Määttä
Tuntemattoman sotilaan Teppo Numminen (tai miksei Jere Lehtinen): jää aina suurempien tähtien varjoon, mutta tosiasiassa hoitaa oman hommansa täydellisesti. On mukana viimeiseen asti.
Määttä
Tuntemattoman sotilaan Teppo Numminen (tai miksei Jere Lehtinen): jää aina suurempien tähtien varjoon, mutta tosiasiassa hoitaa oman hommansa täydellisesti. On mukana viimeiseen asti.
Samoin ja samoin. Samassa kk-ryhmässä oli Linnan kanssa sodan alkaessa.Tästä aiheesta ja tuota nimilistaa lukiessani tulikin mieleen, että yksi Tuntemattoman sotilaan hahmon todellinen esikuva on edesmennyt sukulaiseni. En viitsi paljastaa kuka heistä, koska sitä kautta nimimerkkini saattaa joillekin paljastua.
Tässä nyt on tietenkin sellainen juttukin, että suomen armeijan yksiköt olivat koottu pitkälti saman alueen eli tässä tapauksessa Urjalan ja naapuripitäjien miehistä. En usko että tuossa komppaniassa oikeasti sodan alussa oli helsinkiläisiä, enkä tiedä kuinka paljon kokemuksia nuorukaisena sotaan lähteneenä Linnalla oikeasti helsinkiläisistä oli sodan eli kirjan aloittamisen aikaan. Olen joskus ihmetellyt mm. pohjois-karjalaisen Rahikaisen mukana oloa koko kirjassa, mutta asiasta jäi harmillisen aikoinaan kysymättä tai sitten asia on vain unohtunut (täydennysmiehet kuten rokka, susi ja Asumaniemi ovat sitten tietenkin eri asia).Sen lisäksi isona erona on että Koskela oli maalainen, kotoisin Hämeestä kuten Väinö Linnakin. "Helsinkiläisyys" vaikuttaisi olleen Linnalle jotenkin vierasta, koska hän on kaikissa kirjoissaan tehnyt Helsingistä kotoisen olevista henkilöistä kulmikkaita, kopeita tai jotenkin erikoisia tapauksia. Mieleen tulee Pohjantähdestä Pappilan Ellen sekä Tuntemattomasta Lammio ja Asumaniemi.
Ei tainnut olla. Minun tietojeni mukaan Linna ei ollut itse minkään kirjan hahmon esikuva. Määttäkin on yksi näitä edellisen viestini "otherseja" eli kainuulainen.Eikös Määttä ollut ikäänkuin Väinö Linna itse jatkosodassa? Muistan jostain keskusteluohjelmasta tällaisen väitteen kuulleeni.
Tässä nyt on tietenkin sellainen juttukin, että suomen armeijan yksiköt olivat koottu pitkälti saman alueen eli tässä tapauksessa Urjalan ja naapuripitäjien miehistä. En usko että tuossa komppaniassa oikeasti sodan alussa oli helsinkiläisiä, enkä tiedä kuinka paljon kokemuksia nuorukaisena sotaan lähteneenä Linnalla oikeasti helsinkiläisistä oli sodan eli kirjan aloittamisen aikaan. Olen joskus ihmetellyt mm. pohjois-karjalaisen Rahikaisen mukana oloa koko kirjassa, mutta asiasta jäi harmillisen aikoinaan kysymättä tai sitten asia on vain unohtunut (täydennysmiehet kuten rokka, susi ja Asumaniemi ovat sitten tietenkin eri asia).
edit: piti korjata kirjoitusta, kun meni fakta ja fiktio hieman sekaisin.
Okei, uskon että tuollainen muutos tehtiin, mutta ihan faktana tiedän että mainitsemaltani suunnalta oli kuitenkin kotoisin muitakin kuin Linna.
Varmasti olikin, mutta joukko-osastot koottiin kuitenkin ympäri Suomea.
Eikös Määttä ollut ikäänkuin Väinö Linna itse jatkosodassa? Muistan jostain keskusteluohjelmasta tällaisen väitteen kuulleeni.
Noinhan se oli. Määttä pohjautuu johonkin toiseen hahmoon.Minulla on hämärä muistikuva, että Vanhalassa olisi ollut eniten Linnan omia piirteitä - sinänsä ihan uskottavaa: ujo humoristi parodioimassa omaa ja vihollisen propagandaa...