Varjo,
muistan tuon taivasjono-jutun, muuten en saa päähäni keskustelun kulkua sen tarkemmin. En muistaakseni yrittänyt kuitenkaan vakuuttaa sinua kenenkään taivaskelpoisuudesta tai viedä sitä pois keneltäkään. Se, etten lähtenyt sotimaan Jagria vastaan, johtui ensinnäkin siitä, että olin hänen kanssaan pääosin samaa mieltä, vaikken toimintatapaa kokenutkaan omakseni, ja toiseksi siitä, että erimielisyyteni hänen kanssaan koskettelivat lähinnä sivuseikkoja (olivat siis asioita, joilla ei ihmisen pelastumisen kannalta ole merkittävää roolia). Jos unohdin jonkin oleellisen seikan, niin saa toki oikaista. Nyt en enää ala kuitenkaan Jagria suolaamaan hänen mielipiteistään, koska mies ei voi esittää omiaan tai oikoa väärinkäsityksiä.
Sen muistan kuitenkin, että jätit vastaamatta minun hienoon jonotusvertaukseeni.
Ex
Kunnioitettavaa, että joku on jaksanut perehtyä Raamattuun noinkin tarkasti. Noissa viitteissäsi ei kuitenkaan ole yhtään kertaa viitattu Uuden Testamentin käsitykseen helvetistä, vaan suurin osa pohjautuu Vanhan Testamentin kirjoituksiin.
Tässä lainauksesi UT:stä:
Room.6:23; helvetin luonnetta ei mainita, eikä kuoleman liioin. Todetaan vain, että synnin palkka on kuolema. Vaatii perehtymistä asiayhteyteen, ennen kuin alan syvällisemmin pohtia tätä.
Luuk.8:52-55; edelleenkään ei mainintaa kuoleman tai helvetin luonteesta. Jeesus vieläpä sanoi, ettei tyttö ole kuollut vaan nukkuu (lääketieteellisen tilan selvittäminen jääköön muille).
Apt.24:15; ylösnousemus todellakin kuuluu UT:n keskeisiin asioihin, mutta käsittää monta eri tahoa, eikä ole rinnastettavissa unesta heräämiseen.
Helvetin luonne selviää ainakin seuraavista hyvin selkeästi:
Ilm.14:10,11; Ilm.20:14,15; Ilm.21:8
Myös Jeesus sanoi, että siinä paikassa on oleva itku ja hammastenkiristys, mutta en löytänyt paikkaa pikaisella haulla.
Aika meinaa loppua, mutta yritän kertoa oman käsitykseni lyhyesti.
Kuoltuaan ihminen joutuu jonkin sortin välitilaan (kuolema ja tuonela, ilm. 20:14), mihin esimerkiksi Job halusi kärsimyksistään. En ota kantaa sen luonteeseen tällä ajalla. Kaikki, niin elävät kuin kuolleet ihmiset kerätään viimeiselle tuomiolle, jossa heidät jaetaan kahteen osaan, toiset helvettiin ja toiset taivaaseen (edelleen Ilmestyskirja, luku 20, jakeet 11-15). Kuoleman ja viimeisen tuomion väliin mahtuu vaikka mitä jännää, mutta en ala selvittää niitä nyt.
Ehdin ehkä käydä tarkistamassa viestit vielä iltapäivällä, mutta muussa tapauksessa palaan sorvin ääreen vasta maanantaina. Illalla lähden leireilemään teinien kanssa, jippijai ja jee.