Viestin lähetti varjo
sampio:
Enhän minä mitään taivasjonoa ole keksinyt, kristityt tekevät sen itse luokittelemalla jotkut "valituiksi" ja toiset "pakanoiksi".
Jossainhan se raja menee koska jotkut lahkot ovat vahvasti sitä mieltä että taivaaseen pääsy vaatii asioita X,Y ja Z, ilman näiden tekemistä ei siis ole mitään asiaa taivaaseen. Toisaalta luterilainen kirkko vaatii about sitä että on kirkossa tjsp.
Missä menee sitten se oikea raja, mikä riittää taivaspaikkaan. Em. lahkot kuitenkin kärkkäästi tuomitsevat muut lahkot helvettiin vedoten johonkin Raamatun tulkintaan.
Eli pelkkä kirkossa oleminen ei tunnu riittävän, jos on näitä kiihkolahkoja uskominen.
Ok, jonojuttu saa minun puolestani jäädä. Toivoisin kuitenkin, että kaivat esimerkkejä näiden "lahkojen" taivaspaikkaedellytyksistä, jotta voin ottaa kantaa asiaan paremmin.
Raamattu ei edellytä kuin sydämen uskoa Jeesukseen ja sen seurannaisena ikäänkuin julkisena uskontunnutuksena kastetta. Hyvät teot, luonteen jalostuminen jne. ovat myös seurannaisia muuttuneesta elämästä, eivät mitään edellytyksiä. Eihän uskoontullut ihminen välttämättä ehdi edes kasteelle --> ryöväri ristillä.
Viestin lähetti varjo
Yrität kieltää taivasjonon vedoten siihen että taivaaseen ei ole pääsyrajoitusta, siis jokainen joka sinne haluaa myös pääsee sinne. Okei tässä mielessä olet oikeassa.
Mutta missä sanotaan ettei taivaassa ole rajoituksia?
Tarkennan sen verran, että jokainen, joka uskoo Jeesuksen kuolleen ristillä hänen syntiensä tähden ja ottaa sydämen uskolla tuon lahjan vastaan, on taivaskelpoinen. Ei siis kuka tahansa, joka vain haluaa. Jokaisella on kuitenkin mahdollisuus.
Tuohon jälkimmäiseen kysymykseesi laitan vastaukseksi seuraavan, hyvin tutun paikan: Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainoan poikansa,
ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Joh.3:16
Viestin lähetti varjo
Uskallatko keskustella tästä asiasta vaikkapa Jehovien kanssa?
Tai jonkun muun lahkon kanssa. Olen 100% varma että jossain kohdassa raamattua "lukee" että vain meidän lahkomme jäsenet pelastuvat.
Minkä takia ihmiset kuuluisivat lahkoihin jos ne eivät takaisi taivaspaikkaa, eikö luterilainen/katolinen kirkko riitä.
Uskallan keskustella, ja olen keskustellutkin muutaman kerran. Tuo toinen väitteesi vaatii taas aika rankkoja perusteluja, ennekuin aion edes puuttua siihen.
"Lahkot" (tarkoitatko kenties helluntaiherätystä ja kumppaneita?) eivät takaa taivaspaikkaa, vaan antavat uskovalle kasvuympäristön, ystävien läheisyyttä ja hengellistä tukea, siis toimivat aivan kuin maalliset kodit noin pääpiirteittäin. Suuret kansankirkot ovat pääasiallisesti niin maallistuneita, ettei edellä kuvailemaani uskovien yhteyttä voi kokea niissä. Mikään ei toki rajoita eri kirkkoihin kuuluvia pitämään yhteyttä yksilötasolla, vaikka laitos olisikin mätä.
Viestin lähetti varjo
katolinen kirkko on maailman suurin kristillinen järjestö, sen jäsenet kyllä uskovat taivaspaikkaansa...mikset sinä ole katolinen kuten suurin osa Jeesuksen seuraajista?
Eikö Pyhä Henki enää olekaan kyseisen "lahkon" kanssa, onhan "lahkon" päämieskin sentään lähes apostoli joten...
Luokittelemalla itsesi erilleen massasta asetat myös itsesi eriarvoiseen asemaan muiden kanssa.
Katolilainen kirkko on kyllä suurin, mutta sisälukutaidon omaava ihminen voi huomata räikeitä ristiriitoja kyseisen laitoksen toimintatapojen ja opetusten suhteessa Raamattuun. Eikä kyse ole mistään tulkinnoista, vaan pelkästä lukutaidosta.
Voin väittää tältä istumalta, ettei Pyhä Henki ole ollut katolilaisen kirkon kanssa koko sen historian aikana. Yksittäiset ihmiset ovat aina poikkeus, mutta kokonaisuudesta puhuttaessa uskallan näin sanoa. Perusteluiksi riittää yleissivistys. Kaipaan jälleen perusteluja tuolle paavin asemaan viittaavalle väitteellesi.
Viestin lähetti varjo
Minäkin olin 18 vuotta "kristitty", menetinkö taivaspaikkani erotessani kirkosta? Muuten nimittäin elin varsin "luterilaista" elämää ilman suurempia syntejä...Toisaalta koska Jumalahan tietää kaiken mitä tulen tekemään niin minulla ei alunalkaenkaan ollut taivaspaikkaa...Olen hämmentynyt, minulla ei siis ole koskaan ollut mahdollisuutta pelastua...
Kuten olen jo monesti todennut, ei minkään kirkon jäsenyys pelasta. Ehkä lopetan jankkaamisen tähän, jos et sitä ymmärrä.
Jumala toisaalta tietää, mitä tulet tekemään, muttei hän tee päätöksiä puolestasi. Ennaltamäärääminen on Calvinin ja kumppaneiden puuhaa, Jumala kylläkin ennaltatietää. Toisaalta voidaan ajatella niinkin, että Jumala on sanassaan ennaltamäärännyt osat helvettiin, koska kaikki eivät kuitenkaan usko. On kuitenkin ihmisen omassa kädessä, haluaako kuulua tuohon sakkiin.