Mainos

Taksikuskit

  • 260 162
  • 1 476

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun virallisessakaan taksissa ei kupu ole pakollinen, niin menee toi taksikaistojen valvonta haastavaksi.

Ei pitäisi jos nyt ketään oikeasti kiinnostaa valvoa asiaa. Trafin sivuilta kopioitu:

"Taksivalaisimen käyttö oikeuttaa käyttämään takseille varattuja alueita kuten taksikaistoja, taksiasemia ja tolppia, mikäli niissä ei ole maanomistajan rajoituksia."
 

molari

Jäsen
Ei pitäisi jos nyt ketään oikeasti kiinnostaa valvoa asiaa. Trafin sivuilta kopioitu:

"Taksivalaisimen käyttö oikeuttaa käyttämään takseille varattuja alueita kuten taksikaistoja, taksiasemia ja tolppia, mikäli niissä ei ole maanomistajan rajoituksia."

Kyllä poliisit, etenkin kameravalvontakalustolla, valvovat bussikaistojen käyttöä, kun tuottaa erittäin hyvin. En yhtään ihmettele, vaikka tuota rahankeruutapaa lisäisivät.

Kela-kyytien perseellemenon suurin yksittäinen syy ainakin Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella on se, että edelleen on autoja, joiden mittareita laitevalmistaja ei ole saanut päivitettyä. Uudellamaalla osa takseista "erikoistui" ajamaan pelkkää Kela-ajoa n. 25 %:n alennuksella.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Jo oli faceen joku linkannut kuvan Tesla taksista ja tolpassa olevasta hinnastosta. Lähtömaksu oli 25 egeä normaalina aikana ja muistaakseni odotusaka oli 97 euroa/tunti. Aika hapokasta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jo oli faceen joku linkannut kuvan Tesla taksista ja tolpassa olevasta hinnastosta. Lähtömaksu oli 25 egeä normaalina aikana ja muistaakseni odotusaka oli 97 euroa/tunti. Aika hapokasta.
Mikä näissä Teslan takseissa on ideana? Onko ne vaan helvetin kalliita kun ovat luksus-autoja olevinaan vai onko noilla ajaminen sitten vastaavasti edullista?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mikä näissä Teslan takseissa on ideana? Onko ne vaan helvetin kalliita kun ovat luksus-autoja olevinaan vai onko noilla ajaminen sitten vastaavasti edullista?
No sähköllä kun etenee niin kaupungissa tulee edukkaat kilsat. Luulen, että tuossa Teslassa on jonkinlaista statusta ja sen kyytiin oikeasti halutaan. Täällä Turussa on Tesla taksi ja se on ainakin helvetin haluttu. Tosin tuo kuskikin hieman "kiihdyttelee" sillä ja tämä kasvattaa kiinnostusta. Tuohan kiihtyy aivan simona.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikä näissä Teslan takseissa on ideana? Onko ne vaan helvetin kalliita kun ovat luksus-autoja olevinaan vai onko noilla ajaminen sitten vastaavasti edullista?

Taitaa olla edullista myös ajaa, mutta kai niitä halvempiakin sähköautoja on, isoin ongelma vissiin on että ihan ympärivuorokautista ajoa ei voi ajaa kun vaatii sen latauksen jossain välissä, mutta noilla hinnoilla kai sitä aikaa latailla on vähän väliä :D. Eli jos lähtökohtana on diselimersu/volvo jolla voi kokoajan ajaa vai Tesla niin ei se kovin käytännöllinen ole pitkällä tähtäimellä. En tiedä sitten kun näitä ubereita ja vastaavia on että jos satunnaista ajoa enemmän että voisiko jollain "Opel Amberalla" tai vastaavalla vetää halvat sähköt ja tarvittaessa vedellä sitten bensalla niin paljon kun tarvitsee jos ajoa enemmän kun se muutama keikka.
 

Tuamas

Jäsen
Mikä näissä Teslan takseissa on ideana? Onko ne vaan helvetin kalliita kun ovat luksus-autoja olevinaan vai onko noilla ajaminen sitten vastaavasti edullista?

Niihin sai ainakin jossain vaiheessa liisariin verotuen, säde on nykyään jo ihan hyvä, statusarvo ja jos lataa julkisilla latauspisteillä on polttoaine useimmiten ilmaista.
 

molari

Jäsen
Mikä näissä Teslan takseissa on ideana? Onko ne vaan helvetin kalliita kun ovat luksus-autoja olevinaan vai onko noilla ajaminen sitten vastaavasti edullista?

Kyllä noita joitain on, yleensä sitten taksi on omistajalle sekä työ ja harrastus eli ajetaan yksin pitkää päivää, sitten taas kahdella kuskilla ei voi ajattaa, ainakaan nykyisillä lataussysteemeillä, em. takia Espoossa Tesla-taksi meni vaihtoon nopeasti.

Vantaalla on yksi X-malli, edellinen S oli (on) myynnissä, hinta oli tolkuton vielä 350 000 ajettuna eli kyllä niitä km:a tulee, kun kenttää ajaa. Erilaista huhua tuon S:n vaiheista on (viat, takuukorjaukset, markkinointikikka, jne.), mutta ei tuollaista määrää kukaan paskalla vehkeellä aja ja sitten myy hinnalla, jolla saa uuden Eemelin farkun kaikilla lisävarusteilla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Niihin sai ainakin jossain vaiheessa liisariin verotuen, säde on nykyään jo ihan hyvä, statusarvo ja jos lataa julkisilla latauspisteillä on polttoaine useimmiten ilmaista.
Ihan hyviä pointteja palvelun tarjoajan puolesta, mutta itse mietin nimenomaan asiakkaan näkövinkkelistä varsinkin kun hinnoittelu on tuollainen. Kai se status sitten on.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihan hyviä pointteja palvelun tarjoajan puolesta, mutta itse mietin nimenomaan asiakkaan näkövinkkelistä varsinkin kun hinnoittelu on tuollainen. Kai se status sitten on.
Saahan sitä hinnoitella ja kyllä markkinat kertovat sitten, että onko fiksua. Epäilen vahvasti.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eiköhän siinä vähintään 2-3 viikkoa mene, että Trafi ehtii hakemukset käsitellä ja pitää kokeet...
Tuli sähköpostilaatikkoon maili Uberiltä, että ovat tänään aloittaneet liikenteen helsingissä. Ei tosin näkynyt yhtään autoa kartassa. No, toivottavasti jo viikonloppuna pääsee siirtymään fiksusti pisteestä toiseen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tuli sähköpostilaatikkoon maili Uberiltä, että ovat tänään aloittaneet liikenteen helsingissä. Ei tosin näkynyt yhtään autoa kartassa. No, toivottavasti jo viikonloppuna pääsee siirtymään fiksusti pisteestä toiseen.

Sitä en ymmärrä tässä mistä sen ukon sitten varmasti loytää. Tietenkin, jos on yksin jossain kadunvarressa, mutta jonnekin tilatessa missä on elämää.

Kaipa sen jostain arvaa tuo on nyt vähän sen oloinen kaveri.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sitä en ymmärrä tässä mistä sen ukon sitten varmasti loytää. Tietenkin, jos on yksin jossain kadunvarressa, mutta jonnekin tilatessa missä on elämää.

Kaipa sen jostain arvaa tuo on nyt vähän sen oloinen kaveri.

Onhan näitä vissiin käynytkin niin että joku toinen on hypännyt toisen uberin kyytiin ja kuski paahtanut "karkuun". itse kun en ole koskaan käyttänyt niin oliko näissä myös jonkinlainen soittamismahdollisuus asiakkallle/kuskille, tosin joissakin tapauksissa sitä yhteistä kieltä ei sitten oikein ole.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuli sähköpostilaatikkoon maili Uberiltä, että ovat tänään aloittaneet liikenteen helsingissä. Ei tosin näkynyt yhtään autoa kartassa. No, toivottavasti jo viikonloppuna pääsee siirtymään fiksusti pisteestä toiseen.

Luulisi että joitakin työttömiä entisiä renkejä kiinostaisi pesti sen verran että jokunen auto liikenteeseen ainakin saa. Tässä on tosiaan se 2-3 viikkoa aikaa ennenkui ne entiset "uberit" ja tulevat uberit saa lupansa joten ajoa voi olla niin paljon kun vaan jaksaa ajaa, samaan aikaan sitten nykyiset taksarit seisoo asemalla kun yhteiskunnan ajot ei pyöri ja kansa menettänyt luottamuksensa. Tällähetkellä juuri näyttäisi että Uberilla voi olla jopa 25% välityspalkiosta huolimatta ihan hyvä asetelma. Miljoonia ei pääse vuolemaan mutta ehkä enemmän kun renkinä jossain muualla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sitä en ymmärrä tässä mistä sen ukon sitten varmasti loytää. Tietenkin, jos on yksin jossain kadunvarressa, mutta jonnekin tilatessa missä on elämää.

Kaipa sen jostain arvaa tuo on nyt vähän sen oloinen kaveri.

Et ilmeisesti ole käyttänyt sitä sovellusta koskaan?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onhan näitä vissiin käynytkin niin että joku toinen on hypännyt toisen uberin kyytiin ja kuski paahtanut "karkuun". itse kun en ole koskaan käyttänyt niin oliko näissä myös jonkinlainen soittamismahdollisuus asiakkallle/kuskille, tosin joissakin tapauksissa sitä yhteistä kieltä ei sitten oikein ole.

Sepä se eikä ole mahdollisuutta tietää mihin suuntaan kuski lähti ja kunhan eihän sillä turvallisessa uberissa ole merkitystä, koska kuski vie sinne minne pitää ja tuntee reitin. Eikä vaadi rahaa.

Et ilmeisesti ole käyttänyt sitä sovellusta koskaan?

En ole, en. Olen sen ohi mennen nähnyt ja joskus ollut kyydissä. Kaveri tilasi esimerkiksi erääseen puistoon ja siihen saapui auto muutaman minuutin päästä. Sen oli tietenkin pakko olla se. Toinen kaveri taas tilasi aamuyollä ison, mutta tyhjän kadun varteen. Ei ongelmaa.

Eihän tuo siitä tietenkään sinänsä eroa siitä, kun olin Airbnb-isäntänä ja aina sovittiin pihalle tapaaminen. Siitä sen aina tiesi, vaikka ei kuvasta sillä lailla tunnistanutkaan. Sama toisin päin, kun menee itse asiakkaaksi.

Mutta juurikin vaikka rokkikonsertin jälkeen. Ei ole ihan helppoa loytää tyhjää kadunkulmaa, kun porukkaa purkautuu sieltä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sepä se eikä ole mahdollisuutta tietää mihin suuntaan kuski lähti ja kunhan eihän sillä turvallisessa uberissa ole merkitystä, koska kuski vie sinne minne pitää ja tuntee reitin. Eikä vaadi rahaa.
Sinä näet kyllä siitä sovelluksesta missä se kuski milloinkin kaahaa. Ja sitten jos olet odottelemassa jossain yleisömeressä niin se kuski soittaa sulle tarkemmat ohjeet miten auton löytää.
 

Grafix

Jäsen
Mutta juurikin vaikka rokkikonsertin jälkeen. Ei ole ihan helppoa loytää tyhjää kadunkulmaa, kun porukkaa purkautuu sieltä.

Etelän maalla kuljettiin kolmipäiväisten festareiden ajan Uberilla päivällä keskustasta alueelle ja yöllä takaisin. Ei mitään ongelmaa myöskään 04 pois lähdössä, vaikka väkeä kinkamissa taisi olla jotain 20000 naamaria.

Kyydit sai tapahtuma-alueen läheisyydessä tilattua vain yhteen paikkaan, jossa kaikki odottivat omaansa. Sikälikin järkevä sovellus, ettei porukka säntäile sinne tänne. Odotusaika tilauksesta kyydin saapumiseen max 10 minuuttia.

Appsista kun näkee auton mallin, värin ja rekisterinumeron, niin ilman kovin väkevää puusilmää löytänee oman autonsa aika helposti muutaman oluenkin jälkeen. Toki sovelluksen kartalla näkee myös auton lokaation niin voi kävellä pää munissa konepeltiä päin jos ei näkö kanna.

Totta kai Suomessa joku perusjuntti diskon edestä yrittää sinapit kauluksilla pölliä toisten kyytejä kun odottaminen ei ole oma juttu, sehän on selvää.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En ole, en. Olen sen ohi mennen nähnyt ja joskus ollut kyydissä. Kaveri tilasi esimerkiksi erääseen puistoon ja siihen saapui auto muutaman minuutin päästä. Sen oli tietenkin pakko olla se. Toinen kaveri taas tilasi aamuyollä ison, mutta tyhjän kadun varteen. Ei ongelmaa.

Siinä sovelluksessa näkyy auton merkki, malli, väri, sijainti, rekisterinumero, kuljettajan nimi ja kuljettajan puhelinnumero, ja sovelluksesta voi suoraan soittaa kuljettajalle. Ei ihan hirveän vaikeaa. Lisäksi on molemminpuoliset disputet suoraan sovelluksessa, jollei kyyti onnistu sekä arviointi heti kyydin päätyttyä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Eikä esim. valopilkkukaan ollut täysin ongelmaton. Auton numero ja arvioitu saapumisaika oli näytetty, mutta taksin numero saattaa olla kyltin päällä tai takana, jolloin pitää lähteä tarkemmin katsomaan että mikäs numero on taksissa (varsinkin pimeällä kun ajovalot häikäisee helposti). Ja onhan niitäkin ollut valopilkussa että arvioituun saapumisaikaan on yli 10min ja taksin mittari pyörii jo tilauspaikassa. Edellisten ongelmien takia sitten saattaa ottaa väärän taksin. Eli ei tuo ennenkään ongelmatonta ollut. Tai silloin kun joutui käydä kyselemässä että "kenen nimellä taksi on tilattu".
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitäs kustannuksia tuosta tulisi jos hommaisi noi, mutta ei ajaisi ollenkaan keikkaa? Liikennelupa oli joitain kymppejä, entäs se kuskin ajolupa?
Tämä kiinostaisi itseänikin. On vaan Trafin sivut niin sekavat, että en lopullista hintaa ole keksinyt.
Itselleni riittäisi, että saisi laillisesti käyttää Huopalahdessa olevaa Eliel Saarisen tien tunnelia. Vähentäisi päivittäistä ajoaikaa n. 30 minuuttia. Tietysti muutamassa muussa paikassa sallittu bussikaistan käyttökin vähentäisi n. 10 minuuttia. Maksaisikohan työnantaja taksiluvat, kun tehokkuus kasvaa noinkin paljon?
 

molari

Jäsen
Luulisi että joitakin työttömiä entisiä renkejä kiinostaisi pesti sen verran että jokunen auto liikenteeseen ainakin saa. Tässä on tosiaan se 2-3 viikkoa aikaa ennenkui ne entiset "uberit" ja tulevat uberit saa lupansa joten ajoa voi olla niin paljon kun vaan jaksaa ajaa, samaan aikaan sitten nykyiset taksarit seisoo asemalla kun yhteiskunnan ajot ei pyöri ja kansa menettänyt luottamuksensa. Tällähetkellä juuri näyttäisi että Uberilla voi olla jopa 25% välityspalkiosta huolimatta ihan hyvä asetelma. Miljoonia ei pääse vuolemaan mutta ehkä enemmän kun renkinä jossain muualla.

Uberin hinta (ilman surgea):
Lähtö 3 €
Kilometri 1,1 €/mm + 0,3 €/min
Minimihinta 6 €

Eli 3 kilometriä ja 10 minuuttia on n. 9 €, siitä Uberille 25 %:a, kuskille jää vajaa 7 €. Siitä sitten alv 10 %, työnantajamaksut ja yli 2 000 € vakuutusmaksu. En kyllä kehtaisi tuollaista palvelua ostaa tai teettää, vähän kuin käyttäisi lapsiprostitoitua.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Siinä sovelluksessa näkyy auton merkki, malli, väri, sijainti, rekisterinumero, kuljettajan nimi ja kuljettajan puhelinnumero, ja sovelluksesta voi suoraan soittaa kuljettajalle. Ei ihan hirveän vaikeaa. Lisäksi on molemminpuoliset disputet suoraan sovelluksessa, jollei kyyti onnistu sekä arviointi heti kyydin päätyttyä.

Kuulostaa yhtä hyvältä paperilla kuin kaikki Hiltonitkin.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Eli 3 kilometriä ja 10 minuuttia on n. 9 €, siitä Uberille 25 %:a, kuskille jää vajaa 7 €. Siitä sitten alv 10 %, työnantajamaksut ja yli 2 000 € vakuutusmaksu. En kyllä kehtaisi tuollaista palvelua ostaa tai teettää, vähän kuin käyttäisi lapsiprostitoitua.

Siis, mistä summasta sitä alvia lasketaan ja kuka sen kerää/tilittää?

Että silleen...
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Uberin hinta (ilman surgea):
Lähtö 3 €
Kilometri 1,1 €/mm + 0,3 €/min
Minimihinta 6 €

Eli 3 kilometriä ja 10 minuuttia on n. 9 €, siitä Uberille 25 %:a, kuskille jää vajaa 7 €. Siitä sitten alv 10 %, työnantajamaksut ja yli 2 000 € vakuutusmaksu. En kyllä kehtaisi tuollaista palvelua ostaa tai teettää, vähän kuin käyttäisi lapsiprostitoitua.
Juu, vaan 50€/h tuolla taksalla (jos kokoajan olisi noita ajoja). Toki on tyhjää ajoa ja odottelua, mutta eipä tuo toisaalta kauhean huonolta kuulosta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös