Tässä otsikossa laihdutamme

  • 9 104
  • 67

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Damien

ps2. Kyl se Girzilan peppu ainakin irckallerian kuvien perusteella aika herkku on :o) ei saa vetää sit hernettä nenuu :(

Mielenkiintoista sinäänsä, ottaen huomioon että "girzilan" peppu ei ole koskaan ollut irc-galleriassa. Eikä edes girlzillan.
 

Damien

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja suomen maajoukkueet.
On sielä ollut sellasia kokovartalokuvia mistä saa osviittaa... ei tietenkään sielä ole ollut mitään lähikuvaa ts "heruuko" kuvaa.

Ne 4d tytöt oli kans melkosia pakkauksia vaikka paino alkokin 3 tai nelosella :o( ei sais tietenkään laskea leikkiä vakavalla asialla mutta niissä oli ainakin jotain mistä ottaa kii.
 

Pinturicchio

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Juventus, Jokipojat
Täällä ollaan kanssa laihdutuskuurilla...

Reilu puolitoista sitten,ennen kuin polvi meni tohjoksi oli paino 85kg. Nyt olen ollut kahdesti isossa polvileikkauksessa ja näin ollen liikunta, on jääny melko vähiin ja paino oli jo kolminumeroisia lukuja. Päätin sitten kokeilla vanhempieni jostain terveyslehdestä löytämää 13 päivän dieettiohjelmaa, ja ensimmäisen 6 päivän jälkeen paino oli tippunut jo 3kg. Joten eiköhän tässä se 5 kilon tiputus saada helposti aikaan. Ohjelma on hieman terveellisempi ja turvallisempi versio ns. Atkinsin dieetistä.

Tärkeintä olisi nyt kuitenkin saada se paino dietin jälkeen, ensin pysymään samoissa, ja sitten pikku hiljaa hivuttaa sitä alaspäin. Minulla lienee suurin syy tuohon painon nousuun ollut runsas iltasyöminen. Aamulla olen huono syömään ja koulussakin tulee syötyä vähän turhan harvoin, vaikka ruoka olisi hyvää, eikä hinta AMK-opiskelikalle paha olisi (2,30€). Näin ollen syön sitten illalla aika valtavia määriä ja vähän liian usein tulee turvauduttua hampurilaisiin tai pizzaan. Ja noiden polvijuttujen takia jäi liikuntakin melko vähille, niin oli melko selvää, että painoa alkoi salakavalasti kertyä.

Mutta nyt olisi tarkoitus muokata tuota normaalia ruokavaliota vielä vähän uuteen uskoon ja samalla lisätä liikuntaa, kun polvivaivatkin alkavat hieman helpottamaan. Eikähän se paino siitä ajan myötä ala tippua normilukemiin...
 

lokki

Jäsen
Tästä olen kommentoinut. Pari oleellista pointtia.

Opettele:

- mitä on kalori ja mitä se pitää sisällään (proteiini, hiilihyd., rasva...).

- mikä on peruskulutuksesi kaloreissa

- paljonko kulutat liikunnalla kaloreissa

- laske viikossa noin 3500kcal vaje

- älä syö alle peruskulutuksen

- syömään proteiinia väh. 1,5g/painokilo päivässä. Proteiini korjaa ja rakentaa lihaksiasi ja suurempi määrä lihaksia kuluttaa enemmän.

- syömään noin 3-4h välein. Vain velliperse pääsee irti selittämällä tästä. Eväät kulkevat mukana ja ne voi lapata naamaan vaikka ennen kokousta käytävällä jos ei muuten.

- unohtamaan puntari hiljalleen. Ota mieluummin mittoja.

Asiasta on verkko tietoa pullollaan. Uskomuksilla et pääse pitkälle ja ihmedieetit voi nakata helvettiin. Jos et tajua kokonaisuutta, läski tulee takaisin. Voit laihtua ilman tunnetta nälästä. Takaan sen. Tämä on tiedettä lähtökohdiltaan, toteutus vaatii sisua.

Täällä on varmasti paljon urheilijoita, jotka laskevat näitä asioita muutoinkin kuin laihduttaakseen.
 

lokki

Jäsen
Tarkoitin sitä, että ei ole yhdentekevää, mistä otat kalorit. Kalorimäärä voi olla 100, mutta on eri asia, muodostuuko 100 kaloria proteiinista vai rasvasta.
 

lokki

Jäsen
Yritinkin kannustaa ihmisiä ottamaan selvää. Jos haluaa laihtua ja asettaa vaikka aikaperiodin 6kk ja tavoitteeksi 10kg niin kehoittaisin käyttämään vaikka 2 ensimmäistä viikkoa opiskeluun. Lopputulos on taatusti parempi vaikka antaa uskomuksien pohjalta lähtevälle 2 viikkoa etumatkaa.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti lokki
Tästä olen kommentoinut. Pari oleellista pointtia.

Opettele:

- mitä on kalori ja mitä se pitää sisällään (proteiini, hiilihyd., rasva...).

- mikä on peruskulutuksesi kaloreissa

- paljonko kulutat liikunnalla kaloreissa

- laske viikossa noin 3500kcal vaje

- älä syö alle peruskulutuksen

- syömään proteiinia väh. 1,5g/painokilo päivässä. Proteiini korjaa ja rakentaa lihaksiasi ja suurempi määrä lihaksia kuluttaa enemmän.


Puolet ihmisistä ei jaksa miettiä tällaisia asioita, eikä heillä ole aikaakaan siihen. Ja kuten itsekin sanoit, ei ole yhdentekevää miten kalorinsa ottaa.

Ihan taviksille suositeltava tapa on käydä ostamassa Painonvartijoista heidän kirjansa, jossa on ns. pisteytetty kaikki ruuat mitä suomessa myydään (tai ainakin niiden rinnakkaistuotteet). Samaisesta kirjasta löytyy sinun ikäsi, painosi ja sukupuolesi huomioon ottaen taulukko, mistä näkee montako pistettä päivässä pitää syödä. Aluksi vaikeaa, mutta viikon päästä jo helppoa. Kaikki perustuu siihen, että syö jokaisen pisteen (max kaksi saa päästää per päivä) ja kuten sinäkin sanoit, syö usein ja säännöllisesti. Se ei myöskään ole mikään ihmedietti, joka toteutuu hetkessä vaan se perustuu kokonaisvaltaiseen elämän muutokseen.

Mainittakoon se, että en ole itse mitenkään mukana Painonvartijoissa, luin vain tätä kirjaa ja kuulosti ihan hyvältä. Olin toki ottanut itsekin asioista selvää ja elin hyvin pitkälti saman tyylisillä ohjeilla.

Ja minä en ainakaan ala ottamaan mittoja. Miksi ottaisin? Olen laihduttamassa siksi, että minulla olisi parempi olo enkä siksi, että vyötäröni olisi 5cm kapeampi tms.
 

ShakesBier

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Niin kai ne tytöt laihduttaa aina... Girlzillan tavoin yritän mäkin päästä kesäks bikinikuntoon, tosin sillä erotuksella, että tavoitteenani on kilomäärän alkaminen vitosella eikä nelosella. Suurin ongelmani kuitenkin on se, että olen tässä laihdutusasiassakin liian totaalinen. Eli heti, jos lankeaa siihen suklaaseen, menee asenne koko hommaan! Tosin nyt on sinänsä alkanut prosessi lupaavasti, että olen lisännyt liikuntaa (aerobicia, salia ja juoksua) huomattavasti ja yrittänyt syödä järkevämmin. Mutta kärsimättömänä luonteena tuntuu tuo HIDAS painon tippuminen niin turhauttavalta, olkoonkin niin, että se hidas tahti on juuri oikea tahti. Tuloksia vaan olisi kiva saada nopeammin!!
 

lokki

Jäsen
Jos on aikaa perehtyä, miksi pitäisi perehtyä painonvartijoiden pisteisiin, jotka perustuvat kaloreihin? Yksi väliporras lisää ja sitten maksetaan siitä. Etkä siis sitten edelleenkään ymmärrä, mistä on kyse. Ja juuri siksi painonvartijat ovatkin lihava-laiha-ohotaaslihava-laiha... porukkaa.

Miksi ei voi katsoa kaupassa tuotteen kyljestä paljonko se sisältää kaloreita? Siinä se. Aiemmin mainitulta finelin sivulta löytyy kyllä kaikki tarpeellinen, jos ei paketin kyljestä. Kahdessa viikossa kaikki on jo päässä.

Jos ei ole sitten aikaa ja huvitusta niin voi vaikka pysyä läskinä. Minulle ei haittaa. Mutta jos haluaa tehdä muutoksen, kannattaa tehdä se niin, että tietää mitä on tekemässä.

ShakesBier, ei se haittaa jos "lankeat" välillä. Ei se sun keho niin äkkiä reagoi. Jos syöt yhtäkkiä paljon niin paino voi nousta vaikka kaksi kiloa. Olet vain ollut laihduttaessa "tyhjä". Ei pari kiloa kuitenkaan tule sulle läskinä. Se katoaa parissa päivässä puntariluvusta.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mulla on monia sukulaisia, tuttuja ja ystäviä jotka on laihduttaneet painonvartijoiden pistemenetelmällä kymmeniä kiloja ja kaikki ovat pysyneet poissa.
Varmasti ihmiselle, jonka itsekuri ei ole hyvä on tärkeää tällaisen ryhmän tuki ja kannustus.
Ja noita Points-ohjelmia voi ostaa myös koneelle, josta voi sitten laskea ja katsella niitä pisteitä. Ei ole kamalan kallista.

Tuli tässä mieleeni, toimiiko minun 16-vuotiaan vartalo laihdutuksen suhteen eri tavalla kuin aikuisen? Eräs ystäväni laihdutti 15-vuotiaana 25 kg syömällä käsittämättömän vähän ja huonosti, joka ei tietenkään ole fiksua. Sen jälkeen hän alkoi syömään normaalisti, eikä kiloakaan ole lihonut takaisin. Silti usein aikuiset puhuvat sitä ettei tuollaisesta laihdutuksesta ole mitään hyötyä kun kaikki kilot tulevat takaisin.
 

lokki

Jäsen
On aivan sama miten laihdut, jos nyt on kyse siis vain kiloista jos ajatellaan sitä, että pysyvätkö ne poissa. Ne pysyvät poissa, jos syöt enintään yhtä paljon kuin kulutat. Laihduttaminen puutteellisella ruokavaliolla tai liian nopeasti johtaa tosin helposti lihasten menettämiseen (siis suhteellisen suuri osuus painonpudotuksesta on lihasta) jolloin painonpudotuksen jälkeen on aika heikossa kunnossa + voi syödä vähemmän, koska ei ole niitä lihaksia kuluttamassa. Lisäksi yleisolemus ei ole välttämättä mitenkään hyvä.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Viestin lähetti girlzilla
Tuli tässä mieleeni, toimiiko minun 16-vuotiaan vartalo laihdutuksen suhteen eri tavalla kuin aikuisen?...

Sun ikäisen aineenvaihdunta on todella kovaa. Moni vähän pullukka nuori kaveri on laihtunut normaaliksi just tossa 14-17 v. iässä, kun lihakset alkavat kasvamaan ja osa kasvaa vielä pituuttakin. Niin ja siis toi laihtuminen ilman poppakonstejakin, jos ei nyt ihan mitään sairasta ole se syöminen, eli joka päivä karsee määrä nameja ja chipsejä yms.

Sitten, snif, maailma muuttuu ja sitä pitää ruveta katsomaan mitä syö. Eli ainakin allekirjoittaneella painoa ei tarvinnu tsiigailla (=ei joka päivä karkkia, pullaa yms. nameja) ennen kuin 20 ja risat alkoi olemaan mittarissa.

Perus kotisafkaa voi mun mielestä jokainen urheilua harrastava vetää melko lailla mielin määrin. Nää pizzat, hampparit ja valmissafkat, sekä vaalea leipä on tämän päivän kirous.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nää pizzat, hampparit ja valmissafkat, sekä vaalea leipä on tämän päivän kirous.
Ja perunat sekä puurot. Kuinka moni tarvitsee välttämättä sitä hiilihydraattimäärää, minkä mättää leivän, perunoiden ja puuron muodossa päivittäin kurkustaan alas? Joskus 50-luvulla kaverit metsässä kuluttivat varmasti ne puurot ja potut, mutta nykyajan toimistotyöläiselle voi tehdä hiukan tiukkaa. Ellei sitten harrasta liikuntaa reilusti. Ok, onhan ne perusruokaa ja puuroissa on protskuja jonkin verran. Kehottaisin kuitenkin ottamaan sen viidennen perunan tilalle lusikallisen salaattia. Kuoreton peruna ja rasvapohjainen kastike, ou jee, mikä pommi.

Niin, ja siitä pizzastakin saa aika kivan paketin raejuustolla, tonnikalalla, katkaravuilla, kinkulla ja paistijauhelihalla. Ohut pohja, tomaattikastiketta ja hiukan tavallista juustoraastetta raejuuston lisäksi, mmm...

lokki:
Olen monesta asiasta kanssasi samaa mieltä, mutta kuten girlzilla mainitsi, voi monille laihduttajille merkitä paljon juuri ryhmän tuki. Ja kirjan voi ostaa, vaikkei liittyisi itse ryhmään, aivan kuten dude on tehnyt.

dude:
Luulen lokin suositelleen mittaamista siksi, että lihasten kasvaessa paino ei välttämättä tipu oleellisesti, mutta esim. vyötärö kapenee tavaran kiinteytyessä. Muutenkin mittanauhasta on apua, koska muistaakseni miehellä lantion ja vyötärön suhde pitäisi olla likimain yksi, kun puhutaan normaalikropasta (tätä en väitä kovin varmaksi tiedoksi, kunhan muistelen).
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Painonvartijoiden laihduttaminen perustuu siihen, että täyttää vatsansa perunalla ja salaatilla. Se rasvapohjainen kastike on vain höyste, pieni lisäke sen perunan mukana.

Ymmärrän hyvin, miksi ihmiset käyvät Painonvartijoissa. Se moraalisesti pakottaa laihduttamaan, koska ei kehtaa mennä punnitukseen, ellei ole laihtunut. Vaikkei siellä ilmeisesti mitään moraalisaarnoja pidetäkään. Sieltä saa myös gz:n mainitseman henkisen tuen lisäksi ihan oikeita ohjeita siitä, miten se laihdutus ja ruokailutottumusten muuttaminen tapahtuu. Painonvartijoissahan kaikki perustuu siihen, että syödään sitä samaa ruokaa kuin kaikki muutkin, mutta kohtuudella ja jätetään kaikki ylimääräiset härpäkkeet pois. Eli oikeasti syödään, eikä eletä vesipaastolla. Paasto on hyvä keino ylimääräisten nesteiden ja kuona-aineiden poistamiseksi elimistöstä, mutta laihdutuskeino se ei ole. Jatkuvalla paastolla oltaessa elimistö tottuu siihen, että paaston ja ei-paaston välillä paino sahaa miten sattuu ja loppujen lopuksi se paasto ei enää autakaan mitään...

Loppujen lopuksi edes niiden ravintolapizzojen syöminen silloin tällöin ei tapa ja jos sellaista mieli tekee, niin kannattaa syödä. Mutta syödä vain se yksi, eikä mennä seuravaana päivänä uudestaan.

Mitä Painonvartijoista saa myös kaiken em. lisäksi on uskomattoman hyviä ruokaohjeita, jotka luonnollisesti ovat terveellisiä. Yleisestikin kyllä vaatii alkuun viitseliäisyyttä siellä kaupan hyllyn vieressä vähän tutkailla mitä ne tuotteet sisältävät. Nykyaikana kaikesta löytyy terveelllisempi vaihtoehto (paitsi Valion Aura-juustosta) ja ne ovat ihan hyviäkin. Totta kai 40%:n fetajuusto maistuu paremmalta kuin 3%:n, mutta jos vertaa 3%:sta ja 20%:sta, niin eroa ei juurikaan ole. Tämä ihan vain esimerkkinä..

Miten oma diettini on edennyt? Tänä aamuna näytti vaaka 95,2 kiloa ja välitavoite oli juhannukseen mennessä 93. Se näyttää nyt uhkaavasti onnistuvan etuajassa, joten sitten ruvetaan miettimään uusia tavoitteita.

Mikä vituttaa? Reilun kymmenen kilon pudotus näkyy jo vaatteissa. Ennen sopivat paidat ovat nyt vähän turhan löysiä ja hiat pitkiä.

Onko nälkä? Ei. Vatsa on nytkin täynnä, söin äsken lasagnea.

Olen tämän noin kahden kuukauden aikana käynyt kerran pizzalla. Otin kaupungista kotiin tullessa pizzan mukaan ja söin kotona. Siitä samasta pizzeriasta, missä olen käynyt aina ennenkin.

Lopputulos: Jaksoin syödä siitä pizzasta vain puolet, vaikka ennen vanhaan se meni ihan heittämällä ja vähän vielä hiukoikin päälle. Lisäksi syömisen jälkeen tuli sellainen tönkkö olo ja jo syödessä tuntui, että onpas tämä rasvaista.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti lokki

- syömään noin 3-4h välein. Vain velliperse pääsee irti selittämällä tästä. Eväät kulkevat mukana ja ne voi lapata naamaan vaikka ennen kokousta käytävällä jos ei muuten.

Tämä on tärkeä pointti. Ruuansulatus tarvitsee töitä riittävän usein pitääkseen 'moottorin' käynnissä. Jos syöt harvemmin, kulutus hidastuu, koska elimistö yrittää säästellä syötyä ravintoa ja sen kulutusta. Yhtä tärkeää on sekin, ettei napsi koko ajan jotakin, vaikkakin vähäkalorista.
 

Vesku

Jäsen
Tässä otsikossa jälleen laihdutetaan

Kesä on hyvää laihduttamisen aikaa.

Hei, olen 182,5-senttinen ja 96,5-kiloinen mies. Kiloja on tullut viimeisen puolen vuoden aikana kymmenkunta lisää, joten on syytä panna kehitykselle stoppi ja floppi (tarkoittakoon se pudotusta).

Aloitan viikon päästä 122-kiloisen kaverini kanssa kaksiviikkoisen sairaalaosakeyhtiö Mehiläisen proteiinipitoisen (pihviä, paljon vettä, munia, sämpylöitä, kahvia jne., kaikki ilman lisukkeita) kitkutteludieetin, jolla lihomisen pitäisi estyä seuraavan kolmen vuoden ajan aineenvaihdunnan muuttumisen vuoksi. Jos ohjeita noudattaa prikulleen, laihtuu 9 kiloa. Tämä epäilyttää, mutta Myytinmurtaja-tiimimme on valmiina kokeilemaan, kuinka äijän käy.

Ainakin itse pidän ennen dieettiä pienen oman dieetin, jotta dieetin suorittaminen on mahdollista. Ja tietysti kuurin jälkeenkin on syytä pitää terveellinen ruokavalio, jotteivät kilot tule takaisin (mikäli niitä lähtee) ja jos haluan laihduttaa vielä vähän lisää.
 
Viimeksi muokattu:

Puster

Jäsen
Täälläkin on hyvää aikaa laiduttamiseen.

Parin vuoden takaisesta 23 kilon tiputuksesta on noin puolet tullut takaisin (Damn you rashers!) ja jotain pitäsi siis jälleen tehdä. Samanlaiseen pikatiputukseen ei nyt ole haluja eikä rahkeita mutta jos semmottista rauhallista ja pysyvää muutosta saisi aikaan. Lopullisena tavoitteena nuo duden kolme vuotta sitten kohtaamat vitutukset, eli vanhoihin vaatteisiin mahtuminen ja nykyisten poistaminen kierrosta.

Tällä hetkellä mennään eteenpäin ruokavalion pienellä kevennyksellä ja liikunnan huomattavalla lisäämisellä. Puntarissa en ole käynyt sillä nyt tavoitteena on pelkkien numeroiden sijaan muuttaa yleistä fiilistä ja samalla kuntoakin hieman ehkä parantaa.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Aloitan viikon päästä 122-kiloisen kaverini kanssa kaksiviikkoisen sairaalaosakeyhtiö Mehiläisen proteiinipitoisen (pihviä, paljon vettä, munia, sämpylöitä, kahvia jne., kaikki ilman lisukkeita) kitkutteludieetin,

Jäi kiinnostamaan, että mistä tässä on kyse? Eli onko tuo siis joku lääkärin laatima dieetti vai mikä systeemi?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Laihdutin tässä hiljattain n. 20 kiloa 175/95->75-78. Metodina hiilareiden pois jättäminen ja annosten pienentäminen. Eli käytännössä lihaa, salaattia ja hieman leipää. Homma kesti n. puolisen vuotta ja nyt syön suhteellisen normaalisti. Ainoastaan annosten koot edelleen pieniä ja useampia annoksia päivässä.

Yllättäen esim. bisseä pystyin juomaan ihan normaalisti ja liikunnan harrastaminenkin oli aika minimissä. Nämä laihdutusasiat lienevät aika yksilöllisiä.
 

King

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Yllättäen esim. bisseä pystyin juomaan ihan normaalisti ja liikunnan harrastaminenkin oli aika minimissä. Nämä laihdutusasiat lienevät aika yksilöllisiä.

Sama täällä, bisseä on pystynyt vetämään "normisuorituksen" viikossa, eikä ole näkynyt painossa. Kesän alkuun olin sairauslomalla enkä pystynyt liikkumaan lainkaan, joten ruokavalio piti muokata aika pieneksi. Vuoden alussa yritin 2000 kalorin rajalla mennä eteenpäin, mutta paino ei tuntunut tippuvan lainkaan. Tiputin kalorimääriä ja johan rupesi painokin tippumaan. Tällä hetkellä painoa on lähtenyt n. 13,5 kiloa. Fiilis itsensä suhteen on muuttunut aivan täysin ja on mahtavaa mahtua numeroa pienempiin kledjuihin!

Tiedän kyllä, ettei tämä minun tapani laihduttaa ole se terveellisin vaihtoehto, mutta kunhan pysyttelee erossa herkuista pl. oluesta, niin paino ei tule takaisin. Toki sitä välillä pitää sitten herkutella, mutta ei se haittaa kunhan ei tee sitä useasti.

Vaikka kalorimäärä on ollut välillä liian pieni, niin siltikin on jaksanut liikkua melkeinpä huomattavasti paremmin kuin aiemmin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Yllättäen esim. bisseä pystyin juomaan ihan normaalisti ja liikunnan harrastaminenkin oli aika minimissä. Nämä laihdutusasiat lienevät aika yksilöllisiä.

Olen huomannut saman, kun itse laihdutin 11 kiloa. Silloin kävin ahkerasti lenkillä, mutta nyt se on tässä kesän puristuksessa vähän jäänyt, koska joukkueurheilu vie aikaa ja humalassa tai krapulassa ei voi lenkkeillä.

Tärkeintä on se, että syö pysyäkseen hengissä eikä sen takia, että se on kivaa. Annoskoon ei tarvitse olla megalomaaninen. Karkkia ja sipsejä en osta koskaan, vaimo niitä tosin jonkin verran kantaa ja kesällä maistuu jäätelö. Pizzoja voi myös näköjään syödä ihan huoletta.

Ihmeellisiä asioita nämä ovat.
 

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
Moro!
Sellainen tuli mieleen että löytyisiköhän mistään netistä kattavia ravintoaine taulukoita että voisi hieman laskeskella mitä päivän aikana suuhunsa tunkee.. Itse olen tässä kevään mittaan pudottanut painoa noin 12 kg ja nyt kun alkaa tuo vyötärö olla sopivissa mitoissa niin haluaisin sen pysyvänkin siinä :)

En tiedä onko tuo painon pudotus mennyt oikeilla metodeilla mutta koko kevään on ollut nälkä, ja se ei ole mukava olotila. Noh, tulosta on tullut ja nyt tarkoitus olisikin alkaa syömään ns. "oikein" eli monta kertaa päivässä ja monipuolisesti, pieniä annoksia.
Kiitän jo etukäteen avusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös