Sydänvaivoja

  • 11 404
  • 31

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No voihan perkele. Seiskakolmosia tässä sitten ollaan molemmat ihan niin kuin muistelinkin. Ei sydänvaivat nyt tämän ikäisille voi iskeä.
Varmasti voi. Ei se ikää nyt katso. Riittää, että on joku perinnöllinen vika sydämen lihaksissa tai muuta. Lisäksi nykyään varmasti monilla iältään suht nuorilla, mutta ylipainoisilla voi olla ihan varmasti riski sydänkohtaukseen.

Sydämen asioitten kanssa ei ole leikkiminen.
 

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Olen täysin terve ja harrastanut kaikenlaista urheilua jo yli 35 vuotta. Nykyään hiihdän talvisin 1500...2200 km ja kesät pelaan tennistä. Kilpailemisen olen lopettanut muutama vuosi sitten, mutta treenaan ihan entiseen malliin. Ongelma - tai en tiedä onko se ongelma, mutta kovalla helteellä pelatessa pulssi on huomattavan korkealla.

Hommasin vajaa vuosi sykemittarin ja se on joka harjoituksessa käytössä. Viime viikon helteillä olin kaverini kanssa pelaamassa ja vääntö oli perinteisen raskasta, kuten aina kuumalla ilmalla. Treeni kesti tunnnin ja kaksikymmentä minuuttia ja katsoin mitä mittariin oli jäänyt. Keskisyke 169, maksimi 190 ja yli 24 minuuttia kokonaisajasta syke oli yli 180. Treenin jälkeen palauduin ihan normaalisti, mutta itse treenin aikana kun tietty kynnys ylittyy, niin ei vain palaudu.

Viileällä kelillä keskisykkeet pyörivät siellä 150...160 välillä ja yli 180 käyn kääntymässä, ehkä minuutin pari olen tuon rajan yläpuolella. Helteellä treenaaminen on ollut nuorempanakin yhtä raskasta. Kai osasyy on se, että hikoilen runsaasti.

Tänään kävin lääkärillä 45-vuotistarkastuksessa ajokorttia varten ja kyselin, että onko tuollainen huhtominen terveellistä. Lääkäri kuunteli sydäntäni ja kaikki oli ok. Sanoi, että ei ole vaarallista, kunhan et moiseen rääkkiin ryhdy pienessäkään flunssassa. No, periaatteeni on aina ollut, että vain terveenä harjoitellaan.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Suosittelen käyntiä "päälääkärissä" jos oikeasti ajatuksesi kulkee tuota rataa.
Ääh, menee täysin normaalin scholl -toleranssin sisään :)

Omakohtaista kokemusta tällaisista asioista ei ole mutta voisin kuitenkin kuvitella, että elämä lähtee pikku hiljaa rullaamaan normaalisti kunhan pääsee tervehdyttyään tekemään niitä asioita joista tykkää ja on kiinnostunut, esim. harrastuspuolella. Vitutusta ja alakuloisia ajatuksia tulee varmasti ihan siitä pysähtyneisyydestä, itsellänikin jo muutaman päivän kipeänä olo saattaa aiheittaa turhanpäiväistä asioiden pohdiskelua ja synkistelyäkin, mutta kyllä se siitä kunhan pääsee taas liikkeelle. Mahdollisimman paljon ja aikaisin kannattaa tietysti kehittää erilaista aktiviteettia, ettei aika mene vain odotellessa. Otat scholl vaikka lennon Buenos Airesiin tsekaamaan, josko edes ne mimmit jaksaisivat sytyttää :)
 

scholl

Jäsen
Sydänlihaksen tulehdus ei kyllä muuta vaadi kuin urheilua kipeänä. Suunnistajia tuo ainakin niitti jokunen vuosi takaperin.

Itse tosin en ollut ollut kipeänä kertaakaan viime syyskuun jälkeen. Yhdellä viikolla vain kun vedin 60-70km ohjelmaani niin jalat tuntuivat spagetilta. Vedin sitten lyhyempiä lenkkejä sillä viikolla ja sitten myöhemmin futismatsia katsoessani Camp Noulla alkoivat rintakivut. Takasintulomatkalla Suomeen tuli flunssa ja parin päivän sisällä aloin olla aika huonossa kunnossa (meinasin ajaa mm. kolarin) ja menin sen takia lääkäriin, koska halusin nopeasti terveeksi, jotta voin juosta, koska yhden viikon treeni oli jäämässä nolliin. Siinä sitten paljastui mistä on kysymys ja jouduin yksityiseltä lääkäriasemalta Meilahteen.

Nyt on myös keuhkoputkentulehdus uutena kuvioissa. Niinhän se yleensä on, että epäonni kasaantuu.
 

scholl

Jäsen
Onneksi sentään tyylille uskollisena eikä missään Ranuan Essolla.

Tai no itseasiassa oli jo tuntunut hieman edellisenä iltana, mutta ne menivät nukkuessa pois, mutta matsin jännitys toi ikävät kivut kylkiluihin ja muualle. En heti osannut toki yhdistää pumppuun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös