Tähtien Sota Disneylle – Jedien todellinen paluu

  • 533 496
  • 3 313

Nurmos_888

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Blackhawks, Ducks
En oo näitä 'paranneltuja' versioita juuri kattonu, ja nyt vasta huomasin Jedin paluussa ihan perseestä olevan lisäyksen. Vader orginaalissa EI sano mitään ottaessaan Palpatinen ja heittäessään keisarin kuiluun. Nyt siihen oli lisätty "no" kahdesti... siis viittauksena tietty korniin "nooooo" huutoon Sithin lopussa. Ehkä huonoin lisäys näistä mistään. Paskempi kun Hydensenin haamun tuonti...
Näin itse tämän version ensimmäistä kertaa, ja spontaani hajoaminen tuli tuossa kohtaa. Sithin kostossa tuo huuto oli jo superkorni, nyt se oli surkuhupaisaa.

Nyt kaikki leffat kerranneena (vanhat kahdesti) huomenna sitten katsomaan, mitä uuteen leffaan ollaan keksitty. Toivottavasti yhtään "Nooo" -huutoa ei kuulla.
 

Meister

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Odotin Darth Jar-Jar Binksiä, petyin.
Ihan mielenkiinnosta kyselen että missä ehdit leffan jo nähdä? Oliko suomessakin jotain ennakkonäytöksiä? Pitää muuten varmaankin jättää ketjun seuraaminen nyt vähemmälle, kun itse ehtii vasta maanantaina leffaa katsomaan. Tai sitten porukka voisi laittaa uuden leffan asiat ja juonipaljastukset spoiler tagien alle, kiitos.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Näissä pitää muistaa se, missä iässä olit kun elokuvan näit ja mikä oli elokuvien näkemistaustasi sitä ennen. Kun eka Star Wars leffa tuli teattereihin 1977, minä olin 12-vuotias. Star Wars -elokuvan erikoisefektit, maisemat, olennot jne. olivat jotain täysin uutta ja ihmaallista, ja se teki 12-vuotiaaseen unohtumattoman vaikutuksen.

On täysin luonnollista, että lapsena ja nuorena koettu "sense of wonder" (jonka ittekin koin 10v ekan Star Warsin lumossa) ei voi uusitua enää aikuisiällä. Mutta kun sen tiedostaa, niin elokuvista voi nauttia viihteenä sinällään, ilman odotusta siitä, että "maa järisisisi jalkojen alla".
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Toki pitää muistaa että alkuperäiset on nähty skidinä ja jos Lucas jossain onnistui Pimeässä uhkassa, se oli Star Wars -krääsän kohderyhmän nuorentaminen n. 10-vuotiaisiin, jotka ovat nyt aikuisia.

Siinä on vaan sellainen juttu, että kun alkuperäisiä Tähtien sotia katselee nyt, ne toimivat edelleen erinomaisesti kirkasotsaisina seikkailuelokuvina (mitä nyt Jedin paluu on jo lähempänä näitä uudempia kökköilyjä). Nämä esiosat taasen ovat niin huonoja, ettei niitä pysty enää katsememaan.
 

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Yritin katsella noita ensimmäisiä leffoja mutta ei helvetti. En vaan pystynyt. Olen sen verran "nuori" että nuo vanhat tekeleet näyttävät vain niin hirveiltä että se vie nautinnon katselusta.

Itse odotan innolla uutta leffaa ja kun ei niin vakavin mielin mene seuraamaan niin ei voi pettyä kovin paljoa. Kunhan leffa pitää otteessaan koko katselun ajan niin olen tyytyväinen.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Yritin katsella noita ensimmäisiä leffoja mutta ei helvetti. En vaan pystynyt. Olen sen verran "nuori" että nuo vanhat tekeleet näyttävät vain niin hirveiltä että se vie nautinnon katselusta.

Itse odotan innolla uutta leffaa ja kun ei niin vakavin mielin mene seuraamaan niin ei voi pettyä kovin paljoa. Kunhan leffa pitää otteessaan koko katselun ajan niin olen tyytyväinen.

Puhutko siis alkuperäisistä, tyylillä ikääntyneistä klassikoista vai uudemmista tekeleistä, joiden cgi näyttää paskalta jo nyt vähän yli kymmenen vuoden jälkeen?
 

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Puhutko siis alkuperäisistä, tyylillä ikääntyneistä klassikoista vai uudemmista tekeleistä, joiden cgi näyttää paskalta jo nyt vähän yli kymmenen vuoden jälkeen?
Ihan niistä alkuperäisistä. Olen kyllä samaa mieltä uudemmista tekeleistä mutta ovat sentään silmälle vähän iisimpiä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ja ammattietiikka ei sano että voisi olla kirjoittamatta ennen kansainvälistä ensi-iltaa varsinkin kun Disney on asettanut ammattilaisille arvostelujulkaisukiellon klo 22:00 asti Suomen aikaa tänä päivänä?
Onko toimittajilla ammattietiikkaa? Jos siis kurhela on toimittaja.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nyt on uutisoitu, että tässä The Force Awakensissa on työskennellyt taustavoimana (hehe) pari suomalaistakin.

Ns. "kielinaisena" tunnettu Sara Forsberg, joka on laatinut jonkun muukalaiskielen jota kuullaan elokuvassa ja lisäksi ainakin HS:n kulttuuriuutisissa oli juttua kamera-assistentti Veera Ovaskasta joka Dubaissa oli mukana kuvauksissa.

Tässä juttua tuosta jälkimmäisestä tapauksesta. Linkki vie siis Helsingin Sanomien kulttuurisivuille.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jaa sitä pitäisi jotenkin pysytellä täydessä mediahiljaisuudessa perjantaihin asti tämän osalta, koska silloin vasta olen itse menossa katsomaan. Ei tarvis kuulla yhtään spoilerin tynkääkään.
 

Tiityy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Habs, D Team + Maajoukkue
No nyt varmaan kannattaa pysyä siellä kotkanpesässä perjantaihin asti, kyllä ainakin minulle on aika selvää että tämä ketju ei ole juonipaljastuksia pelkäävän paikka :).
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Ns. "kielinaisena" tunnettu Sara Forsberg, joka on laatinut jonkun muukalaiskielen jota kuullaan elokuvassa

Olen aika skeptinen tuon suhteen, näissä kannattaa käyttää tervettä järkeä. Siis tietysti tuollainen sinänsä on mahdollista koska esimerkkejä on kuten vaikka Tolkien, mutta kai ne harvemmassa on. Forsberg on saanut toimeksiannon huhtikuussa 2014 ja tuon kielen on täytynyt olla valmista tavaraa varmaan jo monen monta kuukautta sitten eli hän olisi siis korkeintaan n. vuodessa sen kehittänyt? Enpä usko. Varmaan siitä joitain näytteitä voidaan leffassa käyttää siltikin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ilmeisesti tuota kieltä ei käytetä mitenkään laajalti elokuvassa ja sitä sisältyy joihinkin repliikkeihin. Eikä Forsberg ole siihen mitään todellista kielioppia tokikaan laatinut. Uutisen mukaan oli jotenkin käyttänyt pohjana ideoinnilleen ja suunnittelulle videoita missä puhutaan jotain kieltä jota hän ei itse ymmärrä sanaakaan. Joskaan tuo muukalaiskieli ei nyt perustu siis mitenkään mihinkään puhuttuun kieleen sinänsä.

En nyt jaksa etsiä uutista tähän missä asiaa tarkemmin selitettiin. Tiedä sitten onko suurenneltu juttu vai ei, mutta kaipa se sen verran merkittävä panos on ollut, että sai nimensä leffan krediitteihin.
 

Optimisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
En oo näitä 'paranneltuja' versioita juuri kattonu, ja nyt vasta huomasin Jedin paluussa ihan perseestä olevan lisäyksen. Vader orginaalissa EI sano mitään ottaessaan Palpatinen ja heittäessään keisarin kuiluun. Nyt siihen oli lisätty "no" kahdesti... siis viittauksena tietty korniin "nooooo" huutoon Sithin lopussa. Ehkä huonoin lisäys näistä mistään. Paskempi kun Hydensenin haamun tuonti...

Samaa pelkäsin jo etukäteen saatuani vihiä, että tällaisen "no no"-lisäyksen Yrjö-setä olisi tehnyt. Voi sitä myötähäpeän määrää; en oikein tiennyt, miten päin olisin istunut! Lisäksi vaimo (ei niin hc-fani; nähnyt episodit 1-3 joskus vuonna yks ja kaks) kysyi Haydensenin haamun nähdessään, että "kukas toi vasemmanpuoleisin on"? Niinpä!

Sinänsä olen episodeista 1-3 sitä mieltä, että mestarihan tekee niin kuin haluaa; ihan viihdyttäviä ne olivat - ainakin kaksi jälkimmäistä. Mutta näihin alkuperäisiin kajoamisen nähdyssä määrin pitäisi riittää tuomioon rikoksista ihmiskuntaa vastaan. Taisi herra Lucasilta karata "vähän" mopo käsistä. Eikä alkuperäisiä versioita ole edes saatavilla missään nykyaikaisessa formaatissa!

Tänään (kohta) toki katsomaan episodi seiskaa...
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Ensimmäiset ajatukset uusimmasta elokuvasta: oikein nautinnollinen seikkailuelokuva. Monella tapaa taattua Star Wars seikkailua. Sopii kaikille, jotka genrestä pitävät. Samalla tämä oli selvästi vain ensimmäinen näytös trilogiaan. Paljon jäi asioita selvitettäväksi seuraavaan osaan. Sitä jo hivenen malttamamattomana odottelen - milloinkas se osa kahdeksan oikein tulee ensi-iltaan?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sinänsä olen episodeista 1-3 sitä mieltä, että mestarihan tekee niin kuin haluaa; ihan viihdyttäviä ne olivat - ainakin kaksi jälkimmäistä. Mutta näihin alkuperäisiin kajoamisen nähdyssä määrin pitäisi riittää tuomioon rikoksista ihmiskuntaa vastaan. Taisi herra Lucasilta karata "vähän" mopo käsistä. Eikä alkuperäisiä versioita ole edes saatavilla missään nykyaikaisessa formaatissa!
Tuossahan tuli monessa kohtaa sellainen fiilis, että Lucas yritti vääntää nuo episodit IV-VI sopimaan samaan muottiin episodien I-III kanssa kuin toisinpäin. Olisi tosiaan keskittynyt enemmän siihen, että tuossa prequel-trilogiassa olisi ollut vähemmän juoniaukkoja ja ristiriitaisuuksia noiden aiempien elokuvien kanssa. Edelleen noissa on monia asioita jotka ei tunnu ihan täsmäävän, vaikka niille nyt tietysti voi monenmoisia selityksiä kautta rantain etsiäkin. Tämä ei sinänsä tarkoita, että leffojen olisi tarvinnut olla visuaalisesti ihan sitä samaa, jos nyt kyllä olisi tietysti ollut mukava jos olisi panostettu silloinkin enemmän pukuihin, maskeihin ja aitoihin lavasteisiin. Sinänsä se tietty visuaalinen gappi jota varsinkin episodi III:ssa alettiin nähdä aluksissa ja tyylissä oli ihan hauskasti toteutettu ja alettiin siirtyä alkuperäistrilogian henkeen tietyiltä osin.

No nämä oli näitä, eikä niille enää mitään voi. Toivotaan, että J. J. Abrahams ja muut jotka hänen jälkeensä tekee sarjaan elokuvia jotenkin onnistuu näissä asioissa paremmin.

Taidanpa nyt muutamaksi päiväksi jättää tämän ketjun silmäilyn sikseen, kun uutukaisen ehdin päästä näkemään vasta viikonloppuna. Palataan sitten asiaan sitä analysoiden.
 

Rocco

Jäsen
Epäilijöille tiedoksi:

STAR WARS ON PELASTETTU

Ei enää Jar Jar Binksiä, ei sammakoita, ei kumikameleita tai paskoja house-bandejä "viihdyttämässä" katsojia.

Leffa oli todella lähellä alkuperäisiä leffoja niin juoneltaan, synkkyydeltään ja toiminnaltaan. Tehosteita oli todella vähän, ja sen huomasi. Todella paljon leffasta oli kuvattu oikeissa maisemissa, ilman vihreää huonetta kaikkialla, ja jos sellaista oli niin se oli varsin vähäistä ja hyvällä maulla toteutettua.

Enempää en spoilaa, mutta annetaan 9/10 tästä leffasta.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Hyvähän se oli. Ei voi muuta sanoa tässä kohdassa. Siis tuo Force Awakens.

Lisää sitten kun laineet laskeutuu ja isompi osa kiinnostuneista on nähnyt leffan. :)
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Nyt sitten tavaraa tagien sisään:

Kylo Ren on siis Han Solon ja Leian Pimeän puolelle langennut poika. Meni ja tappoi isänsä päästäkseen syvemmälle Pimeään. Varsin raamatullista settiä.

Kylon eli ristimänimeltään Benin kääntyminen Pimeän puolelle oli ilmeisesti syynä Hanin ja Leian eroamiseen eli lähinnä Hanin karkaamiseen salakuljettajaksi. Tämä oli mielestäni aika arkinenkin juonenkäänne.

Reyn sukulaisuussuhteista annettiin vain heikkoja välähdyksiä mutta oma veikkaukseni on että Rey on Luken tytär. Ikäeroa Beniin lienee kuitenkin melkoisesti sillä Luke painui piiloon siinä vaiheessa kun Benistä tuli Kylo Ren ja samalla hylkäsi tyttärensä Jakkulle jonkun luotettavan henkilön huomaan.

Onko Finn Landon poika? Eihän kaikki uuden trilogian nuoret hahmot voi olla edellisten leffojen hahmojen jälkikasvua, eihän?

Selvisikö kapteeni Phasma hengissä? Häh?

Valistunut veikkaus: Snoke = Plagueis

Onko Luken rooli jatkossa pelkästään mentori ja opettaja vai nähdäänkö hänet kenties ottamassa yhteen pahisten kanssa? Kuoleeko Luke trilogian aikana? Noudattaa ehkä liikaakin tuttua kaavaa jos Luke tapetaan pois.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihan jees oli. 8/10. Kirjottelen lisää myöhemmin. Paaaaljon parempi ku 1-3.
 

Nashpre

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK:n sairastupa, HIFK, Liverpool FC
Toimii! 1-3 verrattuna paljon paljon lähempänä alkuperäisiä!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös