Mainos

Taksikuskit

  • 260 950
  • 1 475

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko tässä ketjun avausviestin tapauksessa varmasti kyseessä oikea taksi eikä himmeä versio? Oikeissa takseissa on kaikissa taksamittarit ja ei niissä käsittääkseni loppusumma muutu hetken mielijohteesta.
Jos kuitenkin oli ihan virallinen versio niin varmasti otit tiedot talteen, kyllä siellä peräkylilläkin takseja valvotaan ja ilmoitusta vaan eteenpäin niin homma loppuu kyllä hyvin nopeasti.

Edit: Eli siis tämän päivän (16.11.2008) ensimmäiseen viestiin vastasin.
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Itselläni ei ole huonoja kokemuksia taksikuskeista. Lyön vetoa, että taksikuskeilla on enemmän huonoja kokemuksia ääliömäisistä asiakkaista, jotka oksentavat autoon, rähjäävät, lähtevät karkuun maksamatta tai käyttäytyvät väkivaltaisesti. On kuskeja myös ryöstetty ja tapettu.

Mua harmittaa, että ketjun avaaja vertaa kuskeja yhteiskuntamme pohjasakkaan kuuluviksi yksilöiksi.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Ei ole kyllä itelläkään yhtään huonoa kokemusta taksikuskeista. Monesti ovat jopa baari-illan jälkeen ottaneet ylikuormaa jotta ovat opiskelijat päässeet vähän halvemmalla kotiinsa. Yleensä vielä tulee hyvää läppää heitettyä varsinkin nuorten kuskien kanssa, jopa selvinpäin. Joskus lähdin maanantai iltana dokaamaan eikä oikein ollu hajua mitkä baarit olis auki mihinki asti niin eikös taksikuski osannu luetella kaikki maholliset baarit ja vielä kertoa vähän millasia paikkoja ne on.

Ulkomailta ei ole kokemuksia enkä kyl taksia käytäkään ellei ihan pakko ole.

E: Kerran yks taksikuski jopa talutti mut kämpän etuovelle ku olin sen verta kunnossa ja ajatteli varmaan et jään johonki hankeen nukkumaan (vielä kun pakkasta oli jotain 20 astetta).
 

Glove

Jäsen
lähes 30 euroa alle kilometrin matkasta. Ilmoitin, että maksan 10 euroa
Onpa tullut ajettua 1,5 km matka hinnalla 34,50 € ja ihan normaalisti mittari päällä asetuksissa mainituilla taksoilla, ilman kusetusta.

Mutta tuosta avausviestistä nyt ei oikein selviä tarkemmin. Pimeä vai oikea taksi? Onko taksi joutunut odottamaan asiakasta? Montako asiakasta kyydissä? Jos matka nyt on oikeasti ollut kilometri, liikennvaloja/ruuhkaa ei ole ollut ja asiakas on hypännyt taksiin samantien kun se on pysähtynyt tilauksessa ilmoitettuun osoitteeseen niin oikea hintahan menee tuonne kympin luokkaan; lähtömaksu 7,70 € + kilometrin ajo 1,30 € = 9,00 €.
 

Sam#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Hieman rasittaa nää nykyajan vempaimet, joihin taksikuskit melkein sokeasti luottavat täällä pääkaupunkiseudulla. Jos matkaa on hiemankin pidemmin niin se GPS laitetaan heti alkuunsa ohjailemaan menoa ja sitten sitä mennäänkin jotain niin käsittämättömiä reittejä. Jotenkin tuntuu että paikallistuntemus on viime aikoina pahasti kadonnut joiltakin kuskeiltamme ja kyydit hoidetaan apulaitteeseen turvautuen. Laitteet on toki mainioita siinä matkan loppuvaiheilla, kun se tarkka osoite ei ehkä sieltä nahkakansista löydy. Alkumatkan luuulisi jotenkin hahmottavan, jos vähänkään seutua tuntee ja osoitteen saa tietylle kaupungin kulmalle sijoitettua. Toki noita laitteiden asetuksiakin saa säädeltyä, jos vaan on tarpeeksi halua.

Toi ei tietenkään koske kaikkia kuskejamme, mutta pari viimeisintä reissua ovat ollet kohdallani hieman heikkoja. Noita ennen sain oikein mukavan lätkätietoisen kuskin matkalla lentokentältä Areenalle Tshekki-Suomi -matsiin ja reittikin oli kuskille helppo ilman GPS:ää ajettavaksi.
 

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
Itselläni ei huonoja kokemuksia taksikuskeista ole. Nykyään en paljon takseja kyllä käytäkään, mitä nyt joskus viikonloppuisin. Tukholmassa muutama vuosi sitten tuli ajeltua taksilla ja siellä osui kohdalla oikein loistavaa palvelua. Oltiin lähdössä kaupungille jokin arki-ilta ja vanhahko taksikuski kertoili sitten mihin kannattaisi mennä ja mitä paikkoja kannattaisi välttää. Kun olimme pättäneet mihin menenmme taksikuski vielä kertoi meille missä sen paikan lähellä olisi joitain samantyyppisiä paikkoja jos ensimmäinen ei miellyttäsi. Saman illan paluumatkalla hotelliin saimme kuskiksemme kohtuullisen nuoren kuskin ja siinä sitten jotain höpöttelimme (hän tunnisti meidät suomalaisiksi samantien meidän kiroiltua...). Ihmettelimme, miksei hänellä olliut lainkaan navigaattoria, kun sellainen näytti lähes joka taksissa olevan, niin kaveri vastasi, ettei näin pienessä kaupungissa vielä sellaista tarvita...

Mutta nyt muistellessa tuli mieleen yksi negatiivinen tarina taksikuskeista Raumalta. Jokunen vuosi sitten juhannuksena muutama kaveri toiselta paikkakunnalta tulivat taksilla aamuyöstä luokseni nukkumaan. Aamulla sitten jutellessa kävi ilmi, että kuski oli heitä pikkaisen kierrättänyt autoa ympäri kaupunkia heidän pyytäessään kuskia käymään pankkiautomaatilla. (Silloisen asuinpaikkani lähellä noin 500 metrin päässä oli kaksi pankkiautomaattia suoraan sen reitin varrella mitä lyhintä reitiiä tultaessa tultaisiin.) He olivat pyörineet kaupungilla ilmeisen pitkäänkin. Ja näytin heille seuraavana päivänä läheiset automaatit ja niillä he eivät olleet käyneet. Tosin täytyy sanoa, että juhannuksen aikaan taksikuskeja oli niin paljon Raumalla, etteivät he kaikki olleet raumalaisia kuskeja. Joten voi tietty olla, että kuski on ollut yhtä hukassa kuin kyyditettävätkin.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Pelkkiä hyviä kokemuksia täälläkin. Ulkomailla kauan asuneena voin sanoa, että Suomessa on aivan ehdottomasti maailman parhaat taksit. Ei kahta sanaa.

Tarvitsen taksia 3-4 kertaa viikossa työni puolesta, ja 95% Stadin taksikuskeista ovat ammattimiehiä. Ulkomaalaisten kaupunkituntemus ei tietenkään voi olla samaa luokkaa, mutta niidenkin kanssa olen pärjännyt.

Jostain luin, että pk-seudulla on kai n. 7000 kuljettajaa... vakituista ja ei-vakituista. Jos tulee huono vastaan, niin yleistäminen yhden tapauksen perusteella on aika naurettavaa. Ei kai epäystävällinen kassaneitikään leimaa koko osuusliikettä? Ketjun avaajan juttua on sitäpaitsi vaikea uskoa todeksi.
 

Koskenkorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Neljäs viikko lähti liikenteeseen näissä taksikuskin hommissa. Hyvin on asiakkaita piisannut, kiitos pikkujoulujen. Sekin, onko vaikeita asiakkaita ollut, riippuu siitä miten käsitetään "vaikea asiakas". Minulle henk.koht vaikea asiakas on se joka uhkaa aseella/käy käsiksi (näitä ei ole luojan kiitos vielä ollut).

Tuota kilometrin matkasta melkein perittyä kolmekymppistä jäin miettimään. Tuli mieleen seuraavaa. Esim jos täällä meilläpäin Oulunsalon taksit on kaikki varattuja, tilaus menee lähimmälle Oulun taksille. Tilanteessa toimitaan niin että laitetaan mittari päälle jo asiakkaan luo mentäessä (toiminta-alueen rajalla) ja jos jatketaan matkaa Oulunsalossa tai vaikka eteenpäin, ollaan mittari päällä edelleen. Jos taas lähdetäänkin Ouluun päin takaisin, ajetaan mittari kassalla toiminta-alueen rajalle jonka jälkeen taas mittari päällä.

Tätäkin on muutaman kerran joutunut selittämään, kun naapurikunnan osoitteeseen menee noutamaan, että "mitenkäs sulla jo toistakymppiä on mittarissa kun en ole vielä edes sanonut että mihin mennään."

Lopuksi voisi vaikka mainostaa vähän, jos se on sallittua: "Onneksi on Suomalainen Taksi!"
 
Viimeksi muokattu:

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vain hyviä kokemuksia ainakin minulla. Ulkomailla ollessa pärjäilee kun on hotellin osoitelappu mukana vaikka ei sitäkään kovin usein tarvitse ellei mene Eurooppaa kauemmaksi.

Nyt viikonloppuna oli Tampere ihan täynnä pikkujoulun viettäjiä. Mittariautoja oli toki onneksi paljon liikenteessä. Mulle kuski sanoi että Nokialta on ja ei tunne Tamperetta juuri ollenkaan. No mää sitten neuvoin sille reittiä koko ajan että mistä mennään. Lopuksi sitten tipit vielä ja toivotin hyvää jatkoa.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Tuossa pari viikkoa sitten lentokentälle menossa Tunturikadulta, ja kuski oli suunnilleen kivitalon kokoinen. Sellainen yli 190-senttinen, vähintään 120 kiloinen Tony Halmeen näköinen kalju äijä, niska kun härällä. Nosti suunnilleen yhdellä kädellä molemmat matkalaukut Mersun takakonttiin. Ajattelin ensin, että mikä lienee hormonihörhö, mutta kaveri olikin todella fiksu ja kohtelias. Tuli vaan mieleen, että sillä äijällä ei varmaan ole vaikeuksia periä rahoja asiakkailta. Sitten on ollut naiskuskejakin ja kaiken maailman hinteliä opiskelijapoikia, joista aina miettii, että mitenhän tuokin pärjää kännisten kanssa. Toisaalta kyllähän suomalaiset kunnioittavat kun toinen on duunissa. Sama se on portsareiden kohdalla, aika harva sitä alkaa öykkäröimään ilman syytä... toinen tekee vaan kuitenkin työtänsä.

Viime yönä tuli viimeksi käytettyä taksia, kun könysin pikkujouluista kotiin. Kuskia en muista, kun olin aika väsynyttä poikaa. :)
 

NIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fucking Horseshit
Yleensä ottaen taksikuskeista ei ole pahaa sanottavaa, mukavia ja kohteliaita ihmisiä, jotka jaksavat vaikka itse olisikin vähän väsyneemmässäkin kunnossa. Mutta sitten sattuu se mr. A-hole, joka osaa tehdä lähtemättömän vaikutuksen:

Viime kesänä olimme 5 ihmisen porukalla Viikissä istumassa iltaa ja tilasimme taksin paikalle kuskaamaan keskustaan. Tilausta tehdessämme kerroimme, että meitä on 5 ja tarvitsisimme isomman auton. Sanottiin, että tilataksit ovat menossa, mutta että kyyti järjestyisi ja saimme tilausnumeron. Noh, auto tulee paikalle ja 30-40 -vuotias mieskuski laskee meidät ja ilmoittaa, ettei ota kuin neljä kyytiin. Laki on kuulemma muuttunut vuoden vaihteessa, ettei voi ottaa ylimääräistä matkustajaa kyytiin. Vaihtoehdot ovat siis että osa lähtee tuolla autolla ja osalle tilataan toinen taksi. Tämän ensimmäisenkin saapumiseen meni +25 minuuttia aikaa, joten emme ole kovin innostuneita. Kerromme tilanteen, että tilatessamme taksia olemme ilmoittaneet montako meitä on ja kysymme, olisiko hänen mahdollista joustaa. Ei ole, ilmoittaa tylysti ja heittää vittuilun päälle, että emmekö me seuraa lakeja, joita tässä maassa asetetaan. No, yksi meistä vastaa, että ei ole juuri taksilakeja tullut seurattua.

Koska haluamme lähteä samalla taksilla koko poppoo, emmekä maksaa ylimääräisiä kahdesta erillisestä kyydistä jostain Viikin perukoilta, pyydämme, josko hän voisi tilata meille uuden taksin. Ei kuulemma onnistu, tai onnistuu, jos maksamme hänelle lähtömaksun. Vaade herättää hilpeyttä, olemme tilanteessa ilman omaa syytämme ja tyyppi vaatii maksua kyydistä, jota emme aio ottaa. Ilmoitamme, että tämä ei tule onnistumaan ja että tilaamme sitten uuden taksin.

Taksikuski: "Mä voin hoitaa niin, että tohon numeroon, josta tää taksi on tilattu, ei koskaan enää tuu taksia."
Tyttö seurueestamme: "Me voidaan kyllä tilata taksi toisestakin liittymästä."
TK: "Mä voin tehdä niin, ettei tähän osoitteeseen tuu enää koskaan taksia."
Tyttö: "No, kyllä me voidaan se tilata tohon korttelinkin päähän."

Tässä vaiheessa tilanne on jo peruuttamattomasti tulehtunut ja menee molemminpuoliseksi vittuiluksi. Lopulta, varttitunnin riideltyään taksikuski lähtee, mutta jää kyttäämään parin sadan metrin päähän, kun tilaamme toisen taksin. Saamme lopulta toisen taksin paikalle, ei tilataksi tämäkään, mutta kuski joustaa sen verran, että ottaa koko porukan kyytiin, kun kerromme tilanteen. Hän myös selittää matkamme aikana sivistyneesti, että miksi ei saa ylimääräisiä ottaa kyytiin, mikä olisi ollut ehkä alkuperäisenkin kuskin syytä tehdä, jolloin olisimme voineet jonkinlaisen kompromissin löytää. Sen sijaan hän päätti heittää ensimmäisen kiven, joka sitten provosoi humalaisen seurueemme.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei valittamista Suomen takseista. Huvittavaa on se, että jotkut ihmiset luulevat, että taksikuskit esim. iltaisin ja öisin ajavat mielellään vähän ylimääräisiä kortteleita, jos asiakkaalla muuten lyhyt matka. Aika monta kertaa saa ajaa vaikka korttelia ympäri että täyttyisi aloitusmaksun suuruinen summa, minkä saa heti kun heittää asiakkaan kotiin ja ajaa tolpalle kuulemaan seuraavan asiakkaan määränpään.

Its en kyllä jaksaisi varmaan kuunnella sellaista vittuilua mitä taksikuskit saavat kuunella vaikka pe yönä. Eihän siinä mitään jos voisi heittää samalla mitalla takaisin....
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mutta tuosta avausviestistä nyt ei oikein selviä tarkemmin. Pimeä vai oikea taksi? Onko taksi joutunut odottamaan asiakasta? Montako asiakasta kyydissä? Jos matka nyt on oikeasti ollut kilometri, liikennvaloja/ruuhkaa ei ole ollut ja asiakas on hypännyt taksiin samantien kun se on pysähtynyt tilauksessa ilmoitettuun osoitteeseen niin oikea hintahan menee tuonne kympin luokkaan; lähtömaksu 7,70 € + kilometrin ajo 1,30 € = 9,00 €.
Kyllä se ilmeisesti oikea taksi oli, kun kyltti oli katolla, mittari pyöri ja pankkikorttilaitekkin oli. Ja matka todellakin on noin kilometri. Taitaa olla jopa vähän alle. Matkalle osuvat kahdet liikennevalot ja toiset näistä olivat sammutettu ja toisiinkaan ei tarvinnut pysähtyä. Taksia ei ollut tilattu vaan otettiin se "lennosta", kun taksi jätti siihen meidän lähelle porukkaa. Tiedän, että oikea hinta on noin kympin. Tullut sen verta monesti tuokin väli ajettua.

Sitä kun sitten jälkeenpäin kaverin kanssa mietittiin, että miten se pystyi olemaan niin kallis, niin seuraava tuli mieleen. Taksikuski varmaankaan ei nollannut edellistä kyytiä mittarista vaan päätti viedä kaksi puku päällä ollutta humaltunutta kaveria vähän isommalla summalla perille. Luuli varmaan, että olisi pitempikin matka niin ei huomattaisi hieman suurempaa maksua.

Villi arvaus että kyseessä Joensuun taksi?

Hyvin arvattu.

Ja oma avautumiseni ei ollut yhden matkan otoksella tehty. Matkustan lähes 50 matkaa vuodessa taksilla. Päivisin palvelu on yleensä asiallista, mutta viikonloppuiltaisin ja öisin vähintään joka toinen kuski on kunnon töhö.
 
Taksilla ei kovin usein tule matkustettua, nykyään kun pääsee bussilla ilmaiseksi, ja vielä melkein vuorokauden ympäri. Muissa kaupungeissa harhaillessa sitä on muutaman kerran tarvinnut tänä vuonna. Positiivinen kuva on jäänyt, nykyään kun puheenaihetakin löytyy, kun samankaltaisella alalla ollaan. Pitkiä päiviä niilläkin on ja monenlaista sakkia kyydissä. Harkitsin aiemmin myös tätä taksikuskin ammattia, mutta en sitten innostunut kuitenkaan. Olisi toki kivempi ajella pikkuautolla, mutta toisaalta joutuu sitten olemaan enemmän tekemisissä niiden asiakkaiden kanssa ja minä en kovin kova tarinanheittäjä ole ventovieraiden kanssa. Päiväsaikaan varmaan menettelisi, tai sitten joku koulutaksi. Nykyisessä työssä ne juopot sentään maksaa kyydistä jo kyytiin tullessa ja ei tarvitse sönkötyksestä päätellä mihin ne on menossa. Kunhan tajuavat itse jäädä oikealla pysäkillä pois. Onneksi ei ole kuin yksi asiakas sammunut autoon, senkin sain lopulta hereille ja hyppäsi pois kun mentiin takaisin päin. Lisäksi harvemmin kuulee siitä että bussikuskin kimppuun olisi käyty, noita taksiryöstöjä on useammin. Busseissa sentään on yleensä useampia matkustajia, joilta saattaisi kenties olla apua odotettavissa jos joku käy kiinni. Ulkomailla en ole kuin kerran käyttänyt taksia, sekin Puolassa. Maksoin kenties hieman ylihintaa, mutta ei siinä oikein muutakaan voinut. Kuitenkin ihan asiallinen kuski ja auttoi selvittämään sen paikan mihin olin menossa.
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
Mikäköhän siinä mahtaa olla, kun nämä pääkaupunkiseudun taksikuskit eivät vain voi olla hiljaa ja ajaa. Harva se kerta tulee paatosta yhteiskunnallisista epäkohdista niin, että hyvä kun malttavat keskeyttää puhetta edes perillä kun on rahastamisen aika.

Kotona Oulussa kuljettajat sentään vähän kuulostelevat mahtaako asiakas olla juttutuulella, ja jos ei ensimmäisistä repliikeistä innostu keskustelemaan jättävät asian sikseen. Vaan ei täällä, juttua riittää kiinnosti se tai ei. Sitten jos yrität siinä kohteliaasti jopa osallistua siihen keskusteluun, niin suunvuoroahan ei saa. Kun olet omaa mielipidettäsi asiasta julkaisemassa, niin kuski puhuu jo päälle ja entistä kovempaa.

Perkele minä maksan siitä kyydistä enkä mielipiteistä.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hieman rasittaa nää nykyajan vempaimet, joihin taksikuskit melkein sokeasti luottavat täällä pääkaupunkiseudulla. Jos matkaa on hiemankin pidemmin niin se GPS laitetaan heti alkuunsa ohjailemaan menoa ja sitten sitä mennäänkin jotain niin käsittämättömiä reittejä. Jotenkin tuntuu että paikallistuntemus on viime aikoina pahasti kadonnut joiltakin kuskeiltamme ja kyydit hoidetaan apulaitteeseen turvautuen.

Yllättävän usein tosiaan kuskit käyttävät paikantimia. Rikkooko näissä tapauksissa etikettiä jos sanoo, että voi itse neuvoa tien perille, ettei kuskin tarvitse käyttää paikanninta? Se ajon aikana paikantimen näppäily vaan näyttää yhtä turvalliselta kuin esim. tekstiviestin kirjoitus, mieluummin neuvoisin reitin ja kuski voisi keskittyä ajamiseen.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vanhoja muuttolaatikoita penkoessani käsiin sattui pari hilpeää lehtileikettä jostain vuosituhannen vaihteesta Hesarista. Toinen oli tämä Miksi-palsta, jossa toimittaja kyseli omakohtaisen kokemuksen johdosta joltain taksivirkamieheltä, että voiko "asiakas olla mulkku" kuljettajan mielestä.

Toinen tapaus oli puolestaan se, kun taksikuski haki asiakkaan Auroran infektiopolin edestä, eikä suostunut ottamaan kyytiin ennen kuin oli käynyt kysymässä vastaanottotiskiltä ettei naisella vaan ole aidsia.

Joku varmaan muistaakin nuo jutut, mutta muille hyvien naurujen tarvitsijoille voisin joskus yrittää saada skannatuksi leikkeet näkyviin.
 

scholl

Jäsen
Yritin etsiä Predatorin avaamaa ketjua katolla vilkkuu yöllä valo tms. Ei löytynyt, joten tyydytään taksikuskit-ketjuun. Predator on muuten avannut 463 ketjua. Jossain määrin nimenmuutos Paitseloon on aiheuttanut masennusta, koska pitkään aikaan ei ole enää tullut uusia ketjuja.

Välillä taksikuskit eivät tiedä, missä haluttu määränpää sijaitsee. Välillä kusettavat hinnoissa. Tämä siis useimmiten ulkomailla. Suomessa voi olla niin, että kuono ei heillä pysy kiinni, vaan alkavat pitämään jotain poliittista puhetta demareiden tai Toyotan puolesta. Suomessa kuitenkin keskimäärin asiallista palvelua, vaikkakin suhteettoman kallista varsinkin lyhyillä matkoilla johtuen oikeusmurhahenkisestä aloitusmaksusta. Muualla sen sijaan tosiaan voi olla aivan loistava palvelu tai sitten kaamea kokemus.

Chicagon Kane joutui mitä ilmeisimmin tällaisen kaameamman kokemuksen kyydin kokemaan:
http://www.iltalehti.fi/jaakiekko/2009080910054258_jk.shtml
Jos on nähnyt kuvat kuskista niin hän näyttää Pekka Hämäläisen venäläiseltä dokaavalta veljeltä. Ei mikään ihme, että homma on eskaloitunut. Itse tunnen jo useimmat kusetuskeinot ja jos muutenkin on vituttanut matkan aikana niin sitä suuremmalla syyllä en ainakaan astu ulos autosta ennen kuin vaihtorahat on kaikki tassussa. Monta kertaa on käynyt niin, että kapsekkiä riuhdotaan takakontista heti pihalle ja sitten annetaan summamutikassa kolikoita kouraan ja sitten ajetaan karkuun renkaat kirskuen niin, että kun asiakas ehtii katsomaan mitä sai niin huomaa, että joku femma puuttuu ainakin. Veikkaan, että Kanekin on joutunut tätä kokemaan ja nyt päätti, että pientäkään kusetusta ei tule. Heh.

Huvittuneena seurasin myös sitä, kun joku aika sitten Etelä-Afrikassa taksikuskit olivat lakossa, koska MM-futis parantaa joukkoliikennettä, mikä on kusettajataksikuskeille huono juttu. Muistelin pahalla Georgea, kun näin tuon jutun ja marssit uutisissa. Toivoin, että hänellä on kaikki huonosti. Georgehan on tyyppi, jonka kanssa tein diilin aikoinaan, että Sandton Cityn Hiltonin edestä lentokentälle kyyti maksaa R65 kuten maksoi sillä, jonka kuljetuksen olin alunperin varannut, mutta George tuli tosiaan sönköttämään väliin kun en kyytiäni nähnyt. George ei ajanut mitään normiteitä, vaan oikaisi kaikenmaailman pihojen ja parkkisten poikki. Kesken matkaa alkoi yllättäen matkan uudelleenneuvottelu ja scholl vittuuntui sen verran paljon, että alkoi epäillä kyydin päätyvän johonkin Sowetoon. Kun oltiin perillä niin hinta oli muka 200. Scholl neuvotteli sen 145:een. Kuitti oli joku blankko paperinpala, missä luki R145, eikä mitään muuta. Sitten George ei antanut mitään vaihtorahoja. Alkoi uusi neuvottelu. Lopulta rahat tulivat, mutta George sanoi, että what about George. Siinä vaiheessa scholl otti mk-henkiset sanat käyttöön ja kertoi kohteliaasti, että mars mars sönköttämään työnantajalle, jotta George saa palkkaa.

Jännä seurata, mihin toi "Citizen Kane" vs. "venäläinen pekkahämäläinen" johtaa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yllättävän usein tosiaan kuskit käyttävät paikantimia. Rikkooko näissä tapauksissa etikettiä jos sanoo, että voi itse neuvoa tien perille, ettei kuskin tarvitse käyttää paikanninta? Se ajon aikana paikantimen näppäily vaan näyttää yhtä turvalliselta kuin esim. tekstiviestin kirjoitus, mieluummin neuvoisin reitin ja kuski voisi keskittyä ajamiseen.

Kai tuo riippuu kuskista. Osa noista vakkarikuskeista on jotenkin niin elämäänsä tympääntyneitä, että ne loukkaantuu heti jos vähänkin mainitsee reitistä.

Itse olen osa-aikasena ajellut 2,5 vuotta Vantaalla ja jos en tunne osoitetta mihin mennään, niin usein kysyn asiakkaalta, että mitä reittiä halutaan mennä. Toki tuokin riippuu asiakkaan tilasta... jos on joku 3promillen humalassa oleva, niin en jaksa kysellä mitään vaan ajelen sitten sen navigaattorin mukaan. Toki järki mukana siten ettei jokaista mutkaa tehdä navigaattorin mukaan vaan navigaattorilla katson mihin mennään ja sitten valitsen itseni mielestä parhaan reitin (eli nopeimman yleensä).

Ja nuo navigaattoritkin vaihtelee. Lähitakseissa koko datalaitetta ja navigaattoria käytetään ohjaimella, joka sijaitsee yleensä vaihdekepin vieressä ja tuota pystyy todella hyvin käyttämään myös ajon aikana, en koe sen vaarantavan ajamistani.

Pääasiassa asiakkaat ovat mukavia, toki sinne sekaan mahtuu idiootteja, deekuja ja narkkareita, mutta suurin osa on ihan jees.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Välillä taksikuskit eivät tiedä, missä haluttu määränpää sijaitsee. Välillä kusettavat hinnoissa. Tämä siis useimmiten ulkomailla. Suomessa voi olla niin, että kuono ei heillä pysy kiinni, vaan alkavat pitämään jotain poliittista puhetta demareiden tai Toyotan puolesta. Suomessa kuitenkin keskimäärin asiallista palvelua, vaikkakin suhteettoman kallista varsinkin lyhyillä matkoilla johtuen oikeusmurhahenkisestä aloitusmaksusta. Muualla sen sijaan tosiaan voi olla aivan loistava palvelu tai sitten kaamea kokemus.

Itse olen ihan tyytyväinen taksin palveluihin. Kovin usein en niitä käytä, mutta aina palvelu on ollut asiallista.
Mitä taas tulee noihin "hintakusetuksiin" niin Suomessa se ei oikein ole mahdollista. Onhan se 8 € aloitusmaksu yöaikana aika tuntuva, mutta se nyt on "määrätty" aloitusmaksu. Taksahinnat ovat jokaisessa taksissa nähtävissä (tämän määrää jo taksilaki) helposti tai helpohkosti havaittavassa paikassa. Joten siitä nyt pystyy jo itsekkin vähän pähkäileen mitä 10 kilsan matka maksaa jos aloitustaksa on sen 8 € ja kilometrikorvaus taksalla I (1-2 henk.) on 1.33€/km.
Ja jos käyttämänsä taksin palvelussa on ollut ongelmia, esim. kuljettajan toimimisessa niin aina voi ottaa yhteyttä paikkakunnalla toimivaan taksitarkastajaan, joka valvoo taksien toimintaa.
 

d2uce

Jäsen
Veikkaan, että Kanekin on joutunut tätä kokemaan ja nyt päätti, että pientäkään kusetusta ei tule.

Kaikki tämä ilmeisesti vielä vain 20 sentin takia. Monet ovat kuitenkin ottaneet väärän lähestymistavan tapaukseen ja ovat enemmän taksikuskin puolella ja ihmettelivät kannattiko vetää turpaan noin mitättömän summan takia. Pitäisi ehkä ajatella, että kannattiko ottaa turpaan noin mitättömän summan takia.

Joskus frendiä yritettiin kusettaa ulkomailla, kun kyseli taksikuskilta erään hotellin sijaintia. Taksikuski lupasi heittää sinne, mutta ei suostunut kertomaan missä se on. Frendi kuitenkin kieltäytyi tarjouksesta ja taapersi pari sataa metriä ja huomasi olevansa ko. hotellin edessä.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Kaikki tämä ilmeisesti vielä vain 20 sentin takia. Monet ovat kuitenkin ottaneet väärän lähestymistavan tapaukseen ja ovat enemmän taksikuskin puolella ja ihmettelivät kannattiko vetää turpaan noin mitättömän summan takia. Pitäisi ehkä ajatella, että kannattiko ottaa turpaan noin mitättömän summan takia.
Jep, samaa mieltä. Kyllä 20 sentin kavallus on kelle tahansa ihmiselle sen verran paha menetys, että ei sitä millään puheilla selvitetä. En olisi tuominnut, vaikka Kane olisi ampunut taksikuskin tohon paikkaan.

Paha tästä uutisesta on mitään johtopäätöksiä vetää suuntaan tai toiseen, kun ei ole ollut näkemässä tapausta tai tiedä muuten mitään tarkempia yksityiskohtia. Todennäköisesti kuski on kuitenkin ruvennut kitisemään jotain mitättömästä rahamäärästä ja että ei se paljoa vaikuta mihinkään.

Kane on kyllä pirun fiksu kaveri ja ei varmaan koskaan ole kuullut, että jääkiekkoilijoiden tai muiden julkisuuden henkilöiden pienimmätkin toilailut tulevat julkisuuteen ja yleensä paisuteltuna vielä. Mutta kyllä sitä nyt 20 sentin takia voi vähän paskaa niskaansa ottaa. Saa ensi kaudella vastustajan yleisö ainakin jotain vittuilemisen aihetta pojasta.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Saa ensi kaudella vastustajan yleisö ainakin jotain vittuilemisen aihetta pojasta.

Vaikkei taksikuskeihin suoraan liitykään, niin tuolla ulkomaitten sivuilla oli jo puhetta, että Kanen kannattaa ainakin vanhan kaartin Bostonissa ja Phillyssä katsella mihin luistelee, koska kolikoita löytynee kohtuullisella varmuudella jäältä..
 

Museoesine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja muut keskisuomalaiset
Yritin etsiä Predatorin avaamaa ketjua katolla vilkkuu yöllä valo tms. Ei löytynyt, joten tyydytään taksikuskit-ketjuun.
Tämän ketjun viesti nro 65 on kaipaamasi ketjun avausviesti. Predatorin ja Potnapekan avaamat taksiketjut yhdistettiin viime marraskuussa yhdeksi ketjuksi, jolloin myöhemmin avattu Predan ketju "katosi".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös