Susi – tavattaessa rauhoitettava

  • 235 045
  • 2 197

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Nuo kyläyhteisöt kuulostavat kyllä hienoilta, joissa ilman kaatolupaa ammutaan susia ja vaietaan asiasta. Toivon oikein montaa menetettyä lammasta ja koiraa ja elinkeinon kuihtumista näille rikollisille. Ihmissaasteita.

Kyllä väärille tonteille tulevat koiratkin pistetään mullan alle jos siltä näyttää, että on uhkaksi. Yllä mainitut itsensäpaljastajat sun muut, niin kyllä niistäkin eroon pääsee, muuttavat sitten kaupunkeihin munattomien kiusaksi. Jossain eletään erilailla, se on sellaista. Kaupunkilaiset hyväksyvät, että koiria sinkoilee siellä täällä ja viuhahtajia pyörii nurkissa. Maalaiset ei taas hyväksy.

Niin kuin sanoin ongelmia ei ole *ja edelleen se silmäniskuhymiö*.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä väärille tonteille tulevat koiratkin pistetään mullan alle jos siltä näyttää, että on uhkaksi. Yllä mainitut itsensäpaljastajat sun muut, niin kyllä niistäkin eroon pääsee, muuttavat sitten kaupunkeihin munattomien kiusaksi. Jossain eletään erilailla, se on sellaista. Kaupunkilaiset hyväksyvät, että koiria sinkoilee siellä täällä ja viuhahtajia pyörii nurkissa. Maalaiset ei taas hyväksy.

Joo mutta ainoastaan maalaiset rikkovat lakia tappaessaan viattomia luontokappaleita varmuuden vuoksi. Eli kunnon katovuosi minkä lisäksi lampaat ja koirat susien suuhun kuulostaa oikein karman mukaiselta rangaistukselta näille tyypeille.
Tietysti rehellisiä maatalousyrittäjiä ja lampureita vastaan minulla ei mitään ole.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Luonnonsuojelupiiri vaatii selvitystä Eurajoen susilaumasta | Länsi-Suomi

Tuota päiväystä ihmettelen tuossa jutussa, joku 4-5v sitten tuolta on yksi "alfapari" hoidettu pois. Sitä en tiedä kuka ketkä ne hoiti pois, enkä muista keneltä kuulin. Enkä edes kysellyt silloin kun kuulin että sudet oli hoidettu pois. Itsekkin ne silloin bongasin (paneliantien ja nakkilantien risteyksestä 50-100m nakkilantien suuntaan). Olivat silloin menossa siihen lähelle hakemaan tätä kohuttua hevosenlihaa ilmeisemmin. Tämä on siis 100% varma näköhavainto. Muistaakseni oli tuolla alueella vaaninut peuran ruokintapaikalla metsästäjääkin, tämä siis huhupuhe. En ole ihan varma oliko nuo jopa hevosen tappaneet, tuostakaan ei koskaan mitään juttua lehtiin tullut. Lehdissä taidettiin silloin ihmetellä että minne nuo ovat kadonneet. Onneksi nimi/kasvo-muisti on itsellä niin huono etten osaisi enää edes kertoa mistä kuulin että nuo ovat hoidettu pois.

Mutta takaisin aiheeseen, jos tuosta kaksikosta olisi pyydetty kaatolupaa, niin olisiko se ollut vain soitto poliisille ja puhelun aikana myönnetään lupa, vai olisiko paperirumba ollut pakollinen? Sitten jos lupa olisi hylätty ja sudet silti hoidettu pois, niin poliisin olisi ollut helppo arvata ketkä sen tekivät. Nyt asia hoidettiin pois hiljaisesti. Ja veikkaan että tuolla alueella on tuosta edellisestä tapauksesta jäänyt sellaiset mielikuvat että seuraavatkin sudet hoidetaan pois. Kuten nyt tuolle uudelle "alfaparille" on ilmeisesti käynyt.

Itäsuomessa olisi helpompi asua "susien keskellä" kuin etelässä, täällä tuo ihmisarkuus/herran pelko on vähän pienempi kuin tuollapäin. Itse asun tällä hetkellä kaukana susista, ainakin luultavasti. Mutta kuten aiemmin olen sanonut, joskus olen asunut alueella jossa pellon reunassa oli ilmeisesti susia, kyseessä pienehkö kylä. Itse en susia päässyt/joutunut siellä näkemään varmuudella. Vieläkin olen tosin sitä mieltä että liian lähelle asuneet sudet jouduttaisiin ampumaan. Ja vaikka en ole sukupuuttoon tappamisen kannalla, olen sitä mieltä että jos sudet tappaisivat perheenjäsenen (kuten myös Calvin, luen koirat yms perheenjäseniksi), niin olisin valmis poistamaan alueen sudet. Ihan vain varmuuden vuoksi.

Myös harrastuksen vuoksi olen metsämailla liikkunut jonkin verran ja kun lumella on kohtuullisen varmasti tuoreahkot (yön/aamun aikana tulleet) suden jäljet (varmistettuja jälkia en ole kauheasti nähnyt, mutta sellaisia että voin itse sanoa 95% varmuudella suden jäljiksi olen aika helvetin monta) ja yhtäkkiä linnutkin hiljenevät, niin kyllä siinä rupeaa aikuinen mieskin käyttäytymään vähän vainoharhaisesti. Tämä ei vielä mielestäni oikeuta tappamaan susia, että jälkiä löytyy samalta alueelta missä itse olen. Mutta on se helppo jonkun kupittaalla asuvan sanoa että susi kuuluu Suomen metsiin ja kaupungissa on rattijuoppoja. Mutta veikkaan että on ajan kysymys että koska sudet tappavat Suomessa ensinmäisen ihmisen. Maailmallahan noita on.

Wolf attacks on humans - Wikipedia, the free encyclopedia

Osa tuoreimmista on noita eläintarhassa sattuneita, mutta on joukossa paljon muitakin. 1990-luvultakin noita löytyy. Venäjältä iso osa, jossa susikanta on voimissaan, myöskin Kanadassa tapahtumia. Ajan kysymys koska Suomessa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Susien uhanalaisuus toistuu koko ajan viesteissä. Tämä on suunnatonta puppua. Susia on Venäjällä aivan varmasti riittävästi. Susille lienee ihan sama ovatko ne Venäjällä vai Suomessa. Kanta on riittävä ja elinvoimainen. Ilmiselvästi susi ei voi elää petoeläimen elämää kuin harvaanasutuilla alueilla esim. Itä-Suomen itärajalla. Heti kun sudet leviävät keskelle maata, alkavat ne ohjautua ihmisten läheisyyteen helpon ravinnon perässä.

Tästä alkavat ongelmat välittömästi. Maalla harrastuksena tai puoliammatillisesti harrastettu lammas-, karja tms. eläinten kasvatus käytännössä loppuu heti susien tullessa alueelle. Muutaman puolikesyn susireppanan takia ollaan vaatimassa näiden elämäntapojen tai harrastusten lopettamista, jotta nämä puudelisoitumassa olevat sudet voivat pyöriä nurkissa. Älkääkä ehdottako susiaitoja tms. ne kannattaa toteuttaa vain suurtilojen kohdalla.

Tämä puudelisoituminen tulee vahvistumaan koko ajan kannan levitessä alueille, joissa susien reviirit ovat asutuksen lähellä. Sudet toki metsästävät ruokaa edelleen perinteisin tavoin, mutta yhä suuremman osan ravinnosta ne pyrkivät tietysti saamaan sieltä mistä se on helpointa eli ihmisten pihoista.

Nyt teitä susien puoletapuhujia pyydän selittämään, miksi väitätte susikantaa uhanalaiseksi? Saimaannorppa -esimerkin nostin aiemmin, mutta eipä tietenkään siihen kommentoitu mitään. Eli saimaannorppa on uhanalainen ja erityisesti suomalaisten vastuulla oleva suojeltava kohde, mutta suden uhanalaisuus on tiettyjen piirien hokema, jotta voitaisiin kollektiivisesti taputella selkään ja luoda illuusio ja haave jostakin terveestä susipopulaatiosta Suomessa. Illuusio tämä on sikäli, että noiden susien elämä ei ole mitään petoeläimen elämää, vaan haaskalinnun, joka tonkii kaatopaikkoja.

Väitän, myös että näkemykseni siitä, että susien tulee pysyä erämäissä harvaanasutuimmilla seuduilla, pitää suden elämänmuodon sellaisena, mikä sudella on näillä seuduilla aina ollut. Onko täällä oikeasti vallalla joku perversoitunut vihreän hömpän ilmentymä, jossa oikeasti halutaan tekemällä tehdä Suomeen susikanta, joka ei oikeasti elä villipedon elämää vain sen takia, koska se on jotenkin muodikasta keksittyjen luontoarvojen tms. kannalta?

Jatkan hämmentyneenä tämän keskustelun seuraamista....

http://rliv.com/wolf/GeistWhenDangerous.pdf
 
Viimeksi muokattu:

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
En tiedä millä perusteella ihminen on juntti jos tappaa suden ilman lupaa, rikollinen se lain mukaan on. Jos itse kasvattaisin lampaita ja yhden lampaan hinta lihoina ja karvoina on 1000€. Kasvattamiseen on kulunut vaikkapa 200€. Sitten susi tappaa lampaan, valtiolta tulee korvausta tuo 200€, eli periaatteessa otan 800€ tappiota. Niin kyllä itse ainakin omaa elinkeinoani suojelisin sen verran että sudet lahtaisin. Asiaa tottakai muuttaisi jos valtiolta tulisi tuo lampaan myyntihinta, eli 1000€ ja polisii/paikallinen metsästysseura hoitaisi luvallisesti tuon suden pois.

Sitä en tiedä miten tuon muun lauman stressitasot (siis lammaslauman) vaikuttavat lihan makuun tai villan tuottoon. Nekin pitäisi tottakai huomioida.

Mitenkäs jos sinulta kävisi pari kertaa vuodessa joku junnu puhkaisemassa auton renkaat, se saattaisi olla kyseiselle yksilölle luonnollista toimintaa, ellei joku "juntti" kouluta sitä. Haluaisitko mieluummin kunnon korvauksen ja jonkinlaisen "takuun" siitä että tuota ei tapahdu uudestaan, vai valtiolta 20€ korvausta.


edit: Susi Mikkolainen, puheestasi tuli mieleen Penn & tellerin uhanalaisia lajeja käsittelevä jakso. Siinähän mainittiin että jos lintu X ei viihdy alueella Y, ja niitä on siellä 2kpl, niin lintulaji luokitellaan uhanalaiseksi vaikka kyseinen ympäristö ei sovi sille ja vaikka lintu X viihtyy alueella Z ja niitä on siellä 100 000kpl. Sama pätee susien uhanalaisuuteen myös. Kuten itsekkin sanoit, nykyisen asututtujen seutujen alue ei ole sovelias susille, joten vähän kummallista että se on uhanalainen.

edit2: pelkästään venäjällä arvellaan olevan vähintään 30000 sutta, joten aika kumma että se on nyt niin helvetin uhanalainen
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Lukko
En tiedä millä perusteella ihminen on juntti jos tappaa suden ilman lupaa, rikollinen se lain mukaan on. Jos itse kasvattaisin lampaita ja yhden lampaan hinta lihoina ja karvoina on 1000€. Kasvattamiseen on kulunut vaikkapa 200€. Sitten susi tappaa lampaan, valtiolta tulee korvausta tuo 200€, eli periaatteessa otan 800€ tappiota. Niin kyllä itse ainakin omaa elinkeinoani suojelisin sen verran että sudet lahtaisin.

Itse kävisin varastamassa naapurin lampaat, oman hyödyn maksimointi. 1000 euroa melko pienellä vaivalla, ja oma elinkeino turvattu.
 

Nerozki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sotkamon Jymy, Man Utd
Mitä kongreettista vaaraa susista on ihmiselle? Jos sudet vievät koiria, niin sehän on hyvä vaan. Paljon vaarallisempia eläimiä koirat kuitenkin ovat, jatkuvasti häiriköimässä.

Nuo kyläyhteisöt kuulostavat kyllä hienoilta, joissa ilman kaatolupaa ammutaan susia ja vaietaan asiasta. Toivon oikein montaa menetettyä lammasta ja koiraa ja elinkeinon kuihtumista näille rikollisille. Ihmissaasteita.

No eipä tartte kuin mennä alle 5 vuoden päähän, kun susi hyökkäsi ihmisen kimppuun pyhäjärvellä. Satun olemaan sieltä päin kotoisin ja kyllä nuo sudet on koko ajan lisääntynyt täälläkin päin. Pahempi tilanne on n. 50-100 km päässä. EI sen tartte olla kuin yksi susi laumasta, joka oppii käymään ihmisten lähellä ,niin se koko lauma uskaltuu. Susien lisääntyminen->Ihmiskosketuksia enemmän-> Enemmän vaaraa.

Edit: Eikä se paljoa naurata, kun sitä omaa koiran päätä tai loppuruhoa saa raahata pois sieltä metästä ja haudata. Siellä ollaan sitten yllättävän hiljasta poikaa, kun omalle kohdalle sattuu.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Etkö mitään muuta sanottavaa keksinyt? Hienoa argumentointia näiltä susien puolesta puhujilta.

Aijaa, eikö lakia saanutkaan rikkoa jos se sattuu hyödyttämään omia tarkoitusperiä? Aika mielenkiintoista ja elävää tulkintaa, sinulla on oikeus rikkoa lakia jos siltä tuntuu mutta muilla ei? Ei se noin toimi, lakia joko noudatetaan tai sitä ei noudateta.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Aijaa, eikö lakia saanutkaan rikkoa jos se sattuu hyödyttämään omia tarkoitusperiä? Aika mielenkiintoista ja elävää tulkintaa, sinulla on oikeus rikkoa lakia jos siltä tuntuu mutta muilla ei? Ei se noin toimi, lakia joko noudatetaan tai sitä ei noudateta.

En sanonut että on oikeus rikkoa lakia, sanoin että itse rikkoisin ja ymmärrän muita ketkä rikkovat tätä kyseistä lakia. En silti väitä että se on oikein. Toisessa on kyse oman elinkeinon suojelemisesta ja toisessa on suorasta varastamisesta. Kummassakin on kyseessä "rikos", mutta ellet itse näe mitään eroa tapausten välillä, niin en ihmettele muutenkaan kantaasi moneenkaan asiaan. Tämä mitenkään menemättä henkilökohtaisuuksiin :)
 
Suosikkijoukkue
Lukko
En sanonut että on oikeus rikkoa lakia, sanoin että itse rikkoisin ja ymmärrän muita ketkä rikkovat tätä kyseistä lakia. En silti väitä että se on oikein. Toisessa on kyse oman elinkeinon suojelemisesta ja toisessa on suorasta varastamisesta. Kummassakin on kyseessä "rikos", mutta ellet itse näe mitään eroa tapausten välillä, niin en ihmettele muutenkaan kantaasi moneenkaan asiaan. Tämä mitenkään menemättä henkilökohtaisuuksiin :)

Just just. :D 1000 euron arvoisen lampaan vuoksi on vähintäänkin ymmärrettävää kaataa uhanalainen eläin jonka sakkohinta on 5-10 kertaa tuo mainittu 1000 euroa.

Lampaan varastaminen on suden salakaatoa pienempi rikos, se on ainoa suuri ero tapausten välillä. Eli jos nyt et kuitenkaan jakaisi mitään valistuneita linjanvetoja oman häiriintyneen oikeuskäsityksesi pohjalta.

Ei "rikos" vaan rikos.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Millä tavalla susi on uhanalainen? Sen takia että sitä on Suomessa vähän? Venäjällä on kymmenien tuhansien yksilöiden kanta. Susi ei sovellu samaan tapaan kuin karhu tänne asutusten keskelle.

Mielestäni susi ei ole uhanalainen paitsi viherpiiperöiden ja näiden aivopesujen uhrien mielessä.

Miten oikeuskäsitykseni on hämärtynyt? Koska olisin valmis rikkomaan lakia tai ymmärrän miksi joku rikkoo tätä kyseistä lakia? Jos se tästä johtuu, niin haluaisin itsekkin elää noin mustavalkoisessa maailmassa. Otetaanpa esimerkiksi tapaus että ihminen uhkaa sinun perhettäsi, sovitaan vaikka että murtomies tulee yöllä teille ja uhkaa (vaikka sitten kuvitteellista, ellei oikeaa ole) vaimoasi ja lastasi haulikolla. Ammut hänet, joka on suuri rikos. Niin oikeuskäsitys on silloin hämärtynyt.

Ja usein se lammas ei jää tuohon yhteen, kyllä itselleni ainakin oma rahantuloni ammatistani on tärkeämpi kuin joku häiriintynyt koiraeläin, joka ei tänne sovellu
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Millä tavalla susi on uhanalainen? Sen takia että sitä on Suomessa vähän?

Susi on luokiteltu erittäin uhanalaiseksi Suomessa, ja kanta on yksi ratkaisevimmista tekijöistä kyllä.

Mielestäni susi ei ole uhanalainen paitsi viherpiiperöiden ja näiden aivopesujen uhrien mielessä.

Onneksi mielipiteelläsi ei ole merkitystä asiaan.

Miten oikeuskäsitykseni on hämärtynyt? Koska olisin valmis rikkomaan lakia tai ymmärrän miksi joku rikkoo tätä kyseistä lakia? Jos se tästä johtuu, niin haluaisin itsekkin elää noin mustavalkoisessa maailmassa. Otetaanpa esimerkiksi tapaus että ihminen uhkaa sinun perhettäsi, sovitaan vaikka että murtomies tulee yöllä teille ja uhkaa (vaikka sitten kuvitteellista, ellei oikeaa ole) vaimoasi ja lastasi haulikolla. Ammut hänet, joka on suuri rikos. Niin oikeuskäsitys on silloin hämärtynyt.

Kyllä, just siksi.
Pihapiirissä lönköttelevä susi ei ole mikään murtomies haulikon kanssa uhkailemassa naisia ja lapsia. Kyllä minäkin sen hyväksyn, että lapsen kimpussa olevaa sutta saa ampua, se on itsepuolustusta eikä mitään muuta.

Absurdi vertauksesi vaan alleviivaa tuota ihmeellistä kiihkoa ihmisille hyvin vaaratonta eläinlajia kohtaan.

Otetaan vähän parempi vertailu, saako nälkäinen ihminen käydä lahtaamassa saimaannorpan lätäköstä tai joutsenen lammikosta jos liha menee ainoastaan omaan käyttöön/ perheen ravinnoksi?
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Piti itsekin tarkistaa tämä ihmisten kimppuun hyökkäävien koirien lopetusjuttu. Eihän lopetuspiikki ollutkaan automaatio vaikka niin täällä väitin. En tosin siltikään pelkää koiria sen enempää kuin susiakaan. Mutta voin kyllä ymmärtää sen tuskan mikä metsässä asuvalla suden ahdistelemalla ihmisellä on kun esivalta pitää haittaeläintä arvokkaampana kuin häntä tai hänen omaisuuttaan.

Ihmettelen kyllä mikä ihmeen pyhä elukka se susi on? Miksei sitä voi lopettaa silloin kun se on haitaksi? Kyllä Suomen ja Siperian metsiin susia mahtuu niin paljon ettei niitä elukoita tarvitse täällä ihmisten nurkissa suojella.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team

Lainaus lyhennetty.

Jätit sitten tuon yhden kohdan ihan helvetin taitavasti pois. Kysyn sitten pelkästään sitä. Mahtuuko sinun järkeesi että erittäin elinvoimainen laji onkin rajan toisella puolella erittäin uhanalainen?

Pakko ihmetellä tuota että kanta on ratkaiseva tekijä, mutta ilmeisesti vain Suomen kanta, ei Venäjän kanta? Venäjällä noita on siis kymmeniä tuhansia, Suomessa, minne eivät sovellu, niitä pitää suojella.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Pakko ihmetellä tuota että kanta on ratkaiseva tekijä, mutta ilmeisesti vain Suomen kanta, ei Venäjän kanta? Venäjällä noita on siis kymmeniä tuhansia, Suomessa, minne eivät sovellu, niitä pitää suojella.

Miksi ja kenen mielestä eivät sovellu? Sinun ja lammastarhurien mielestä? Mun mielestä taas soveltuu ihan helvetin hyvin, hienosti on mahduttu samoihin metsiin. On positiivista, että valtiovalta ajattelee samalla tavalla kuin allekirjoittanut.

Kun täällä Varsinais-Suomessa on aika monessa metsässä koirien kanssa samoillut, muutamaan otteeseen koirien käyttäytyminen on muuttunut, karvat nousseet pystyyn ja ilman haistelu tiettyyn suuntaan lisääntynyt. Voi olla, että jos olisi jatkanut samaan suuntaan, vastaan olisi tullut hukka tahi mesikämmen. Mutta, luotan koirien aisteihin näissä ja ollaan vaihdettu suuntaa.

Jotenkin luulisi, että kun olen täällä helvetillisellä susialueella (ihan virallisten levinneisyyskarttojenkin mukaan) metsissä yli 10 vuotta koirien kanssa painanut, jotain haittaa olisi susista ollut jos niitä olisi liikaa. Ei mitään. Nada.

JA. Jos minun karvaiset poikani kohtaisivat suden/susilauman reissuillaan ja kuolo korjaisi, olisin ihan helvetin surullinen ja hiljainen. Mutta, se on riski jonka olen hyväksynyt. Yhdellä koirallani meni aikanaan jalka pahasti poikki metsäreissulla, päiviltä se piti päästää ja suretti silloinkin. En tiedä surettaisiko enemmän jos pedot pistäisi päiviltä. Tuskinpa. Turha sitä syyllistäkään on muualta kuin peilistä hakea jos sellaista haluaa hakea.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Lainaus lyhennetty.

Jätit sitten tuon yhden kohdan ihan helvetin taitavasti pois. Kysyn sitten pelkästään sitä. Mahtuuko sinun järkeesi että erittäin elinvoimainen laji onkin rajan toisella puolella erittäin uhanalainen?

Se johtuu ihan yksinkertaisesti siitä, että susia on Suomessa niin vähän.

Pakko ihmetellä tuota että kanta on ratkaiseva tekijä, mutta ilmeisesti vain Suomen kanta, ei Venäjän kanta? Venäjällä noita on siis kymmeniä tuhansia, Suomessa, minne eivät sovellu, niitä pitää suojella.

Miten niin eivät sovellu? Susille ei ole edes luontaisia vihollisia, salakaadot ovat suurin yksittäinen syy kannan vähäisyydelle.

Ja tietysti kanta Suomessa on ratkaiseva tekijä kun lasketaan Suomessa uhanalaisia lajeja...
 

Carlos83

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, LeKi, Jarkko Ruutu, AS Roma, Azzurri

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Kysyn sitten pelkästään sitä. Mahtuuko sinun järkeesi että erittäin elinvoimainen laji onkin rajan toisella puolella erittäin uhanalainen?
Ei mahdu, jotain vikaa meissä suomalaisissa pitää siis olla.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Ei tämä oikeasti ihan niin vaikeaa ole kuin mitä Brysselissä kuvitellaan. Erämaassa pysyvä susi kulkekoon rauhassa. Eikä kenenkään pidä niitä siellä häiritä. Sen sijaan ihmisten ilmoille tulevan pitäisi automaattisesti saada lopettaa. Ei pidä jäädä odottamaan sitä milloin susi tai sudet ryhtyvät syömään laumasta tai peräti käyvät ihmisten kimppuun. Se on kuitenkin väistämätöntä, jos suden annetaan levittää reviirejään ihmisten nurkkiin. Monimutkaiset lupasysteemit eivät puolusta paikkaansa yksinkertaisessa asiassa. Sinällään on aivan sama kuinka monta eläintä susikannan luullaan kulloinkin käsittävän. Jos ne ymmärtävät pysyä metsässä, niin mitään ongelmaa ei ole. Jos taas ne oppivat olemaan pelkäämättä ihmisiä, ollaan väistämättä jossain vaiheessa ongelmissa. Tälläiset sudet pitää vain järjestelmällisesti poistaa silloin, kun niitä on. Venäjän reilu 30 000 sutta kyllä pitävät huolen siitä susia riittää Suomessakin.
 

pongo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jotenkin luulisi, että kun olen täällä helvetillisellä susialueella (ihan virallisten levinneisyyskarttojenkin mukaan) metsissä yli 10 vuotta koirien kanssa painanut, jotain haittaa olisi susista ollut jos niitä olisi liikaa. Ei mitään. Nada.
Olisiko koiraharrastus jäänyt jotenkin vajaaksi ilman näitä oletettuja petohavaintoja?

Itsekin olen erämaissa kulkenut melko runsaasti, ja etenkin alueella jossa karhun tiedettiin asuvan (alle kilometrin säteellä kotitalostani). Kerran mesikämmen tallusteli takapihamme poikki lammasaidan vierestä, jätti kuitenkin lampaat rauhaan. Hyvin sovittiin karhujen kanssa elelemään, ainoastaan kerran jouduimme pakenemaan melkoista munaravia kun alkoi kuulostamaan siltä että kulkusuunnassamme oli melko vihainen kaveri vastassa.

Suden jälkiin en ole koskaan törmännyt. Mutta täytyy kyllä sanoa, että ei koskaan ole tullut sellaista tunnetta että jotakin ratkaisevaa olisi sen takia jäänyt elämästä puuttumaan. Toisin sanoen minulle on aivan yksi hailee vaikka susia ei olisi ollenkaan, surettaisi ihan yhtä vähän kuin siperiantiikerin puuttuminen Suomen faunasta.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Olisiko koiraharrastus jäänyt jotenkin vajaaksi ilman näitä oletettuja petohavaintoja?

--click--

Suden jälkiin en ole koskaan törmännyt. Mutta täytyy kyllä sanoa, että ei koskaan ole tullut sellaista tunnetta että jotakin ratkaisevaa olisi sen takia jäänyt elämästä puuttumaan. Toisin sanoen minulle on aivan yksi hailee vaikka susia ei olisi ollenkaan, surettaisi ihan yhtä vähän kuin siperiantiikerin puuttuminen Suomen faunasta.

En nyt ihan ymmärtänyt kysymystä, mutta todettakoon, että kunnioitan lähtökohtaisesti kaikkea elämää ja elävää. Ja vaikka en ole niihin susiin törmännyt eivätkä ne vaikuta henkilökohtaiseen elämääni mitenkään, toivon silti että saavat elää hyvää villieläimen elämää myös Suomen luonnossa. Ja joskus vaikka käväistä vähän varkaissakin jos helppoa apetta tarjotaan.
 
Jotenkin luulisi, että kun olen täällä helvetillisellä susialueella (ihan virallisten levinneisyyskarttojenkin mukaan) metsissä yli 10 vuotta koirien kanssa painanut, jotain haittaa olisi susista ollut jos niitä olisi liikaa. Ei mitään. Nada.

Anteeksi uteluni, mutta kiinnostaa tietää, että minkälaisella säteellä sinusta koirasi ovat kulkeneet? Jonkin riistan perässä useampien kilometrien päässä vai aivan lähikontaktissa sinuun, vaiko jopa ihan kytkettyinä? Ihan siksi vain kysyn, että taitaa ainakin tuolla Kuhmon/Sotkamon suunnalla susilla sellainen käytäntö olla, että käydään se koira siitä hirvi/näätä/lintuhaukusta tai jänisajosta tappamassa. Harvoinpa ne ihan läheltä ihmistä ainakaan pienellä porukalla käyvät rekkua popsimassa.

- - -

Sitä olen toisaalta monesti miettinyt, ja kun täälläkin siitä edellä oli puhetta, että koirat tekevät monin verroin enemmän hallaa esim. ihmisille, kuin nyt vaikka nuo sudet, niin olisi mukava saada siitä tilastoa, että mitkä koirarodut ja varsinkin mihin käyttötarkoitukseen jalostetut rodut sitä tuhoa saavat aikaan.

Jotenkin tuntuu oudolta, että ollaan (puolileikillään) vaatimassa koirien päitä vadille siksi, että ne ovan sen ja sen verran aiheuttaneet vahinkoa ihmisille ja vaikka esim. niille lampaille. Todellisuudessa taitaa melko pieneen osaan koiraroduista rajoittua se lista, joka sitä vahinkoa todellisuudessa tekee. Tokihan varmasti joka rotuun jokunen sekopääkoira mahtuu, mutta tuskinpa nyt mikään taskukokoinen fifi älyttömiä saa aikaan ainakaan noin raatelumielessä.

Itse ainakin olen pyrkinyt koirani niin valitsemaan, että tiedän sen käyttötarkoituksen ja ne vietit joihin se rotu on ominainen. Ja pyrin koiran näihin tietoihin pohjautuen kasvattamaan ja sille virikkeitä tarjoamaan. Mutta esim. taistelukoiriksi jalostetuille roduille ainkakin minulla on hyvin vaikea keksiä juurikaan mitään järjellistä käyttötarkoitusta muualla kuin esim. sotilas- ja poliisitehtävissä. Ja sitten kuitenkin tällaisia rotuja näkee tuolla pyörimässä jos minkälaisella omistajalla. Hyvänä esimerkkinä tästä vaimolle oli sattunut samaan eläinvaunuun junassa kaksi isänmaan toivoa joiden iso musta sekarotuinen koira oli koulutettu vihaamaan miehiä ja tummaihoisia. Ei ollut muuten päästänyt se koira edes konduktööriä samaan vaunuun, mies kun oli ollut.

Tässä vaiheessa pitää sanoa, että sutta vastaan minulla ei mitään vihaa ole. Ikinä sellainen ei minua ole omissa toimissani häirinnyt. Joskus olen jälkikäteen kuullut olleeni metsällä sellaisella alueella, jossa on susia samoihin aikoihin tavattu. Toki olisin jättänyt menemättä jos olisin tiennyt, en niinkään itseni vaan koirien takia. Surettaisihan se jos koiran söisivät. Luvallisiin susijahteihin olen kyllä kerran pari osallistunut, mutta muutoin en ole elukoista sen kummempaa stressiä ottanut. Mitä nyt vähän reissujani suunnitellut sen mukaan missä susia on tavattu ja missä ei.

Mutta sitä touhua minä en arvosta mitä tuon susikannan (alakanttiin) arvioinnissa harrastetaan. Tällä suunnalla esimerkiksi oli ihan virallisessa suurpetolaskennassa törmätty kahden suden jälkiin. Kyllä, susia olivat lähestulkoot varmuudella olleet, kun kymmeniä kilometrejä olivat laskijat niitä seuranneet ja esim. jätöksiä ja muita tuntomerkkejä havainnoineet. Ja sitten tarkastajalle asiasta ilmoittaneet, että sen ja sen tien varressa on jäljet, että käydä tarkastamassa. Tarkastajapa oli autolla ohi ajaessaan huomannut, että läheisen talon pihassa on kaksi koiraa ja autosta nousematta ja jälkiä katsomatta oli papereihin merkinnyt jäljet noiden koirien jäljiksi. Toivottavasti on ollut vain tämän kyseisen tarkastajan laiskuutta eikä mikään yleisempi tapa. Meinaan vaan, että äkkiä siellä todellisilla susialueilla tuolla pelillä alkaa määrät laskea.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan siksi vain kysyn, että taitaa ainakin tuolla Kuhmon/Sotkamon suunnalla susilla sellainen käytäntö olla, että käydään se koira siitä hirvi/näätä/lintuhaukusta tai jänisajosta tappamassa. Harvoinpa ne ihan läheltä ihmistä ainakaan pienellä porukalla käyvät rekkua popsimassa.

Eläin tappaa metsässä eläimen joka on tappamassa kolmatta eläintä, kuulostaa luonnolliselta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös