Älä ny, sisustuselementtien kuuluukin olla kalliita. Yksinkertaiseksi käyttöesineeksi tuo on kallis.Meillä rouva päätti, että mikro on mallia integroitava. Mentiin ostamaan kodinkoneita, ja olin lentää selälleni kun sen integroitavan hinta paljastui. 400€ mikrosta, ei saatana. Toimintoja on miljoonia, voi tehdä vaikka ja mitä, mutta montako näistä toiminnoista on käytössä? Tasan yksi, perus lämmitys ja siinä se. Kello sentään toimii, joten kai se on positiivista. Onhan se komean näköinen, mutta turhan kallis sisustuselementti mun makuuni.
Älä ny, sisustuselementtien kuuluukin olla kalliita. Yksinkertaiseksi käyttöesineeksi tuo on kallis.
Varmastikin tyhmä kysymys, mutta: kyseessä noin viisi vuotta sitten rakennettu rivariasunto. Sähköjohdot toki vedetty seinän sisään. Onko näissä nykyään joku standardi, jonka mukaan johdot vedetään tietyllä tapaa esim. pistorasian ylä vai alakautta seinän sisällä? Ja onko yleensä vedetty pystylinjassa "keskeltä pistorasiaa / valokatkaisinta"?
Googlettelun perusteella voi olla joko tai - mietin vain, että onko nykyaikana joku standardi jota tulisi noudattaa vai onko tämä ihan tapauskohtaista? Ja ymmärrän toki, ettei täällä kukaan pysty 100% varmaksi asiaa minun asunnon kohdaltani sanomaan, tietenkään.
Ei ole mitään standardia, useimmiten lähtee suoraan ylöspäin ja yhdistyy jakorasiaan joko katossa tai seinässä. Mutta voi mennä myös vaakaan (lähekkäisten pistorasioiden välillä) tai lattiaan, tai esim. kääntyä ikkunan alapuolelle. Nykyään ei enää juurikaan putkiteta asennuksia vaan lähtee suoraan kaapelilla kojerasialta. Riippuen kummin päin kojerasia on niin joko keskeltä, tai hieman keskilinjasta sivussa. Piuha kuitenkin voi sen verran seinässä kiemurrella että ihan linjan lähistölle en poraisi jos ei välttämätöntä ole, jos siis sitä suunnittelet?
Rakenneilmaisia saa ihan kohtuuhintaan ja niillä saa ainakin selville mihin suuntaan piuha lähtee, ihan tarkkaa kohtaa voi olla hankala määrittää.
E: lisäyksenä vielä että noin uudessa talossa pitäisi olla asuntokohtainen talokansio, josta saattaisi löytyä myös sähkösuunnitelma. Sen perusteella pystyy päättelemään suunnan
- satunnaisista porauksista pistorasioiden läheisyydessä tosiaan kyse ja ei innostaisi ottaa turhia riskejä.
Ja ajatteles. Sitä samaa se muurari tekee tänäkin päivänä kerrostalojen rakentamisessa. Toki välillä miettii ehkä eri kielellä.Aikoinaan kun rakennettiin kerrostaloja, muurari laittoi vähän laastia betoniperustuksen päälle ja tiilen päälle. Sitten ämpäristä lisää laastia ja seuraava tiili. Ei tää oo niin paha, mietti.
Ihan asian vierestä, mutta minä olen ihastellut noita Oulun Kauppahallin seiniä. Siinä on ollut muurarilla työnsarkaa. On suoraa, vinoa, kaarta ja varmaan kaikkea muutakin, mitä tiilistä voi tehdä.Aikoinaan kun rakennettiin kerrostaloja, muurari laittoi vähän laastia betoniperustuksen päälle ja tiilen päälle. Sitten ämpäristä lisää laastia ja seuraava tiili. Ei tää oo niin paha, mietti.
Ja ajatteles. Sitä samaa se muurari tekee tänäkin päivänä kerrostalojen rakentamisessa. Toki välillä miettii ehkä eri kielellä.
On siellä. Onhan tuo edelleen yksi yleisimpiä tapoja tehdä julkisivut muuraamalla.Ei kai siellä mitään muurareita ole enää. Elementtiähän ne kokoaa.
Tiilivuoraus kuitenkin ihan eri juttu mitä tarkoitin ja vaikka tuossa yllä mainittu Oulun Kauppahalli.Ja ajatteles. Sitä samaa se muurari tekee tänäkin päivänä kerrostalojen rakentamisessa. Toki välillä miettii ehkä eri kielellä.
Ai joo. My bad, kun en hoksannut että tarkoitit kerrostalolla kauppahallia. Eniveis siltikin se muurari tekee sitä samaa, latoo tiiliä ja laastia, sekä miettii milloin mitäkin.Tiilivuoraus kuitenkin ihan eri juttu mitä tarkoitin ja vaikka tuossa yllä mainittu Oulun Kauppahalli.