Kiitos kaikille vastauksista, ne vahvistivat paljon mielikuvaani asiasta.
Toinen asia mitä haluasin kysyä on, että miten lopulta päädyitte jääkiekon pariin, jos ette itse osaa/tykkää pelata kyseistä lajia?
En minä osaa mäestäkään hypätä, ja silti katsoin lapsena ahkerasti kun Nykäsen Matti hyppäsi telkkarissa.
Pätee muihinkin urheilulajeihin. Urheilu on katsottuna viihdettä, huippu-urheilu parhaimmillaan huippuviihdettä. Moni yksilölajikin on kiinnostava, mutta tietyissä joukkuepeleissä on paljon mitä seurata ja minkä parissa viihtyä. Jotkut lajit kiinnostavat enemmän kuin toiset.
Myös urheilulliset arvot ja niiden raaka mutta rehti periaate viehättää, eli missä tahansa kiinnostuksen arvoisessa sarjassa pitää voida kauden päätteeksi pudota, jos on pelannut niin huonosti, että on viimeinen. Näinhän kaikki itseään kunnioittavat urheilusarjat toimivat paria säännön vahvistavaa poikkeusta lukuun ottamatta (SM-liiga ei ole se poikkeus, NHL on, koska siellä on kyse osavaltio/metropolitason joukkueista).
Jääkiekko kiinnostaa enemmän kuin muut joukkuelajit nopeatempoisuutensa, sähäkkyytensä ja monipuolisuutensa takia. Tietysti myös kiekon asema Suomen isoimpana lajina vaikuttaa ja on vaikuttanut, mikään jääpallo ei ole kauheasti ikinä kiinnostanut. Kun lajivalinnasta edetään seuravalintaan, niin perhetausta, lähempänä olevat seuran arvot sekä altavastaajan rooli ovat vaikuttaneet esimerkiksi minun tapauksessani.
Isäni on pelannut TuTossa silloista divaria eli Suomensarjaa 1960-luvun alussa. Vaikka en demari missään nimessä olekaan, niin TuTo on ollut läheisemmän oloinen kuin korskean ylimielisistä kansitakkiporvareista koottu Kokoomus-TPS. Lisäksi TuTo oli varsinkin 1990-luvun puolivälissä sympaattinen altavastaaja, joka taisteli joka ilta olemassaolostaan SM-liigassa kun vastaavasti TPS porskutti dynastiavaihettaan ja jokainen trendikäs jannu ja jonna kouluissa ja pihoilla oli niin tepsiä, niin tepsiä, että oksetti.
Huipulle päässeitä, seurauskollisia, pitkän uran tehneitä ja/tai kovat koettelemukset voittaneita urheilijoita arvostan ja kunnioitan, mutta näin muuten en ole kauhean kiinnostunut monenkaan kiekkoilijan taustoista, yksityiselämästä tai muusta vastaavasta. Sama pätee näyttelijöihin ja muusikoihin ynnä muihin kulttuurielämän vaikuttajiin, joiksi huippu-urheilijatkin lasken.