Tähtien Sota Disneylle – Jedien todellinen paluu

  • 533 722
  • 3 313

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Riippuu määrittelystä, esim. tuossa itse määritit ihmiset elokuvien hahmoiksi kun minä tarkoitin niillä elokuvien katselijoita. En edelleenkään ymmärrä miten elokuvat 4-6 voivat tulla ensin kun ne ovat useimmille katsojillekin seuranneet niitä alkuperäisiä. Tuossapa se Lucasinkin moka.

Itse suosisin loogisinta ja laadullisinta järjestystä eli 1-3, seuraavat 3 pois kokonaan ja 7. osasta taas jatkoa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Riippuu määrittelystä, esim. tuossa itse määritit ihmiset elokuvien hahmoiksi kun minä tarkoitin niillä elokuvien katselijoita. En edelleenkään ymmärrä miten elokuvat 4-6 voivat tulla ensin kun ne ovat useimmille katsojillekin seuranneet niitä alkuperäisiä. Tuossapa se Lucasinkin moka.

Itse suosisin loogisinta ja laadullisinta järjestystä eli 1-3, seuraavat 3 pois kokonaan ja 7. osasta taas jatkoa.
En tajunnut yhtään mitään tästä vaikka kuulun maapallon älykkäimpään desiiliin.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
En tajunnut yhtään mitään tästä vaikka kuulun maapallon älykkäimpään desiiliin.

Tiedä mihinkä basilliin meikäläinen kuuluu, mutta kun tuota oikein kovasti pureksii ja yrittää löytää sen syvimmän ajatuksen, niin @Klose16 tarkoittanee sitä, ettei ymmärrä miten elokuvat 1-3 voivat tulla ensin, kun ne ovat useimmille katsojillekin seuranneet niitä alkuperäisiä. Ihan en ymmärrä, mitä "Lucasin mokalla" haetaan.

Käsitin, että Klose16 suosisi järjestystä IV,V,VI,VII,VIII,IX ja jättäisi episodit I, II ja III kokonaan pois historiankirjoista.

On ihan ymmärrettävää, että joillekin takaumien hahmottaminen voi olla vaikeaa. Se on ihan ok. Ei kaikki meistä saa nelisivuista pyramidia palikkatestissä neliön muotoiseen reikään.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
En tajunnut yhtään mitään tästä vaikka kuulun maapallon älykkäimpään desiiliin.

No tässä voidaan ajatella vaihtoehtoisesti niin, jota itsekin toki ideaalisti suosisin, eli osat 1-3 ja sen jälkeen paljon ilmaa ja sitten osat 4-6.
 

Rocco

Jäsen
Star Warsista on oikeasti tehty vain kolme osaa. 4-6.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Ihan en ymmärrä, mitä "Lucasin mokalla" haetaan.

On ihan ymmärrettävää, että joillekin takaumien hahmottaminen voi olla vaikeaa. Se on ihan ok.

Se, että katsojia varmaan kiinnostaa ihan helvetisti scifihistoria muovijätteeseen ympättynä.
Minusta vaikuttanut että Lucasille (ja osalle katsojia) tämä vaikeus oli ihan ok.

Ei kaikki meistä saa nelisivuista pyramidia palikkatestissä neliön muotoiseen reikään.

Onko joku muuten tajunnut mikäs hemmetin pointti noissa oli? Itse en ole vieläkään hoksannut.
Hyvin jäi kyllä kerhoajat mieleen, toiset lapset vaan painelee iloisesti palikoita ja itse seurailen hölmistyneenä.
 

retro

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ja eikös ollut niin, että nuo alkuperäiset kolme nimettiin episodeiksi 4-6 vasta jälkikäteen, ei siis tekohetkellä?
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ei pysty ymmärtämään, miten 1-3 -osat on menneet noin pahasti tunteisiin joillekin. Ihan kelvollisia SW leffojahan noi on ja omasta mielestä oli oikein hyvä, että käytiin läpi Darth Vaderin synty.

Itse en nyt ymmärrä sitäkään, miten nuo alkuperäiset leffat on osan mielestä niin huomattavasti parempia kuin prequelit, kun eihän noissakaan esim. Näyttelijätyöskentely nyt millään hyvällä tasolla ole. Itselle se ratkaisevin osa on se Star Wars -fiilis, jonka ainakin itse saan aina episodi 1:stä aina episodi kutoseen. Ja varmasti huomenna myös seiskasta.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Ei pysty ymmärtämään, miten 1-3 -osat on menneet noin pahasti tunteisiin joillekin. Ihan kelvollisia SW leffojahan noi on ja omasta mielestä oli oikein hyvä, että käytiin läpi Darth Vaderin synty.

Itse en nyt ymmärrä sitäkään, miten nuo alkuperäiset leffat on osan mielestä niin huomattavasti parempia kuin prequelit, kun eihän noissakaan esim. Näyttelijätyöskentely nyt millään hyvällä tasolla ole. Itselle se ratkaisevin osa on se Star Wars -fiilis, jonka ainakin itse saan aina episodi 1:stä aina episodi kutoseen. Ja varmasti huomenna myös seiskasta.

Vastasit itse juuri omaan kysymykseesi. Monen mielestä 1-3 nimenomaan puuttui se aito Star Wars fiilis ja tilalla oli liikaa muovia.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Ja eikös ollut niin, että nuo alkuperäiset kolme nimettiin episodeiksi 4-6 vasta jälkikäteen, ei siis tekohetkellä?

Kyllä tämä taisi itse asiassa olla niin, että tarinat osiin 1-6 oli jo olemassa, kun "nelonen" tehtiin. Nelososan alussa oleva "Episode 4" otettiin kuitenkin pois silloin aluksi, kun sen ajateltiin olevan liian hämmentävää. Tämä kuitenkin editoitiin takaisin jossain vaiheessa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja eikös ollut niin, että nuo alkuperäiset kolme nimettiin episodeiksi 4-6 vasta jälkikäteen, ei siis tekohetkellä?
Muistan hyvin että Imperiumin vastaiskun alkuteksteissä mainittiin episode V. Silloin vuonna 1980.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ei pysty ymmärtämään, miten 1-3 -osat on menneet noin pahasti tunteisiin joillekin.

Ihan siksi, että ne ovat helvetin huonoja leffoja. Toisin kuin oikeat Star Warsit.
 

Rocco

Jäsen
Lucas valitettavasti alkoi itse jo tuhoamaan SW:tä, julkaisemalla editoidut IV-VI -osat ennen l-lll -osia, lisäämällä sinne "kaikkea kivaa." Kuvanlaatua parannettiin, joitakin särmiä hiottiin, mutta jos se olisi jäänyt siihen, kaikki olisi ollut äärettömän hyvin. Mutta... Olkoon esimerkkinä Jedin Paluussa joku transuorkesteri Jabban luolassa, hyppyrottia ja jonkun lehmän selästä putoava ratsastaja Mos Eisleyssä Episodi IV:ssä jne jne. Lucas ikäänkuin maalasi oman Mona Lisan päälle viikset ja duck facen. Sama komedia - erikoistehosteleikki -pelleily jatkui läpi prequel l-lll:n, missä ei ollut yhtään mitään perinteistä. Jar Jar Binks, Kummola-klooni, Hayden Christensenin näytteleminen... kaikki aivan kauheaa. LIsäksi leffat olivat käytännössä samanlaisia, mitä leffat olisi kuvattu maan päällä eri teemalla.

Never mind, Star Wars Changes - Part 1 of 7 - YouTube <- tuo videopätkä ja seuraajat, kaikki seitsemän osaa, kertovat kaiken olennaisen mikä meni pieleen Jedin Paluun julkaisun jälkeen. Toivotaan että uusin leffa palauttaa saagan takaisin oikealle tielle.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Alkuperäsessä leffassa ei olkut mitään järjestysnumeroa. Se ilmesty vasta siinävaiheessa, kun menestyksen takia Imperiumi toteutui. Lucas siis oli tehny sopparit kolmesta leffasta näyttelijöiden kaa (pl Ford kahesta, minkä takia Solo oli koekaniini jäädytykseen... jos Ford ei ois lähtenykkään kolmanteen...). Enivei, jo 70 luvun puolella Lucas kertoili, että tarinan rungossa oli 9 osaa, josta hän alotti nelosesta. Niinpä Imperuimin vastaisku numeroitiin vitosex ja eka jälkikäteisesti nelosex. Mutta mitään puhetta ei ollu edeltävien osien teosta kasarilla...

Edit: käsittääkseni uus trilogia ei perustu alkuperäsen rungon 7,8,9 osiin, vaan ne ympättiin lopulta kaikki Jedin paluuseen
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Anakin laittoi voiman tasapainoon osallistuessaan padawanien joukkomurhaan. Sen jälkeen oli kaksi jediä (Yoda ja Obi-wann) sekä kaksi sithiä (Sidious ja Vader).

En tiedä muistanko ihan väärin, vai käsitinkö väärin, mutta eikös episodi kolmosen lopussa Yoda(?) puhunut jollekin (Obi-Wanille?) että loput jedit piiloutuivat ympäri galaxia. Eli heitä olisi enemmän kuin kaksi?

E: Lainausta korjattu.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei pysty ymmärtämään, miten 1-3 -osat on menneet noin pahasti tunteisiin joillekin. Ihan kelvollisia SW leffojahan noi on ja omasta mielestä oli oikein hyvä, että käytiin läpi Darth Vaderin synty.

Itse en nyt ymmärrä sitäkään, miten nuo alkuperäiset leffat on osan mielestä niin huomattavasti parempia kuin prequelit, kun eihän noissakaan esim. Näyttelijätyöskentely nyt millään hyvällä tasolla ole. Itselle se ratkaisevin osa on se Star Wars -fiilis, jonka ainakin itse saan aina episodi 1:stä aina episodi kutoseen. Ja varmasti huomenna myös seiskasta.
Aika samoilla linjoilla. Vaikka esiosat eivät aluperäisten tasolle yltäneetkään, vaikea tajuta miten moni ei suostu näkemään niissä mitään hyvää. Taistelukoreografiat (esim. Obi-Wan & Qui-Gon vs. Darth Maul ja Obi-Wan vs. Anakin) olivat helvetin viihdyttävää katsottavaa. John Williamsin sävellykset olivat ehkäpä jopa alkuperäistä trilogiaa parempia. Ewan McGregor Obi-Wanina ja Ian McDiarmid Palpatinena olivat loistavia, samoin Liam Neeson Qui-Gonina ensimmäisessä elokuvassa. Uudet paikat, esim. vaikka Coruscant ja Naboo, olivat näyttäviä ja sopivat maailmaan erinomaisesti.

Toki esiosien osalta olisi voitu tehdä asioita paremmin, mutta ainakin allekirjoittaneelle ne kolahtivat myös sellaisenaan. Erityisesti toki siksi, että Anakinin matka pikkulapsesta galaksia hallitsevaksi sith-lordiksi oli kiintoisaa seurattavaa. Hayden Christensenin roolisuoritusta Anakinina on parjattu paljon, osin syystäkin, mutta mielestäni ongelma oli ennen kaikkea kameran toisella puolella. Varsinkin episodi kakkosen hempeilykohtausten käsikirjoitus oli jotain niin vaivaannuttavaa, että tuskin kukaan näyttelijä maan päällä olisi saanut niitä tulkittua kunnialla läpi. Anakin oli mielestäni oikein hyvä toiminnallisemmissa kohtauksissa, ja esimerkiksi Obi-Wanin kanssa turistessaan. Erityisesti episodi 3 oli jo ihan hienoa suorittamista myös Christenseniltä.

Anakinin tarinan lisäksi oli erityisen kiehtovaa nähdä, miten paljon valtaa jedeillä oli tarinan alkumetreillä ja kuinka tilanne kääntyi kolmosen lopussa päälaelleen hetkessä, mutta kuitenkin uskottavasti. Myös galaktisen tasavallan muuttuminen imperiumiksi oli tehty vakuuttavasti, kuten valtaosa esiosien politiikasta muutenkin. Yodan näkeminen voimiensa tunnossa olevana jedinä oli ajatus, joka allekirjoittanutta kutkutti jo pikkulapsena kun tapitin alkuperäisen trilogian läpi ensimmäistä kertaa, ja se toive toteutettiin vähintään tyydyttävästi. Obi-Wanin tarina kokonaisuudessaan oli ehkä esiosien parasta antia, ja kolmosen lopun sanailut ja taistelu Anakinin kanssa menevät ihan top 3-suosikkihetkiini saagassa myös alkuperäinen trilogia huomioiden.

Toki aika harva on sitä mieltä, että esiosat olisivat parempia tai edes samalla tasolla alkuperäisten kanssa. En ole minäkään, mutta ei se niistä tee mitenkään absoluuttisesti huonoja elokuvia. Korkeintaan huonoja Star Wars-elokuvia, jos johonkin Imperiumin Vastaiskuun vertaa. Ja huonokin Star Wars on parempaa kuin 90% muusta elokuvatuotannosta (tähän Holiday Special-vitsi). Varsinkin kolmas episodi oli mielestäni nappisuoritus, ja menee jo hyvin lähelle alkuperäistrilogiaa jos alan suosikkeja listailemaan. Ei ne alkuperäisetkään nyt mitään täydellisiä olleet, vaikka mullistivatkin koko elokuvatuotannon aikanaan. Esimerkiksi ewokit on mun kirjoissa ihan yhtä turhaa paskaa kuin Jar-Jar, tosin jälkimmäinen vie tässä kisassa "voiton" isommalla ruutuajallaan.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Heh, itselleni esiosat olivat ihan hirveitä kalkkunoita (kuten ilmeisesti valtaosalle myös muista). Ne ovat puistattavan huonoa dialogia, surkeita näyttelijäsuorituksia ja ylipäänsä ala-arvoista kirjoittamista sisältäviä mukaelokuvia, joissa asioita vain tapahtuu ilman mitään järkeä.

Jos yhtään kiinnostaa, kannattaa katsoa Red Letter Median äärimmäisen viihdyttävät videokritiikit näistä kikkareista: Red Letter Media Star Wars Reviews :
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
En tiedä muistanko ihan väärin, vai käsitinkö väärin, mutta eikös episodi kolmosen lopussa Yoda(?) puhunut jollekin (Obi-Wanille?) että loput jedit piiloutuivat ympäri galaxia. Eli heitä olisi enemmän kuin kaksi?

E: Lainausta korjattu.

Vader jahtasi jedit viimeseen jediin, kuten ekassa leffassa kerrotaan. Vain Yoda ja Obi-Wan oli jäljellä IV:ssä.

Jedin paluussa
Yoda: Luke, when gone am I... the last of the Jedi will you be.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Vader jahtasi jedit viimeseen jediin, kuten ekassa leffassa kerrotaan. Vain Yoda ja Obi-Wan oli jäljellä IV:ssä.

Jedin paluussa
Yoda: Luke, when gone am I... the last of the Jedi will you be.

Tosin tätä on ehkä sittemmin muutettu kaanonin lisäosien myötä (esim. SW Rebelsissä on teknisesti ottaen 3 jediä, vaikkakin yksi onkin vasta oppilas) mutta tietenkään ei ole mahdotonta että sarjan lopussa Vader sitten tappaa nuo.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Heh, itselleni esiosat olivat ihan hirveitä kalkkunoita (kuten ilmeisesti valtaosalle myös muista). Ne ovat puistattavan huonoa dialogia, surkeita näyttelijäsuorituksia ja ylipäänsä ala-arvoista kirjoittamista sisältäviä mukaelokuvia, joissa asioita vain tapahtuu ilman mitään järkeä.
Näissä pitää muistaa se, missä iässä olit kun elokuvan näit ja mikä oli elokuvien näkemistaustasi sitä ennen. Kun eka Star Wars leffa tuli teattereihin 1977, minä olin 12-vuotias. Star Wars -elokuvan erikoisefektit, maisemat, olennot jne. olivat jotain täysin uutta ja ihmaallista, ja se teki 12-vuotiaaseen unohtumattoman vaikutuksen. Eiväthän nuo leffat enää niin hirveästi sykäytä, kun niitä on uudestaan vanhemmalla iällä katsellut, mutta odotusarvoisesti sitä odotti näiltä kolmelta seuraavalta jotain täysin uutta ja ihmaallista, mutta mitä vielä, kyllä noita erikoisefektejä niitä ennen oli jo nähnyt niin paljon, ettei mitään uutta oikeastaan tullut näistä uusista. Uskoisin, että nuoremmat sukupolvet, jotka eivät olleet ehkä syntyneetkään silloin 1977, katselevat näitä leffoja täysin eri näkökulmasta ja heille on tärkeää jotkut erikoistehosteet, näyttelijäsuoritukset and who knows what...mutta minulla on vahva olo, ettei mitään uutta ja värisyttävää ole tapahtunut sitten ensimmäisten kolmen Star Wars elokuvan ulostulon jälkeen elokuvarintamalla, mutta onhan se niinkin, että tunteet heikkenevät iän myötä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tosin tätä on ehkä sittemmin muutettu kaanonin lisäosien myötä (esim. SW Rebelsissä on teknisesti ottaen 3 jediä, vaikkakin yksi onkin vasta oppilas) mutta tietenkään ei ole mahdotonta että sarjan lopussa Vader sitten tappaa nuo.

Rebels kertoo toki ajasta, jolloin on mahdollisesti Jedejä jäljellä. Kuten EUssakin oli tossa välissä, mutta....

New Hope
Ben Kenobi: A young Jedi named Darth Vader, who was a pupil of mine until he turned to evil, helped the Empire hunt down and destroy the Jedi Knights. He betrayed and murdered your father. Now the Jedi are all but extinct. Vader was seduced by the dark side of the Force.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
En oo näitä 'paranneltuja' versioita juuri kattonu, ja nyt vasta huomasin Jedin paluussa ihan perseestä olevan lisäyksen. Vader orginaalissa EI sano mitään ottaessaan Palpatinen ja heittäessään keisarin kuiluun. Nyt siihen oli lisätty "no" kahdesti... siis viittauksena tietty korniin "nooooo" huutoon Sithin lopussa. Ehkä huonoin lisäys näistä mistään. Paskempi kun Hydensenin haamun tuonti...
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös