Täällä haukumme Koivusalon Pohjantähden

  • 40 924
  • 149

kovalev

Jäsen
Mielestäni ei liene aivan kohtuutonta avata omaa ketjua aiheelle, vaikka sitä on jo aiemmin toisessa ketjussa sivuttu.
Itselleni Täällä pohjantähden alla on kokonaisuutenaan merkittävin ja rakkain kotimainen romaanitrilogia; realistinen syväluotaus Suomen historian kipupisteisiin. Olkoonkin, että Väinöllä oli hieman vaaleanpunaiset värilasit.

Ensimmäinen osa pitäisi siis tulla teattereihin aika tarkalleen puolen vuoden kuluttua, ja itse odotan vesi kielellä, mitä Koivusalo on saanut aikaiseksi.
Otsikolla viittaan siihen, että kriitikot tulevat joka tapauksessa elokuvat haukkumaan, mutta todennäköisesti myös tavallisen yleisön suhtautuminen Pekon järkäleeseen tulee olemaan vahvan kaksijakoinen.

Tällainen sivu tuli vastaani, ja ilahduin suuresti huomatessani muutamia näyttelijävalinoja, joista en ollut aiemmin tiennyt:
http://www.artistafilmi.fi/tpa/index.html

Huomatkaa kolme viimeistä nimeä:

Raimo Grönberg - Hellberg

Jari Salmi - Siukola

Kai Lehtinen - Rautajärvi

Varsinkin ajatus Kai Lehtisestä Rautajärvenä saa jo nyt hymyilemään. Loistava näyttelijä loistavassa roolissa.
Rautajärvi on aina ollut yksi suosikkihahmojani kaikista Linnan tyypeistä, ja samalla osoittaa, kuinka hyvin Linna tiesi mistä kirjoitti. Periaatteessahan Rautajärvi on karikatyyri, mutta aika paljon Suomen historiaa tuolta ajalta tutkineena voin vakuuttaa, että kyllä Rautajärviä oli tosielämässä ja paljon.

Uskon, että aihe ei ketään jätä kylmäksi, joten ottakaa kantaa.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Jo pelkästään Kai Lehtisen ja Römpän takia pitää mennä katsomaan tämä, mutta odotan kyllä mielenkiinnolla, millainen Koivusalon versio tästä klassikosta on. Epäilemättä tosiaan kriitikot tullevat lyttäämään tämän, mutta jospa suuri yleisö ottaakin omakseen. Joka tapauksessa on mielestäni melko rohkea teko lähteä tekemään näinkin suuresta teoksesta uutta versiota.
 

Fordél

Jäsen
Tämä leffa on ehdottomasti nähtävä. On hupaisaa kuinka kriitikot tulevat taas lyttäämään Koivusalon vaikka itse en ole hänen filmeistään huomannut mitään sen ihmeempää moittimista. Kansanomaisia leffoja, jotka vetoavat suureen yleisöön. Niilläkin leffoillaa pitää olla tekijänsä ja myös arvostuksensa. Ja nytkin näyttelijälista näyttää sen verran vakuuttavalta ja mielenkiintoiselta ja lyhyet pätkät leffasta näyttivät hienoilta niin en tiedä mistä kriitikot sen kritiikkinsä tällä kertaa vetävät. No, mutta pitäähän meidän kaikkien se elanto jostain repiä.
 

kovalev

Jäsen
Joka tapauksessa on mielestäni melko rohkea teko lähteä tekemään näinkin suuresta teoksesta uutta versiota.
Kyllä, mutta pakkohan se jonkun on tehdä. Ja ilmeisesti ne harvat maamme ns. huippuohjaajat ovat olleet liian laskelmoivia, koska eivät ole hankkeeseen uskaltaneet lähteä.
Laineen elokuva on hyvä, mutta se vaatii päivityksen, aivan kuten Tuntematonkin.

Sehän ei ole mikään uusi juttu, että klassikkoelokuvia filmataan yhä uudelleen ja uudelleen. Aina se ei olisi tarpeen, nyt mielestäni on.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Eilen uutisissa Pekko kertoi, että joka sukupolven pitää tehdä oma "pohjantähden alla" -version. Niin että turha alkaa vertailemaan Laineen 41-vuoden takaiseen teokseen.

Siitä aloin miettimään ja itse asiassa odottamaan Koivusalon Tuntematonta sotillasta, Tappajahaita ja Tähtien sotaa.
 

Fordél

Jäsen
Sehän ei ole mikään uusi juttu, että klassikkoelokuvia filmataan yhä uudelleen ja uudelleen. Aina se ei olisi tarpeen, nyt mielestäni on.

Mielestäni Koivusalo sanoi eilen töllössä hyvän argumentin tähän eli eihän kukaan kyseenalaista teatterienkaan tapaa tehdä yhä uusia ja uusia versioita erilaisista klassikkoteoksista. Miten elokuva, vaikka onkin erilainen ilmaisukeino, eroaa teatteristä tässä kohdin? Mielestäni ei mitenkään, joten jos vain pystyy tekemään tarpeeksi laadukasta jälkeä ja tuomaan klassikkoon jotain uutta niin siitä vaan!

Näin tapahtui esim. Tuntemattomassa sotilaassa, jossa mielestäni Molmberg onnistui erinomaisesti tuomaan nykyaikaisen näkemyksen yhdestä suurimmasta klassikosta. Ensimmäisestä Tuntemattomasta oli kulunut niin paljon aikaa, että tapa tehdä leffaa ja näytellä oli muuttunut radikaalisti, joten se vaati uudelleen filmatisointia. Samaa argumenttia käytti Koivusalokin tämän leffan kohdalla ja mielestäni se on erittäin pätevä syy. Esim. uudemmassa Tuntemattomassa oli uudet nuoret näyttelijät, jotka kuvasivat Molmbergin johdolla tuntemattoman aivan eri tavalla kuin mitä alkuperäisessä versiossa tehtiin. Molemmat olivat oman aikansa tuotteita ja molemmilla on silti paikkansa suomalaisessa elokuvahistoriassa. Molmbergin tuntemattoman jälkeen ei ole tapahtunut mitään niin radikaalia, että se kannattaisi filmata nyt uudestaan, mutta ehkä kenties 20 vuoden päästä asiat ovat toisin.
 

Fordél

Jäsen
Olet siis nähnyt kokonaisuudessaan Kaksipäisen Kotkan Varjossa? Jo pelkästään tuon kokemuksen johdosta Koivusalon elokuvaohjaajaura olisi pitänyt loppu pysyvästi? Niin Sibelius kuin Kalteva Tornikin ovat aivan hirvittävää kuraa ohjaajalta.

En ole nähnyt, mutta Sibeliuksen olen ja mikähän siinä on niin hirveää kuraa?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Eilen uutisissa Pekko kertoi, että joka sukupolven pitää tehdä oma "pohjantähden alla" -version. Niin että turha alkaa vertailemaan Laineen 41-vuoden takaiseen teokseen.

Siitä aloin miettimään ja itse asiassa odottamaan Koivusalon Tuntematonta sotillasta, Tappajahaita ja Tähtien sotaa.

Laineen Pohjantähdessä ei kyllä ole hurraamista. Epäilemättä kriitikot ovat usein väärässä ylistäessään jotain ulko-mongolialaista kuuromykkien näyttelemää täydellisessä pimeydessä filmattua 17-tuntista taidedraamaa, mutta siinä he ovat kyllä oikeassa jos pitävät Koivusalon epookki-elokuvia pönäköinä ja banaaleina hirvityksinä. Karuin mielialoin sitä odottaa Suomen sodanjälkeisen aikakauden keskeisen romaanin raiskausta Koivusalon toimesta. Varma merkki lopun ajoista olisi, jos lopputulos olisi edes välttävä eikä pelkästään totaalisen onneton.
 

jpet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks
Mollbergin uusversio tuntemattomasta oli kaikin puolin erinomainen elokuva, koska se on ennen kaikkea tyylillisesti aivan toisenlainen kuin Laineen versio. Vaikka Koivusalo kalpeneekin kiistattoman neron rinnalla, niin itse olisin odottanut Täällä Pohjantähden elokuvasta jotain muuta uutta kuin uusia näyttelijöitä ja hieman parempaa kuvaus- ja äänitekniikkaa. Koivusalon pelkkään plagiointiin perustuvassa versiossa on hyvin vahva rahastamisen maku.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Laineen Tuntematon on aika monen mielessä kanonisoitu merkkiteos, mutta eivät kyllä Täällä Pohjantähden alla ja Akseli ja Elina sitä ole. Ne eivät tee vähääkään oikeutta loistavalle kirjalle, vaan ovat aika tökerösti kasattuja elokuvia. En kyllä sinällään usko, että Koivusalo parempaan pystyy, mutten minä osaa tätä minään "pyhäinhäväistyksenäkään" nähdä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Laineen Tuntematon on aika monen mielessä kanonisoitu merkkiteos, mutta eivät kyllä Täällä Pohjantähden alla ja Akseli ja Elina sitä ole. Ne eivät tee vähääkään oikeutta loistavalle kirjalle, vaan ovat aika tökerösti kasattuja elokuvia. En kyllä sinällään usko, että Koivusalo parempaan pystyy, mutten minä osaa tätä minään "pyhäinhäväistyksenäkään" nähdä.

Laineen Pohjantähtihän jäi täydeksi torsoksi, kömpelö, ei-intensiivinen elokuva - ilmeisesti myös näyttelijöiden lakko vaikutti asiaan. Anyway, pyhäinhäväistys tulee lähinnä siitä, että tälläiseen korkeintaan kerran sukupolvessa tulevaan tilaisuuteen dramatisoida yksi suomalaisen nykykirjallisuuden keskeisistä teoksista annetaan tarttua sellaisen totaalisen keskinkertaisuuden kuin Koivusalon. Seuraavaa filmatisointia saadaan varmasti odottaa taas vuosikymmeniä.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Traileri vaikutti erittäin hyvältä ja näyttelijä valinnat ovat aika osuvia, vaikkakin osin yllättäviäkin. Koivusalosta ohjaajana/käsikirjoittaja voidaan olla montaa mieltä, minulle kyllä kelpaa Koivusalon tuotannot. Nämähän ovat makuasioita, joista on turha sen suurempaa taistelua kehittää. Etenkin Koivusalon tekemiä elämänkerta-elokuvia pidän erittäin onnistuneina. Kaksipäisen kotkan varjossa on minulta vielä näkemättä, mutta Kaltava torni on yksi parhaita näkemiäni kotimaisia elokuvia.
 

Fordél

Jäsen
Katso Kaksipäisen Kotkan Varjossa, joka on Koivusalon oma ns period elokuva ja jatkamme silloin keskustelua tästä aiheesta sekä Koivusalon sopivuudesta, korjaan oikeudesta ohajata Pohjantähti Pekkoversio.

Ei kyllä tippaakaan kiinnosta tuo elokuva niin en sitä jaksa katsoa. Mielestäni Koivusalolla on täysi oikeus ohjata Pohjantähti uudestaan ja hyvä, että jollain riittää kantti lähteä viemään noinkin suurta hanketta eteenpäin. Muilta sitä ei näytä riittävän. Kenellä muuten mielestäsi olisi oikeus ohjata tämä leffa?

Sibelius on nyt parhaimmillaan yhden tähden elokuva suurmiehestä, eräälainen tylsä kuvakirja joka ei miehestä paljasta mitää uutta, ei ota kantaa mihinkään, eli ohjaustyönä erittäin välttävä. Ohjaaja Koivusalo ei haasta aihetta millään tavalla, vaan tekee eräänlaisen ylipitkän montagen Sibeliuksesta. Tämä ongelma luonnollisesti ei ole ainoastaan Koivusalon kyvytömyyttä vain myös jo ikävä kyllä suht yleinen ilmiö nykyisessä elokuvailmastossa.

Mihin asioihin olisi pitänyt ottaa kantaa ja millä tavalla haastaa aihetta?
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Traileri vaikutti erittäin hyvältä ja näyttelijä valinnat ovat aika osuvia, vaikkakin osin yllättäviäkin. Koivusalosta ohjaajana/käsikirjoittaja voidaan olla montaa mieltä, minulle kyllä kelpaa Koivusalon tuotannot. Nämähän ovat makuasioita, joista on turha sen suurempaa taistelua kehittää. Etenkin Koivusalon tekemiä elämänkerta-elokuvia pidän erittäin onnistuneina. Kaksipäisen kotkan varjossa on minulta vielä näkemättä, mutta Kaltava torni on yksi parhaita näkemiäni kotimaisia elokuvia.

Kalteva torni oli aika sekava, mutta sinänsä ymmärrettävä, kun päähenkilöllä oli tarinassa hulluutta skalpin alla.

Traileri näytti todellakin mielenkiintoiselta, mielestäni sen perusteella ei ole mitään syytä haukkua tätä esitystä. Toki kokonaisuus nähdään vasta aikanaan, joten silloin sitten tarkemmat arviot.
 

Fordél

Jäsen
Anyway, pyhäinhäväistys tulee lähinnä siitä, että tälläiseen korkeintaan kerran sukupolvessa tulevaan tilaisuuteen dramatisoida yksi suomalaisen nykykirjallisuuden keskeisistä teoksista annetaan tarttua sellaisen totaalisen keskinkertaisuuden kuin Koivusalon.

Kuka olisi parempi ohjaaja ja miksi? Lisäksi tiedustelisin, että mikä tekee Koivusalosta keskinkertaisen? Onko suuret yleisöt väärässä kun käyvät katsomassa Koivusalon leffoja?
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kirjahan on mitä mainioin, ja kyllä mä odotan tätä elokuvaa suurella mielenkiinnolla ja juuri sen takia, että Laineen versio ei ollut kovin onnistunut.

Vaan tulee se olemaan melkoinen näky kun Laurilan Alina (Eija Vilpas) näyttää nimismiehelle persettä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kuka olisi parempi ohjaaja ja miksi? Lisäksi tiedustelisin, että mikä tekee Koivusalosta keskinkertaisen? Onko suuret yleisöt väärässä kun käyvät katsomassa Koivusalon leffoja?

Eiköhän niitä nyt ole useampikin ohjaajia tässä maassa, jotka ovat osoittaneet kykynsä tehdä kiinnostavia ja osaavia elokuvia. Ja sitten niitä, jotka ovat vain parempia kuin Koivusalo on kai neljätoista tusinasta. En todellakaan pidä niitä väärin nauttineina, jotka saavat nautintonsa vaikka Salkkareista, mutta noin yleensä on suorastaan melkoinen konsensus siitä, että aivan yksi yhteen eivät mene viihdeteollisuudenkaan alalla yleisönsuosio ja luomuksen, miksikä sitä nyt sanoisi, tuoreus, terävyys ja ennakoimattomuus.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Tämä leffa on ehdottomasti nähtävä. On hupaisaa kuinka kriitikot tulevat taas lyttäämään Koivusalon vaikka itse en ole hänen filmeistään huomannut mitään sen ihmeempää moittimista.

Tässähän se on Koivusalon hankkeen taktinen hienous. Otetaan klassikko uudelleen tehtäväksi ja aihe vielä koko kansan aihe ja kaikkien tuntema. Näin ollen, vaikka tulos olisi mitä tuubaa tahansa, kaikkien on pakko käydä se kattomassa, jotta pääsee retostelemaan ja simsalabim, homma on kaikissa tapauksissa rahallisesti kotona riskittä. Tässä mielessä Harlinin ja kumppaneiden Mannerheimi jää populistisuudessaankin kirkkaasti hopealle.

Laineen versiota täytyy kyllä kunnioittaa, aikoinaan kun kankaille ilmestyi Italian lähihistoriaa luotaava nove cento(1900), huomasi välittömästi, kuinka tarkkaan Bertolucci oli täällä pohjantähden alla elokuvan katsonut.

Mitäänhän mulla ei siis ole hanketta vastaan, toivottavasti vaan kykenee löytämään omaa kerrontaa ja näkemystä, jotta tekemisellä olisi muukin funktio, kuin rahat pois ja karkuun.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Otsikolla viittaan siihen, että kriitikot tulevat joka tapauksessa elokuvat haukkumaan, mutta todennäköisesti myös tavallisen yleisön suhtautuminen Pekon järkäleeseen tulee olemaan vahvan kaksijakoinen.

Kriitikot ovat valitettavasti olleet oikeassa jokaisen Koivusalon leffan suhteen. Henkilöohjausta ei juuri ole, kaikki lähtee näyttelijöiden virtuositeetista. Ja leikkaus on järkyttävää. Ei rytmiä, ei tarinan kaarta. Vähänkin enenemän leffoja katsonut näkee tämän perslävellään, siihen kriitikoita tarvita.

Voi vain toivoa, että kansalliseepos onnistuisi, mitään kovin hyviä viboja edellisten töiden perusteella ei Timo pojalta tosin ole odotettavissa. Patsastelua ja ohjaajan rakastamia turhia kohtauksia.

Toivon hyvää, vaan pahaa pelkään . . .

Lukekaa KIRJAT . . .FCOL
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Aika vakuuttavalta leffalta tuntuisi noiden trailereiden perusteella. Kyllä täytyy katsastaa tämä. Sulevi Peltolaa parempaa valintaa Leppäsen Preetiksi tuskin on. Myös Oiva Lohtander Mellolan isäntänä on nappivalinta.
 

Fordél

Jäsen
Eiköhän niitä nyt ole useampikin ohjaajia tässä maassa, jotka ovat osoittaneet kykynsä tehdä kiinnostavia ja osaavia elokuvia. Ja sitten niitä, jotka ovat vain parempia kuin Koivusalo on kai neljätoista tusinasta.

Saisiko niitä nimiä ja lista lienee ainakin kymmenen ohjaajan mittainen.

En todellakaan pidä niitä väärin nauttineina, jotka saavat nautintonsa vaikka Salkkareista, mutta noin yleensä on suorastaan melkoinen konsensus siitä, että aivan yksi yhteen eivät mene viihdeteollisuudenkaan alalla yleisönsuosio ja luomuksen, miksikä sitä nyt sanoisi, tuoreus, terävyys ja ennakoimattomuus.

Eli tosiaan suurellla yleisöllä on huonompi maku kuin vaikka kriitikoilla, jos eivät kerran osaa arvostaa tällaista "tuoreutta, terävyyttä ja ennakoimattomuutta". Tai voisiko olla niin, että sellaiset elokuvat eivät ole näitä suuren yleisön leffoja vaan kansa tarvitsee tällaista helpompaa tavaraa, joka sekin voi olla kuitenkin yhtä arvokasta kuin kriitikoiden palvoma materiaali.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Katso Kaksipäisen Kotkan Varjossa, joka on Koivusalon oma ns period elokuva ja jatkamme silloin keskustelua tästä aiheesta sekä Koivusalon sopivuudesta, korjaan oikeudesta ohajata Pohjantähti Pekkoversio.
Tämä on juuri se mitä itselleni tuli ensimmäisenä mieleen tästä uudesta Pohjantähdestä. Löperöä romantiikkaa, irrallisia laulunpätkiä, höttöä ja löperrystä. Kaksipäinen Kotka oli aivan hirveää tavaraa, paskinta suomirainaa sitten Visa Mäkisen hulppeimpien aikojen. Miten joku voi saada niin antoisasta aiheesta sellaista kuraa aikaiseksi, en ymmärrä.

Pekko ei jumalauta osaa ohjata vakuuttavasti sellaista kohtausta jossa punikkiveljekset talutetaan santakuopalle lopetettavaksi. Arvattavaksi vaan jää millaisen tunnelman Taiteilija onnistuu tästäkin loihtimaan. Ei olisi ihme jos tuollaiset jutut jätettäisiin filmaamatta. Sen paikalla esitettäisiin symboloimassa jokin surumielinen balladi jonka laulaa esim. Vesa-Matti Loiri, kameran pyöriessä kaarevasti tanssahdellen surumielisen laulajan ympärillä.

Olikos se nyt niin että Koivusalon vaimo häärää usein niissä elokuvissa apulaisohjaajana ja osallistuu jollakin tapaa elokuvamusiikin tekemiseenkin? Ainakin Kaksipäisessä Kotkassa musiikki oli viimeinen tikki joka pilasi elokuvan, vaikka sysipaska se oli muutenkin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Eli tosiaan suurellla yleisöllä on huonompi maku kuin vaikka kriitikoilla, jos eivät kerran osaa arvostaa tällaista "tuoreutta, terävyyttä ja ennakoimattomuutta".

No, ensinnäkin, nämä tekijät, tuoreus, terävyys ja ennakoimattomuus, eivät välttämättä ole mitään yleisökadon synnyttäjiä. Monet suositut HBO-sarjat esimerkiksi kuuluvat tähän kategoriaan, joita itse arvostan esimerkiksi juuri noiden Salkkarien tai vaikkapa Kauniiden ja Rohkeiden kustannuksella. Eli kysynpä rohkeasti sinulta puolestaan, että onko sinusta Salkkarit parempi sarja kuin Sopranos, koska sillä oli paljon enemmän katsojia Suomessa?

Ja sitten listaan, jospa luettelisin ensinnäkin itseäni miellyttäneitä nykyohjaajia: Aki Louhimies, Johanna Vuoksenmaa, Klaus Härö, Heikki Kujanpää, Jari Halonen (olisi muuten ollut aika jäätävä tähän hommaan, tosin varmasti box office -katastrofi), Petri Kotwica, Jarmo Lampela, Kaisa Rastimo. Nämä kaikki ovat noin kolmetoista miljoonaa kertaa parempia ohjaajia kuin Koivusalo. Sitten taas se lista jossa ovat ylipäänsä parempia ohjaajia niin olisi kyllä lievästi helpompaa listata huonommat, hmm: Visa Mäkinen ja kukas ohjasi Ponterosan ja, no, ei nyt tule suoralta kädeltä ketään muuta mieleen, mutta kai niitä nyt muutama on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös