Tässä otsikossa laihdutamme

  • 9 100
  • 67
Pakkohan se on tulla tänne tunnustamaan, että oma uusi elämäni kestikin vain puoli vuotta, eli ns. vituiksi meni. Elin terveellisesti elokuusta jouluun, ja laihduin reilut 15kg (kuurista tarkemmin Beach 200x - Rantakuntoon... -ketjussa). Paino pysyi samana vielä helmikuulle, kunnes jostakin syystä iski päälle vanha "kaikki tai ei mitään" -mättäminen. Oma paheeni on makea, eikä esim. roskaruoka tai viinakset. Ja kun karkkihammasta kolottaa, niin se on sitten menoa.

Tällä hetkellä elopainoa taitaa olla pikkaisen enemmän kuin viime elokuussa, eli about 145kg. Päätin kuitenkin eilen ottaa itseäni jälleen niskasta kiinni, ja lopettaa sen silmittömän mässäyksen. Viime syksystä opin sen, että kun syö terveellisesti ja harrastaa aerobista liikuntaa vähintään 1½h päivässä, niin paino tippuu varmasti. Toki pari kertaa kuussa täytyi pitää cheattipäivä, jolloin herkuttelin pikkaisen. Aikaisemmin tuli aina harrastettua kaikenmaailman nälkäkuureja, joista ei ollut muuta kuin haittaa.

Pitääpä nyt mennä tuonne venyttelemään pari tuntia sitten heitetyn pururatalenkin takia. Terveellä tiellä taas...
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Itse tuli aloitettua tuossa reilut vuosi (huhtikuu 2006) sitten projekti jossa alunperin oli tavoitteena päästä kolminumeroisista luvuista kaksinumeroisiin vuoden 2006 loppuun mennessä eli n.127-> alle 100kg.
No selkeästi lisääntyneellä liikunnalla ja pienillä tarkistuksilla ruokaan tavoite tuli saavutettua jo vuosi sitten syksyllä eli aikataulusta edellä, sen jälkeen paino on heilunut 90-95kg välillä riippuen miten aktiivisesti on jaksanut harrastaa liikuntaa.

Ruokavalion suhteen suurimmat muutokset liittyvät lähinnä kasvisten määrän lisääntymiseen mitään ylimääräisiä ravinteita tai pillereitä en ole käyttänyt.
Sipsit ja karkit ovat jääneet vähemmälle, mutta niitä tulee vieläkin syötä silloin tällöin, kuten muitakin herkkuja ennen kaikkea jäätelöä menee tasaisesti ympäri vuoden.
Olutta menee vähintään entisellä tahilla ja havainnot oluen vaikutuksesta painoon ovat sen suuntaisia, että pienellä tissuttelulla kyllä kilot jäävät mutta kun tinailee kerralla kunnolla niin ei ole mitään vaikutusta.

Onhan projekti vaatinut pirusti hikeä ja joskus pitkällä rullaluistin tai fillarilenkillä on tullut kyseltyä itseltä, että kuka tähän pakottaa.
Täytyy sanoa rehellisesti, että en ole ikinä ollut näin hyvässä kunnossa ja parin viikon päästä olisi tarkoitus viimeistellä projekti kokeilemalla ensimmäistä kertaa triathlonia kylläkin aluksi vaan 1/8 matkalla.
Mutta tänä kesänä on tullut jo rakennettua pohjia sitä tahtia, että mahdollisti ensi kesänä voisi kokeilla pitempää matkaa tai jotain muuta vastaavaa "rääkkiä" tosin juoksemaan en lähde. :)

En ole käyttänyt mitään valmiita ohjelmia missään vaiheessa vaan liikunnan lisäys lähti alussa ihan vaan kävelylenkeillä, sitten säiden mukaan lisänä tuli rullaluistelu ja pyöräily, talvella sitten höntsylätkä, kävely ja hiihto ovat olleet ohjelmassa.
Pitää vaan löytää se oma laji, jota jaksaa tehdä niin kyllä se siitä lähtee ilman mitään painonvartoita tai muita vastaavia sillä koko homma lähtee kuitenkin vaan omasta tahdosta ei mistään muusta.
Verta, hikeä ja joskus kyyneleitäkin se vaatii reilusti, mutta kyllä se sen arvoistakin on sitten kun onnistuu/pystyy tekemään jotain semmoista mihin ei ole ennen pystynyt.

Toki vieläkin kropassa on jonkin verran ylimääräisiä kiloja (5-10), mutta ei allekirjoittaneen ruumiinrakenteella nyt muutenkaan mitään pitkänmatkanjuoksijoita oltaisi joten muutaman kilon kiristelyn voi tehdä ja sitten vain pitää painon ennallaan.
Salilla käynnillä toki osan saa muutettua lihaksiksi, mutta katsellaan miten salilla käynnistä jaksaa syksymmällä innostua.
 
Itse tuli aloitettua tuossa reilut vuosi (huhtikuu 2006) sitten projekti jossa alunperin oli tavoitteena päästä kolminumeroisista luvuista kaksinumeroisiin vuoden 2006 loppuun mennessä eli n.127-> alle 100kg.
No selkeästi lisääntyneellä liikunnalla ja pienillä tarkistuksilla ruokaan tavoite tuli saavutettua jo vuosi sitten syksyllä eli aikataulusta edellä, sen jälkeen paino on heilunut 90-95kg välillä riippuen miten aktiivisesti on jaksanut harrastaa liikuntaa.
Täältä raikuvat aplodit, olet hieno ja kannustava esimerkki kaltaisilleni vätyksille.
 

Vesku

Jäsen
Aloitan viikon päästä 122-kiloisen kaverini kanssa kaksiviikkoisen sairaalaosakeyhtiö Mehiläisen proteiinipitoisen kitkutteludieetin.

No niin, kaksi päivää pian takana ja itsekuri on pitänyt rautaisesti.

Tämän päivän kattaus oli ihan runsaimmasta päästä (ellei sunnuntaita ja sen illan vapaata iltaruokaa lasketa):

- Aamupalaksi kahvi mustana ja sämpylä sellaisenaan
- Lounaaksi iso pihvi, vihreää salaattia ja eri hedelmiä (otin omenan, banaanin ja mandariinin)
- Päivälliseksi keitettyä kinkkua
- Lisäksi vähintään kolme litraa vettä tai kivennäisvettä.

Nälkä on vähän ollut, mutta vedellä sen saa loitolle. Energiaa on niin vähän, ettei oikein viitsi esim. kuntosalille lähteä, mutta jalkapalloa voisi käydä pelaamassa.

Itselläni ei ole tarvetta ihan näin hätäiselle dieetille, mutta lupaus lihomattomuudesta kolmen seuraavan vuoden aikana on lihonneelle tärkeä. Lisäksi nyt on jo lähtenyt kahdessa päivässä 1,5 kiloa.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
On se kumma kuinka töiden aloittamisen myötä joskus viisi vuotta sitten lihoin yli 20 kiloa! Aikaisempi jatkuva pieni liikkuminen vaihtui istumatyöhön - pitkiin päiviin ja kaikenlaisten herkkujen ahmimiseen. Seurauksena oli myös masentumista, todella löysä fiilis jne. Joku kolme neljä kuukautta sitten oikeastaan aloitin todella liikkua, mutta hirveästi paino ei pudonnut. Pysyi tosin samassa. Sitten tajusin, että se jatkuva iltakaljan tissuttelu ja todella epäterveellinen ruokavalio ovat esteenä jos aion pudottaa painoa.

Nyt olen sitten noin viikon verran tarkkaillut, että syön monipuolisesti ja paino on lähtenyt todellakin putoamaan ja olo on jo nyt huomattavasti parempi. Tarkoitus olisi kuitenkin noin 20 kiloa laihtua, joten matka on pitkä. Tosin jo pelkkä yleiskunnon nousu on saanut minusta paljon energisemmän ja itseenityytyväisen.
 

struumax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät ja HIFK
Moro!
Sellainen tuli mieleen että löytyisiköhän mistään netistä kattavia ravintoaine taulukoita että voisi hieman laskeskella .......

http://www.kolumbus.fi/ari.suomela/paino.htm

Tuolla on aivan hulvattoman hyvät Exel-taulukot painontarkkailuun tavoitteineen ja toinen on aika kattava kaloritaulukko. Itse käytin näitä kun pudottelin muutama vuosi sitten 21 kiloa ja nyt taas "jostain" syystä ovat itsellänikin käytössä. =P
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
No niin, kaksi päivää pian takana ja itsekuri on pitänyt rautaisesti.

Itselläni ei ole tarvetta ihan näin hätäiselle dieetille, mutta lupaus lihomattomuudesta kolmen seuraavan vuoden aikana on lihonneelle tärkeä. Lisäksi nyt on jo lähtenyt kahdessa päivässä 1,5 kiloa.

Voin kertoa kokemuksen syvällä rintaäänellä, että ko. kuuri toimii. Itse olen sen kaksi kertaa vetänyt läpi viisi ja kolme vuotta sitten ja muistaakseni painoa poistui 10kg ja 8kg. Myöskään painon nousua ei sen jälkeen esiintynyt ennen kuin vasta viime vuonna. Tarttis ilmeisesti vetästä kuuri lähiaikoina uudestaan läpi jos jostain vielä löydän ruokavaliolappusen.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Pitempi aikaväli käyttöön

No niin, kaksi päivää pian takana ja itsekuri on pitänyt rautaisesti.....

.....Itselläni ei ole tarvetta ihan näin hätäiselle dieetille, mutta lupaus lihomattomuudesta kolmen seuraavan vuoden aikana on lihonneelle tärkeä. Lisäksi nyt on jo lähtenyt kahdessa päivässä 1,5 kiloa.

Niin, itse näkisin, että kahden päivän perusteella on todella aikaista puhua mistään 1,5 kg:n laihtumisesta.

Homma on nimittäin niin, että tuollaiset 1...2 kg:n heitot painossa saattavat johtua pelkästä nestehukasta, nestetankkauksesta tahi muusta normaalista heittelystä.

Itse olen havainnut, että esimerkiksi keskiraskaan yhden-kahden päivän ryypiskelyn jälkeen paino saattaa heitellä +/-2 kg, riippuen vähän siitä, miten on tullut pörrättyä.

Täältä tähän
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Minullekin on tullut painonhallinnollisia ajatuksia, kun en oikein enää tahdo mahtua kalliiseen juhlapukuuni. Pihinä miehenä en toista pukua aio ostaa, joten jonkinasteinen painonhallinta on välttämätöntä.

Pituutta minulla on 172,5 cm
Painoa minulla on 88 kg

Ketjun lukeminen tuottaa suurta tuskaa, sillä useimpia ohjeita en halua noudattaa. Olen perillä siitä prinsiipistä että laihtuminen on sitä kun syö vähemmän kuin kuluttaa, ja ihmisillä on tähän formulaan aineenvaihduntaan liittyviä eroja. Vaikeinta kulkijalle on ollut löytää täysin legendoista riippumatonta tietoa, ja sellaisia tutkimuksia jotka eivät ole ristiriidassa.

Tälläisiä uusia tietoja olen kerännyt.

"Kaljamaha" ei ole kaljan kertymistä vyötärölle, vaan itseasiassa normaalia lihomista jonka oluen nauttimista seuraava nälkä ja syöminen saa aikaan. Bisse ja grillimakkara, anyone? Tämä itseasiassa selittää miksi tuttu alkoholisti ei ole lihava vaan itseasiassa hiton laiha, vaikka vetää hirveät määrät kaljaa... hän ei syö. Eli alkoholi palaa energiaksi, ja ruoka muuttuu rasvaksi.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaljamaha

Rasvan kulutus elimistössä tuntuisi olevan hyvinkin tasainen läpi vuorokauden, ja mitkään hokkuspokkus 40 minuutin lenkit vaikuttavat itse rasvan palamiseen itseasissa yllättävän marginaalisesti.

Alkoholi... joo, allekirjoittanut juo erityisesti keskaria jonka energia jakautuu seuraavasti (rasvaa 0%, proteiinejä 4%, hiilihydraatteja 39% ja alkoholi 57%). Alkoholin lihottavuus perustuu itseasiassa yhteisvaikutukseen ruoan kanssa, sillä alkoholin ohittaa ruoan aineenvaihdunnassa. Yksinkertaistettuna siis alkokoholi menee energiaksi ja lämmöksi, ja ruoat erityisen tehokkaasti vyötärölle jos niitä nauttii yhtäaikaa. Makea siideri, likööri yms. ovat tietenkin asia erikseen niiden sisältämien muiden aineiden kuten sokerin takia.

No, jatkan tiedon metsästystä ja asioiden pohtimista.

EDIT:
Löysin alkoholista mielenkiintoisen sivun:
http://www2.potsdam.edu/hansondj/AlcoholFactsAndFiction.html

...ja sieltä erityisesti kohdan:
Myth
Drinking alcohol causes weight gain.
Fact
This is a very commonly believed myth, even among medical professionals, because alcohol has caloric value. However, extensive research around the world has found alcohol consumption be does not cause weight gain in men and is often associated with a small weight loss in women.

Ja viite linkki tänne: http://www2.potsdam.edu/hansondj/AlcoholCaloriesAndWeight.html
 
Viimeksi muokattu:

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Aloitan viikon päästä 122-kiloisen kaverini kanssa kaksiviikkoisen sairaalaosakeyhtiö Mehiläisen proteiinipitoisen (pihviä, paljon vettä, munia, sämpylöitä, kahvia jne., kaikki ilman lisukkeita) kitkutteludieetin, jolla lihomisen pitäisi estyä seuraavan kolmen vuoden ajan aineenvaihdunnan muuttumisen vuoksi.

Kyllähän tuota on pari kaveria kokeillut, dieetin jälkeen tuleekin sitten reilut puolet takaisin pirun nopeasti. Nesteitähän tuossa lähtee vaan pirusti. Dieettihän on tarkoitettu pikalaihduttamiseksi überläskeille ennen leikkausta.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Minullekin on tullut painonhallinnollisia ajatuksia, kun en oikein enää tahdo mahtua kalliiseen juhlapukuuni. Pihinä miehenä en toista pukua aio ostaa, joten jonkinasteinen painonhallinta on välttämätöntä.

Pituutta minulla on 172,5 cm
Painoa minulla on 88 kg

EDIT:
Löysin alkoholista mielenkiintoisen sivun:
http://www2.potsdam.edu/hansondj/AlcoholFactsAndFiction.html

...ja sieltä erityisesti kohdan:


Ja viite linkki tänne: http://www2.potsdam.edu/hansondj/AlcoholCaloriesAndWeight.html


Itse vetäisin puolisen vuotta sitten n. 15 kg pois. Bisseä meni todella ihan normaalit määrät, eli runsaasti. Ruokavaliona juurikin hedelmät, salaatti ja liha ja vähän leipää ja maitotuotteita. Liikuntaa ei yhtään.
 

Rike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pari viikkoa taas takana painonvartijoiden pinna-systeemiä, ja alku on lähtenyt jälleen vaivattoman mukavasti liikkeelle. Jo aiemmin, pari vuotta sitten tiputin reilut 20kg samalla systeemillä, ja nyt olisi tarkoitus vetää saman verran vielä pois. Sitten mentäisiinkin jo neuvola-painoihin.

Viisi kiloa kahdessa viikossa lähtenyt, mikä on aika lailla normaali aloitus pinnoihin siirryttäessä. Tahti rauhottuu jatkossa, mutta sellainen 500g-1kg per viikko on ihan realistinen tahti. Liikuntaa en ole juuri lisännyt, sillä normaalistikin tulee liikuttua se 1-4 kertaa viikossa, mikä on aivan riittävästi. Syömisiä sen sijaan on katseltu tarkemmin, ja jälleen kerran haettu niitä pysyviä muutoksia lyhyen kuurin sijaan. Maitorahkaa ja raejuustoa en ole oikeastaan ennen juurikaan käyttänyt, mutta jo nyt on selvää, että ne ovat loppuelämän ajan mukana.

Viikonloppuisin annetaan hieman löysää, ja syödään ja juodaan vapaammin, kuitenkin järki mukana.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Oma laihdutustarina menee osapuilleen seuraavasti: ikää on tällä hetkellä mittarissa 31 vuotta. Sanotaan vaikka niin, että jälkimmäisen puoliskon elmästäno olen kuntoillut monipuolisesti. Punttisalilla olen käynyt nyt putkeen ilman viikkoa pitempää taukoa 20-vuotiaasta. Lisäksi on tullut sivussa harrastettua kamppailulajeja (nyrkkeily, judo, lukkopaini) ja peruslenkit juosten tai rullaluistellen ovat kuuluneet elämään ja harrastusohjelmaan. Lisäksi tietysti höntsäilyt kavereiden kanssa, mitä varsinkin talvisin tuli tehtyä 3-5 iltana viikossa.

19-vuotiaana nyrkkeilyjunnuna painoin 63,5kiloa. 25-vuotiaana kuntoilijana painoa oli muistaakseni n 75kg. Siinä sitten jotenkin kyllästyin laihanjäntevään olemukseeni ja päätin lopettaa kaiken muun harrastamisen ja keskityin massanhaku mielessäni pelkästään punttisaliin. Neljä vuotta sitten treenasin punteilla niin kovaa kuin kykenin ja söin kaiken mahdollisen mitä irti sain ja kykenin. 29-vuotiaana painoa olikin sitten 92kg(pituutta/lyhyyttä on siis 171cm). Massaa, voimaa ja lihasta oli eikä maha ollut mielestäni kovinkaan iso, koska minullahan oli nopea aineenvaihdunta ja niin kova pohjakunto. Yksi päivä sitten jossain terveystapahtumassa tuli mitattua vyötärönympärys ja mittanauha venyi lukemaan 102 cm. Kaverini opiskeli liikunta-alaa korkeakoulussa ja hän mittasi rasvaprosenttini pihdeillä. Tulokseksi tuli 23%.

Tuossa alkoi hälytyskellot hieman kilkattamaan ja ajattelinkin, että taidanpa mennä lenkille kun se punttiohjelmaan vaan sopii. Menin sitten hölkkäämään ja jo parin minuutin juoksun jälkeen alkoi tuntumaan siltä, että keuhkot meinaavat tulla pihalle ja oksetti. Pakkohan sitä oli sitten pysähtyä pururadan sivuun ja siinä aikani makoiltua ja mietittyä tulin siihen tulokseen, että asialle on pakko tehdä jotain.

Päätin sitten muuttaa koko harjoitussysteemini. Tavoite olisi se, että kuntoa pitää nostaa ja rasvasta pitää päästä eroon. Keinothan olisi aerobisen liikunnan lisääminen, punttisalilla istuskelun vähentäminen ja syömisen rankka tiputtaminen. Pari vuotta tätä uutta ohjelmaa on tullut noudatettua ja tuloksiin olen tyytyväinen. Kuntoa, liikkuvuutta ja sähäkkyyttä on tullut reilusti lisää. Vyötäröltä on lähtenyt 20 senttiä läskiä. Varaahan sitä on vielä kiristyä, mutta pikkuhiljaa. Vaikka ei lähtsikään, niin ei sekään enää tässä isommin haittaa. Painonpudotus ei ollut koskaan se ykköstavoite, mutta sitäkin on tapahtunut. Vaaka näyttää nykyään noin 80 kilon lukemia ja olo on kyllä tosi hyvä, vaikka pikkumieheksi sitä välillä olonsa tunteekin.

Hyvää kesänjatkoa ja tsemppiä kaikille jatkoajan kunnonremontoijille!
 

taisto-74

Jäsen
Suosikkijoukkue
5.SS-Panzerdivision "Wiking" Regiment "Nordland"
Onpas mukava lueskella kohtalotovereiden onnistumisia. Itse lihoin erään lääkkeen sivuvaikutuksesta 85->116 kiloiseksi. Rupesi lääkäri varoitteleen diabeteksestä ja määräsi Xenical-lääkekuurin. 6kk ja painoa lähti 25kg. Kyseinen rasvasieppari on kallis mutta minulla ainakin tehokas.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Paino pysyi samana vielä helmikuulle, kunnes jostakin syystä iski päälle vanha "kaikki tai ei mitään" -mättäminen. Oma paheeni on makea, eikä esim. roskaruoka tai viinakset. Ja kun karkkihammasta kolottaa, niin se on sitten menoa.

Nyt on pakko kysyä, että minkälainen määrä karkkia viikossa on ylläquotatun kirjoittajan ja muidenkin mielestä "paljon" ja "liikaa"? Olen joskus miettinyt, että millainen määrä karkkia oikeasti on ok satsi viikossa ja mikä on jo sellainen määrä, että alkaa aiheuttaa lihomista äkkiä. Itsellä asia ei ole vähän päälle parikymppisenä vielä mitenkään akuutti, koska painoa ei tunnu kovin helposti lisää tulevan, mutta joskus kolmenkympin paikkeilla saattaa jo ollakin.
 

Rike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mahdotonta sanoa, millainen määrä karkkia on "sopiva", riippuu niin paljon kaikesta muusta ravinnosta. Mutta itse ainakin olen oppinut mielestäni varsin hyvän tavan, että kerran viikossa, lauantaisin, pidän ihan virallisen karkkipäivän.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Nyt on pakko kysyä, että minkälainen määrä karkkia viikossa on ylläquotatun kirjoittajan ja muidenkin mielestä "paljon" ja "liikaa"? Olen joskus miettinyt, että millainen määrä karkkia oikeasti on ok satsi viikossa ja mikä on jo sellainen määrä, että alkaa aiheuttaa lihomista äkkiä. Itsellä asia ei ole vähän päälle parikymppisenä vielä mitenkään akuutti, koska painoa ei tunnu kovin helposti lisää tulevan, mutta joskus kolmenkympin paikkeilla saattaa jo ollakin.

Oma mielipide on se, että aktiivisesti liikkuva saa syödä karkkia jos siltä tuntuu. Lihominen ja kunnon rapistuminen on yleensä asioiden summa, eikä tilannetta yleensä korjata sillä, että jättää pullan iltapäiväkahvilla syömättä.

Muistelen että silloin lihavina aikoina tuli vältettyä herkkuja kuin ruttoa, mutta nykyään sitä voi hyvällä omallatunnolla mutustella jotain hyvää silloin kun mieli tekee. Mulle tosin itselle riittää herkkupala 1-2 kertaa viikossa. Tulipa tässä muuten mieleen, että olen pitkällisten tutkimusten tuloksena päätynyt siihen johtopäätökseen, että salaatit lihottavat. Nimittäin juurikin ylipainoisten olen huomannut pitävän näitä salaattidiettejä ja nähnyt heidät useasti ahmimassa lounaalla pelkkää salaattia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös