Talonrakennus- ja remonttiketju

  • 886 413
  • 4 118

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Terassin lasitus, vinkkejä Varsinais-Suomessa toimivista puulaakeista ja/tai tämän päivän työhinnoittelusta suhteessa kyseisen projektin vaivaan? Noin 18m2 terassi kyseessä ja käytännössä tarve lasioville ja -ikkunoille, ts. katto on jo pään päällä terdellä. Hirveästi aikaa tai osaamista ei ole itsellä, mutta jos asennustyöt itse tekemällä säästää useitakin tonneja niin voi olla että alkaa löytyä mielenkiintoa.

Toki materiaaleistakin suosituksia voin kuunnella. Netraudan ja Taloon.com:in mittatilausvalikoimat olleet tutkinnassa so far.

Pk-seudulla oli ainakin ennen sellainen kuin Lasimasi, en tiedä kuinka kauas tekevät, mutta hintalaatu loistava.
 

444

Jäsen
Ensin mä olin et ei vittu. Mut sit mä olin et ei helvetti.
Tiskiallas-saaga jatkuu. Kippasin Mellerudia ylivuotoventtiilistä sisään, josko sillä aukeaisi. No aukesi. Nimittäin koko saatanan pohja ja vedet allaskaappiin. Toki Ikeasta löytyy huikeaan 17€ hintaan uusi pohjaventtiili ja vesilukko. Haluan nähdä itseni asentamassa näitä. Ikään kuin että mikä voisi mennä pieleen. Siis muutakin kuin esim. kaikki. Omakotiasumisessa lajin helppous viehättää.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
60 luvulla rakennettu talo meillä. Tähän asti ollut ilman salaojitusta. Tästä talon terassilta katselen paria työkonetta, jotka seisovat pihalla. Helkkarin moiset multakasat ympäröi talon vierustaa. Tälläistä meillä. Talon arvo nousee kohisten, i assume??
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ensin mä olin et ei vittu. Mut sit mä olin et ei helvetti.
Tiskiallas-saaga jatkuu. Kippasin Mellerudia ylivuotoventtiilistä sisään, josko sillä aukeaisi. No aukesi. Nimittäin koko saatanan pohja ja vedet allaskaappiin. Toki Ikeasta löytyy huikeaan 17€ hintaan uusi pohjaventtiili ja vesilukko. Haluan nähdä itseni asentamassa näitä. Ikään kuin että mikä voisi mennä pieleen. Siis muutakin kuin esim. kaikki. Omakotiasumisessa lajin helppous viehättää.
Mökillä vähän sama episodi. Päätin sitten kädettömänä vaihtaa koko systeemin ja valinta oli tämä. Keittiövesilukko Prevex Smartloc 2-altainen 70 mm Avosihti
Hämmästyttävän helppo asentaa.
Nuo Prevexin tuotteet vaikuttavat hyville. Säädettävät putket joten asemointi helppoa. Fairya vähän tarvi tiivisteisiin ja se oli siinä. Puolen tunnin homma.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Yhden paskan talven kokemukseni on suht positiivisesti yllättynyt. Eli meillä on tämä Hulsinki malli:
Joka on jollain tapaa tarkoitettukin talvikäyttöön, eikä ihan niin ruma kuin Miamit ym. No nyt taisi -6,3c olla talven kylmimmän päivän keskilämpötila, eli tuosta talvipuolesta ei paljon kokemuksia ole. Ainakin näillä keleillä pysyy lämpimänä ihan hyvin, eli 39c saavutetaan, 30-60min kylpy pudottaa lämpötilan n 33-35c asteeseen. Seuraavaksi päiväksi on taas lämmennyt 39c asteeseen. Toki jos pakkasta olisi yli -10c, niin voi olla että tämä ei enää toteutuisi.

Hilsingissä on myös ajastin, jolla kai voi ajastaa seuraavan kylvyn esim viikon päähän ja allas sitten antaa itsensä jäähtyä siten että lämpiää taas tuonne viikon päähän. Luulisin että näin se toimii, ajastimen logiikka ylittää insinöörin ymmärryskyvyn, mutta vaimo väittää osaavansa käyttää. Ja on myös joku pakkassuojaus, eli jos vesi menee alle 5c niin alkaa lämmittää. Suuremman jäätymisriskin kuitenkin aiheuttaa se, että Halsingin oma vikavirtasuoja on aika herkkä, eli muutaman kerran oli talvella lauennut omia aikojaan, eikä silloin tietysti mitkään pakkassuojat auta, jos ei virtaa ole. Lopulta pihalta löytyi kyllä sellainenkin pistorasia joka allasta miellytti, eikä vahinkolaukeamisia enää ole käynyt. Ymmärrettävää tietysti että vvs on herkkä.

Vesi vaihdettiin n kuukauden välein, varmaan pitempäänkin vaihtoväliin talvella pääsisi kun ei ole ötököitä ym kasvavaa, mutta kemikaaliasiat oli meillä hiukan retuperällä. Kun muistettiin, niin laitettiin combitabs tabletti muutaman päivän välein ja klooritabletti silloin tällöin tulovesiyhteessä olevaan koteloon. Sinänsä näilläkin vesi pysyisi hyvänä, mutta varmasti tähän voisi enemmänkin panostaa. Tyhjentämiseen käytettiin uppopumppua, altaan omasta reiästä vain ihan loppuliruttelut.

Suurin kökköys on kansi, joka ei meillä oikein tahdo pitää ilmaa (korkki vuotaa), eli joutuu lisäämään ilmaa, tämä ei varmaankaan ole normaalitilanne. Se on sellaista vesillelumuovia ja kannen tulppa on alapuolella, eli sen joutuu ottamaan pois että ilmaa saa lisättyä. Ja kahdelle hengelle sopiva (tai ylipäätään altaassa pysyvä) vesimäärä on sen verran alhaalla altaan reunasta, että kansi on kuopalla joten kaikki siihen satava vesi jää kannen päälle. Itse allas pitää ilmansa ja vaikuttaa jämäkältä.

Poresuuttimet on vain reikiä altaan alareunassa kiertävässä ilmatuubissa, eli mitään kovin erikoista hierovaa ominaisuutta niissä ei ole, lähinnä ovat luokkaa ihan kiva ja sinnepäin. Altaassa istutaan tietysti lattialla, mutta ihan mukava siellä on köllöttää ja vesi yltää kyllä aikusella mielelläkin riittävän ylös, toki siinä joutuu ottamaa jo vähän makaavampaa asentoa, kun taas 5-7 hengellä istutaan jo aika ryhdikkäästi.
Loppuraportti Lay-z Helsingistä. Pari viikkoa sitten oli ilmat hävinneet ja kun laitoin lisää niin alkoi pulputtaa altaan puolella. Liimaukset oli ihan ratkeamispisteessä useammasta kohtaa joten paikkalaput ei toimineet. En sitten tiedä tuliko vaan tunnit täyteen vai oliko esim vesi liian klooripitoista tms.
Allas ylitti kyllä odotukseni, eli melkein kolme vuotta oli päällä putkeen 24/7, 37c, eikä pumpussa ym vieläkään mitään vikaantumisen merkkejä ollut. Eli kesti hyvin kylpemiset -20c keleilläkin. Kanteen vaihdoin ilmapatjan tilalle finnfoamit, joka oli sekä käytettävyyden että energiansäästön osalta hyvä juttu.

Nyt katseet suunnattu ihan kunnollisiin ulkoporealtaisiin. Onko jollakulla kokemusta, pysyykö pienet (~4hlö, 1000l) altaat ongelmitta lämpiminä 1-vaihevirralla vai pitääkö olla 3*16A? Kumpaakin on markkinoilla. Tai siis tuon Helsingin (800l) kokemusten perusteella luulisi että pysyy. Vaatisi vähän kaapelia maahan ym tuo voimavirta.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä nyt ei ihan 100% koska otsikkoa, mutta osaako joku sanoa miten paljon etukäteen taloyhtiön pitää ilmoittaa asukkaille isoista remonteista? Tässä tapauksessa parveke- ja julkisivuremontti, joka aiheuttaa näin kesäaikaan aika isoja ongelmia asumisen kannalta, kun taloa pitää huputtaa.
 

Kalalokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä nyt ei ihan 100% koska otsikkoa, mutta osaako joku sanoa miten paljon etukäteen taloyhtiön pitää ilmoittaa asukkaille isoista remonteista? Tässä tapauksessa parveke- ja julkisivuremontti, joka aiheuttaa näin kesäaikaan aika isoja ongelmia asumisen kannalta, kun taloa pitää huputtaa.
Kyseisen laajuinen remontti aiheuttaa olennaista haittaa/häiriötä asumiselle, jolloin ennakkoilmoitus tulee tehdä vähintään 6 kk ennen työn aloitusta.
 

Jeffrey

Jäsen
Kyseisen laajuinen remontti aiheuttaa olennaista haittaa/häiriötä asumiselle, jolloin ennakkoilmoitus tulee tehdä vähintään 6 kk ennen työn aloitusta.

Asunto-osakeyhtiölaissa sanotaan näin:

Kunnossapitoa koskevat ilmoitukset ja valvonta
6 §
Yhtiön ilmoitusvelvollisuus
Yhtiön on ilmoitettava osakkeenomistajalle ja osakehuoneiston käyttöoikeuden haltijalle riittävän ajoissa sellaisista kunnossapitotöistä, jotka vaikuttavat huoneiston käyttämiseen. Ilmoitus toimitetaan osakkeenomistajan yhtiölle ilmoittamaan osoitteeseen ja huoneistoon. Yhtiöllä on kuitenkin oikeus suorittaa välittömästi kunnossapito- tai korjaustyö, jota ei voi siirtää aiheuttamatta vahinkoa tai haittaa.

Oletko @Masculine osakkaana vai vuokralaisena? Voisi kuvitella, että tuon kokoluokan remontti olisi päätetty yhtiökokouksessa ja sitä kautta myös ajankohta selvillä. Jos olet vuokralaisena, niin onhan tuo selkeä syy neuvotella vuokraan alennuksia vuokranantajalta tai vuokrasopimuksen purkua mikäli sen kokee paremmaksi vaihtoehdoksi.
 

Kalalokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tarkennettakoon omaa kommenttiani sen verran että se pohjautuu vuokratalomaailmaan eikä as.oy puolelle, toki myös siellä on maininta noista kiireellisistä heti tehtävistä töistä (esim. tulipalo) ja vähemmän akuuteista tehtävistä töistä jossa ilmoitusaika on 14 vrk (esim. iv-kanaviston nuohous).
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oletko @Masculine osakkaana vai vuokralaisena?

Työsuhdeasunto, eli vuokralla. Tosin huomenna on joku aloitusinfo missä saadaan asiaan vähän tietoa, jonka jälkeen hyvin todennäköisesti irtisanon tuon asunnon.

Tilanne on siis se, että joku 2-3kk sitten on tullut postiluukusta infoa jossa kerrotaan miten tämmöistä suunnitellaan. Sen jälkeen oli sitten kutsu juurikin tuohon yhtiökokoukseen, mutta olen vuokralainen ja olin myös työmatkalla, niin jäi tuo välistä. Kysellyt vuokranantajalta, mutta hän ei ole saanut mitään tietoja koko remontista tai edes tuota kutsua.

Tuossa ensimmäisessä kirjeessä kerrottiin suurinpiirtein mitä remontissa tehdään, mutta ei sanallakaan miten se vaikuttaa asumiseen tai kauan se kestää ja koska alkaa.

Nyt sitten ollaan aloittamassa tuon kokoista remonttia, eikä missään ole kerrottu oikein mitään. Kysyin viimeksi tänään tuolta asunnon omistajalta eikä hän tiennyt mitään. Toivottavasti alkaa selvittämään, koska minua ei vuokran alennukset kiinosta kun en sitä itse maksa, muutan vaan pois.
 

Jeffrey

Jäsen
Nyt sitten ollaan aloittamassa tuon kokoista remonttia, eikä missään ole kerrottu oikein mitään. Kysyin viimeksi tänään tuolta asunnon omistajalta eikä hän tiennyt mitään. Toivottavasti alkaa selvittämään, koska minua ei vuokran alennukset kiinosta kun en sitä itse maksa, muutan vaan pois.

Hieman vaikuttaisi kuitenkin siltä, että projektia on käyty yhtiökokouksessa ihan asiallisesti lävitse. Yhtiön velvollisuuksissa on myös lähettää kutsu osakkeenomistajalle, mutta yhtiöllä ei ole velvollisuutta alkaa selvittämään osakkeenomistajan osoitetta. Voi myös olla mahdollista, että osakkeenomistaja on ilmoittanut kyseisen huoneiston osoitteen osoitteekseen, jolloin kutsu lähetetään ihan asianmukaisesti sinne. Voi toki olla myös niin, että yhtiökokouskutsu eksynyt jonnekin vuokranantajan postikiertoon.

Tietysti ikävään saumaan ja varmasti harmilliseen ajankohtaan tämä tilanne nyt sattuu. Omaan silmään kuitenkin vaikuttaa siltä, että tietoa on yritetty antaa. Toki pelkkä yhtiökokous on aika minimipaikka asioita tiedottaa, mutta se on sitten osakkeenomistajan vastuulla ottaa asioista laajemmin selvää mikäli kokoukseen ei pääse informaatiota vastaanottamaan.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tietysti ikävään saumaan ja varmasti harmilliseen ajankohtaan tämä tilanne nyt sattuu. Omaan silmään kuitenkin vaikuttaa siltä, että tietoa on yritetty antaa. Toki pelkkä yhtiökokous on aika minimipaikka asioita tiedottaa, mutta se on sitten osakkeenomistajan vastuulla ottaa asioista laajemmin selvää mikäli kokoukseen ei pääse informaatiota vastaanottamaan.

Joo ei tässä mitään suurta draamaa ole, kunhan ihmettelen miten rapuissa tai luukun kautta ei ole pistetty mitään aikatauluja. Muualla tuntuu näistä olevan tulostetut laput jo hyvissä ajoin rappukäytävissä, mistä löytyy myös yhteystietoja mistä kysyä lisää. Kaippa nuo huomenna selviävät.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Pitäis mökille uusia saunan kiuas. Onkos palstalaisilla jotain vinkkejä / suosituksia. Sauna hirsisauna ja ihan sellainen "perus sauna" kooltaa. Laiteille mahtuu 3 - 4 aikuista henkilöä...

K-raudan sivuilta löytyi Harvia Linear 16. Onko kokemusta tuosta kiukaasta ?

Hinta saisi olla n. 400 €
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Pitäis mökille uusia saunan kiuas. Onkos palstalaisilla jotain vinkkejä / suosituksia. Sauna hirsisauna ja ihan sellainen "perus sauna" kooltaa. Laiteille mahtuu 3 - 4 aikuista henkilöä...

K-raudan sivuilta löytyi Harvia Linear 16. Onko kokemusta tuosta kiukaasta ?

Hinta saisi olla n. 400 €

Meillä on tollanen vesisäiliöllä. En jaksanu hakee kuvaa.
Lämpee 30-45 minuutissa. Ihan kelpo kiuas.
 

Glove

Jäsen
Purkuhommat alkaisi olla paketissa, sitten pitäisi alkaa laittamaan uutta tilalle. Ihan pintaremonttia minä teen, yhteen huoneeseen lattiaan uusi laminaatti ja makuuhuoneiden katot uusiksi. Ja muutamaan seinään uusi maali ja listoja seinään. Jos tämä sitten menisi kaupaksi tai edes vuokralle.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
@Niilo Kiukaan koko mitoitetaan saunan tilavuuden mukaan. Mittaa saunan pinta-ala ja korkeus, niin pääsee jo hyvään alkuun niillä tiedoilla.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Simolainen @MacRef Kiitos viesteistänne. En tarvitse vesisäiliöllä olevaa kiuasta. Meillä on vesipata pesuhuoneen puolella, sillä lämmitetään pesuvedet.
Tilavuus taitaa olla alle 20 m³ mutta tarvii mitata tarkemmin kun sinne menen
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
@Simolainen @MacRef Kiitos viesteistänne. En tarvitse vesisäiliöllä olevaa kiuasta. Meillä on vesipata pesuhuoneen puolella, sillä lämmitetään pesuvedet.
Tilavuus taitaa olla alle 20 m³ mutta tarvii mitata tarkemmin kun sinne menen
Itse olen saaristossa maaliskuusta joulukuuhun ja aika usein tulee vieraita kestittyä. Heitin vuosia sitten erillisen vesipadan laiturilta pohjaan ruostumaan ja käytin sen viemät neliöt fiksummin. Vesipata kiukaassa riittää bussilastillisten pesemiseen ja lämpeää samoilla klapeilla kuin kiuas. Harkitse.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Itse olen saaristossa maaliskuusta joulukuuhun ja aika usein tulee vieraita kestittyä. Heitin vuosia sitten erillisen vesipadan laiturilta pohjaan ruostumaan ja käytin sen viemät neliöt fiksummin. Vesipata kiukaassa riittää bussilastillisten pesemiseen ja lämpeää samoilla klapeilla kuin kiuas. Harkitse.

No en kyllä aio siitä padasta luopua. Se on ollu meillä siellä jo useamman vuosikymmenen. Sillä mennään jatkossakin.
Kiukaassa alkaa tunnit tulla vastaan. Siksi se tarvii uusia
 

444

Jäsen
Keittiön vetämätön lavuaari, vol. ”enjaksalaskea”.
Vaihdoin koko paskan. Altaan, pohjaventtiilin vesilukkoineen, ylivuotoventtiileineen, väliputkineen. Lopputulos: ei vedä edelleenkään. Karsea määrä noissa vanhoissa romuissa oli kaiken maailman mujua, mutta ei millään sellaista määrää, että olisi selittänyt vetämättömyyden edes vähän alusta. Oma matematiikkani sanoo, että tuo litra-pari, jonka jaksaa vetää ilman häiriötä, on paljon vähemmän kuin mitä tuonne edes mahtuisi ennen viemäriputkea. Ja astianpesukone tosiaan työntää osan poistovedestä altaaseen.

Ei mulla riitä järki tän ratkaisemiseen. Räjäytän koko talon kohta.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Keittiön vetämätön lavuaari, vol. ”enjaksalaskea”.
Vaihdoin koko paskan. Altaan, pohjaventtiilin vesilukkoineen, ylivuotoventtiileineen, väliputkineen. Lopputulos: ei vedä edelleenkään. Karsea määrä noissa vanhoissa romuissa oli kaiken maailman mujua, mutta ei millään sellaista määrää, että olisi selittänyt vetämättömyyden edes vähän alusta. Oma matematiikkani sanoo, että tuo litra-pari, jonka jaksaa vetää ilman häiriötä, on paljon vähemmän kuin mitä tuonne edes mahtuisi ennen viemäriputkea. Ja astianpesukone tosiaan työntää osan poistovedestä altaaseen.

Ei mulla riitä järki tän ratkaisemiseen. Räjäytän koko talon kohta.

Tilaa viemärikuvaus. Niitä saa nykyään ihan ilmaiseksikin.
 

444

Jäsen
Tilaa viemärikuvaus. Niitä saa nykyään ihan ilmaiseksikin.
Viemäri on kuvattu mm. sieltä keittiöstä 8 metriin asti ja ainakaan siihen mennessä ei näkynyt muuta kuin kaasujen värjäämää putkea ja satunnaisesti rasvaa. Pääviemäriin asti ei tainnut päästä, joskaan mitään piirustuksia ei myöskään ollut löydettävissä, mistä tuo rakenne todellisuudessa selviäisi. Kaikki muut viemärit kuitenkin vetävät täysin normaalisti.
Tuo koko homma näyttää siltä, että ikään kuin sen pitäisi saada jostain ilmaa, että vetäisi paremmin. Mutta enhän minä näistä rakenteista mitään ymmärrä, niin en osaa sanoa. Vajaat pari vuotta olen tässä asunut ja tämä on ihan tämän kevään juttuja, kun yhtäkkiä alkoi veto tökkiä, ja vain yhdessä pisteessä.
 

Veijari

Jäsen
Viemäri on kuvattu mm. sieltä keittiöstä 8 metriin asti ja ainakaan siihen mennessä ei näkynyt muuta kuin kaasujen värjäämää putkea ja satunnaisesti rasvaa. Pääviemäriin asti ei tainnut päästä, joskaan mitään piirustuksia ei myöskään ollut löydettävissä, mistä tuo rakenne todellisuudessa selviäisi. Kaikki muut viemärit kuitenkin vetävät täysin normaalisti.
Tuo koko homma näyttää siltä, että ikään kuin sen pitäisi saada jostain ilmaa, että vetäisi paremmin. Mutta enhän minä näistä rakenteista mitään ymmärrä, niin en osaa sanoa. Vajaat pari vuotta olen tässä asunut ja tämä on ihan tämän kevään juttuja, kun yhtäkkiä alkoi veto tökkiä, ja vain yhdessä pisteessä.
Varmaan kannattaisi kuvauttaa kaikki viemäripisteet ja se pääviemäri, jos vain sitä yhtä linjaa on kuvattu, eikä siinä havaittu tukoksia tms. Ongelmakohta voi olla pidemmällä kuin mihin tuo ensimmäinen kuvaus on yltänyt.
Jos viemärituuletus ei toimisi, niin se kai aiheuttaisi ongelmaa talon kaikissa viemäripisteissä, oletan.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Jos viemärituuletus ei toimisi, niin se kai aiheuttaisi ongelmaa talon kaikissa viemäripisteissä, oletan.

Voi se myös olla, ettei tuo kyseinen haara tuuletu riittävän tehokkaasti. Joskus näitä on tullut vastaan pidemmissä vedoissa altaille, joissa suuremman virtaaman hana, eli keittiön, autotallin tai kodinhoitohuoneen hanat yleensä kyseessä. Allaskaappiin virittelemään alipaineventtiiliä..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös