Mitä Arse teki väärin tämän kauden alussa hankintojen suhteen?
Ajattelin jättää vastaamatta tähän, mutta en vaan malta. Muutama asia jotka itseäni ainakin häiritsivät jo ennen kautta:
1. Maalivahtiosastolla otettiin riski, kun viime kaudella sairastelleen Lassilan kakkoseksi palkattiin pienikokoinen ylipelaava molari. Tämä kyseinen molari ei myöskään sovi edes vähää alusta Tepsin puolustuksen taakse, kun siellä ei siivota hirveästi ripareita. Toki se täytyy todeta, että valmennus kyllä edesauttoi parhaansa mukaan tätä epäonnistumista.
2. Puolustuksen rakenne. Ei vaan voi olla sellainen tilanne, että puolustuksessa on 9 ukkoa joista viisi on oikealta ampuvia. Ja kuusi näistä puolustajista on aiemmin pelannut oikealla. Tämä ei vain toimi, että pelaajat pakotetaan käytännössä oman mukavuusalueen ulkopuolelle.
3. Hyökkäyksen rakenne. Hyökkäyksessä sama sama tilanne kuin edellä. Oikealta ampuvia pelaajia oli kauden alussa 5 kappaletta. Näiden lisäksi oikealla puolella viihtyvä Mikko Rantanen. Eli taas joudutaan pakottamaan muutama jätkä pelaamaan eri puolella kuin mihin ovat tottuneet. (Tämä vielä korostuu Simekin ja Ruuttun hankintojen jälkeen)
4. Puolustavien pelaajien puute. Tästä olen jo tainnut täällä avautua, mutta voin tästä avautua vaikka kuinka kauan. Eli meillä on tasan yksi puolustava pakki. Hyökkääjistä puolustaviksi voidaan laskea Virtala ja varauksin Karvinen. Junnuista muutama voi tulevaisuudessa otta tämän roolin. Ketkä Tepsin miehistä pitäisi uskaltaa laittaa esim. alivoimalla jäälle? Tälläiset raatajat puuttuvat täysin joukkueesta.
5. Sentterit. Jokavuotinen ongelma tässä seurassa. Joukkueen heikoin yksittäinen osa. Ei ole aloitustaitoa, eikä minkäänlaista puolustusosaamista. Yksikään Palloseuran senttereistä ei pääsisi vastaavaan rooliin muussa liigajengissä. Koskiranta voisi johonkin nippuun kelvata, mutta muut tuskin saisivat edes liigasopimusta.
6. Johtavat pelaajat. Petteri Nummelin toki on johtaja kopissa, mutta ei enää yksinkertaisesti kykene olemaan jäällä sellainen johtaja kuin tarvittaisiin. Tukonen omaa tälläisiä kykyjä, mutta viisi perättäistä ottelua tuntuu olevan mahdottomuus, joten hukkaan menee sekin. Näiden jälkeen onkin sitten aika hiljaista.
7. "Roolipelaajien" puute. En nyt keksinyt muuta termiä näille miehille kuin tuo roolipelaajat. Asennepelaaja voisi olla toinen samanlainen. Pikkarainen ja Tukonen osuvat tähän muottiin, Karvinen joltain osin. Näiden miesten jälkeen ei joukkueesta löydy pelaajia jotka ovat valmiita vaikka syömään sen kiekon. Pakistosta ainoastaan Nakladal on tämän tyylinen pelaaja. Joukkue kaipaisi kipeästi toista Tukosen kaltaista ihmiskaivuria.
8. Ryan Laschin palkkaaminen. Varmasti monet ovat erimieltä ja aina voidaan nostaa esiin se, että Tepsin pisteet olisi ilman Laschiä vähissä. Mun mielestä tämä hankinta oli käsittämätön veto Arselta. Toki itsekin hieman hunajaa laskin lahkeeseen, mutta siirto julkaistiin heinäkuussa, tuossa vaiheessa oli jo kaikille selvää, että kaivattaisiin sentteriä, mutta Arse päätti hankkia perkeleen kalliin laiturin joka pamautti budjetin täyteen. Itse olen miettinyt, että tuolla rahalla olisi saanut alempiin ketjuihin sekä sentterin, että laiturin. Olisiko tällä ollut jotakin vaikutusta tähän kauteen? Ei pysty tietämään.
9. Tukosen palkkaaminen. Vaikka itse tästä herrasta tykkään, niin pakko samalla todeta, että ei kärkikenttiin voi palkata tälläistä pelaajaa. Tukonen on kuitenkin ratkaisuroolissa, mutta ei pysty pelaamaan kuin tuollaisen kolmisenkymmentä ottelua. Toki paiskoo tehoja ja vetää asenteella, mutta tuskin kovinkaan edullinen pelaaja on. Rahat olisi voinut sijoittaa johonkin muuhun pelaajaan. Kaksivuotinen lappu vain korostaa tätä virhettä.
10. Loukkaantumisista kärsineet miehet isoissa rooleissa. Tepsillä tällä kaudella on useampaan avainrooliin kaavailtu näitä miehiä jotka eivät pitkään aikaan ole pelanneet tällä tasolla täyttä kautta. Nummelinin kaudet ovat olleet katkonaisia ja rooli tälle kaudelle oli iso. Tukosella sama homma. Seikolaa kaavailtiin toiseen ylivoimaan, mutta eipä se lonkka kestänytkään. Tadas ei ole yhtä kautta lukuunottamatta pelannut yli kolmeakymmentä peliä ja nyt siitä yritetään tehdä jotakin kärkiukkoa tänne.
Joku tietenkin ajattelee, etttä helppo se on jälkikäteen huudella, mutta itse olen näitä juttuja pohtinut jo keväästä lähtien. Odotukset tuntuivat olevan aivan pilvissä kaikilla ja Tepsiä veikkailtiin jopa mitalipeleihin mikä on aivan käsittämätöntä. Omat odotukset kauteen oli se, että päästäisiin sääleihin, mutta sinnekkin vain niukasti. Nyt ollaan siitäkin junasta jäämässä.