Sykemittarit?

  • 73 880
  • 324
Suosikkijoukkue
Arsenal
Itse olen reilun vuoden verran käyttänyt Polarin RS300X -sykemittaria ja parempi pitäisi saada. Ei tuo nyt suoraan sanoen paha pettymys ole, mutta..
- GPS-mokkula on painava, epätarkka ja epäluotettava. Vaatii ihan tuliterän patterin toimiakseen hyvin, ladattavilla pattereilla hävittää satelliitit kotipihasta poistuttaessa. Näyttää selkeästi liian vähän matkaa mäkisessä tai mutkaisessa maastossa, eli tuskin on koko ajan yhteydessä. Pitäisi herjata kun patterit heikkenee, mutta herjaamatta mittari saattaa mitata saman mittaisen pururadan 1,2 - 3,4 km:n mittaiseksi (ilmoitettu mitta 3,5 km) samalla lenkillä.
- painavasta mötikästä huolimatta noita kuljettuja reittejä ei saa siirrettyä tietokoneelle, eli minkäänlaista reittimuistia laitteessa ei ole
- sykemittarin vyö löystyy koko ajan. Olen laitetta kuljettanut noin 186 tuntia 136 eri urheilusuorituksen aikana ja kohta loppuu kuminauhasta venyvyys. Olen huoltanut vyötä tasan ohjeiden mukaan; huuhdellut joka lenkin jälkeen ja kastellut ennen lenkkiä sekä pessyt pesukoneessa noin viiden käyttökerran jälkeen. Ei auta. Jos en kiristä jokaiselle lenkille lähdettäessä edellisistä säädöistä, sykkeen mittaus pätkii kun mittari jää liian löysälle. Nykysuuntaus tuntuu olevan, että nämä tekstiilivyöt ovat parempia, mutta edellisessä halpismittarissa ollut muovinen vyö oli reilusti parempi kuin tämä. Kun tuota jatkuvasti kiristää ja joutuu vetämään nauhan oikeasti kireälle että se pysyisi paikoillaan, hiertää vyö paikoitellen ihoa rikki. Toisin sanoen: kuminauha on surkean laatuinen.
- Polarin harjoitusohjelmat netistä eivät kyllä oikein päteviltä vaikuta. Niiden muokattavuus varsinkin on lähes nolla. Tai sitten en osaa.
- käytän mittaria myös kellona. Herätyskello toimi ehkä kerran viikossa (asetuksella arkisin), joten eipä siihen oikein voinut luottaa.
+ tuo kuntotesti on pätevä, kätevä ja kiinnostava! Ihan loistava!
+ perussyketoiminnot toimii
+ näytölle saa kätevästi vaihdettua haluamansa informaation riittävän isona

Garmin kiinnostaisi. Matkan mittaaminen olisi minulle syke- ja kaloritietojen lisäksi tärkein ominaisuus, koska mielelläni hiihtelen korvessa, eri reittejä, outoja reittejä, merkitsemättömiä reittejä jne. Samaten kesällä jalkalenkit vievät mieluummin poluille kuin teille.

Onko siis suosituksia? Garminista, miksei myös kotimaisista vaihtoehdoista. Hinta on tässä toissijainen, koska laadukkaan laitteen kanssa voisin solmia pitkäaikaisen sopimuksen.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Matkan mittaaminen olisi minulle syke- ja kaloritietojen lisäksi tärkein ominaisuus...

Matkan mittaamiseen ei tarkempaakaan tekniikkaa ole kuin GPS, niin joudut odottamaan parempia paikannusjärjestelmiä vielä muutaman vuoden. Kunhan itänaapuri ja EU saavat omat paikannusatelliittinsa taivalle niin päästään jo alle metrin tarkkuuksiin niin jo alkaa nämäkin sovellukset toimia kunnolla.

Sitä ennen, ei tule toimimaan kunnolla mikään.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Matkan mittaamiseen ei tarkempaakaan tekniikkaa ole kuin GPS, niin joudut odottamaan parempia paikannusjärjestelmiä vielä muutaman vuoden. Kunhan itänaapuri ja EU saavat omat paikannusatelliittinsa taivalle niin päästään jo alle metrin tarkkuuksiin niin jo alkaa nämäkin sovellukset toimia kunnolla.

Sitä ennen, ei tule toimimaan kunnolla mikään.

No joo, en minä odotakaan että se GPS mulle kertoo jokaisen metrin mitä olen liikkunut. Mutta sen verran tarkkuutta laitteilta odottaa, että jos kaksi tuntia vietän hikihatussa ladulla, kone ei laske keskituntinopeudeksi 3 km/h...

Garminilla kun on noita laitteita, jotka piirtävät reitin kartalle lenkin jälkeen. Olettaisi, että jos laite pystyy piirtämään reitin tarkasti pyöräilylenkin jälkeen, miksei pystyisi hiihto- tai juoksulenkin? Oletettavasti vauhti on rauhallisempi kuin fillarilla, jolloin GPS:n luulisi pysyvän paremmin kartalla eikä kuutamolla.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Garminista:

Innokkaana maastopyöräilijänä hankin Garmin 705-mittarin.

Ongelmana hiihtämisessä ja kävellessä tuossa on tietysti ettei laitetta saa ranteeseen.
Vielä on laitteen opiskelu jonkin verran kesken, mutta mukavalta tuntuu. Reitit saa siirrettyä esim. googlemapsiin.

Laitteesta erittäin paljon lisätietoutta Fillarilehden foorumilla.

2006 Nevö Forget
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Arsenal
Garminista:

Innokkaana maastopyöräilijänä hankin Garmin 705-mittarin.

Ongelmana hiihtämisessä ja kävellessä tuossa on tietysti ettei laitetta saa ranteeseen.
Vielä on laitteen opiskelu jonkin verran kesken, mutta mukavalta tuntuu. Reitit saa siirrettyä esim. googlemapsiin.

Laitteesta erittäin paljon lisätietoutta Fillarilehden foorumilla.

2006 Nevö Forget

Tuo sinun linkki ei kyllä tainnut Fillarilehden foorumiin viedä. Olettaisi kuitenkin, että Garminin vermeet käyttävät samaa GPS-tekniikkaa, joten jos tuossa tuo GPS toimii hyvin, niin kai se toimii rannevermeissäkin. Joten - onko ollut havaittavissa häiriöitä matkan mittaamisessa eri vauhdeilla ja erilaisissa maastoissa liikuttaessa?
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Tuo sinun linkki ei kyllä tainnut Fillarilehden foorumiin viedä. Olettaisi kuitenkin, että Garminin vermeet käyttävät samaa GPS-tekniikkaa, joten jos tuossa tuo GPS toimii hyvin, niin kai se toimii rannevermeissäkin. Joten - onko ollut havaittavissa häiriöitä matkan mittaamisessa eri vauhdeilla ja erilaisissa maastoissa liikuttaessa?

Kiitos huomautuksesta. Linkki korjattu.

Käyttäjäkokemus on vielä aika vähäistä osaltani, joten siksi laitoin(ja nyt korjasin) linkin tuohon keskusteluun.
Olen testannut laitetta kävely- ja juoksulenkeillä sekä muutamalla fillarilenkillä sekä autonkin kyydissä tässä talven aikana ja kyllä mielestäni matkan mittaus on näissä kokeiluissani toiminut moitteettomasti.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Garmin kiinnostaisi. Matkan mittaaminen olisi minulle syke- ja kaloritietojen lisäksi tärkein ominaisuus, koska mielelläni hiihtelen korvessa, eri reittejä, outoja reittejä, merkitsemättömiä reittejä jne. Samaten kesällä jalkalenkit vievät mieluummin poluille kuin teille.

Onko siis suosituksia? Garminista, miksei myös kotimaisista vaihtoehdoista. Hinta on tässä toissijainen, koska laadukkaan laitteen kanssa voisin solmia pitkäaikaisen sopimuksen.
Mulla on Garminin 405CX ja on toiminut loistavasti. GPS on tarkka, ainoastaan korkeuden mittauksessa on välillä mielenkiintoisia lukemia. Olen käyttänyt suunnistustreeneissä, hiihdossa, pyöräillessä ja juoksemisessa keskisuomalaisissa maastoissa (jossa on siis kunnon mäkiä ja olettaen myös GPS:n kanssa katvealueita) ja hyvin on reitit pitäneet paikkaansa esimerkiksi suunnistuskartoille siirrettynä. Ainoa miinus on että kun kello on hiestä märkä niin kosketuskehän toimiminen joskus tökkii mutta harjoitusten aikana kehä on muutenkin lukittuna jolloin ei haamupainalluksia tule. Aiemmin olen omistanut mm. Polarin ja Suunnon mittareita erilaisilla podeilla varustettuna mutta kyllä Garmin on ollut selvästi paras.
 

True Blue

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, TPS
Kyselläämpä täältä jos löytyisi vastaus. Eli käytössäni on Suunto T3 ja ongelmana on ettei se löydä oikein sykettä enää kunolla. Onkohan tuo laite tullut tiensä päähän? Paristo vaihdettu vyöhön. Ja onhan tuo jo vanha ~4vuotta..
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Kyselläämpä täältä jos löytyisi vastaus. Eli käytössäni on Suunto T3 ja ongelmana on ettei se löydä oikein sykettä enää kunolla. Onkohan tuo laite tullut tiensä päähän? Paristo vaihdettu vyöhön. Ja onhan tuo jo vanha ~4vuotta..

En tiedä mitä hoito-ohjeissa sanotaan mutta oletko kokeillut vyön pesua vedellä (tai ehkä jopa laimealla saippuavedellä)? Voi olla että hikeä on päässyt johonkin kriittisiin paikkoihin. Eipä tuon pitäisi käytössä kulua jos ei mitään vaurioita ole päässyt tulemaan.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyselläämpä täältä jos löytyisi vastaus. Eli käytössäni on Suunto T3 ja ongelmana on ettei se löydä oikein sykettä enää kunolla. Onkohan tuo laite tullut tiensä päähän? Paristo vaihdettu vyöhön. Ja onhan tuo jo vanha ~4vuotta..

Itsellä Suunto T4C ja siinä oli keväällä samaa vikaa. Huomasin sitten, että lähetinvyössä toisen pään toinen pienistä metallilevyistä (koskettimista) oli hiukan vääntynyt. Ei paljon, mutta kun painelin ne paikoilleen, yhteyskin löytyi ja nyt on toiminut moitteetta. Ilmeisesti metallilevy oli vääntynyt joskus sitä lähettimeen runnoessa.
 

True Blue

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, TPS
Kiitos vinkeistä! Täytyy kokeilla noita. Pari kertaa ollut jäällä mukana mutta sekin oli jo silloin kun sain tuon vyön. En muuten olisi mennytkään mutta oli Suunnon joku projekti työpaikalla niin olisin saanut heti uuden jos olisi rikki mennyt ;)
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Mulla on Polar FT 60 ja ensimmäistä kertaa mittasin sykkeitä eilen höntsätessä. Ei saatu edes pelejä aikaseksi vaan lähinnä lauottiin ja välillä koetettiin toiselta napata kiekkoa pois. 50min pelailtiin, keskisyke oli 156 ja maksimi 186. Kaloreita olin kuluttanut 735, kai tuo suuntaa antaa, mutta aika suurelta määrältä kuulostaaa, joten mietinkin, miten tarkasti sykemittarit arvioi kaloreiden kulutuksen?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Mulla on Polar FT 60 ja ensimmäistä kertaa mittasin sykkeitä eilen höntsätessä. Ei saatu edes pelejä aikaseksi vaan lähinnä lauottiin ja välillä koetettiin toiselta napata kiekkoa pois. 50min pelailtiin, keskisyke oli 156 ja maksimi 186. Kaloreita olin kuluttanut 735, kai tuo suuntaa antaa, mutta aika suurelta määrältä kuulostaaa, joten mietinkin, miten tarkasti sykemittarit arvioi kaloreiden kulutuksen?

"
The American College of Sports Medicine and the "British Journal of Medicine" have put Polar's heart rate monitors to the test over the years. In these studies, the measurement of calories expended has a non-significant margin of error, meaning the difference between the control and the Polar monitor is not enough to skew your results. These studies revealed that entering your actual VO2 max and maximum heart rather than having it calculated by the formula, yields only a 12 percent overestimate of calorie expenditure versus a 33 percent overestimate. On average, Polar's heart rate monitors are 75 percent accurate."

Tässä korostaisin vielä paria asiaa. Lähtöarvot kuten ikä, paino jne oikein mittariin, sekä tärkeimpänä oman oikean maksimisykkeen mittaamista.
Minulle laskennallinen (jonka mittarikin antaa ehdotukseski alkutietojen jälkeen) näyttää noin 180 sykettä, kun taas oikeasti pumppuni on "kierroskone" joka vetää noin 205 sykettä ja tällä on iso vaikutus laskelmiin.
Samoin kuin koneen ehdottamiin sykerajoihin ym.
 

Teddy_H

Jäsen
Suosikkijoukkue
T-73, Pantserfaust
Onko kellään kokemuksia bluetooth-sykevöistä? Ei ole tällä hetkellä erillistä sykemittaria, mutta Sports Tracker ja Endomondo ohjelmia käyttelen kännykässä kun hikiurheilua tulee harrastettua. Ei olisi iso hyppy tuosta hankkia bt-sykevyötä, niin saisi kaiken infon mitä amatöörikuntoilija lenkiltä voisi kaivata.

Vähän vaan mietityttää kun tuota Sports Trackerin omaa sykevyötä kehutaan Polarin valmistamaa paremmaksi (mm. ladattava akku ja parempi kantama), mutta Polarin mallia voisi käyttää käytännössä kaikkien ohjelmien kanssa. ST:n malli toimii ilmeisesti ainoastaan heidän ohjelmansa kanssa. Insinöörin rentut pilaavat tämänkin asian kun pitää kaiken olla epäsopivaa keskenään.
 

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
Onko kellään kokemuksia bluetooth-sykevöistä? Ei ole tällä hetkellä erillistä sykemittaria, mutta Sports Tracker ja Endomondo ohjelmia käyttelen kännykässä kun hikiurheilua tulee harrastettua.

Olen nyt vajaa pari kuukautta käyttänyt tuota Sports Trackerin sykevyötä ja ainakin minulla on toiminut ihan moitteetta. Kantama on tosiaan hyvä ja ainakaan salibandya pelatessa ei ole kertaakaan yhteys kännykän ja sykevyön välillä katkennut. SP:n sykevyö ei sitten tällä hetkellä toimi Windows Phonen kanssa koska siinä on suljettu bluetooth profiili jota Sports Tracker käyttää. Se kannattaa ottaa huomioon jos tuota sykevyötä meinaa hankkia.
 

Teddy_H

Jäsen
Suosikkijoukkue
T-73, Pantserfaust
SP:n sykevyö ei sitten tällä hetkellä toimi Windows Phonen kanssa koska siinä on suljettu bluetooth profiili jota Sports Tracker käyttää. Se kannattaa ottaa huomioon jos tuota sykevyötä meinaa hankkia.

Joo, tuo on yksi asia mitä olen tässä pohtinut. Puhelimen vaihto lienee edessä loppuvuodesta ja WP7-puhelimet kyllä himottaisi, mutta ainakin nyt toistaiseksi mennään tällä HTC:n androidilla.

Sports Trackerin keskusteluissa jannut olivat ilmeisen vakuuttuneita että muutos noihin bt-profiileihin on tulossa ja ettei siitä mene kauaa kun vyö saadaan toimimaan. Saa nähdä nyt sitten.

Mutta hyvä tietää että tuo kantaman hehkutus on perusteltua. Sekä lenkkikäyttöön että satunnaisiin sulkapalloilu ja sähly -sessioihin tuota vyötä olen suunnitellutkin. Kiitokset Foxille vastauksista.
 

timosusi

Jäsen
Mulla on Polar FT 60 ja ensimmäistä kertaa mittasin sykkeitä eilen höntsätessä. Ei saatu edes pelejä aikaseksi vaan lähinnä lauottiin ja välillä koetettiin toiselta napata kiekkoa pois. 50min pelailtiin, keskisyke oli 156 ja maksimi 186. Kaloreita olin kuluttanut 735, kai tuo suuntaa antaa, mutta aika suurelta määrältä kuulostaaa, joten mietinkin, miten tarkasti sykemittarit arvioi kaloreiden kulutuksen?

Omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa että noihin energiamääriin voi suhtautua erittäin suurella varauksella. Vaimokkeen kanssa ollaan testailtu noita, ja aivan hyvin saattaa mittari näyttää kauniimmalle puoliskolle korkeampaa kulutusta jos ollaan yhdessä kierretty joku lenkki, vaikka mulla on painoa 25kg enemmän. Alkuarvot ovat taatusti oikeita, ja laboratoriomitatusti vaimokkeella on hieman parempi juoksun taloudellisuuskin kuin itselläni. Eli tosiasiassa valistuneella arvauksella pääsisi ainakin omalla kohdallani aivan yhtä tarkkaan arvioon kuin sykemittarilla. Koko toimintohan on laitteessa pääasiassa vain motivaatiotekijänä, mittauksen tosiasiallisesta tarkkuudesta ei ole niin väliä. Tietysti jos ei ole mitään käsitystä siitä mitä mikin liikuntalaji voisi kuluttaa, niin saahan noista jotain suuntaa. Tarkempi vertailu sitten on aivan turhaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nostellaan ketjua ylös kun alkaa pyöräilykausi uhkaavasti lähestyä.

Tällä hetkellä on käytössä polar Polar RS300X mitä käytän salilla ja mailapelejä huitoessa, sekä fillarissa joku toinen mittari ilman mitään nettipalvelua, mutta näyttää kadenssia, nousuja yms. ja on näin hieman perusmallia parempi laitos. Tosin tuo polarin personaltrainer webbipalvelu on aivan kuraa, eikä sillä sinänsä ole mitään arvoa. Fillarireittejä olen talletellut lähinnä sports trackerilla ja on minulla joku GPS trackeri mistä voi ladata reittejä aika tarkasti johonkin nettipalveluihin.

Itseä kiinnostaisi setuppi missä olisi yksi sykevyö, kello pallopeleihin ja fillariin palikka mihin saa kadenssin ja muut tarpeettomat ja GPS trackeri. Nämä kaikki niin, että olisivat yhdessä kunnollisessa nettipalvelussa.

Mitä ostoskoriin?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei mitään käryä, mitä sun pitäisi hankkia. Mutta mikä tuossa Polarin nettipalvelussa hiertää?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei mitään käryä, mitä sun pitäisi hankkia. Mutta mikä tuossa Polarin nettipalvelussa hiertää?

Se on jotenkin kälyinen. Kaveri, joka nyt polkee jotain 5000km vuodessa julkaisee noita lenkkejään garmin connect palvelussa ja se on melko hyvän näköinen, selkeä ja joku tommoinen kiinnostaisi. Garminin rannekoneet on vaan hirveitä mammutteja ja siinä ei välttämättä tarvis sitä GPSää olla. Eli kai se on toi kartta mikä kiinnostaa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Nostellaan ketjua ylös kun alkaa pyöräilykausi uhkaavasti lähestyä.


Itseä kiinnostaisi setuppi missä olisi yksi sykevyö, kello pallopeleihin ja fillariin palikka mihin saa kadenssin ja muut tarpeettomat ja GPS trackeri. Nämä kaikki niin, että olisivat yhdessä kunnollisessa nettipalvelussa.

Mitä ostoskoriin?

Suunto ambit2 (varauksella vanhempi). Tuossahan on sisäänrak. GPS vaikka et halunnut, saa ladattuja erilaisia appseja käytännössä kaikkeen urheiluun. Ainoa miinun on ehkä akun kesto, mutta saa USB-piuhalla ladattua. Kaveri on puoli vuotta käyttänyt monenlaisessa urheilussa ja on kehunut.
Suunto Ambit2 Sapphire (HR) - Suunto
 

Vatso

Jäsen
Nythän on juuri tulossa Garminilta uusi Fenix2, joka vaikuttaa kaikin puolin soivalta peliltä kuten myös Polarin tuleva uutuus V800. Noihin molempiin saat pyöräillessä kadenssit, nopeudet (ja vaikka tehot, jos kukkarossa riittää katetta)langattomasti suoraan tuohon yhteen mittariin, et tarvitse siihen mitään erillistä omaa mittariaan. Nousuistakin nuo taitavat aika lailla monipuolista tietoa antaa.

Polarin mukana tulee vielä päivittäinen aktiivisuusmittarikin kaupan päälle samassa kellossa ja kun Polarin mittari on mallia bluetooth, voit sen ilman mitään lisäosia parittaa myös puhelimesi kanssa (jos jostain syystä haluat sykkeet myös sinne).

Monen vuoden ajan Garmin Connectia käyttäneenä voin todeta, että ei tuo mikään kauhean ihmeellinen softa ole. Sen lisäksi Polar on nyt päivittämässä omaa softaansa samaan aikaan kun tuo uusi mittari julkaistaan, joten noiden osalta ei tulevaisuudessa varmaan paljoa eroa tule olemaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toi polar näytti hyvältä ja niillä on näköjään uusi webbipalvelukin tulossa. Konsepti vaikutti pitkälti siltä mitä ajoin takaa, joten taidan odottaa.
 

Aatos

Jäsen
Suunto ambit2 (varauksella vanhempi). Tuossahan on sisäänrak. GPS vaikka et halunnut, saa ladattuja erilaisia appseja käytännössä kaikkeen urheiluun. Ainoa miinun on ehkä akun kesto, mutta saa USB-piuhalla ladattua. Kaveri on puoli vuotta käyttänyt monenlaisessa urheilussa ja on kehunut.
Suunto Ambit2 Sapphire (HR) - Suunto

Itse olen käyttänyt tuota vajaan vuoden ja on kyllä loisto peli. Toimivuus vaativissakin olosuhteissa täysi 10. Esimerkkinä avantouinti pari kertaa viikossa. Suoraan avannosta 120 asteiseen saunaan. Tätä ei toki suositella. Pari muutakin käyttää vastaavalla tavalla. Toinen niistä Ambitin ekaa sukupolvea, toimii hienosti edelleen.

Pirkan pyöräilyyn akku riitti hyvin. Eli 8 tunnin rupeama. Gps toimii hyvin.

Polkupyörään on vuosien mittaan tullut hankittua nopeusmittari, poljinnopeusmittari. Lisäksi käyttänyt Sport trackeriä ja muitakin ohjelmia jossa on karttapohja.

Nuo kaikki korvattu em. härpäkkeellä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Käyttääkö jengi fillarissa erillistä nopeusmittaria jos käytössä on esim. Polar V800, Garmin Fenix tms. pyöräilyyn sinänsä jo yksinään sopiva rannelaite.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös