Viestin lähetti NK
Maikkarin tavoitteenahan on lisätä digiboksin omistajia, jotta potentiaalisia maksullisten digipalvelujen käyttäjiä olisi jatkossa enemmän.
Oikein ja väärin. MTV3 haluaa varmasti siirtyä digitekniikkaan mahdollisimman pian, sillä kahden lähetystekniikan ylläpitäminen samanaikaisesti tulee todella kalliiksi. Lisäksi on huhuttu, että mainoskanavien YLE:lle maksamat korkeat lupamaksut pienenevät sitä mukaa kun digivastaanottimet yleistyvät suomalaistalouksissa.
Viestin lähetti NK
Ja kun katsojien tyytyväisyydestä ei kilpailun puutteen vuoksi tarvitse välittää, tässä on tulos.
Ja juuri sen takia kannattaa hankkia digivastaanotin mahdollisimman pian. Digi-TV:n yleistymisen myötä kanavia tulee reilusti lisää, ja samalla MTV3:n monopoli "Suomen ainoana kanavana" (joidenkin mielestä) murenee.
Maksulähetyksissä on jo nyt voinut havaita jo suuria eroja mainosrahoitteseen lähetykseen. Maksulähetyksiä tehdään enemmän katsojien eikä mainostajien ehdoilla, jolloin nämä Parhaat paikat yms. jäävät pois ohjelmistosta eikä erätauoilla tarvitse katsella sensaatiohakuisen propagandan pakkosyöttöä tai F1-uutisia. Saatika sitten näitä "miehet kävelee hitaasti" -inserttejä joka kymmenes minuutti. Näiden tilalle hyvin kohtuulliseen hintaan on saanut mm. Kaijansinkon loistavia haastatteluja sekä maalikoosteet muilta paikkakunnilta. Ja kun paketin ovat maksaneet vain ne joita jääkiekko oikeasti kiinnostaa, selostajat sekä kommentaattorit voivat olla ammattimaisempia ja keskittyä muuhunkin kuin kertomaan kuinka aloitukset ovat aina erikoistilanteita ja tolpat molarin parhaita kavereita. Ohjelmaa ei tarvitse tehdä suurelle massalle tyyliin "jääkiekko for dummies".
Digivastaanottimeen panostaminen ei ole todellakaan suuri uhraus tällä hetkellä, sillä perusmallin boksin saa alle sadalla eurolla omaksi tai vajaalla kymmenellä eurolla / kk vuokralle. Toimivan boksin löytää kun viitsii ottaa vähän etukäteen selvää, eikä osta heti ensimmäistä lähikaupan tarjouksessa olevaa laitetta. Jos vertaa boksien hintaa vaikka nykyiseen TV-lupamaksuun tai useimpien ihmisten puhelinlaskuihin niin tuskin tuntuu missään. Jopa työttömällä pitäisi olla varaa tähän.
Ainoa huonompi homma on tietysti niillä harvoilla katsojilla, jotka asuvat digiverkon katvealueilla. En kuitenkaan ymmärrä miksi suurinta mahdollista kohderyhmää tavoittelevan mainoskanavan pitäisi toimia pienen vähemmistön ehdoilla. Digi-TV-verkko kattaa kuitenkin tällä hetkellä jo noin 80 prosenttia suomalaistalouksista, tämän vuoden lopussa noin 90 prosenttia ja ensi vuonna täydet 100.