No mä ainakin pyrin pitämään sen ajatuksen kirkkaana mielessä, että ensi kausi on Pululle (toistaiseksi) viimeinen kausi liigassa, eli en aio sortua JYP- ja HIFK-fanien paljon viljelemään "Yksi kausi rauhassa Suomessa kehittää vielä." -shittiin.
Ei se nyt ihan shittiä ole, koska pelaajia on erilaisia ja fysiikka kuitenkin kehittyy erilailla pelaajilla. Huolimatta Granlundin erinomaisesta MM-turnauksesta pitää muistaa, että NHL:n runkosarja kestää sen 82 matsia MM-turnauksen 9 sijaan. En sitä sano, etteikö pärjäisi ensi kaudella NHL:ssä. Joka tapauksessa kaikin puolin hyvä päätös jäädä SM-liigaan.
Ei tuo Red Wings Central tosiaan mikään ehdoton auktoriteetti ole. Tuosta rankkauksesta näkee selvästi, että kirjoittajalle tutummat farmipelaajat ovat kärjessä yliedustettuina. Toisaalta he kieltämättä myös ovat lähempänä NHL:ää kuin Euroopassa pelaavat järnkrokit ja pulkkiset. Järnkrokin ja Pulkkisen keskinäinen järjestys listalla perustunee pitkälti Red Wingsin ruotsalaisgurun Håkan Anderssonin arvioon. Itse en lainkaan ymmärrä, miten Pulkkista hiukan vanhempi Sheahan voi noilla tehoilla olla tämän edellä, mutta kaipa siinä on kyse monipuolisuudesta.Se, että Pulu on jossain Detroitin prospect rankkauksessa 7:s ei anna hirveän hyvää kuvaa heidän asiantuntemuksestaan.
Jos ensi kausi menee alkuunkaan odotusten mukaan, pistepörssissä täytyy olla korkeammalla kuin menneellä kaudella ja keväällä olla mukana MM-kisajoukkueessa. Itse en kyllä oikein ymmärrä, mitä se toinen kausi SM-liigaa voisi Pulkkiselle enää antaa.Eli jos malttia riittää, niin kaksi kautta SM-liigaa, yksi kausi AHL:ää ja sitten "valmiina" pelaajana NHL:n rookie-pysti kaappiin.
Lake Placidissa käytävän U20-turnauksen virallisilla sivuilla olevan Suomen kokoonpanon tiedoissa Pulkkisen painoksi ilmoitetaan peräti 90 kg. Tämä tarkoittaisi aika huikeata punttikuuria kesän aikana. Toki kyseessä voi olla pelkkä virhekin.
Mun mielestä näille fysiikka asioille ja nimenomaan koolle annetaan ihan liikaa merkitystä. Olen ihan varma, että nykypäivän NHL:ssä huippupelaajat esim. Granlundin tyyliin pärjäävät kyllä. Minusta on selviö, että liike ja nopeus ovat voittaneet lätkässä alaa koolta ja voimalta.Vaisniin, mitenkäs liikkeen laita, kun kesän aikana bulkattu 8kg taas lisää? Alla oleva "scouting" raportti ei anna Pulkkisen pelistä kovinkaan mairittelevaa kuvaa nimenomaan siis fyysisen pelin kannalta. Hfboardsin kirjoittaja siis seurannut Lake Placidin turneeta:...
Mun mielestä näille fysiikka asioille ja nimenomaan koolle annetaan ihan liikaa merkitystä. Olen ihan varma, että nykypäivän NHL:ssä huippupelaajat esim. Granlundin tyyliin pärjäävät kyllä. Minusta on selviö, että liike ja nopeus ovat voittaneet lätkässä alaa koolta ja voimalta.
Eihän tästä ole kuin hetki, kun Teemu Selänne lähti kokeilemaan siipiään NHL:ssä. Silloin joka toinen kiekkoniilo oli sitä mieltä, että aivan liian pehmeä ja fysiikaltaan heikko. Moni silloin veikkaili, että Teemu S. tulee maitojunalla takaisin alta aikayksikön. Saattahan tuo vielä takaksinkin tulla, mutta aikayksikkö on kyllä muuttunut.
Tuo T. Selänne vertaus tähän siksi, että silloin peli NHL:ssä oli vielä konkreettisesti paljon kovempaa ja voimalla ja koolla merkitystä. Huippulahjakas pärjäsi silloinkin omilla vahvuuksillaan ja niin tulevat pärjäämään granlundpulkkisetkin.
Minusta on selviö, että liike ja nopeus ovat voittaneet lätkässä alaa koolta ja voimalta.
En tiedä, kuinka tietoinen päätös tuo Pulkkiselta oli. Hänen vahvuutensa on aina ollut huikea laukaisutaito, mikä on vastustajienkin tiedossa. Kun kyseisen laukauksen virittäminen kuitenkin kestää melko pitkään, niitä paikkoja ei ammattilaistasolla suuremmin ole tarjolla. Niinpä Pulkkinen on "joutunut" keskittymään enemmän pelinrakenteluun, kun yksi puolustaja aina keskittyy hänen laukauksensa peittämiseen.Ehkäpä syynä on jotenkin se että Lahden maalipyssyttely repi isoimmat otsikot viime kaudella ja snaipperina junnusarjoissa häärinyt Pulkkinen "tyytyi" (pääasiassa) syöttelemään. Juuri tämä Pulun tyylinvaihdos on hämännyt todella monia JA kirjoittelijoitakin, enkä oikein itsekään suostu ajattelemaan että Pulu olisikin nykyään pelinrakentaja maalipyssyn sijaan. Tuleva kausi näyttää minkälaista peliä kundi haluaa pelata, toivottavasti pistesarake on lopussa vielä viime kauttakin muikeampi.
En tiedä, kuinka tietoinen päätös tuo Pulkkiselta oli. Hänen vahvuutensa on aina ollut huikea laukaisutaito, mikä on vastustajienkin tiedossa. Kun kyseisen laukauksen virittäminen kuitenkin kestää melko pitkään, niitä paikkoja ei ammattilaistasolla suuremmin ole tarjolla. Niinpä Pulkkinen on "joutunut" keskittymään enemmän pelinrakenteluun, kun yksi puolustaja aina keskittyy hänen laukauksensa peittämiseen.
Juu, tästä ei kahta sanaa. Muistan kun itse ensimmäisen kerran kävin katsomassa C-ikäisen Teemu II:n pelejä Pirkkolassa, ensimmäisenä huomio kiinnittyi juurikin pelikäsitykseen.Pulkkisella oli jo junnusarjoissa maagiset syötöt, ja loistava pelikäsitys.
Ei tuossa hirveästi jokerilaseja pitäisi olla. Eikös hän viime kaudella (tulokaskaudellaan) tehnyt enemmän tehopisteitä kuin kukaan noista muista "superjunnuista" on tehnyt.Niin, ja samaa olen ihmetellyt kyllä itsekin, ehkä tätä asiaa katsoo vain jokerilasien läpi, mutta tuntuu naurettavalta kun mainitaan näitä tulevia tähtiä, ja Pulkkista edes mainita, tai jos mainitaan, niin jossain sivulauseessa.
Pulkkinen ei ole ollut oikeen missään esillä. Ihmeellistä touhua Jokereiltakin kun olisi tuollainen nuori huippupelaaja käytettävissä vaikka markkinointiin.
Heh, joo tosiaan. Hifkihän sen Granlundin on julisuuteen tuonut.Onneksi meillä tehdään tämäkin puoli paljon paremmin. Mikke ja Ifk vie mediaa miten tahtoo.
Niin, narrit nostaa esille mielummin jämäminuutteja pelaanneen ja ensi kaudella rangaistusminuutti tilaston voittavan ikämies pelurin kuin nuoren tähden. Onneksi meillä tehdään tämäkin puoli paljon paremmin. Mikke ja Ifk vie mediaa miten tahtoo.