Omalta puoleltani muistaisin että joskus 90-luvun lopulla tuli (varmaankin ajan muodin mukaisesti) kritisoitua kovastikin USA -vetoista maailmanjärjestystä ja etenkin Kosovon NATO-operaation näin ainoastaan yrityksenä peitellä Clintonin seksiskandaaleja. Näin sitä maailmankuvat muuttuvat :D
Jos ajatellaan monien Jatkoaika-kirjoittajienkin USA-myönteisiä kirjoituksia niin suomalaisten asenteet ovat todellakin muuttuneet parissa vuosikymmenessä. Ehkä omassa nuoruudessani kyse oli vielä suomalaisten USA-kateudesta sekä YYA-katkeruudesta. Naureskeltiin ja tirskuttiin kaltaisilleni USA-henkisille. Nykyinen, oletettavasti pääasiassa kokoomushenkinen siipi taas on tuntuu olevan kovinkin ylpeä siitä, että Suomi on liukunut angloamerikkalaisen bisnesmafian hallitsemien instituutioiden syliin. Joukkoon kuuluu epäilemättä juuri näitä 90-luvun naureskelijoita. Jengi saa jotain murusia pöydältä, joten kaikki on hyvin. No ei siinä. Suhteellisesti vapaa maahan tämä Suomi ainakin vielä on. Oma linjani taas on parissa vuosikymmenessä liukunut oikealta vasemmalle.
Clintonin aikaan Amerikassa oli vielä hohtoa. Sinne 90-luvulle se sitten päättyikin. Bushin ja vuosituhannen vaihteen jälkeinen Amerikka ei ole ollut entisensä. Keskiluokka on petetty, amerikkalainen teollisuusosaaminen myyty kiinalaisille, laiton maahantulo etelästä paisuu käsiin jne. Ennen tasa-arvoinen mahdollisuuksien maa on nykyään pinnan alla erittäin epäyhtenäinen ja sisäinen tyytymättömyys kasvaa koko ajan. Detroitin kaupunki kertoo oleellisen USA:n suunnasta. Oikeasti olen hemmetin surullinen tästä kehityksestä.
Osaatko sanoa mitä ovat ne arvot ja hyveet joita Putin puolustaa? Sananvapaus? Rehellisyys? Tasa-arvo? Riippumaton oikeuslaitos? Sillä selvästi jotain hyvää tuosta naapurista Jenkki-vihassasi(?) löydät.
Venäjä nojaa vahvaan presidenttiin. Sen etuna on nopea päätöksenteko, tosin kuin suomessa missä konsensusta etsitään ja etsitään, ja ellei päätöstä kiperään kysymykseen saada niin aina voi kilauttaa kaverille Brysseliin ja pyytää EU-virkaa ja luikkia karkuun.
Onko se jenkkivihaa jos vastustaa Naton ja EU:n laajentumista itään tai se, että on sitä mieltä, että on väärin että monet ylikansalliset yritykset ovat kasvaneet suuremmiksi kuin yksittäiset valtiot? Saanko suoraan kysyä sinulta, että mistä mm. tuo sinun Venäjä-vihasi kumpuaa? Pelkäsitkö Neuvostoliittoa lapsena vai oletko kostonhimoinen Talvisodassa kaatuneen isoisoisäsi vuoksi? Kyllä minunkin isoisoisäni kaatui, mutta menneet on menneitä.
Kumman muuten valitsisit itse: amerikkalaisen yhdenmukaisuuden vaiko Putinin Venäjän touhun? Ja joo, itse olen hyvin tyytyväinen eloon ja oloon tässä amerikkalaistetussa vankilassa vrt. tiettyjen tahojen tarjoamat vaihtoehtoiset maailmanjärjestykset.
Mielestäni olen tähän jo vastannut useampaankin otteeseen. En oikein tule juttuun venäläisten kanssa enkä juuri pidä Venäjästä enkä sen kulttuurista. Amerikkaa ja amerikkalaisia olen aina lähes rakastanut.
Mutta...täytyykin nyt olla kuin kunnon kapitalisti ja lähettää lasku näistä teksteistäni Venäjän trollitehtaalle ;)
Hetkinen, hetkinen...tärkein meinasi unohtua. "Illuminati" on totta....ja mikä järkyttävintä, se toimii myös Venäjällä, kääk! Onko sillä minulle paskaakaa väliä uskotko sen vai et? Ei. Juna meni jo...game over. Ihannoimasi maailma on talletettu tulelle.
Viimeksi muokattu: