Täysin samaa mieltä tästä.
Osa muista kuin JYP-faneista ei vaan osaa ymmärtää millaisen kunnioituksen Jarkko on meidän keskuudessamme pelannut/ansainnut. Varsinkin Helsingissä tuntuu sankarin ja petturuuden rako todella pieneltä ja ei olisi edes yllätys, että nimeltä mainitsematon kaveri joka pelasi loistavan kauden olisi tämän päivän mahdollisen tappion jälkeen se ex-narri jolla pää ei kestä kovia pelejä.
Aika karusti lipsunu ohi aiheen ainakin allekirjoittaneella, joten minun osaltani tämän asian vatvominen jää tähän.
Nyt ruvetaan olemaan hyvinkin oikeilla jäljillä. Luulen myös, että tämä Immonen-Hirso-keskustelu johtuu ennen kaikkea siitä, että suurseuran ja pikkuseuran kannattajan ajatusmaailmat ovat kuitenkin melko kaukana toisistaan, perustelut:
Suurseura, kuten HIFK ja Jokerit hemmottelevat kannattajiaan kausi toisinsa jälkeen uskomattoman kovilla nimillä. Tämä johtaa väistämättä jonkinasteiseen saturoitumiseen yksittäisen tähden hehkuttamisen suhteen. Itse asiassa monestihan käy niin, että se kallis "superpelaaja" osoittautuukin enemmän tai vähemmän tavalliseksi kuolevaiseksi ja myös se seikka vaikuttaa suurseuran kannattajan mielessä suhtautumiseen näihin "koviin nimiin".
Pikkuseura, kuten JYP saa erittäin harvoin haalittua riveihinsä Immosen tai Pihlmanin kaltaisia liigatason supertähtiä. Yleensä rahalla ei ole mahdollista kilpailla suurseuran kanssa, joten tarvitaan jotakin "seurauskollisuutta" tai muuta taustaa, joka saa tähden rantautumaan pikkuseuraan. Tämä muodostaa jo pelkästään asetelman, jossa pikkuseuran kannattaja nostaa sen "Immosensa" moraaliltaan ja arvoiltaan erittäin korkealle, kun tulee "kotiin", vaikka rahaa olisi saanut enemmän muualta. Uskoisin, että tämä aspekti puuttuu ainakin osittain suurseuran kannattajan tunneskaalasta, tai ehkä realisoituu ainoastaan tyyliin Selänteen tullessa Jokereihin tai Jokisen Hifkiin. En tiedä.
Tässä varmaan se ero tosiaan tulee, että pienemmätkin onnistumiset, kuten huippupelaajan tuleminen seuraan tai runkosarjan voitto ovat pikkuseuran kannattajalle käsittämättömän kovia saavutuksia, kun taas suurseuran fani on tyydytetty vasta kun "poika" on kotona.
Em. asetelmassa mielestäni kumpikaan ei ole sen enempää oikeassa tai väärässä. Kysymys on vain kontekstista, jossa asiaa tarkastellaan. Vähän samantyyppinen keskustelu, kun diggailet jotain tiettyä bändiä tai biisiä ja kaverisi mielestä se on ihan paska. Koitat silti väsymiseen saakka hehkuttaa sitä omaa diggailusi kohdetta, jotta toinenkin myöntäisi, että "onhan tää ihan hyvä" :) Ilmeisesti ihmismieleen on rakennettu sisään voimakas tarve saavuttaa asioissa konsensus, vaikka se ei olisi millään kyseisessä tilanteessa mahdollista.
Olen itsekin tässä ketjussa syyllistynyt tuohon mainitsemaani jankuttamiseen siitä, kumpi on parempi, omena vai appelsiini (tässä tapauksessa Hirso vai Jakke)? Kaikkien näiden vinkumisten (omieni ja muiden) jälkeen totean, että Hirson kannattajat eivät tule myöntämään Immosen paremmuutta ja toisinpäin. Ja miksi tarvitsisikaan? Nautitaan kukin omista tähdistämme tahoillamme ja kannustetaan omaa joukkuettamme. Siitähän tässä hommassa on kyse. Onnea niin Jakelle kuin Hirsolle kauden tärkeimpiin koitoksiin!
Sikana offtopicia ja ennen kuin mode-sedät laittavat minut hyllylle kauden tärkeimpinä hetkinä, lopetan omalta osaltani tämän keskustelun tähän.
Ugh, olen (syöttöpisteeni) puhunut :D