Ensin vastausta Pertulle (vaikka kyseessä lienee tahallinen provokaatio): "Minua on ihmetyttänyt pitkään median puolueellisuus suomalaisessa urheilussa. Miksi muita lajeja pidetään päälajeja (Formula, Jääkiekko) huonompina ja raportit otteluista ovat heikkoja, lyhyitä ja toimittajat asiantuntemattomia ja potevat ääntämisongelmia ulkomaalaisten urheilijoiden kohdalla."
Hmmh, jos et ole aikaisemmin huomannut, niin näissä mainitsemissasi kahdessa lajissa suomalaiset ovat kansainvälisessä kärjessä. Kyllähän esim. mäkihyppy on oikeastaan kuolettavan tylsää verrattuna melkein mihin tahansa muuhun urheilulajiin, mutta koska siellä suomalaiset pärjäävät, niin niitä näytetään myös televisiossa.
Odotapas, että formuloista katoaa suomalaiskuljettajat ja katso sitten, paljonko se saa TV-aikaa. Samoin jalkapallon TV-aika lisääntyy sitä mukaa, kun lajin harrastajia löytyy kovista ulkomaisista sarjoista ja kun joskus tulevaisuudessa Suomen jalkapallomaajoukkue taistelee korkeammista sijoituksista. Takaan, että suurin syy Valioliigan otteluiden näyttämiselle Suomessa on ollut suomalaisten orastava maihinnousu sarjaan.
Perttu: "Joka vuosi ihmettelen tragikoomisia suomalaisia, jotka innostuvat jääkiekon, sinänsä hienon lajin, MM-kisoista, jotka ovat kuitenkin merkitykseltään mitättömät verraten esim. jalkapalloilun MM-kisoihin."
Aivan oikeasti - minusta on paljon hauskempaa, jos Suomen jääkiekkojoukkue kurittaa Ruotsin vastaavaa kuin katsoa vaikkapa Ranskan kurittavan Italiaa jalkapallossa... Jääkiekon MM-kisojen merkityksettömyydestä voidaan puhua (varsinkin Olympia-vuonna), mutta mielestäni suomalaisten otteita kv-tasolla on aina mukava seurata.
Perttu: "Lähtekää, arvon jatkoaikalaiset, katsomaan suomalaista jalkapalloa paikan päälle, ja ottakaa mukaanne myös kaverinne ja iloinen asenne."
Tottahan toki - ainakin itse ajattelin viettää muutaman kesäpäivän Tervareiden otteita seuraamalla.
---
Sitten yleisesti asiasta: En ole koskaan ymmärtänyt tätä fanaattista otetta jotain lajia vastaan (sensijaan ymmärrän sen täysin jonkin lajin puolesta).
Aluksi pitää kysyä, että mitä ihmeen tekemistä ottelun tasolla (verrattuna kansalliseen tai kv-huippuun) on sen suhteen, kuinka nautittavaa katseleminen voi olla? Mitä tekemistä maalien määrällä on nautittavuuteen?
Kotoisissa jääkiekkosarjoissa tuli seurattua tarkemmin divaria kuin liigaa silloin, kun Kärpät (yllätys, yllätys) siellä pelasivat - siitä huolimatta, että telkkarista olisi nähnyt kovempitasoisia jääkiekko-otteluita. Kuinka ollakaan, divarin karsintaottelut herättivät huomattavasti enemmän tunteita ja mielenkiintoa verrattuna liigan finaaleihin...
Itse seuraan jalkapallon suhteen lähinnä Tervareiden otteita, tosin sitäkin aika vähän. Ulkomaalaista jalkapalloa tulee seurattua vähän, enpä tosin kovin paljoa seuraa NHL:ääkään(*)
Kuten ulkomaisten jääkiekkosarjojen suhteen myös jalkapallon suhteen eniten kiinnostaa suomalaisten otteet niissä. Pesäpalloa on tullut seurattua silloin, kun joku tuttu on jossain joukkueessa pelannut.
Urheilun katsominenhan on loppujen lopuksi elämysten hakemista. Jos joku joukkue aiheuttaa sinulle "kicksejä", niin varmasti joukkueen menestys tai menestymättömyys vaikuttaa mielialaasi. Lajin harrastaminen vaikuttaa taatusti katsomisnautintoon, samoin seura; itse olen muutamia Englannin Valioliigan otteluita katsonut ollessani pubissa kavereiden kanssa - hauskaa on ollut, vaikkei itse joukkueista paljoakaan ole tiennyt (mutta kuuntelemalla oppii :-). Kuitenkin, minulle on tärkeämpää Kärppien SM-kulta ja Tervareiden Veikkausliigapaikka kuin vaikkapa Real Madridin Champions-liigapaikka tai Kanadan MM-kulta.
---
(*) Mutta eihän sitä koskaan tiedä, jos vaikkapa Kärpät pelaisivat ensi vuonna NHL:ssä ja Tervarit Champions-liigassa. Tulisi taatusti seurattua huomattavasti tiiviimmin.