Suomen olisi pitänyt liittyä Natoon samaan aikaan kun Baltian maat liittyivät. Nyt on kaikin puolin huono hetki. Vaikka itse kannatan Nato-jäsenyyttä, niin en pidä jäsenyyden hakemista järkevänä ellei Ruotsi tee samaa päätöstä samaan aikaan.
Minusta Suomelle on eduksi esiintyä EU:ssa maana, joka pyrkii olemaan paremmissa väleissä Venäjän kanssa kuin suuret jäsenmaat, mutta raja pitäisi vetää siihen, ettei lähde kritiikittömästi ylistämään Venäjää. Muutama vuosi sitten Venäjää ei saanut lainkaan kritisoida, koska se olisi muka ollut huono juttu Suomen kauppasuhteiden kannalta. Nyt ollaan menty vähän toiseen ääripäähän. Jos ei kritisoi Venäjää joka sanankäänteessä, on nyt tällä hetkellä epäilyttävä. Niinistön tapa toimia on mielestäni hyvä. Hän voi puhua Putinin kanssa vaikeistakin asioista ja osoittaa, ettemme ole samaa mieltä, mutta toisaalta hän myös voi käydä keskusteluja ja osoittaa ymmärtävänsä vastapuolenkin kantoja. Jotain hän on oikein tehnyt, kun Yhdysvaltojen ja Kiinankin johtajat haluavat tavata.
Olin tuohtunut siitä, että Venäjä meni Ukrainaan ja vaatimassa kovia pakotteita. Samalla mietin, että olin niitä harvoja, jotka eivät ole ikinä Neuvostoliittoon tai Venäjään luottanut, enkä ole maassa koskaan edes käynyt. Sittemmin olen vähän muuttanut käsitystäni. Tässä on ollut Syyrian sota, ISIS, terrorismi, Iran, Turkki, Pohjois-Korea ja monet muut asiat mielessä ja olen tajunnut taas sen, että maailman johtajat eivät kaikki ole ns. hyviä tyyppejä ja pitää unohtaa se sellainen obamalainen yliopistomeininki, jossa pyritään opettamaan heitä olemaan kunnolla. Ei se niin mene. Omia tavoitteita saavutetaan vain niin, että hyväksytään se, että joku voi olla mulkku, talloa ihmisoikeuksia ja vaikka mitä. Meidän pitää katsoa isoa kuvaa. Olen siis tavallaan unohtanut koko Ukrainan olemassaolon. Minulle se on muutenkin ollut aina itäblokkia, joten en oikein edes näe, mikä se ero Venäjään on.
Eniten minua häiritsee demokratian ja opposition puute Venäjällä. Toivon, että jossain vaiheessa nykyhallinto kaatuu ja sinne tulee paremmat mahdollisuudet tehdä oppositiopolitiikkaakin. Sen sijaan en itse henkilökohtaisesti pelkää sotaa. Trump on sen verran hullu ja kova kaveri, ettei Putin lähde hänen kanssaan sotaan. Kuten sanottua, niin ydinaseet ovat jonkinlainen rauhantae. Venäjä voi mennä Valko-Venäjälle, mutta Suomeen se ei hyökkää. Toki mitä paremmat naapurisuhteet meillä on niin sitä vähemmän heillä on edes intressejä tänne tulla.