Vähän myöhässä kommentoidaan, mutta se mikä itseäni huolestuttaa on se että tuossakin päätöksessä listalla oli ihan satunnaisella otannalla muutamia osoitteita. Tuntuu siis että Suomi tosiaan jatkaa Kiinan linjalla kuten otsikossakin puhutaan. Eli kohta isot yhtiöt voivat päättää mitä Suomessa saa netissä katsella ja mitä ei. Hassua sinänsä, että tälläisestä asiasta ei isompaa haloota synny, koska tosiaankin portti kohti sitä yhtiöiden täysin määrittelemää totuutta on selvästi nyt auki.
Tätä olen minäkin ihmetellyt jo pitemmän aikaa. Tästä on varmasti väännetty ja käännetty jo tässä ketjussa, mutta kyllä Suomi menee tässä nettisensuurissa ja piratismia vastaan taistelussa täysin perse edellä puuhun. Ei se mitään auta, että suljetaan/estetään pari hassua sivustoa/palvelua, kun näitä palveluita on lukuisia ja aina vain tulee lisää. Se vain on fakta, että piratismia on ollut niin kauan, kun on ollut tekniikkaa ja PC:t ovat yleistyneet. 20-vuotta sitten sitä vain harrastettiin eri tavalla, kun internetiä ei vielä joka kodissa ollut ja kun C-kasetit sekä CD-formaatti jylläsi.
Enkä minä niinkään harmistu siitä, että piratismia vastaan taistellaan. Enemmän olen huolissani tästä starttinsa saaneesta internetsensuurista. Eikö muka tässä valtiossa olisi paljon vakavampiakin asioita hoidettavana? Ihan oikeasti, kysyn vaan. Valitetettavasti nykyään tunnutaan menevän sieltä mistä aita on matalin. Jos näitä valtion päättäjiä ei saada jotenkin hilattua sieltä jyrakaudelta nykypäivään, niin tästä ei hyvää seuraa. Sanokaa mun sanoneen...
PS. EU:n tuomioistuin on todennut
operaattorin nettisensuurin laittomaksi. Toivottavasti tämä myös hidastaisi Suomen hinkua lisätä nettisensuuria. Tuo juttu saattaa olla täälläkin jo, kun sen verran vanha jo on. Mutta laitoin nyt kuitenkin kaikille muistutukseksi.