Suosikkivaltiosi?

  • 10 942
  • 119

Suosikkivaltiosi?

  • Ruotsi

    Ääniä: 9 5,5%
  • Norja

    Ääniä: 8 4,9%
  • Tanska

    Ääniä: 9 5,5%
  • Islanti

    Ääniä: 4 2,5%
  • Viro

    Ääniä: 4 2,5%
  • Saksa

    Ääniä: 22 13,5%
  • Ranska

    Ääniä: 0 0,0%
  • Italia

    Ääniä: 7 4,3%
  • Espanja

    Ääniä: 5 3,1%
  • Iso-Britannia

    Ääniä: 6 3,7%
  • Yhdysvallat

    Ääniä: 21 12,9%
  • Kanada

    Ääniä: 24 14,7%
  • Australia

    Ääniä: 3 1,8%
  • Venäjä

    Ääniä: 4 2,5%
  • Kiina

    Ääniä: 0 0,0%
  • Japani

    Ääniä: 4 2,5%
  • Intia

    Ääniä: 0 0,0%
  • Hollanti

    Ääniä: 5 3,1%
  • Kreikka

    Ääniä: 2 1,2%
  • jokin muu

    Ääniä: 26 16,0%

  • Äänestäjiä
    163
  • Poll closed .

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Esimerkiksi @V-G- eli nimimerkki jota arvostan, äänesti jostain syystä brittejä. En ymmärrä miksi, etenkin Englanti on Lontoon ulkopuolella todellinen junttilandia.
Lontoosta mä eniten Isossa-Britanniassa pidänkin. Aivan huikea kaupunki, olen ollut siellä todella usein ja asunutkin siellä. Useammin olen käynyt vain Mikkelissä, Turussa, Espoossa, Vantaalla, Tukholmassa ja Tallinnassa. Ei kaikkialla Englannissakaan mitään junttiloita ole; ainakin Oxford, Manchester ja Bristol ovat varsin kivoja paikkoja. Tietenkin jotkut Birmingham, Sheffield ja etenkin Liverpool ovat aika syvältä. Skotlannissa ainakin Glasgow ja Edinburgh ovat loistopaikkoja.

Diggaan brittien tietynlaisesta välittömyydestä ja ironisesta huumorintajusta. Ja - uskokaa tai älkää - myös brittiläisestä ruuasta. Lontoo nyt on äärimmäinen esimerkki jos aletaan listaamaan fuusio-, street gastro- tai fine dining -ravintoloita, mutta kaikkialla myydään aivan huikean hyvää perinteistä pubisafkaa sekä farmers' market -tyylisiä toriruokia. Briteissä olen viettänyt hauskimmat pubi-iltani, ja varsinkin Lontoon Sohossa on aina helvetin hauskaa.

Saksa on oikein kiva kakkoskorin maa :)
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Esimerkiksi @V-G- eli nimimerkki jota arvostan, äänesti jostain syystä brittejä. En ymmärrä miksi, etenkin Englanti on Lontoon ulkopuolella todellinen junttilandia. Toki pillun saanti tästä johtuen on (poikamiehille) helppoa.

Äänestin luonnollisesti Saksaa.

Minulle molemmissa maissa uppoaa juurikin tuo, että saa olla hieman juntti. Naisena Saksassa kaupunkilomalla en joutunut liiaksi pohtimaan, miten pukeudun ja syönkö siististi. Briteissä olen kyläillyt hetken Southamptonin seudulla. Kelpasi.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Hyviä maitahan on (onneksi) maailma pullollaan. Itse tykkään Kanadasta, lähinaapuri Ruotsista, Saksasta ja muutamasta muustakin paikasta. Äänestin kuitenkin Japania, jossa olen muutaman vuoden asunut ja nautin olostani lähes koko ajan. Suosikki paikkani Suomen jälkeen.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Tshekki kolahtaa itselleni. Jotenkin tuossa maassa tuntuu yhdistyvän samaan aikaan germaaninen tehokkuus, slaavilainen letkeys ja kiva ympäristö noin muuten. Ruoka- ja juomakulttuuri ovat nekin kuin omista unelmistani, mikäs sen parempaa kuin kohtuuhintainen liharuoka ja iso tuoppi hyvää olutta. Noin muutenkin maa on kehittynyt huomattavasti kommunismin kaaduttua, joten peukkua siitä.

Toki jos pitäisi muuttaa ajatuksena asettautuminen aloilleen, niin ilman merkittäviä muutoksia elämässä listalle menisi Tshekin edelle ainakin Kanada, Australia, Yhdysvallat ja Ruotsi, suurella todennäköisyydellä sitten esimerkiksi Saksa ja pari muuta.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ajattelin järjestää positiivisemman äänestyksen tuolle Pisimmän Kääpiön vastaavalle...

Kuten jo on esiin tuotukin, niin PK:n äänestys on siitä parempi, että siinä voi äänestää useampaa maata, eikä mitään inhokkia (tämän ketjun tapauksessa suosikkia) tarvitse valita.

Lätkin satunnaisessa järjestyksessä mieleentulleita valtioita

Äänestyksessä pitäisi olla mukana kaikki maapallon maat, koska nyt kun ei ole, niin varmasti joku pahoittaa satunnaisista maininnoistasi mielensä, kun omaa suosikkia ei listalta valmiina löydy. Väärin lätkitty.

---

Mitä itse ketjun kysymykseen tulee, niin minua - kuten näköjään monia muitakin vastanneita - eniten miellyttävät maat ovat Ruotsi ja Uusi-Seelanti. En osaa valintojani ihmeemmin perustella. Ruotsissahan tietenkin kaikki on aina paremmin, kuin täällä itänaapurissaan. Uusi-Seelanti taas on yleisen meininkinsä puolesta parasta A-ryhmää. Mukavien ihmisten ja miellyttävän ilmapiirin lisäksi komeat maisemat hurmaavat.

Yhdysvalloissa tai Kanadassa en ole koskaan käynyt, mutta näistä varsinkin jälkimmäinen kiehtoo kovasti ja onhan se muitakin suomalaisia aikojen saatossa kiehtonut, Wikipedian mukaan maasta löytyy runsaat 130 tuhatta kanadansuomalaista.
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Helsingissä on hemmetin mukava asua, joten Suomi.

Olisi sitä maailmassa varmasti muitakin mukavia maita, mutta en usko, että näin suomalaiseen mielenmaisemaan ja kulttuuriin kasvaneena sitä tuntisi oloaan kovin kotoisaksi muussa maassa ja muulla kielellä.

Edit: Anteeksi Pavlovin koira. Olisi pitänyt lukea avaus. Italia on makea. Tyylikkäitä ihmisiä, tyylikäs kieli, tyylikkäitä paikkoja. Sinne, jos ei Suomeen.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Aika vähän noita maita on tullut kierrettyä, mutta valitaan nyt sellainen josta omakohtaista kokemusta on. Tanskassa olen piipahtanut useampaankin kertaan, ja joka kerta olen siellä viihtynyt. Tanskalaiset ihmiset ovat mukavia, mutkattomia ja maanläheisiä, jotenkin muistuttavat meitä paljon enemmän sekä ulkoisesti että sisäisesti kuin pilvilinnoissaan elävät ruotsalaiset.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Kuulin joskus Saksassa kauan asuneelta, että ovat kovin häpeissään menneisyydestään, eikä Hitlerin aikaa haluta missään nimessä takaisin koskaan. Mutta toki aina voi letkautella. Se tuo väriä maailmaan.

Itse olen asunut ko. maassa yli 6 vuotta, joten minun ei tarvitse kuulopuheisiin turvautua.
 

Baldrick

Jäsen
En nyt muista sanatarkkaa käännöstä, mutta elokuvassa In Brussels (tämäkin muistaakseni) joku roolihahmoista heitti että Belgiasta ei tule mieleen mitään muuta kuin suklaa ja pedofiilit. Suklaakin vaan sen takia kun jälkeenmainitut käyttävät sitä syöttinä.

Korjattakoon sen verran, että kyseessä on yksi kaikkien aikojen parhaista synkistä komedioista nimeltään In Bruges. Colin Farrel, se yks skotti, joka on kaikkialla ja Ralph Fiennes. Loistava raina. Tuosta tulikin mieleen, että itse voisin hyvin jossain Bruggen (suomeksi näin?) tyylisessä kaupungissa eläkepäivillä asua. Siellä tai Lyypekissä, sekin hieno kaupunki, vaikkakin ikävä kyllä Saksassa sijaitseekin.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Ehdottomasti rakas naapurimme Ruotsi! Meillä suomalaisilla olisi niin paljon opittavaa naapuristamme monessa asiassa.
 

IceBlacks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uusi-Seelanti, Islanti, Espanja, Viro, Tanska, JYP
Uudelle-Seelannille on jo annettu hyviä perusteluita, eli ääni sinne. Hieno maa, hienot ihmiset. Toinen vaihtoehto olisi studiojoukkueen vakiovastaus: Kanada.
 
Tanskalle meni ääni. Ihmiset, ruoka, juoma kaikki vaikuttivat. Bubbling under maina olivat Tsekki ja Saksa. Molemmissa pidän myös ruoka- ja juomakulttuurista. Tsekillä vielä bonuksena uskomattoman kauniit naiset.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Kanada on monilta osin kuin paranneltu Suomi. Siellä on vielä vähän kauniimpaa luontoa, selkeästi kovempi jääkiekkomaajoukkue ja pari ihan oikeaa suurkaupunkia. Ihmiset ovat kohteliaita ja homma pelittää muutenkin. Jos en jostain syystä asuisi Suomessa, niin Kanada olisi seuraava valintani.

Sveitsissä ja Tanskassa on ihmisen myös hyvä asua. Kunniamaininta heille. Hyvät lomakohteet sitten erikseen. Niihin kuuluvat mm. Tshekki (Praha), Jenkkien länsirannikko ja Berliini.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Huomasin että tolta listalta puuttuu Thaimaa joka on varmasti monen suomalaisen suosikkimaa.

Täällä haukuttu Belgia on kyllä omalla suosikkilistillä. Kerran olen käynyt ja diggasin siitä Keski-Euroopalaisesta meiningistä. Nähtyäni elokuvan Kukkoilijat olen halunnut käydä Brüggessä. Toki Belgian tylsyydestähän kertoo jotain se että kuuluisimmat belgialaiset ovat Hercule Poirot ja Tintti, jotka ovat siis fiktiivisiä hahmoja.

Jos pitäis suomesta nyt pois muuttaa niin kyllä Iso-Britannia, Kanada taikka Jamaika ois omalla listalla kun englannilla ois pärjättävä. Tai sitten Espanjaan jonnekin jossa on paljon suomalaisia. Toisaalta kaupungeista Tampa on kyllä korkella listillä kun siellä ois NHL-jengi, suosikki NFL-jengi, mukava ilmasto ja englannilla pärjäis.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kanada on monilta osin kuin paranneltu Suomi. Siellä on vielä vähän kauniimpaa luontoa, selkeästi kovempi jääkiekkomaajoukkue ja pari ihan oikeaa suurkaupunkia. Ihmiset ovat kohteliaita ja homma pelittää muutenkin.

En tiedä ovatko anoneet tai kiinnostuneita, mutta Kanadan pitäisi olla yksi Pohjoismaista.
 
Suosikkijoukkue
VAR
Kyselyn tekijältä pari huomiota:

Joo, puuttuu sieltä useitakin maita. Tein niin pitkän listan maita mitä ohjelma antoi. Olisi ollut myös parempi antaa vastata useampikin vaihtoehto. Toisaalta silloin olisivat vastauksetkin olleet erilailla tulkittavissa.

Omien kokemusten perusteella ihmetyttää tällä hetkellä Espanjan heikko sijoitus. Minulla on niin saarilta kuin Manner-Espanjastakin pelkästään hyviä kokemuksia. Mukavia ihmisiä ja rentoa meininkinkiä, hyvää ruokaa ja juomaa ja kaikki toimii ihan ok. Minulla Espanja tulee kakkosena heti Saksan jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Äänestin myös Kanadaa. joka on yksi tasapainoisimmista maista globaalisti isoista maista näin suomalaisesta perspektiivistä katsottuna. Ikinä en ole käynyt, mutta olen kuullut, että ihmiset ovat mukavia, luonto viihtyisää, kansalaisilla olot ovat hyvät ja poliittiset asiat suhteellisen hyvässä kondiksessa toisin kuin etelänaapurissa.

Jokerina heitän vielä Bahaman tänne, vaikka vain yhtä sai äänestää!
 

Hockey 24/7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Fights and Fighters
Kyllähän se Kanada on. Suomen tyylinen valtio jossa kaikki isompaa. Lottovoiton tulessa voin kuvitella sinne muutavani ihan lopullisesti.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Äänestin myös Kanadaa. joka on yksi tasapainoisimmista maista globaalisti isoista maista näin suomalaisesta perspektiivistä katsottuna. Ikinä en ole käynyt, mutta olen kuullut, että ihmiset ovat mukavia, luonto viihtyisää, kansalaisilla olot ovat hyvät ja poliittiset asiat suhteellisen hyvässä kondiksessa toisin kuin etelänaapurissa.

Jokerina heitän vielä Bahaman tänne, vaikka vain yhtä sai äänestää!

Kanada ei ole iso maa mitattuna väkiluvulla. G7-status hämää Kanadan kohdalla.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kyllähän se Kanada on. Suomen tyylinen valtio jossa kaikki isompaa. Lottovoiton tulessa voin kuvitella sinne muutavani ihan lopullisesti.

Miksi siihen lottovoiton tarvitsee? Sinne saa ihan työviisumeitakin riippuen koulutuksesta ja työkokemuksesta tosin. Ihan helppoa ja suoraviivaista eikä edes ilmaista se ei ole, mutta täysin mahdollista.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen hipsteri ja vastaan Puola. Kiva, halpa maa, jossa hommat alkaa pikkuhiljaa toimimaan. Ihmiset on järjestään todella mukavia, ruoka on hyvää. Vähän semmonen sympaattisempi ja halvempi versio Saksasta, joka sekin on oikein kiva maa. Seppo Räty on vitun tyhmä ääliö.

Muista mainituista Ruotsi, Kanada ja Uusi-Seelanti on kanssa kivoja. Belgia taas on ihan perseestä, kivoja mestoja joo mutta ihmiset on nyrpeitä mukatärkeitä vittupäitä ja toki myös pedofiilejä kaikki. Itävalta ja Sveitsi on kanssa vähän jäykempiä mestoja kuin Saksa. Norja pitäisi polttaa.

Jos pitäisi jonnekin tästä muuttaa, olisi Uusi-Seelanti ja Chile hyviä vaihtoehtoja, koska ovat niin kaukana noista itärajan takana olevista kusipäistä ja islam-homoista. Ja muutenkin ovat kuulopuheiden perusteella mukavia maita, sopivat suomalaiseen mentaliteettiin kuulemma nuo chileläiset oikein hyvin.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Äänestin myös Kanadaa. En ole ikinä käynyt mutta monia kanadalaisia olen tavannut ja pari hyvää ystävääkin sieltä on.

Skotlannissa (Irvine, Glasgown lähellä) ja Ranskassa (Juas-les-Pins, Nizzan ja Cannesin välissä) olen asunut, mutta ei niistä kumpikaan Suomea voita.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Äänestin myös Kanadaa. En ole ikinä käynyt mutta monia kanadalaisia olen tavannut ja pari hyvää ystävääkin sieltä on.

Skotlannissa (Irvine, Glasgown lähellä) ja Ranskassa (Juas-les-Pins, Nizzan ja Cannesin välissä) olen asunut, mutta ei niistä kumpikaan Suomea voita.

Itse olen Kanadassa käynyt. Roudan repimiä katuja ja kerjäläisiä piisasi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös