Olen täysin terve ja harrastanut kaikenlaista urheilua jo yli 35 vuotta. Nykyään hiihdän talvisin 1500...2200 km ja kesät pelaan tennistä. Kilpailemisen olen lopettanut muutama vuosi sitten, mutta treenaan ihan entiseen malliin. Ongelma - tai en tiedä onko se ongelma, mutta kovalla helteellä pelatessa pulssi on huomattavan korkealla.
Hommasin vajaa vuosi sykemittarin ja se on joka harjoituksessa käytössä. Viime viikon helteillä olin kaverini kanssa pelaamassa ja vääntö oli perinteisen raskasta, kuten aina kuumalla ilmalla. Treeni kesti tunnnin ja kaksikymmentä minuuttia ja katsoin mitä mittariin oli jäänyt. Keskisyke 169, maksimi 190 ja yli 24 minuuttia kokonaisajasta syke oli yli 180. Treenin jälkeen palauduin ihan normaalisti, mutta itse treenin aikana kun tietty kynnys ylittyy, niin ei vain palaudu.
Viileällä kelillä keskisykkeet pyörivät siellä 150...160 välillä ja yli 180 käyn kääntymässä, ehkä minuutin pari olen tuon rajan yläpuolella. Helteellä treenaaminen on ollut nuorempanakin yhtä raskasta. Kai osasyy on se, että hikoilen runsaasti.
Tänään kävin lääkärillä 45-vuotistarkastuksessa ajokorttia varten ja kyselin, että onko tuollainen huhtominen terveellistä. Lääkäri kuunteli sydäntäni ja kaikki oli ok. Sanoi, että ei ole vaarallista, kunhan et moiseen rääkkiin ryhdy pienessäkään flunssassa. No, periaatteeni on aina ollut, että vain terveenä harjoitellaan.