Se lapsenomainen seikkailuhan on StarWars ytimessä ollut alusta asti..
Mutta Last of us..
sarjan kässäri on kyllä hyvä noin niikun kässärinä, mutta premissihän on suorastaan naurettava.
Maailmasta on häippässy 95% ihmisistä vasta n. 20 vuotta sitten ja kaikesta on pulaa? Miten helvetissä? Esim USA 300 miljoonasta ihmisestä jos on jäljellä 30 miljoonaa, niin kaikkeahan olisi ruhtinaallisesti ja yltäkylläisesti varastot täynnä. Säilykkeitä ja kuvaruokia pursuaisi loputtomasti ja viljapellot pukkasi satoa itsekseen. Ulkolaitumien eläimet eläis laajasti, senkun teurastat. Aseita armeijoilta olisi loputtomasti 30M ihmiselle ja USA:ssa jossa nyt on satojamiljoonia käsiaseita, niitäkin riittäs kymmeniä /ihminen.. ruokaa tai aseitahan zombit ei käytä
Noin niin kun postapocalyptisenä scifinä niin ankean heikosti mietitty juttu, sillä niin ruokaa kuin välineitä riittäs määrättömästi
(joo, bensa vois alkaa käymään vanhax, vaan sähköautojahan olisi riittävästi kaikille ja aurinko ja tuulivoimalat pyöris ongelmitta)
Lapsenomainen seikkailu on ihan jotain muuta, kuin teletappitason lapsellinen hassuttelu, jossa ei ole mitään logiikkaa.
Ja kyllä vain, loistava kuvaus Last of Us, joka vain vahvistaa mun pointtia. Toki myös outo "MUTKU USA!!!"-tyylin argumentti, jolla ei oikeastaan ollut mitään tekemistä minkään kanssa. Mutta hyvä kun nostit noita argumentteja kuitenkin.
Jos haluaisin ko. sarjaa kritisoida, tekisin sen juuri mainitsimistasi syistä - ja sarjan fanbase repisi pelihousunsa. Siksi en sitä tee, koska tuo maailma ei niin paljon kiinnosta, että se jotenkin haittaisi sarjaa katsoessa. Toisin kuin Mandalorianissa, joka mulle tuntuu juurikin "pikkukakkonen goes Star Wars". Eikä siinä mitään, sitä on varmasti haettu.
Mutta se mun alkuperäinen pointti ehkä sitten viuhui ohi. Eli sulla on SW-maailma mistä ammentaa ja sitten tehdään Mandalorian. Saahan sen tehdä, myy leppoisia leluja ja on sitä höpönnöpöö koko perheelle ynnä joku kikkelinhieraisu niille tosifaneille, jotka ovat kaiken jaksaneet urhoollisesti katsella. Chapeau heille, for real. Mulla loppu force jossain Clone Warsissa.
Mun mielestä tässä Mandalorianissa hukataan ihan järjetön määrä potentiaalia tehdä oikeasti kantavaa henkilövetoista sarjaa (Last of us) tai edes samaan maailmaan perustuvaa seikkailua, joka etenee johonkin, uskottavassa maailmassa (Andor) sen sijaan, että hassutellaan vaan jakso kerrallaan kohti... pelastusta? Sellaista monster-of-the-week -kässäriä ja taas jatketaan.
Ja edelleen, Mandalorianista saa tykätä ihan niin paljon kun haluaa ja onneksi kaikille taitaa nykyään löytyä jotain. Mulla oli liian kovat odotukset tälle sarjalle ja sehän ei ole kenenkään muun vika. Harmittaa silti.