Tämän on kyllä mielenkiintoinen myytti, sillä en tunne kun yhden "Espoolaisen", joka kannattaa Ifk tai Jokerit ja hänkin on nuorena muuttanut Helsingistä Espooseen. Varsinkin tällä kaudella tuntui, että kyllä sitä identiteettiä löytyy. Vanhassa sukupolvessa tuo ifk kannatus lienee suurempaa kun heidän nuoruudessaan ei ollut mitään Kiekko-Espoota pääsarjatasolla.
Itse olen muuttanut Espooseen lapsena ja SaiPa tuli mukana. Olen juuri tuota mainitsemaasi ikäluokkaa. Silloin kaikki kaverit oli HIFKn kannattajia varmaan juuri siksi, että espoolaista joukkuetta ei ollut pääsarjatasolla. Nuo kaverit ovat pysyneet HIFKille uskollisina, ja heidän lapsensa ovat perineet punaiset värit - tosin joidenkin lapset ehkä vanhempia kapinoidakseen hyppäsivät Bluesin tai Jokereiden faneiksi.
Jos miettii espoolaisia julkkiksia, niin ei heti tule mieleen ketään, joka olisi henkeen ja vereen ollut Blues-fani. Samu Haber on espoolainen ja tatuoinutkin HIFKin logon itseensä, Koko ikänsä Espoossa asunut Arttu Wiskari on HIFKin miehiä, Mr. Olari eli Edu Kehäkettunen on myös aika fanaattinen IFK-kannattaja...
Nyt kun mietin aikuisiällä tulleita espoolaisia kiekkoa seuraavia tuttuja, niin joukossa on tosi sekalaisesti eri joukkueiden värejä tunnustavia. Espooseen tullaan eri suunnista ja kaupungin oma identiteetti on aika ohut. Porukka tuo sen fanittamansa joukkueen tullessaan. Itse en Bluesille syttynyt missään vaiheessa. Se oli nimeä myöten muovisen tuntuinen ja Salonojan lompakon näköinen. Aikanaan K-Espoota symppasin kovastikin, kun pelasivat pienessä hallissa ja sen rajoitteista huolimatta heitti kaukaloon Sergei Prjakhinin ja Nils Ekmanin tasoisia ulkkareita, ja Joonas Jääskeläinen löi limppua SaiPankin verkkoon. Kyllä K-Espoon tarinan pitää johtaa liigapaikkaan ja se tuntuu taas niin oikealta, että vaikka en SaiPasta luovu, tulen K-Espoonkin pelejä katsomaan ihan vaan tukimielessä.