Noista nyt listan kaksi viimeistä elokuvaa on ainoat joita pidän köpelöinä, vaikka niissäkin on omat hetkensä ja hyviä aihioita.
Samaa mieltä, jotenkin näiden kahden "yhdistäminen" yhdistäminen ja pienten muutosten tekeminen olisi voinut olla parempi ratkaisu. Esim. Anakin olisi voitu kääntää pimeälle puolelle jos Episodi II:ssa ja Episodi III olisi pitänyt sitten sisällään sen kun Darth Vader lahtaa jedejä ja Tasavallasta tulee Imperiumi.
Periaatteessa tuon Anakinin nassikkavaiheen olis voinut sivuuttaa lähes kokonaan, vaikka toki ajatuksena oli ihan hienoa nähdä mistä se poika on alkunsa saanut mutta ketä tuo oikeasti palveli? Enkä toisaalta ymmärrä sitäkään miksi Lucasin piti lähteä tekemään tuosta jotain jumalallista perää oleva hahmo, kai se voimakas jedi voi olla olemassa ihan normaalisti äidin ja isän kautta.
Episodi I on siinäkin mielessä vähän "turha" kokonaisuuden kannalta koska siinä ihan merkittäviltäkin vaikuttaneet hahmot kuolivat. Eli Qui-Gon Jinn ja Darth Maul. Lähtökohta olisi voinut olla jo se että Obi-Wan olisi ollut jo nuorelle Anakinille mestarina, ja Sidiousilla olisi ollut Maul johonkin Episodi II:n loppupuoliskon paikkeille, kunnes Anakin otttaa paikan siinä. Obi-Wanin ja Anakinin välinen taistelu Episodi III:ssa olisi voinut olla jo Episodi II:ssa ja se koneellinen Darth Vader olisi ollut mukana jo Episodi III:ssa kenties kokonaisuudessaan.
Lisäksi jos Qui-Gonin roolia miettii, niin siinä on paljon sellaisia ominaisuuksia joita Obi-Wan ainakin joissain määrin antoi ymmärtää itsensä olevan Imperiumin vastaiskussa. Ainakin oman näkemykseni mukaan Qui-Gonin teki mieli välillä haistattaa paskat koko ummehtuneelle Jedineuvostolle ja oli vähän tällainen "kapinallinen". Obi-Wanhan toteaa Yodalle Imperumin vastaiskussa että "muistatko millainen minä olin?" kun Yoda toteaa Luken olevan yhtä äkkipikainen kuin isänsä. Tästä prequel-trilogiasta ei kyllä ainakaan itselle tule sellaista kuvaa, vaan Obi-Wan on erittäin lojaali ja vähän liiankin uskollinen tuolle jedineuvostolle, vaikka ainakin itse ymmärsin jotenkin eri tavalla. Eli Qui-Gonin ominaisuudet olisi käytännössä voitu pistää tuonne Obi-Waniin ja tämä olisi sitten kouluttanut Anakinia.
Mutta joo, tehty mikä tehty. Hyviä aihioita oli ja onhan niissäkin monia aika legendaarisia kohtauksia, ei siinä mitään.