Aamulehdessä oli artikkeli Kelan kyvystä tai kyvyttömyydestä hoitaa toimeentulotukiasioita. Aivan käsittämätöntä byrokratiaa, pompottelua, virheitä ja asiakkaiden kohtelua. Samoja asioita saa vatvoa eestaas ja lähetellä yhä uusia hakemuksia ja täydennyksiä, lisäksi pitää vaivata myös muita viranomaisia.
Mitähän kaikki tämä ylibyrokratia ja paperinpyörittely oikeasti maksaa yhteiskunnalle? Kun lukuisat ihmiset vatkaavat jotain 8,30 euron saunamaksua huostaan otetulle nuorelle niin sivukulut ovat valtaisat.
Joo, tämä juttu saunamaksusta oli kyllä kerrassaan hauska. Saunamaksua ei voitu hyväksyä menoksi, koska lisäpalvelussa on mukana myös perusosalla katettavia menoja, joita ei huomioida menona perustoimeentulotuessa (enää toistamiseen). Ja tämä tulee laista, josta säätää eduskunta. Toki asiasta voi Kelaa sättiä, joka toimeenpanee lakia, joka on eduskunnasta annettu.
Hän otti yhteyttä vielä hoitolaitoksen sosiaalityöntekijään ja kysyi voisiko tämä kirjoittaa paperin, jossa lukisi, että yhden lisäpalvelun kustannus olisi 8,30 euroa kuukaudessa. Tämä ei onnistunut.
Tämä ei varmaankaan onnistunut siksi, koska kyseisille palveluille ei ole asetettu yksittäishintoja, joten kyseessä olisi jonkinlainen asiakirjan väärentäminen tai muu vastaava, mikäli Kelalle kerrottaisiin, jonkun kulun olevan tietyn suuruinen, sen oikeasti sitä olematta.
Tässä välissä olin jo ehdottanut Kelaan, että jos 25 euron lisäpalveluun sisältyy kolme palvelua, järjellä ajatellen yhden palvelun kustannus olisi 8,30 euroa. Ei käynyt, vaan tarvittiin erittely.
Järjellä ajatellen, jos käyn kaupassa ja ostan 50,00 eurolla naudan sisäfilettä ja maitopurkin, on maitopurkin ja sisäfileen hinta 25,00 euroa kappale. Näin, jos järjellä ajatellaan.
Kelasta oli yritetty tavoittaa minua päätöksenteon yhteydessä, jotta asiaan olisi saatu lisätietoa. Koska en pystynyt vastaamaan puhelimeen, päätös tehtiin minua kuulematta ja väärin tiedoin. Tästäkin olisi lain mukaan pitänyt lähettää kirjallinen lisäselvityspyyntö määräpäivän kera.
Jos kyseinen juttu pitää kutinsa päivämäärien suhteen on päätös ja yhteydenotot tapahtuneet 19.2. Muuttopäivän ollessa 21.2.2018. Siitä voi jokainen laskea, että olisiko kirje ehtinyt mennä perille ennen muuttopäivää. Olivat perkele vielä kehdanneet tavoitella puhelimitse lisätietojen osalta. Päätös tehtiin edunvalvojaa kuulematta siksi, koska häneen ei saatu yhteyttä, kuten laissa mainitaan: Jos asiakas ei ole määräajassa täydentänyt hakemustaan tai esittänyt hyväksyttävää syytä täydennyksen viivästymiselle, päätös tehdään käytettävissä olevien tietojen pohjalta. Toki kirjeen olisi voinut lähettää, mutta mitä merkitystä sillä olisi ollut, kun ei se olisi ehtinyt joka tapauksessa suunniteltuun muuttopäivään edes perille ja oikaisu tehtiin pikaisesti, säädetyssä käsittelyajassa?
Summa summarum, en halua puolustella Kelaa, mutta kritiikki tulee kohdistaa näissä asioissa pääsääntöisesti sinne kenellä lain säätämisestä on vastuu. Se, että joku on huostassa ei pitäisi vaikuttaa siihen, että käsitelläänkö hakemusta lain mukaisesti vai ei, ja se että oikaisuvaatimus on mennyt läpi ja alun perin oikein tehty päätös saunamaksun osalta on korjattu virheellisesti on ikävää. On myös hyvä muistaa, että vain hieman yli yhdestä prosentista perustoimeentulotuen ratkaisuista tehtiin oikaisuvaatimuksia, joten määrä on kyllä suhteellisen pieni verrattuna lainatussa viestissä annettuun kuvaan.
Monet kannattivat toimeentulotuen siirtoa Kelaan aikoinaan, koska se olisi "helpompaa" ja Kelan kanssa on niin "joustavaa asioida", kun taas ison ja pahan kunnan sosiaalitoimen. Jännästi se Kela on nyt kuitenkin ihan yhtä paha ja vielä isompi. Veikkailin toimeentulotuen asiakkaiden asioiden menevän heikompaan suuntaan Kela-siirron toteutuessa, ja niin kävi. Valehtelisin, jos sanoisin, etten olisi ylpeä tästä ennustuksesta ja sen osumatarkkuudesta. Oli toimeentulotuen maksajana mikä instanssi tahansa, tulee se aina aiheuttamaan ihmisissä närää, koska kyseessä on viimesijainen etuus, jonka varassa ihmiset päivittäin ovat. Mikäli asiat eivät mene kuten toimeentulotuen hakija toivoo tai käsittelyssä tapahtuu virhe, on kyseessä aina tilanne, josta aiheutuu henkilölle paljon päänvaivaa, miten tilanne saadaan selvitettyä. Toimeentulotuen jälkeen pakotiet ovat aika lopussa, mikäli on esimerkiksi iso lasku, joka pitäisi maksaa, mutta meno ei kuulu toimeentulotuella katettaviin menoihin.
Mukavuus Kelan kanssa asioimiseen loppui siihen paikkaan, kun ihmiset huomasivat, että kyseessä on edelleen sama etuus, joka määrittyy tulojen ja toimeentulotuessa huomioitavien menojen erotuksesta. Nyt vain lakia tulkitsee valtion instanssi, kunnan sijaan.