Taksikuskit

  • 274 352
  • 1 537

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@-pasi- aikanaan kun tein kokeen, 09, kokeessa oli "paikallistuntemus osio". Eli kysyttiin missä on vaikka jokin ravintola tai vaikka museo tai ihan yksittäinen katu tai useampi katu. En muista kysyttiinkö vielä jopa ajoreitti paikasta a, paikkaan b. Mutta voisi olla Tampereella esim. Asiakas tulee kyytiin rautatieaseman tolpalta ja menee hotelli Rosendahl...
Tai vaikka Jyväskylästä, matkakeskukselta nyt vaikka Harjun vesilinnalle, kiitos.... ( Itse ajaisin varmaan Kalevankadun kautta Yliopistonkadulle ja siitä vanhan torin ja linja-autoaseman kohdalta oikealle ja sieltä sit Pitkäkadulle jne. Siinä vaiheessa kun taksi on Keljossa, olisin huolissani... )

Niin no nyt kuski ei varmaan edes välttämättä tiedä missä se rautatieasema Tampereella on tai Matkakeskus Jyväskylässä, eli kokeessa voisi olla edes perusjuttuja paikkakunnista ja esim. liikennemerkeistä niin karsisi porukkaa pois. Koekin on semmoinen että todennäköisesti kuka tahansa autokortin saanut joka täältä kotoisin osaa sen maalaisjärjellä tehdä. Pitäisi olla enemmän siihen suuntaan että pitäisi ensin edes lukea edes se "avaimet ammattilaisuuteen , taksikuljettajan perusopas" että sen voisi saada läpi.

Nythän se on että jos "Matti" päättäisi tänään lähteä taksikuskiksi niin käy vain tuon helpon kokeen suorittamassa ja sitten on ammattilainen joka voi lähteä vaikka sotekyytiä ajamaan. Sitten on vähän työnantajasta kiinni miten opetellaan vaikka mittareiden tai maksupäätteiden opettelua ja onko opettamassa vai kylmiltään vain ajamaan.

Kyllä tuohon pitäisi jotain osaamista jatkossa saada vaatimuksiin vaikka mentäisiin "minimillä" myös jatkossa koulutusvaatimuksien osalta.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Katso Yle Areenassa:


Tällä kertaa Ylen juttu alan ongelmista.

Somessa on alkanut kiertämään "vinkki" varsinkin pääkaupunkiseudun taksinkäyttäjille. Tilaa sovelluksella kyyti ja valitse maksu autossa. Jos/kun kuski ei osaa suomea tai ruotsia, kieltäydy maksamasta vedoten että kuljettajalla ei pitäisi olla taksilupaa, kun puhuu "väärää kieltä". Suostut maksamaan, kun poliisi kutsutaan paikalle. No, poliisia ei ikinä kutsuta, vaan kuljettaja poistuu varmasti paikalta asiakkaan saadessa ilmaisen kyydin. Toki tämä sisältää aina riskin mahdollisesta puukoniskusta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Somessa on alkanut kiertämään "vinkki" varsinkin pääkaupunkiseudun taksinkäyttäjille. Tilaa sovelluksella kyyti ja valitse maksu autossa. Jos/kun kuski ei osaa suomea tai ruotsia, kieltäydy maksamasta vedoten että kuljettajalla ei pitäisi olla taksilupaa, kun puhuu "väärää kieltä". Suostut maksamaan, kun poliisi kutsutaan paikalle. No, poliisia ei ikinä kutsuta, vaan kuljettaja poistuu varmasti paikalta asiakkaan saadessa ilmaisen kyydin. Toki tämä sisältää aina riskin mahdollisesta puukoniskusta.

Tuo on myös kyllä tolpalla ihan hyvä tapa arvioida kuskin osaaminen/luvallisuus osaako suomea tai ruotsia puhua. Jotta on kokeen suorittanut niin pitäisi sitä kielitaitoa olla edes jotenkin. Aika moni myös kyllä mahdollistaa ihan omalla toiminnalla sen rikollisen toiminnan myös.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Tuo on myös kyllä tolpalla ihan hyvä tapa arvioida kuskin osaaminen/luvallisuus osaako suomea tai ruotsia puhua. Jotta on kokeen suorittanut niin pitäisi sitä kielitaitoa olla edes jotenkin. Aika moni myös kyllä mahdollistaa ihan omalla toiminnalla sen rikollisen toiminnan myös.
Kunpa ihmiset tajuaisi ettei näiltä veivareilta jotka eivät osaa edes kotimaan kieliä tule ottaa
kyydin kyytiä, niin se heidän homma kaatuisi pikku hiljaa omaan mahdottomuuteensa.

Se että keskeisiä tolppia suljetaan muilta kun isommilta toimijoilta on jo askel oikeaan
suuntaan, mutta tässä on vielä vähän hiottavaa.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Mitä mieltä täällä ollaan? En itse usko, että tuollaisilla koulutuksilla saadaan tuloksia aikaan. Tiettyjen kulttuurien integroiminen länsimaalaiseen yhteiskuntaan on minusta tekemätön paikka.

Kaikki ongelmat tulee siitä, ettei ymmärretä kulttuuria, ei ymmärretä miten täällä toimitaan, lataa kouluttaja Tanja TervalahtiYlelle.

Ylen mukaan Helsingissä on tehty yli sata rikosilmoitusta taksinkuljettajien epäillyistä seksuaalirikoksista sen jälkeen, kun taksiala vapautui tiukasta sääntelystä vuonna 2018. Helsingin poliisi kertoo, että epäillyistä ylivoimaisesti suurin osa on ulkomaalaistaustaisia.

– Yhteiskuntaan integroituminen on kaiken a ja o, että saadaan syntymämaan kulttuuri ja asenne tavallaan kasvatettua pois. On todella tärkeää, että he sopeutuvat meidän normeihin, rikosylikomisario Ritva ElomaaHelsingin poliisilaitokselta sanoo Ylelle.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Mitä mieltä täällä ollaan? En itse usko, että tuollaisilla koulutuksilla saadaan tuloksia aikaan. Tiettyjen kulttuurien integroiminen länsimaalaiseen yhteiskuntaan on minusta tekemätön paikka.

Eiköhän nämä ole muutenkin semmoisia asioita mitkä pitäisi lähteä ihan tuolta maahanmuuttajille suunnatuissa koulutuksista, kouluista, päiväkodeista ym.. eikä olla työnantajien tai välityskeskusten tehtävä.

Ylipäätänsä tuntuu että vähän keskustelu lähtee ihan noihin ääriesimerkkeihin kun nyt ensin saataisiin perusasioita kuntoon alalla niin uskoisin että siinä alkaa korjaantua ajan kanssa myös noita muitakin asioita. Tuo taksimittarin vaatiminen, värillinen kilpi ja koulutusvaatimuksien nostaminen on varmasti ainakin hyvä alku hommalle vaikka nyt ratkaisekaan ongelmia suoraan.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja

Mitä mieltä täällä ollaan? En itse usko, että tuollaisilla koulutuksilla saadaan tuloksia aikaan. Tiettyjen kulttuurien integroiminen länsimaalaiseen yhteiskuntaan on minusta tekemätön paikka.

Ensimmäisenä tulee mieleen, että millä tasolla maahanmuuttajien kotouttaminen on valtion tasolla, jos taksikoulutuksessa joudutaan keskittymään tuollaiseen asiaan. Kannattaisiko maahanmuuttajien kotoutuksessa raha keskittää asioihin, joissa tällaiset aivan ilmiselvät perusasiat tulisi käsitellyksi päivästä numero yksi alkaen?

Jos valtio myöntää, että tätä asiaa ei pystytä kotouttamispolitiikalla muuttamaan, vaan asia on täysin kulttuurillinen ja siihen ei pysty vaikuttamaan, on tällöin ajatusmaailman pakko muuttua ketä tänne otetaan sisään.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Ja muutenkin toiminta sellaista, että kuvittelivat itse voivansa päättää, kuka saa ottaa kenetkin asiakkaaksi, kun oikeasti tilanne on juuri päinvastainen - asiakas saa halutessaan valita vaikka jonon viimeisen taksin.
Miten tuo laki muuten tarkasti menee? Koska tiedän että aika monella pikkupaikkakunnalla (ja ehkä vähän isommallakin) taksikuskit edelleen pitävät keskinäisellä sopimuksella tuota linjaa että jonon ensimmäinen taksi otetaan, eivätkä muut taksit suostu ottamaan kyytiin. Yhdenkin tilanteen olen nähnyt jossa rollaattorin kanssa liikkunut nainen olisi halunnut ottaa viimeisen taksin, koska siihen oli lyhin kävelymatka. Ei onnistunut niin, vaan ensimmäinen taksi peruutti jalkakäytävälle ottamaan hänet kyytiin.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miten tuo laki muuten tarkasti menee? Koska tiedän että aika monella pikkupaikkakunnalla (ja ehkä vähän isommallakin) taksikuskit edelleen pitävät keskinäisellä sopimuksella tuota linjaa että jonon ensimmäinen taksi otetaan, eivätkä muut taksit suostu ottamaan kyytiin.

Asiakas saa valita taksin. Kuskit voivat keskenään tehdä mitä sopimuksia hyvänsä, mutta niillä ei ole lain kanssa mitään tekemistä.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät

Mitä mieltä täällä ollaan? En itse usko, että tuollaisilla koulutuksilla saadaan tuloksia aikaan. Tiettyjen kulttuurien integroiminen länsimaalaiseen yhteiskuntaan on minusta tekemätön paikka.

Kaikki ongelmat tulee siitä, ettei ymmärretä kulttuuria, ei ymmärretä miten täällä toimitaan, lataa kouluttaja Tanja TervalahtiYlelle.

Ylen mukaan Helsingissä on tehty yli sata rikosilmoitusta taksinkuljettajien epäillyistä seksuaalirikoksista sen jälkeen, kun taksiala vapautui tiukasta sääntelystä vuonna 2018. Helsingin poliisi kertoo, että epäillyistä ylivoimaisesti suurin osa on ulkomaalaistaustaisia.

– Yhteiskuntaan integroituminen on kaiken a ja o, että saadaan syntymämaan kulttuuri ja asenne tavallaan kasvatettua pois. On todella tärkeää, että he sopeutuvat meidän normeihin, rikosylikomisario Ritva ElomaaHelsingin poliisilaitokselta sanoo Ylelle.
Voisi olla markkinarakoa "Naisiin kajoamattomille kuskeille"? Ilmeisen yleistä alkaa olla tuo häirintä.

Ymmärrän että jos joku ottaa halvimman taksin niin aina pieni riski että millainen kuski ja mitä sillä mielessä mutta joku lisätarra ikkunaan ("Emme kajoa asiakkaisiin") voisi olla näppärä homma, samalla hintaa saisi nostaa 10%. Lisätarran voisi lunastaa esimerkiksi jos on pari vuotta toiminut alalla ilman seksuaalirikos-merkintöjä. Näin asiakkaan olisi helpompi puntaroida vaihtoehtoja ja riskejä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voisi olla markkinarakoa "Naisiin kajoamattomille kuskeille"? Ilmeisen yleistä alkaa olla tuo häirintä.

Ymmärrän että jos joku ottaa halvimman taksin niin aina pieni riski että millainen kuski ja mitä sillä mielessä mutta joku lisätarra ikkunaan ("Emme kajoa asiakkaisiin") voisi olla näppärä homma, samalla hintaa saisi nostaa 10%. Lisätarran voisi lunastaa esimerkiksi jos on pari vuotta toiminut alalla ilman seksuaalirikos-merkintöjä. Näin asiakkaan olisi helpompi puntaroida vaihtoehtoja ja riskejä.

Ei siellä nytkään saa toimia jos merkintöjä on, mutta ilmeisesti jonkin verran tiedonkulussa viiveitä jos tuomio on tullut luvan saannin jälkeen. Eli mikään tuommoinen ei auta ja aina niitä tarroja saa tehtyä vaikka itse.

Ylivoimaisesti eniten nämäkin saisi kitkettyä vain sillä että ihmiset tilaisi etukäteen kyytinsä sovelluksella, silloin jos siellä taksissa tapahtuu jotain niin jää ainakin digitaalinen jälki eli vähän sama kun joku jättäisi rikospaikalle käyntikorttinsa. Ilmeisesti tämäkään tapa ei nyt ole ollut 100% mutta kitkee silti aika tehokkaasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös