Disney osti franchisen tehdäkseen rahaa. Rahanteon keinona on leffat, sarjat, disneyworldmaailmat ja krääsä. Mutta se vaatii sen leffan menestymistä, eli sen on tehtävä teatterirundilla rahaa, tai kaikki muu jää vajaaksi. Omilleen pääsy ei riitä. FA tuotti 2 miljardia maailmanlaajuisesti, Rougue One ja Jedi molemmat tuotti reilun miljardin.. tärkeimmältä kotimarkkinalta noista tuli puolet, ja leffat kustansi sen 200-250M... Solon kaltasiin taloudellisiin floppeihin ei vaan ole varaa, ja Jedin odotettua huonompi myynti pelsätytti varmasti, kun se näky Solon lippuluukulla.
Olen edelleen sitä mieltä, että pitkällä tähtäimellä Disneyllä on varaa tehdä yksittäisen spin offin osalta lievää miinusta tai nollatulos koska tähtäin on kauempana eli SW9:ssä ja tulevassa trilogiassa. Vähän sama kuin vaikkapa Oulun Kärpillä tai Tapparalla olisi varaa mokata jonkun vuoden CHL-turnaus täysin ja tehdä CHL-kulujen osalta tappiota koska tavoite on kuitenkin Suomen mestaruudessa ja kovassa kokonaistuloksessa.
Ei minulla mitään henkilökohtaisesti ole väliä Disneyn touhuilla tai koko Star Wars -saagan kohtalolla, en jäisi itkemään vaikka yhtään uutta SW-elokuvaa ei enää koskaan tulisi, mutta jos minä saisin päättää niin katsoisin laajempaa kokonaiskuvaa (jossa esim. se Obi-Wan -leffa pääsisi lähes varmasti plussalle) ja sitä, miten pidemmän aikavälin ratkaisut vaikuttaisivat siihen, miten paljon rahaa saa SW-faneilta nyhdettyä.
Toki nykypäivänä on voimissaan erittäin kiihkeä kvartaaliajattelu tuloksenteossa, sen toki tiedän, eli onhan spin offien lopettaminen tietysti nopeasti tehtävänä taktisena ratkaisuna perusteltu.
FA tuotti sen pari miljardia, mutta se olisi luultavasti tuottanut ainakin miljardin vaikka siinä olisi ollut remake vanhasta Star Wars -joulujaksosta televisiossa. SW8 tuotti selvästi vähemmän koska se oli elokuvana niin epätasainen, mutta ei SW-saaga ainakaan toistaiseksi alle miljardia tuota vaikka mitä tuubaa suollettaisiin ulos, eli SW9 tuottaa joka tapauksessa toista miljardia vaikka sen ohjaisi Visa Mäkinen ja siinä olisi kohokohtana vanhaa arkistomateriaalia Porin kaduilta 1980-luvulta. Eli sikälikään ei paniikkinappulaa olisi mielestäni kannattanut vielä painaa Solon kohdalla. Mutta kenties Kathleen Kennedy vielä löytää edestään omat ratkaisunsa sekä erottaa Solon alkuperäiset ohjaajat, nostaa leffan tuotantobudjettia rajusti ja lopettaa spin offit. Veikkaan, että Kennedyn ura SW-tuottajana on loppusuoralla.