Sykemittarit?

  • 73 894
  • 324

Fordél

Jäsen
Onko kellään kokemusta Garminin Forrunnereista ja lähinnä 305 ja 405 malleista?

Ajattelin aluksi ostaa normaalin sykemittarin (Suunto TC3:n) ja siihen sitten jossain vaiheessa Foot Podin, koska allekirjoittaneelle tuo matkan mittaus olisi todella tärkeä tieto sykkeen ohella. Äsken löysin tietoa noista Garminin laitteista ja niissä saisi kaiken samassa (Forrunner 305 ja 405). Hinnaltaan vähän kalliimpi ratkaisu, joten olisi kiva kuulla käyttäjien lausuntoja noista malleista.
 

Fordél

Jäsen
Heitetääs vielä sellainen tyhmäkysymys, että kait tuota GPS podia voi kuljettaa mukana lenkin aikana ihan missä vain kuten vaikka taskussa? Meinaan en tiedä miten se vaikuttaisi juoksuun jos käteen pitäisi "teipata" tuollainen mötikkä...
 

Blunttis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat KalPa
Heitetääs vielä sellainen tyhmäkysymys, että kait tuota GPS podia voi kuljettaa mukana lenkin aikana ihan missä vain kuten vaikka taskussa? Meinaan en tiedä miten se vaikuttaisi juoksuun jos käteen pitäisi "teipata" tuollainen mötikkä...

Öö, no ei nyt tietysti ihan missä tahansa (kai?). Mulla on käytössä myLogger ja todella hyvin on toiminut juuri taskussa. Pitää sanoa että suuri yllätys on ollut laitteen tarkkuus, jopa uskomattoman hyvä. Jos myLoggerista miinuksia haluaa etsiä, nii korkeuskäyrissä on heittoa. Satelliitteja ei ole hävittänyt vielä kertaakaan.

Jos halvalla haluaa GPS-aikaan, nii suosittelen kyllä myLoggeria. Halvimmillaan nyt taitaavat myydä 49€:lla. Hemmetin kiva on ollut reippailuja tutkailla.

Laitteen Suomi-kotisivu.http://www.mylogger.fi/

Laitteen "oikeat" kotisivut. GT-120 on malli, mitä Suomessa myydään nimellä myLogger. Softat yms, toimii suoraan.http://www.i-gotu.com/
 

Fordél

Jäsen
Öö, no ei nyt tietysti ihan missä tahansa (kai?). [/URL]

Jep, lähinnä vain se mietitytti, että saako taskussakin yhteyden itse kelloon, mutta varmasti jos molemmat ovat samalla puolelle niin homma toimii.

Mutta suurkiitokset tuosta myLoggerin esittelystä. Ei yhtään pöllömpi laite ja hinta olisi todella kohdillaan. Ainoa ongelma on vain se, että siinä ei ole näyttöä, josta selviäisi matkan aikana, että paljonko on matkaa tehnyt.

Täytyy nyt funtsia mihin laitteeseen tässä päätyy. Jos ei tuota myLoggeria hanki niin sitten pitäisi päättää, että hankkiiko GPS podin vai foot podin. Jälkimmäistä puoltaisi se, että tarve tulee lähinnä vain juoksuun, halvempi hinta ja pidempi käyttöaika yhdellä patterilla. Tällä hetkellä eräästä liikkeestää saisi Suunnon T4c:n ja foot podin yhteishintaan 179€, joka olisi varsin hyvä tarjous.

Perhana kun näitä vaihtoehtoja on näin paljon! NL:ssakin oli omat hyvät puolensa...
 

Korinekki

Jäsen
Tarkoitus olisi hommailla sykemittaria. Millaista suositellaan? Ei nyt mitään kaikkein kalleinta/parasta, mutta kuitenkin hyvää.
Kellään kokemuksia näistä: Polar FT60M tai Suunto T4.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tarkoitus olisi hommailla sykemittaria. Millaista suositellaan? Ei nyt mitään kaikkein kalleinta/parasta, mutta kuitenkin hyvää.
Kellään kokemuksia näistä: Polar FT60M tai Suunto T4.

Riippuu niin täysin, mitä olet hakemassa. Jos haluat sykemittarin ja vain sen, osta Polar. Jos haluat syketoimintoisen GPS-pulikan, osta Garmin Forerunner 305 tai 405. Jos haluat suunnistusvehkeen, jossa on sykemittari, sitten Suunnon kamoja.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tarkoitus olisi hommailla sykemittaria. Millaista suositellaan? Ei nyt mitään kaikkein kalleinta/parasta, mutta kuitenkin hyvää.
Kellään kokemuksia näistä: Polar FT60M tai Suunto T4.
Mulla on nyt ollut jonkin aikaa polarin FT80. Melkein sama kun toi 60, pari turhaa toimintoa enemmän. Aika paljon on käytetty ja olen ollut ihan tyytyväinen. Ei ole tullut mitään virheitä sykkeen mittauksissa eikä ota häiriöitä. Kalorien kulutuksenkin laskee. Niitten määrästä mulla ei ole totuuskuvaa, mutta voi ainakin verrata muihin lenkkeihin ym.

Kuntotesti on myös ihan mielenkiintoinen, kunhan muistaa mitata aina optimiolosuhteissa, eli ei minkään ruokailun tai liikkumisen jälkeen. Siinä näkee ihan hyvin, onko kehitystä tapahtunut. Tutkimusten mukaan vastaa aika lailla hyvin jotain maksimihapenottokykyä tms.

Lisävarusteena on vielä ostoslistalla sellainen footpod, minkä avulla saa vielä matkankin mitattua. Tälläkään ei mitään tee, mutta kaikki ylimääräinen nippelitieto on kivaa!

Hinta oli 270 e, mutta mukana tuli flowlink (ovh ~40e), jolla siirtää tiedot kellosta tietokoneelle. Kyllähän hinta silloin vitutti, mutta ei ole tarvinnut katua ja treeneihin tulee ainakin mulle lisää motivaatiota, kun voi seurailla eri juttuja.

Jotain treeniohjelmiakin se tekee, en ole niitä orjallisesti seurannut, mutta silloin tällöin jos tavoitteesta puuttuu tietyltä sykealueelta joku määrä, niin suoritan senkin loppuun.

Ei varmaan hirveästi tällaisessa peruskäytössä eroa suunnolla ja polarilla. Suosittelen kyllä ostamaan kunnon koneen, mikä miellyttää itseä. Kestää kuitenkin pirun kauan ja sitten pian voi vituttaa, kun ei maksanut muutamaa kymppiä enemmän paremmin sopivasta laitteesta.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Tarkoitus olisi hommailla sykemittaria. Millaista suositellaan? Ei nyt mitään kaikkein kalleinta/parasta, mutta kuitenkin hyvää.
Kellään kokemuksia näistä: Polar FT60M tai Suunto T4.

Itselläni oli tuo Suunto T4 käytössä viikon verran ja vaihtoon meni. Sykemittarille olennainen toiminto, eli sykkeen mittaus, ei ottanut toimiakseen tyydyttävällä tavalla. Pätki mulla niin perkeleesti. Ominaisuudet oli ihan jees, mutta mulla ei pelittänyt. Nämä tosin on myös yksilöllisiä juttuja joskus, joillain tuo sykkeen saaminen on hankalampaa. Suunnolla on kuitenkin jonkun verran ollut käsittääkseni luotettavuusongelmia.

Tilasin vaihturiksi Polarin jonkun supermallin kun ei ollut muutakaan tekemistä. Varmaan helvetisti turhia toimintoja, mutta antaa mennä vaan.
 

scholl

Jäsen
Itselläni oli tuo Suunto T4 käytössä viikon verran ja vaihtoon meni. Sykemittarille olennainen toiminto, eli sykkeen mittaus, ei ottanut toimiakseen tyydyttävällä tavalla. Pätki mulla niin perkeleesti. Ominaisuudet oli ihan jees, mutta mulla ei pelittänyt. Nämä tosin on myös yksilöllisiä juttuja joskus, joillain tuo sykkeen saaminen on hankalampaa. Suunnolla on kuitenkin jonkun verran ollut käsittääkseni luotettavuusongelmia.

Mulla meni yksi Suunnon mittari roskiin sen takia, kun en enää saanut sykettä millään. Ilmoitti koko ajan check belt. Tosin oli sydänlihastulehduksen takia silloin käyttänyt sitä about yötä päivää, joten ehkä väsyi. Paristonvaihto ei auttanut mitään. Nyt on taas Suunto ja ei ole vastaavia ongelmia ollut.

Suurin ikävä puoli Suunnossa on se, että ajanotto on niin pienellä. Jos juoksee esim. rataa niin olisi kiva nähdä yhdellä vilkaisulla mahdollisimman helposti se aika. Nyt syke näkyy isolla, vaikka sitä ei koko ajan jaksaisi seuratakaan.

Aikaisemmin tuli käytettyä Polarin laitteita ja sitä ennen Polarelectroa. Oikeastaan ainoa syy Suuntoon vaihtoon oli se, että se, mistä sellaisen hankin, myi nimenomaan Suuntoa, eikä Polaria. Polariin verrattuna Suunnon hyvä puoli on se, ettei vyö osaa tarvitse lähettää minnekään tehtaalle, jos paristo loppuu, vaan sen voi vaihtaa itse.

Onko jollain muuten yksinkertaista ohjetta, miten Footpod kalibroidaan? Se on alkanut näyttämään liian paljon matkaa, enkä muista kuinka kalibroidaan enkä muista kyllä missä ohjeetkaan ovat.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Polariin verrattuna Suunnon hyvä puoli on se, ettei vyö osaa tarvitse lähettää minnekään tehtaalle, jos paristo loppuu, vaan sen voi vaihtaa itse.

Ainakin mun Polariin (F11) voi vaihtaa lähettimen pariston itse. Kello-osaan paristo sen sijaan pitää vaihdattaa huollossa. Sama pätenee kaikkiin muihinkin Polarin malleihin, joissa on wearlink-vyö.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tarkoitus olisi hommailla sykemittaria. Millaista suositellaan? Ei nyt mitään kaikkein kalleinta/parasta, mutta kuitenkin hyvää.
Kellään kokemuksia näistä: Polar FT60M tai Suunto T4.

Mulla on tuon T4:n pikkuveli T3c multisport packilla ja olen ollut laitteeseen tyytyväinen. Laiteet ovat käsittääkseni muuten samanlaisia, mutta tässä T3:ssa ei ole itselleni turhaa coach-toimintoa. Alkuun oli sykkeen mittauksen kanssa ongelmia, mutta se korjaantui lähettimen oikean paikan löytymisellä.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
En oikein fiksumpaakaan ketjua tälle löytänyt - nimittäin tänään oli aamulla klo 10 nelosdivarin salibandypeli ja pelaan maalilla. Olimme koko ottelun varsin helteessä ja tuntuikin että veto oli täysin loppu ottelun jälkeen.

Mittarista (Suunto TC3) katsoin jälkeenpäin että keskisyke oli 179, huiput 197(!) ja kaloreita paloi tunnissa reilut 1 200. Voiko lukemiin luottaa? Oon nyt jo kuitenkin 34-vee ja käsittääkseni huippusykkeen ei enää pitäisi ihan noin korkealle nousta. OK, matsi oli helevetin raskas...mutta silti? Muistaakseni vain 2 kertaa aiemmin olen nähnyt että huiput kävisivät yli 190 - mutta nyt siis lähes 200?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minä kellotin tänään samassa lajissa tosin eri pelipaikalla eli sentterinä maksimisykkeeksi 195, keskisykkeeksi 175 ja kaloreita paloi hieman reilu tuhat, joten miksei tuo olisi mahdollista. Keskisyke on ainakin joskus ollut yli 180.
 
Viimeksi muokattu:

Watson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Arsenal
Muistaakseni vain 2 kertaa aiemmin olen nähnyt että huiput kävisivät yli 190 - mutta nyt siis lähes 200?
Parin kuukauden T3C:n käytön jälkeen väittäisin että Suunto näyttää maksimisykkeen hiukan liian isona. Tämä ainakin jos vertaan lukemia aikaisemmin käytössäni olleeseen kivikautiseen Polariin. Vaikuttaisi siltä että Suunto tekee herkästi jonkinnäköisen yksittäisen virhemittauksen, joka rekisteröityy lokiin oikeana. Ainakin tämän parin kuukauden käytön perusteella pitäisin kuitenkin keskisyke- ja kalorilukemia kohtuullisen oikeana.

Suuntoon siirryin kun haluan nähdä lenkin aikana juostun matkan ja -ajan, näissä ominaisuuksissa t3c on todella kätevä peli (gps-mokkulalla), vaikkakin allekirjoitan Schollin moitteet näytön turhan hankalasta luettavuudesta.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Omistan Polar FT 60 sykemittarin. Kiva ja hieno laite, antaa motivaatiota harjoitteluun, paitsi tällä hetkellä. Syke saattaa kesken lenkin nousta 224:ään, ja seuraavaksi 60:een. Välillä syke menee nollille minuuteiksi. Takuuaikana sykevyö vaihdettiin kertaalleen uuteen. Nyt pitää kai itse ostaa. Huuhtelen vyön aina käytön jälkeen juoksevassa vedessä ilman pesuaineita enkä vääntele taikka muutenkaan kohtele mittaria pestessä kaltoin. Ei vaan tunnu kestävän mun käytössä. Onko muilla ollut Polarin mittareiden kanssa samoja ongelmia?
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko muilla ollut Polarin mittareiden kanssa samoja ongelmia?
Onko häiriöt paikkoihin sidonnaisia vai ihan missä sattuu esiintyviä? Itselläni on Polar CS300 ja se näyttää junanradan läheisyydessä pyöräillessäni 200+ pulssia ja 110+ km/h nopeutta tovin ennen kuin sekoaa hetkellisesti ja palaa alkutilaan.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko häiriöt paikkoihin sidonnaisia vai ihan missä sattuu esiintyviä? Itselläni on Polar CS300 ja se näyttää junanradan läheisyydessä pyöräillessäni 200+ pulssia ja 110+ km/h nopeutta tovin ennen kuin sekoaa hetkellisesti ja palaa alkutilaan.
Eivät ole paikkoihin sidonnaisia. Hetken jo luulin, että näin olisi kun taisi mittari seota peräkkäisillä kerroilla saman metallivalimon kohdalla, mutta sen jälkeen kyseinen paikka ei ole saanut mittarissa aikaan mitään häiriöitä. Muut satunnaiset paikat sen sijaan ovat.

Se vaan alkaa vituttaa kesken juoksulenkin suunnattomasti kun mittari tilttaa. Itselläni oli käytössä usein Polarin kunto-ohjelma jossa tietyillä sykealueilla tuli viikon aikana olla määrätyn ajan. Ei tällä hetkellä kiinnosta ottaa mittaria lenkille mukaan ollenkaan.
 

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Minulla on ollut Polarin F7-malli runsaan vuoden verran. Laite pelaa moitteettomasti, kunhan vain muistan pestä vyön 'anturikohdat' joka käytön jälkeen, niin että ihosta irronneet kuona-aineet saadaan pois. Käytän ihan nestesaippuaa ja haaleaa vettä.

Jos olen jättänyt tuon homman tekemättä, niin seuraavalla kerralla on ollut juurin tuollaisia ongelmia; välillä syke jumiutuu johonkin 220:een ja sitten se näyttää nollaa pitkän aikaa.

Ennen käyttöä olen kastellut vyön ihan reilusti. Eipä tuo tähän mennessä ole nokkiinsa ottanut.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Minulla on ollut Polarin F7-malli runsaan vuoden verran. Laite pelaa moitteettomasti, kunhan vain muistan pestä vyön 'anturikohdat' joka käytön jälkeen, niin että ihosta irronneet kuona-aineet saadaan pois. Käytän ihan nestesaippuaa ja haaleaa vettä.

Jos olen jättänyt tuon homman tekemättä, niin seuraavalla kerralla on ollut juurin tuollaisia ongelmia; välillä syke jumiutuu johonkin 220:een ja sitten se näyttää nollaa pitkän aikaa.

Ennen käyttöä olen kastellut vyön ihan reilusti. Eipä tuo tähän mennessä ole nokkiinsa ottanut.

Itse olen tosiaan aina huuhdellut anturikohdat vain haalealla vedellä. Täytyykin koittaa tuota nestesaippuaa tulevaisuudessa.
 
Hommasin tossa Polarin FT7-sykärin ja käytän myös sitä polarpersonaltrainer-nettipalvelua. Sielä saa hienosti tehtyä tavoiteohjelmia jne, mutta saako jotenkin niitä punttiliikkeitä lisättyä siihen jo tehtyyn harjoitukseen? Nyt oon kirjottanu harjotuksen sisällön siihen huomautuksia-laatikkoon, mutta ois kätsy, jos vois ne liikkeet laittaa kuten niitä ihme tavoitehommia tehdessä.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Voi kiesus sentään, että omista aktiivivuosista on menty paljon eteenpäin tällä osastolla. Ennen riitti tieto sykkeestä, mutta nyt nämä laitteet tarjoavat niin monia ominaisuuksia, että tässä kuluttajana tuntee vallan tarvitsevan niitä kaikkia ja vielä vähän päälle. Näillä näkyminen pitäisi hankkia muutama eri laite tyydyttämään tarpeet, joten käännynkin asiantuntemuksenne puoleen, arvon palstalaiset.

Elämäntapamuutos on menossa ja kunto on hyvä, sekä koko ajan paranemaan päin kohti tavoitteita... tähän kaipaisi avuksi sykemittaria, jotta voisi kontrolloida liikkumistaan, sillä minulla on aina ollut paha tapa vetää överiksi vauhtiin päästyäni. En kaipaa ylikunnon iloja, enkä rikkoutuneita paikkoja ja -harjoittelumotivaatiota. Pelaan säännöllisen satunnaisesti 1-4 kertaa viikossa sulkapalloa 1-2h kerrallaan, jonka lisäksi salibandya satunnaisesti kerran viikossa 2h. Kesällä ohjelmaan tulee pyöräily, sekä ympäri vuoden kuljen paljon luonnossa kameran tai ampuma-aseen kanssa.

Ei siis taida löytyä yhtä oikeaa laitetta avuksi kunnon tarkkailuun ja harjoittelun kohdentamiseen, sillä mitään peruslenkkeilyä en todellakaan harrasta. Ainoana siihen verrattavana lienee pyöräily, joten minkäslaista laitetta tässä pitäisi alkaa kaivamaan kauppojen uumenista? Onko näihin laitteisiin ohjelmoitavissa erilaiset liikuntamuodot, sillä esimerkiksi pyöräilyyn laitteet ovat omiaan, mutta jos siirrytäänkin pidemmälle metsästystaipaleelle: ymmärtääkö laite maaston raskauden ja joskus jopa 50kg ylimääräisen kantamuksen? Mukava bonus olisi tietysti, jos laitteen mukana tulisi jokin pc-softa, jonka avulla kohdentaa harjoittelua. Vielä kun ne näyttäisivät hyvältä ranteessa, eikä miltään "hei-näetsä-et-mullon-tällainen-himoharrastelijan-värkki-ranteessa" -varoituskolmioilta. Hinta ~200€, jos mahdollista.

Tavoitteina laitteen kanssa ja ilman ovat pieni painonpudotus, peruskunnon lievä kohotus alkuunsa ja pidemmälle ehdittyäni mahdollisen huippukunnon hakeminen pitkiä survival-tyylisiä marsseja varten.

Kiitokset avusta jo etukäteen.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Jääkoneenkuljettajalle. Polarin FT80 mallin saloihin lähtisin tutustumaan. On nettisofta ja tiedonsiirto sinne, on voimaharjoitteluun oma ohjelma, on kuntotestiä ja sen perusteella tehtyä harjoitusohjelmaa ym.
Omani hankin viime kesänä enkä ole pettynyt. Tosin fillarointiin se ei ehkä ole ihan omiaan.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Jääkoneenkuljettajalle. Polarin FT80 mallin saloihin lähtisin tutustumaan. On nettisofta ja tiedonsiirto sinne, on voimaharjoitteluun oma ohjelma, on kuntotestiä ja sen perusteella tehtyä harjoitusohjelmaa ym.
Omani hankin viime kesänä enkä ole pettynyt. Tosin fillarointiin se ei ehkä ole ihan omiaan.

Lahden komppaamaan tata kirjoitusta, FT80 on ollut itsella jo hetken aikaa. Flowlink ja footpodi mukana. Ei ole ollut mitaan valitettavaa toiminnoissa, tarkemmat kuvaukset ovatkin tulleet jo ylhaalla joten allekirjoittaneella ei mitaan lisattavaa muuta kuin yksi suositus lisaa.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Kiitokset vastauksista.

Tuo laite kyllä vaikutti pätevältä jo ensivilkaisuidenkin perusteella ja teidän kehut sinetöivät päätöksen. Hyvään hintaankin löytyi pienellä etsiskelyllä, joten nyt vain Kustin polkua odottelemaan.
 

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiitokset vastauksista.

Tuo laite kyllä vaikutti pätevältä jo ensivilkaisuidenkin perusteella ja teidän kehut sinetöivät päätöksen. Hyvään hintaankin löytyi pienellä etsiskelyllä, joten nyt vain Kustin polkua odottelemaan.

Hyvä päätös. Itellä sama vekotin ja hyvin on toiminut.

Sigmaa en suosittele kellekään. Liika heikko signaali vyön ja mittarin kesken. Mulla käsi suoraks, niin kadottaa sykkeen...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös