Suomi rap

  • 774 845
  • 3 829

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
@Kirjoittelija : reilusti yli kolmekymppinen Cheek on komea nuorimies, yli kolmekymppiset naiset vanhoja ämmiä? :)
 
yli kolmekymppiset naiset vanhoja ämmiä? :)

Ovat ne mielestäni vanhoja ämmiä tuossa ympäristössä, kun lavalla esitetään lapsille suunnattua musiikkia. Jos saman näköinen nainen olisi katsomassa vaikka Radioheadin keikkaa, silloin käyttäisin ennemmin adjektiivia "varhaiskeski-ikäinen". Ihan samalla tavalla mä tunsin itseni verrattain nuoreksi Aimee Mannin keikalla mutta jos menisin katsomaan Justin Bieberiä, olisin vanhus.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Batillä ja Ryydillä oli paljon paremmat lyriikat kuin suurimmalla osalla suomalaisista aitopää-uugee-hiphoppareista. Ja niin oli Raptorillakin, Joku tietysti luulee näiden uugee-aitopäiden olevan Raptoria parempia vain siksi, että ne myyvät vähemmän levyjä ja ovat usein helvetin tosissaan.

Miten musta tuntuu että et tunne tätä Suomen ug-räppiä lainkaan. Oikeastaan mä luulen että sä et myöskään kuuntele räppiä josta kielii tämä sinun argumentointisikin. Tietenkin jos levynmyyntiä pitää jonain mittarina musiikin paremmuudelle niin onhan Cheek myynyt eniten suomalaisista räppäreistä. Toisilla on vaan se sanoma sellainen ettei se puhuttele koko kansaa eivätkä he siihen pyrikään. Se että Cheek on tällaisia kompromisseja tehnyt että pissiksestä pissiksen äitiin kuuluu kuulijakuntaan on ihan tietoinen valinta sekin. Cheekiä kannattaisi ennemmin verrata näihin vähemmän myyviin purkkapoppareihin. Älyllisesti rehellisempää on verrata Cheekiä vaikka Adi L Haslaan. Tuo on vähän sama kun vertaisi jotain juustoheavyä vaikka black metaliin. Jätkät tekee aivan erilaista musiikkia vaikka bändit koostuukin samoista instrumenteista. Myös kuulijakunta on erilaista vaikka molemmissa bändeissä olisi pari kitaristia, basisti, rumpali, solisti ja kosketinsoittaja.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Tässä top3 suosikkini tämän vuoden julkaisuista.

Ameeba - Kummituseläin
Tuomio & Kone - Rokkaa
Jontti & Shaka - Alakulttuuri syö lapsensa
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
.. Tietenkin jos levynmyyntiä pitää jonain mittarina musiikin paremmuudelle...

Onhan levymyynti - jonka kait voi laittaa kattamaan laajemminkin suosion, eli myydyt levyt, nuotit, keikat jne - nyt huomattavasti parempi mittakeppi määrittelemään jonkun tietyn musiikin yhteiskunnallista merkitystä, kuin joku epämääräinen "sanoma". Kyllähän taitaa olla aika pitkälti tosiasia, että Cheekin musiikki on kaikilla mittareilla huomattavasti tärkeämpää kulttuurisesti, yhteiskunnallisesti ja myös historiallisesti, sillä sen menestys on itseisarvo jo sinällään.

Samoin perustein tiedämme, miksi Mozart oli kovempi jätkä kuin vaikka aikalaisensa Salieri, vaikka Mozartia usein syytettiin turhasta suuren yleisön kosiskelusta ja jopa rahvaanomaisuudesta.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Onhan levymyynti - jonka kait voi laittaa kattamaan laajemminkin suosion, eli myydyt levyt, nuotit, keikat jne - nyt huomattavasti parempi mittakeppi määrittelemään jonkun tietyn musiikin yhteiskunnallista merkitystä, kuin joku epämääräinen "sanoma". Kyllähän taitaa olla aika pitkälti tosiasia, että Cheekin musiikki on kaikilla mittareilla huomattavasti tärkeämpää kulttuurisesti, yhteiskunnallisesti ja myös historiallisesti, sillä sen menestys on itseisarvo jo sinällään.

Samoin perustein tiedämme, miksi Mozart oli kovempi jätkä kuin vaikka aikalaisensa Salieri, vaikka Mozartia usein syytettiin turhasta suuren yleisön kosiskelusta ja jopa rahvaanomaisuudesta.

No jos sulla on Cheekin levyjä hyllyssä, Cheekin läpät puhuttelee ja käyt keikollakin niin se on mulle ihan okei. Jos se on susta parasta räppiä Suomessa niin sekin on mulle ihan okei. Jos sun mielestä vaikka Tuomio & Kone on ihan paskaa niin sekään ei liikuta mua pätkääkään. Annatko tämän oikeuden muillekin? Mikä vittu siinä on että ei saisi kuunnella muuta saundia tai pitää sitä parempana kuin Cheek? Logiikallasi Elton John on maailman parasta rokkia. Kaikki muu on ihan paskaa.

Niin ja Jokerit on Suomen paras joukkue koska sillä on eniten katsojia. Muut on vaan puuhastelijoita. Ja Tarja Halonen on parempi presidentti kuin kuin Sauli Niinistö koska Sauli ei koskaan onnistunut Tarjaa vaaleissa voittamaan.
 
Viimeksi muokattu:
No jos sulla on Cheekin levyjä hyllyssä, Cheekin läpät puhuttelee ja käyt keikollakin niin se on mulle ihan okei. Jos se on susta parasta räppiä Suomessa niin sekin on mulle ihan okei.

Kylläpäs menee uugee-aitopää-hoppareilla näköjään syvälle tunteisiin. Minä olen melkoisen varma siitä, ettei nimimerkin MustatKortit kämpiltä löydy Cheekin levyjä, sillä ei hänen muksunsa ole vielä siinä iässä, että Cheekin fanittaminen olisi ajankohtaista. Eikä ole Cheekin levyjä minullakaan eikä tule mutta olen ihan samaa mieltä siitä, että Cheekin musiikki on yhteiskunnallisesti merkittävämpää kuin jonkun Tuomion ja Koneen tuotokset. Eivätkä ne Tuomio ja Kone kovin häävejä ole kyllä sanoittajinakaan, jos rinnalle pistetään vaikka Gösta Sundqvist, Junnu Vainio tai edes Notkea Rotta.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Kylläpäs menee uugee-aitopää-hoppareilla näköjään syvälle tunteisiin.

Niin ihan kuin sulla olisi jokin muukin tavoite kuin ärsyttää? Sä voit mun puolesta digailla Cheekiä ihan kaikessa rauhassa eikä sun tarvitse sitä häpeillä. Se että jonkun sanoitukset miellyttää enemmän sinua ei tee asiasta mitään absoluuttista totuutta. Etenkään kun sä otat siihen tueksi jonkun levikin. Logiikallasi Toyota Corolla oli vuoden 2013 paras auto koska se myi eniten.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Tietenkin jos levynmyyntiä pitää jonain mittarina musiikin paremmuudelle niin onhan Cheek myynyt eniten suomalaisista räppäreistä.
Cheekin suosiota puoltaa levymyynnin lisäksi yleisö-emma, jota parempaa mittaria suosiolle en keksi. Kuka tahansa saa äänestää mitä tahansa yhtyettä tai artistia ja eniten ääniä saanut voittaa. Jare voitti viime vuonna enkä jaksa tarkistaa onko voittanut useammin. Mun mielestä on ihan naurettavaa lähteä vähättelemään Cheekin suosiota joillain "sanomilla".
 
Sä voit mun puolesta digailla Cheekiä ihan kaikessa rauhassa eikä sun tarvitse sitä häpeillä.

Se on juuri näin. Itse olen viime aikoina fanitellut lähinnä The Afghan Whigsiä. Jos @MustatKortit sanoo mulle, että onhan Bon Jovi yhteiskunnallisesti huomattavasti merkittävämpi orkesteri kuin Afghan Whigs, en mä vastaa siihen kysymällä, että "mikä vittu siinä on ettei saisi kuunnella muuta soundia tai pitää sitä parempana kuin Bon Jovi?". Tuo on nimittäin vähän hölmö kysymys, kun kukaan ei ole ollut yhteiskunnallisesti vähemmän merkittävien artistien kuuntelemista kieltämässä. Mä voin ihan hyvillä mielin tunnustaa, että kyllä, Afghan Whigs on vähemmän merkittävä artisti mutta mun ei tarvitse silti kysellä sen kuuntelemiseen lupaa MustiltaKorteilta.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Mun mielestä on ihan naurettavaa lähteä vähättelemään Cheekin suosiota joillain "sanomilla".

Mitäs vähättelyä se nyt on? Jos Cheekin jutut ei toimi mulle niin kai mulla on kuitenkin oikeus kuunnella sellaista mikä toimii? Kai myös saan sanoa sitä minulle toimivaa musikkia paremmaksi kuin sitä mikä ei toimi? Voit ihan vastata tähän koska kaveri mikä luulee deejiitä jukeboksiksi varmasti tuo tähän avartavan mieltä näkökulman. @Kirjoittelija missä minä olen maininnut jostain yhteiskunnallisesta merkityksestä? Se oli @MustatKortit joka sen otti esille minun puhuessani sanomasta. Väsynyttä tuo sinun virheellinen ja tarkoitushakuinen argumentointisi.
 
@Kirjoittelija missä minä olen maininnut jostain yhteiskunnallisesta merkityksestä?

Se oli varmaan se sama kohta, jossa sulle sanottiin, että et saisi kuunnella muunlaista soundia kuin Cheek.

Toisilla on vaan se sanoma sellainen ettei se puhuttele koko kansaa eivätkä he siihen pyrikään.

"Me ollaan Olarista ja me digataan vetää budia ja bissee." On se niin pirun diippiä, että sitä ei pissikset ja niiden äidit pysty tajuamaan. Pitää olla astetta valistuneempi kansalainen.
 
Viimeksi muokattu:

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Jokainen kuuntelee justiin sitä mitä haluaa, mutta räppäreiden paremmuutta ei tule verrata sillä paljonko myy levyjä tai ei myy, vaan sillä millanen räppärin flow, lyriikat, teknisyys, nokkeluus, freestyle/batle osaaminen on. Mitään absoluuttista totuutta ei toki ole, mutta kyllä niitä hyvin vertailla voi.

Pakko nostaligisoida, kun kultabassokerhoa tuossa kuunteli.

Kelaa Sitä - YouTube

Helkkarin hyvä biisi edelleen. Voi voi, on Elastisen maailmankuva muuttunu. Ehkä vastenmielisin suomalainen räp-artisti nykyään omasta mielestäni.

Stepa - Töitä - YouTube

Stepalta uus biisi, on muuten hemmetin kova! Omasta mielestäni huomattavasti kehittyny räppäämisessä, vaikka ei edelleenkään mikään taitavin. Biitti on myös erittäin rautaa!

JXO - MALMI "N" KARTANO (410 - 007) - YouTube

Ja linkkaampa tämän tänne toisen kerran, on sen verran kova biisi ja kovat räpit!
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
@Action Bronson ja @Kirjoittelija :

-ei tosiaan löydy Cheekin levyjä minultakaan kotona, keneltä ylipäätään enää löytyy mitään levyjä? Minähän kuuntelen aika paljon klasaria, siinä musiikkimakuni. Musiikki tulee yleensä koneelta tai radiosta...
- tuolla edellisellä, keskustelua herättäneellä viestilläni minun oli tarkoitus pohtia räpin merkitystä. Jäin AB:n viesteistä sellaiseen käsitykseen, että on olemassa purkkapoppiaräppiä ja sitten sellaista räppiä, jonka merkitykset ovat syvemmällä ja tekijöillä jotain isoakin sanomaa julistettavana.

Tämä sai minut miettimään asiaa ja totesin sitten, että itse asiassa merkityksellisintä musiikki on itse asiassa juuri purkkapoppimuodossaan, se ilmentää tuolloin omaa aikaansa, vaikuttaa monesti muotiin, erityisesti tyttöjen ostopäätöksiin, synnyttää uutta musaa ja bändejä jne. Näin ollen on vähättelyä dissata
Cheekiä ja hänen musaansa, voi sanoa ettei siitä tykkää, mutta etteikö sillä olisi suurta merkitystä....

Nyt kun räppiketjussa ollaan, niin yksi merkittävä asia, jonka olen huomannut räpistä on se, että kyseessä on siitä harvinainen "musiikin" laji, että siinä voi nähtävästi menestyä hyvinkin ilman mitään musikaalisuutta. Kyllä, epäilemättä räpin puolella on myös huippumusikaalisia tyyppejä ja epäilemättä muun musiikin parissa on vähemmän musikaalisia staroja samaten...

...mutta noin yleisesti ottaen, moni räppäri on tässäkin maassa ollut aika paljon julkisuudessa ja esitellyt taitojaan. En ole ollut hirveän vaikuttunut. Olen mm. miettinyt, että osaako jengi lukea tai kirjoittaa edes nuotteja. Jopa rytmitajun kanssa on osalla vähän niin ja näin, vaikka tämän luulisi olevat a ja o räppimaailmassa. Nuotit ovat tärkeitä, vaikka melodiaa sekä harmoniaa ei olisikaan, niitä on hyvä osata rytmiin liittyvien asioiden takia. Elastinen oli aika positiivinen yllätys, hänellä oli laajempaa käsitystä musiikista, joka johtunee myös sen tuottamisesta.
 
Jäin AB:n viesteistä sellaiseen käsitykseen, että on olemassa purkkapoppiaräppiä ja sitten sellaista räppiä, jonka merkitykset ovat syvemmällä ja tekijöillä jotain isoakin sanomaa julistettavana.

Kyllä se pitkälti näin menee. Jos räpätään miljoonakämpistä, Lamborghineista ja tuhansien eurojen samppanjapulloista, on kyseessä aivottomille massoille suunnattu purkkapoppi. Kun räpätään päihde- ja mielenterveysongelmaisista lähiökansalaisista tai siitä, että "sun täytyy löytää oma polkus, ei voi muiden reittejä seurailla", on kyseessä syvällinen sanoma.

-ei tosiaan löydy Cheekin levyjä minultakaan kotona, keneltä ylipäätään enää löytyy mitään levyjä?

Hyvin monilta ihmisiltä löytyy. Käypä vaikka räppiin keskittyvältä Basso-foorumilta lukemassa keskustelua uusista räppijulkaisuista. Kyllä siellä aina muistetaan uudesta levystä kysyä, että "onx vinyylii tulos, kyl olis sigamageet jos tulis, ai on tulos vai, ihan vitun ygöstä, pakko käydä poistaan!".

Myös indie-musiikin diggailuun levyjen keräily kuuluu edelleen olennaisena osana. Jotkut hipsterit tosin ovat tainneet siirtyä C-kasettilinjalle, kun on mennyt tuo vinyylien keräily vähän liian meinstriimiksi nykyään.

Voi voi, on Elastisen maailmankuva muuttunu.

Kyllä, ja roimasti parempaan suuntaan. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin tuollainen porvaripentujen päälleliimattu vasemmistolarppi, jota Kelaa sitä edustaa.
 
Viimeksi muokattu:

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Tehnyt kovalla duunilla unelmistaan totta? Minä arvostan kyllä kaikkia tällaisia tyyppejä, jotka luovat itsestään jotain isoa, koirien haukkuessa karavaani kulkee.

En tiedä sinusta, mutta itse liitän idoliuteen roolimallina olemisen sekä käytöstavat. Ja niin tekee Tiihonen itsekin kun ihmettelee mammoja jotka pyytävät tyttärilleen yhteiskuvia Alkossa. Ihmettelyni siis tuonne kuluttajien suuntaan kun miettii miten jeesustelevaa kansaa me osaamme useasti olla.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
..Cheekiä ja hänen musaansa, voi sanoa ettei siitä tykkää..

Kiitos!!

Ja kuten tuossa dokumentissa sanottiin niin Cheekin isoin vaikutus kotimaisen räpin saralla on se että hän on saanut musiikkinsa myös sellaisille levylautasille joilla suomiräppi ei ole ennen pyörinyt. Muutoin liioittelet hänen merkitystään suuresti mikä toki on ymmärrettävää jos ei ole sisällä kyseisessä genressä. Esimerkiksi Elastista arvostan hänen tekemistensä puolesta huomattavasti enemmän ja hänen tekemisillään on ollut huomattavasti isompi vaikutus kotimaisessa räpissä kuin Cheekillä.

Mitä nyt tulee tuohon räppäreiden musikaalisuuteen niin varmasti monet eivät osaa kirjoittaa nuotteja. Mitä sitten? Vaikka Cheek ei omaa musiikkiansa tuotakaan niin kuitenkin erittäin monet räppärit niin tekevät. Siitä myös lisää arvostusta ja sellaisia nimiä täällä usein onkin mainittu ja käytetään nyt esimerkkeinä vaikka Ameeba ja Huge L.

Ehkä säkin ymmärrät että klassisessa musiikissa se eniten myynyt ei välttämättä ole sitä kaikista taidokkainta tai parasta musiikkia sinun mielestäsi. Tuo edellisen sivun Mozart vertailu kieltämättä sai lentämään näppäimistöt kahvilleni.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Mitä nyt tulee tuohon räppäreiden musikaalisuuteen niin varmasti monet eivät osaa kirjoittaa nuotteja. Mitä sitten? Vaikka Cheek ei omaa musiikkiansa tuotakaan niin kuitenkin erittäin monet räppärit niin tekevät. Siitä myös lisää arvostusta ja sellaisia nimiä täällä usein onkin mainittu ja käytetään nyt esimerkkeinä vaikka Ameeba ja Huge L....

Niin, siis eihän tuolla suurta merkitystä olekaan, mielestäni on vaan kiinnostava piirre, liekö enemmän "yleisesti musiikista"-ketjun kamaa..(?) Jos vertaa maailman rock- ja pop-suosikkeihin, niin tuolta löytyy paljon huippumusikaalista ainesta ja yllättävänkin paljon sellaisia artisteja, joilla on raudanluja (klassinen) koulutus taustalla, oli sitten kyse musiikin teoriasta tai vaikka jonkun soittimen teknisestä osaamisesta. Kuten sanottua, toki varmasti myös räppimaailmasta löytyy tällaisia tyyppejä, mutta hyvin vähäinen musikaalisuus ei näyttäisi olevan este jopa maailmantähteydelle.

VillGalle on nyt ollut telkkarissa räbäytyksineen ja hän vaikuttaa symppikseltä tyypiltä. Kuitenkin näyttäisi siltä, että hän ei ole musikaalinen ja rytmitajunkin kanssa vähän niin ja näin. Epäilemättä hänellä on ollut intohimoa kuitenkin tehdä tätä omaa juttuaan ja siitä pisteet.

...

Ehkä säkin ymmärrät että klassisessa musiikissa se eniten myynyt ei välttämättä ole sitä kaikista taidokkainta tai parasta musiikkia sinun mielestäsi. Tuo edellisen sivun Mozart vertailu kieltämättä sai lentämään näppäimistöt kahvilleni.

Mozart on kieltämättä hulvaton vertailukohta, jos mietitään nykyajan räppäreitä tai poppitähtiä, sillä kyseessähän oli kiistatta nero ja täysin poikkeuksellinen musiikillinen lahjakkuus, jonka erinomaisuutta taitaa korostaa parhaiten se, että suursäveltäjistä Beethoven ja kumppanit pyrkivät samaan täydellisyyteen, mutta eivät sitä koskaan täysin saavuttaneet, ainakaan omissa mielikuvissaan.

Sen sijaan Mozart on hyvä esimerkki siinä mielessä, että kohtaamansa kritiikki on jokseenkin samansuuntaista, kuin mitä tämän hetken menestynyt poppitähti saattaa suuntaansa saada. Avainasioita tässä kritiikissä on yleisön turha kosiskelu ja "helppous".
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Tähän sopisikin sitten epämääräinen vertailu Cheekin musiikillisista lahjoista verrattuna levymyyntiin. En ole sitä mieltä, että Cheek olisi musiikillisesti tippaakaan lahjakas, vaan kaikella muulla hän on saanut luotua musiikkinsa ympärille valtavan hypen.

Eilisen dokumentin(kin) perusteella sanoisin, että Cheek on omanlaisensa perfektionisti ja visionääri, nämä ovat hyviä ominaisuuksia, kun lähdetään tekemään jotain poikkeuksellisen isoa juttua, jolla liikutetaan massoja. Tätä nykyä show'n pitää olla aika kokonaisvaltainen, tässä suhteessa Cheek on onnistunut hyvin.

Tuo musikaalisuus-aspekti on kyllä mielenkiintoinen juttu. Ei sitä esimerkiksi tule itse ajateltua, että pikkutyttöjen purkkapop-suosikki Isaac Elliot onkin todellisuudessa Cantores Minores-veteraani, joka on esiintynyt kuorossa mm. ABBA-kaksikko Andersson&Ulvaeuksen musikaalissa Kristina frön Duvemåla. Pohjat on tuollakin aika hyvissä kantimissa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mitä nyt tulee tuohon räppäreiden musikaalisuuteen niin varmasti monet eivät osaa kirjoittaa nuotteja. Mitä sitten?

Onpas ketju oikein kunnolla herännyt henkiin ja yllättäen kun puhutaan Cheekistä. Mutta tuosta lainauksesta sen verran että itse kuulun nimenomaan osastoon Mitä sitten? Olen vannoutunut old school fani ja aito matsku on syntynyt jossain ghettoissa, siihen kuuluu ghettoblasterit ja breikkaajaat, vanhat soul ja funk soundit josta sämplätään, ei tule ensimmäiseksi nuotit mieleen. Lasken räppärit siihen kategoriaan kun on olemassa huippupianistejakin jotka ei välttämättä nuotteja osaa vaan imitoivat uskomattoman lahjakkaasti korvakuulolta ja lähtevät siitä juontamaan omaansa, voisi sanoa että osaavat nuotit korvakuulolta mutta ei paperilta. Samoin monet hopparit ottavat sämpleistään alkutahdit ja jatkavat siitä, siitä mennään sitten Fiftien mainitsemiin osaamisalueisiin flow, lyriikat, teknisyys, nokkeluus, freestyle/batle, tuo kokonaisuus on sitten joko toimiva tai ei ja kaiken lisäksi ainakin itselle hoppi on ennen kaikkea fiilistelymusaa jossa rytmit ja rytmittäminen täytyy olla kohdallaan.

Nyt kun ollaan härmä-räp ketjussa niin otetaan esimerkki mitä mulle on suomihoppi ja miten mä nään sen. Tässä esimerkkinä JVG, joo nyt ei tule taka jeejeetä eikä muutakaan listaykköstä, mutta siksi just JVG koska tässä videossa mun mielestä pitkälti hopin koko juju. Frendit kokoon, oli menestyneempiä tai ei, kellarissa, tausta/sämplet päälle, ehkä bissee, sellaista hyvän fiiliksen flow:ta frendien kanssa. Tämä toimii yllättävän ok ja en todellakaan hae tästä mitään taiteellista osaamista, ainoastaan flowta ja hyvää fiilistä.
JVG - Mist Sä Tuut Ft. Gracias, Paperi T, Juno, Stepa, MC Särre, Gasellit, Kube - YouTube

_
 
Eilisen dokumentin(kin) perusteella sanoisin, että Cheek on omanlaisensa perfektionisti ja visionääri

Mä katselin tuon dokumentin alkua. Kyllä tuossa ainakin huumoriarvo on kohdillaan, kun siellä visionäärit vähän rustaavat lyriikkaa ja pohtivat oikein miehissä, että mäkö huudan vai säkö huudat ja kuka nyt kaipaa ketä ja mikä vaivaa. Esim. Juicen tuskin tarvitsi aikanaan riimejä rakennellessaan käyttää energiaansa tuollaisten asioiden pähkäilemiseen, sillä hän tiesi miettimättäkin mikä ero on yksikön ensimmäisellä ja toisella persoonalla.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mä katselin tuon dokumentin alkua. Kyllä tuossa ainakin huumoriarvo on kohdillaan, kun siellä visionäärit vähän rustaavat lyriikkaa ja pohtivat oikein miehissä, että mäkö huudan vai säkö huudat ja kuka nyt kaipaa ketä ja mikä vaivaa. Esim. Juicen tuskin tarvitsi aikanaan riimejä rakennellessaan käyttää energiaansa tuollaisten asioiden pähkäilemiseen, sillä hän tiesi miettimättäkin mikä ero on yksikön ensimmäisellä ja toisella persoonalla.

Lähinnä tuollaisen kohdan poimiminen dokkariin oli mielestäni dokumentintekijöiden suunnalta outo ratkaisu. Itse en ole tehnyt levyä ja tuskin teenkään, mutta kylläkin esiintynyt livenä kohtuullisen kokoisille yleisöille, niin klasarin kuin popinkin osalta. Noissa esiintymistä edeltävissä neuvonpidoissa käydään läpi mitä erikoisimpia juttuja, puhutaan painotuksista jne ja ne saattavat kuulostaa typeriltä tuolla tavoin asiayhteydestä irrotettuna.

Ilmeisesti dokkarin tämän kohdan oli tarkoitus painottaa sitä, että hyvin pienetkin yksityiskohdat saavat huomiota, mutta myös minun mielestäni tuo kohtaus oli oudosti toteutettu.
 
Tuosta Cheek-dokumentista tulee muuten todella vahvasti mieleen Studio Julmahuvin dokumentti The Joyboys Story. Pientä on toki Cheekin meininki Joyboysin rinnalla, sillä näiden keikkaa seurasi telkkarista 3,5 miljardia ihmistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös