Afrikkaan. Pieniä summia, joilla on isompi merkitys jossakin muualla. Jos keräisin samat kolikot säästöpossuun ja veisin esim. vasta vuoden päästä ne tililleni niin sillä ei olisi mitään merkitystä kenenkään kannalta.