Suomi rap

  • 775 389
  • 3 830

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Bassoradiossa on melkoisessa tehosoitossa Noah Kin ja "You Never Asked". Tällaisen silloin tällöin räppiä kuuntelevan korvaan kuulostaa todella hyvältä, ja eniten hämmästyttää kaverin ikä.

Noah Kin oli todella lupaava jo pari vuotta sitten 17-vuotiaana julkaistun ekan biisinsä aikaan: Noah Kin - Intro / Underground (Official video) - YouTube. Sen jälkeen taso on mielestäni vähän laskenut tai ei ainakaan ole vielä noussut ihan sille tasolle kuin itse odotin, mutta onhan tuossa "jokunen" vuosi vielä aikaa jos jaksaa samaan tahtiin julkaisuja tehdä. Toki lyriikat on ihan ymmärrettävästi tuon ikäiseksi kohtuu mitäänsanomattomia. Räppäys on kyllä huippuluokkaa.

En muista onko tässä ketjussa jo Noah Kinistä puhuttu aikaisemmin, mutta Graciaksesta nyt varmaan ainakin. Graciakseenkin pätee vähän sama homma eli se eka julkaisu antoi odottaa todella paljon ja eka EP:kin oli loistava, mutta sen jälkeen ei ole ihan samaa tasoa vielä tullut. Jos nyt ei Gracias ollut vielä tuttu, niin tsekkaa ihmeessä: Gracias - HKI (Official Video) - YouTube
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En muista onko tässä ketjussa jo Noah Kinistä puhuttu aikaisemmin, mutta Graciaksesta nyt varmaan ainakin. Graciakseenkin pätee vähän sama homma eli se eka julkaisu antoi odottaa todella paljon ja eka EP:kin oli loistava, mutta sen jälkeen ei ole ihan samaa tasoa vielä tullut. Jos nyt ei Gracias ollut vielä tuttu, niin tsekkaa ihmeessä: Gracias - HKI (Official Video) - YouTube

Joo, toi Gracias on kans todella mielenkiintoinen nimi. Hyvä meno!

Edit: Mustasta Barbaarista olikin juttua jo aiemmin.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Huhhuh, kun pitkästä aikaa kuuntelee Trilogiaa niin ei voi kuin haikeudella miettiä noita aikoja. Minun mielestäni Trilogia on ollut ja lultavasti tulee olemaankin parasta räppiä mitä Suomesta on koskaan tullut. Näiden biisien flow, sanat ja koko yleinen meininki on jotain käsittämätöntä. Nyytit on toki legenda, mutta kyllähän parhaat biisit löytyy akselilta "Hei!", "Äijää" ja "Trt-Trt-Triloo". Harmi, ettei jätkiltä ole tullut uutta matskua tosi pitkään aikaan. Tai no onhan kesäkuussa tullut uusi "Kuus Vuot Vanha Audi", mutta ei yllä millään tasolla vanhojen tasolle.

Trilogian meiningin tiivistää parhaiten nämä lainit:
"Ku ei tajuu miksei välil voi fiilistä läpäl keventää
Vaan joka biisis pitäs selvittää tarkotust elämän
[Come on dog] ei elämäs kaikki oo niin vakavaa ja
Jos tää ei maita ni vaihda sitä kanavaa"

Lainatussa biisissä "Puhutaan niistä" feattaa myös Tasis, jota arvostin aikanaan todella paljon. Pelastaa lähes jokaisen Kapasiteettiyksikön biisin omalla osuudellaan ja on tehnyt aivan loistavia soolobiisejäkin. Esimerkkinä vaikkapa tämä: Rähinä-Suomi-Rähinä tai sitten "Hyvää". Hitto kun tota jälkimmäistä ei löydy mistään, oli nimittäin aivan uskomattoman hyvä biisi aikanaan.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuuntelimpa eilen (kokonaan!) Robin uusimman stygen. Se miksi siitä tähän ketjuun kirjoitan niin siksi, että siinä biisissä on feattaajina MG ja Uniikki...

Oikeasti nyt vittu jo. Mikä näitä kotimaisia räppäreitä vaivaa? Arhinmäen lohkaisu kyllä pitää tasan tarkkaan paikkaansa. Tää on mennyt ihan vituralleen tämä nyky meininki. RZA sanoi aika osuvasti, menkää sinne Bronxiin jne sinne kaduille, sinne mistä tämä koko rap-juttu lähti. Jos tuntuu liian vaivalloiselta niin Nusen Hannikaiselle voi mennä päivystämään, yhtä ghetto kuin joku Harlem. Mutta joku tolkku olisi hyvä saada tähän nyky menoon. Nämä "chiikit" runkkaa joka biisissä ja videolla, ihan sama kuka esittää ja mitä esittää, kunhan saadaan se 16 baaria sisään ja naama telkkariin.

Pari vuotta on tatti kasvanut otsaan niin nyt alkaa tulemaan taivas vastaan. Suunnan muutos täytyy tulla, muuten koko rapistä häviää se juttu mistä koko homma 80-luvulla lähti.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuuntelimpa eilen (kokonaan!) Robin uusimman stygen. Se miksi siitä tähän ketjuun kirjoitan niin siksi, että siinä biisissä on feattaajina MG ja Uniikki...

Oikeasti nyt vittu jo. Mikä näitä kotimaisia räppäreitä vaivaa? Arhinmäen lohkaisu kyllä pitää tasan tarkkaan paikkaansa. Tää on mennyt ihan vituralleen tämä nyky meininki. RZA sanoi aika osuvasti, menkää sinne Bronxiin jne sinne kaduille, sinne mistä tämä koko rap-juttu lähti. Jos tuntuu liian vaivalloiselta niin Nusen Hannikaiselle voi mennä päivystämään, yhtä ghetto kuin joku Harlem. Mutta joku tolkku olisi hyvä saada tähän nyky menoon. Nämä "chiikit" runkkaa joka biisissä ja videolla, ihan sama kuka esittää ja mitä esittää, kunhan saadaan se 16 baaria sisään ja naama telkkariin.

Pari vuotta on tatti kasvanut otsaan niin nyt alkaa tulemaan taivas vastaan. Suunnan muutos täytyy tulla, muuten koko rapistä häviää se juttu mistä koko homma 80-luvulla lähti.

Ruudolfin sanoin: "räppi on vaan fantasiaa ei sen kummempaa eikä kukaan meistä oo asunu yhtään missään slummeissa..." Eli ei nämä nyky diskobiittiräppärit ole yhtään epäaidompia Suomessa kuin pahimmat suomalaiset gangstaräppärit. Itse asiassa nämä gangstat on jopa vähemmän aitoja selvästi.
Eri asia on taas se, että kuinka paljon oikeasti hyvää räppiä tehtäisiin jos kaikki keskittyminen olisi tämän bilemusan sijaan perinteisemmässä räp skaalassa.
 
Eli ei nämä nyky diskobiittiräppärit ole yhtään epäaidompia Suomessa kuin pahimmat suomalaiset gangstaräppärit. Itse asiassa nämä gangstat on jopa vähemmän aitoja selvästi.

Kyllähän tästä mielipiteestä punaisen langan löytää, tosin en saa klubeilla kuvatuista musavideoista missä pröystäillään rahalla juuri millään tavalla aitoja. Ehkä olen itse niin huonoista oloista kotoisin etten vain osaa kuvitella kuinka miljoonat pullistelevat Rähinän poikien tileillä tai sitten olen vain kateellinen koska ne vei mun muijat. Huomattavasti uskottavampaa on kun itähelsinkiläisräppärit kertovat miten autoja pöllitään piripäissään tai miten olariräppäri kuluttaa viikonlopun ostarilla. Nämä jälkimmäiset sanoitukset omaavat edes jonkin verran todellisuuspohjaa.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllähän tästä mielipiteestä punaisen langan löytää, tosin en saa klubeilla kuvatuista musavideoista missä pröystäillään rahalla juuri millään tavalla aitoja. Ehkä olen itse niin huonoista oloista kotoisin etten vain osaa kuvitella kuinka miljoonat pullistelevat Rähinän poikien tileillä tai sitten olen vain kateellinen koska ne vei mun muijat. Huomattavasti uskottavampaa on kun itähelsinkiläisräppärit kertovat miten autoja pöllitään piripäissään tai miten olariräppäri kuluttaa viikonlopun ostarilla. Nämä jälkimmäiset sanoitukset omaavat edes jonkin verran todellisuuspohjaa.

Toisaalta saapuihan Cheek Maybachilla linnan juhliin ja tuloja verotietojen mukaan ollut jo useampi vuosi päälle 200.000€. Eli kyllä sillä rahalla Suomessa herroiksi elelee.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kuuntelimpa eilen (kokonaan!) Robin uusimman stygen. Se miksi siitä tähän ketjuun kirjoitan niin siksi, että siinä biisissä on feattaajina MG ja Uniikki...

Oikeasti nyt vittu jo. Mikä näitä kotimaisia räppäreitä vaivaa? ...

Itse asiassa jos mietin vaikkapa jotain Robinin "Puuttuva Palanen"-kappaletta, niin (huolimatta siitä, ettei kyseinen biisi ole Robinin itsensä tekemä) tuossa kipaleessa on uskottavuutta enemmän, kuin näiden lähiöräppärien huuteluissa siitä, miten kaikki on paskaa..

En ole näet niin vanha, etten kykenisi muistamaan näitä oman teini-iän ihastumisia ja sydänsuruja. Sen sijaan en tunne Suomesta ketään, joka olisi oikeasti joutunut elämään jossain ghetoissa...koska Suomessa sellaisia ei edes ole.

Samaten tämä tapahtumaketju ihmetyttää aina, vaikka ei valitettavasti tässä kaunaisessa maassa yllätä.

1.) Joku miettii, millaisesta musiikista/räpistä/rockista/hevistä jengi saattaisi tykätä. -->

2.) Musiikki rupeaa menemään kaupaksi. Myös esiintyjä itse lyö vihdoin leiville. -->

3.) = tuhat kertaa vähemmän levyjä myyneet "artistit" selittävät kateellisina, että he tekevät hommaa rakkaudesta, eivätkä ole kiinnostuneita taloudellisesta menestyksestä.

Näin siis Suomessa, jossa ainakin Cheekin menestys on suututtanut niin Kauko Röyhkän, kuin valevasemmistolais-Paavon. Näistä Röyhkän levyt ovat huoltoasemien alelaarissa ja Paavon levy taas polkenut epävireessä jo koko katastrofaalisen hallituskauden ajan.

Jotenkin jenkeissä homma on rehellisempää: jos lyöt läpi, kuvaan tulevat saman tien mukaan kauniit naiset sekä nopeat autot ja "ghettojen kasvatit" vaihtavat lökäpöksyt Versacen pukuihin.
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Täytyy myöntää että se Cheekin uusi biisi on aika tarttuva rallatus kun sitä on työmatkalla radiosta useaan otteeseen kuullut. Ja kyllähän mies osaa räpätä.
 
2.) Musiikki rupeaa menemään kaupaksi. Myös esiintyjä itse lyö vihdoin leiville. -->
Silloin kun fyrkkaa alkaa tulemaan niin myös levy-yhtiön ohjeita aletaan kuuntelemaan pikkaisen tarkemmin, kenen leipää syöt sen lauluja laulat. Tähän muottiin mm. Asa ei suostunut ja on sittemmin joutunut vaihtamaan nimeäänkin sen takia. Oma mielipiteeni on ettei yhdellekään artistilla ole annettavaa enempää kuin kolmen levyn verran, en osaa nimetä yhtäkään bändiä joka olisi tämän väitteen kumonnut. Se ei ole vieläkään valjennut että johtuuko tämä alkuperäisen idean haalenemisesta, niiden vähenemisestä, musiikin muuttumisesta vai omasta kyllästymisestä.

3.) = tuhat kertaa vähemmän levyjä myyneet "artistit" selittävät kateellisina, että he tekevät hommaa rakkaudesta, eivätkä ole kiinnostuneita taloudellisesta menestyksestä.

Näin siis Suomessa, jossa ainakin Cheekin menestys on suututtanut niin Kauko Röyhkän, kuin valevasemmistolais-Paavon. Näistä Röyhkän levyt ovat huoltoasemien alelaarissa ja Paavon levy taas polkenut epävireessä jo koko katastrofaalisen hallituskauden ajan.

Voihan pitää hyvinkin paikkansa ettei kaikkia kiinnosta taloudellinen menestys vaikken tähän itse uskokaan. Ne harvat räppärit jotka tunnen tai joiden kanssa olen päässyt juttusille ovat tehneet hommaa ihan samanlaisella innolla kuin itse pelaan salibandya aladivareissa, eli ihan puhtaasti harrastuksena. Siviilissä ollaan sitten normaaliduuneissa ja rahat tienataan sieltä normaalien ihmisten lailla.

Väitän silti että tästä maasta löytyy enemmän lähiön huonoista oloista lähteneitä räppäreitä kuin miljoonia tilillä makoiluttavia Rähinän kasvatteja, mikä on sitten aitoa niin siihen vaikuttaa niin paljon kuulijan persoonallisuus ja maku etten siitä pysty väittelemään muuta kuin itseni puolesta. Olisihan asiat voineet olla niinkin että suosikkiradioasemani olisi ollut jo teinivuosista lähtien NRJ ja sen myötä olisin kasvanut Suomen suurimmaksi Cheek-faniksi.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Suomalainen G-räppi kertoo asioista suomalaisin silmin. Yleensä kyse on päihteistä, väkivallasta, masennuksesta, ahdistuksesta, turhautumisesta, syrjäytymisestä ynnä muusta jolla monella suomalaisellakin on useamman sukupolven historia. Väittääkö joku vitun idiootti ihan tosissaan, että se ei ole 'aitoa'. Se on sitten toinen asia onko itse tai lähipiiri sellaista joutunut kohtaamaan, mutta se on toinen asia. Todennäköisesti noi teemat koskettaa todellisuudessa useampaa ihmistä kun se, että mietitään mennäänkö Ferrarilla vai Aston Martinilla klubille.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Täytyy myöntää että se Cheekin uusi biisi on aika tarttuva rallatus kun sitä on työmatkalla radiosta useaan otteeseen kuullut. Ja kyllähän mies osaa räpätä.

Tällä kertaa verseihin on yritetty nähdä edes vähäsen vaivaa ja ne toimivatkin ihan hyvin. Kertosäe vain pilaa tuon teoksen aivan täysin.

Yleisesti ottaen tätä kaupallisuudesta ja menestyksestä syntyvää älämölöä voi kommentoida Pentti Köyrin viisaita sanoja lainaten. "Heti jos täällä on jollakin vähänkin massia päällä niin välittömästi alkaa joku läski vinkumaan".
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Oma mielipiteeni on ettei yhdellekään artistilla ole annettavaa enempää kuin kolmen levyn verran, en osaa nimetä yhtäkään bändiä joka olisi tämän väitteen kumonnut....

Asian sivusta: mites vaikka ABBA tai Beatles? En siis halua väitellä kanssasi, mutta tuli mieleen, että noilla bändeillä on ihan pelkkiä megahittejäkin niiltä omilta aikakausiltaan ihan tajuton määrä.. puhutaan useista kymmenistä isoista hiteistä..
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse asiassa jos mietin vaikkapa jotain Robinin "Puuttuva Palanen"-kappaletta, niin (huolimatta siitä, ettei kyseinen biisi ole Robinin itsensä tekemä) tuossa kipaleessa on uskottavuutta enemmän, kuin näiden lähiöräppärien huuteluissa siitä, miten kaikki on paskaa..

Onneksi pilailet ja otankin tuon lähinnä heittona, koska jos tosissasi näin väittäisit, olisin ns. haavi auki enkä voisi uskoa lukemaani.

Ihan vain yleisesti ottaen, luuleko joku oikeasti täällä, että näitä lähiökasvatteja, huonoista oloista kotoisin olevia ei Suomessa ole ollenkaan ja että se on pelkkää Jenkkien kopiointia ilman minkäänlaista totuuden perää?

Action Bronson osuu niin naulan kantaan kuvailussaan kun olla ja voi. MustatKortit voi lukea sen ajatuksen kanssa vaikka kahdesti ja miettiä voisiko näin olla Suomessa?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Onneksi pilailet ja otankin tuon lähinnä heittona, koska jos tosissasi näin väittäisit, olisin ns. haavi auki enkä voisi uskoa lukemaani.

Ihan vain yleisesti ottaen, luuleko joku oikeasti täällä, että näitä lähiökasvatteja, huonoista oloista kotoisin olevia ei Suomessa ole ollenkaan ja että se on pelkkää Jenkkien kopiointia ilman minkäänlaista totuuden perää?

Hehee, en ehkä ihan tosissani ollut :)

Mutta toisaalta, jos rehellisiä ollaan, niin suomalainen gettoräppi ei kyllä uppoa minuun ollenkaan, liekö siitä johtuvaa etten käy noilla "kulmilla" kuin vahingossa, jos silloinkaan.* itseeni uppoaa ihan mukiinmenevästi joku suomalainen Rähinä, siinä missä amerikkalainenkin glamour-räppi..

Samaistankin räp-musan lähinnä bilemusaksi sellaista iltaa varten, kun viina virtaa ja kauniita naisia ympärillä.. Ja siitähän ne yhteiskunnallisista ongelmistakin räppäävät monesti taitavat kuitenkin haaveilla..


Kunnon mestaan vetään!

*edit. Eli Action Bronson on osaltani oikeassa
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Ihan vain yleisesti ottaen, luuleko joku oikeasti täällä, että näitä lähiökasvatteja, huonoista oloista kotoisin olevia ei Suomessa ole ollenkaan ja että se on pelkkää Jenkkien kopiointia ilman minkäänlaista totuuden perää?

Tästä nyt ei käsittääkseni ole kyse. Oikeasti oikeista ongelmista rimmailtu tuotanto on ehkä asiallisinta mitä voi tarjota. Homma toimii silloin kun tekstin sylkijästä kuulee tämän olevan asian ytimessä ilman tarpeetonta läskiksi lyömistä. Tähän ei kuitenkaan lukeudu ne överisti kärjistetyt ja muka ironisesti tarinoidut jutut sysipaskasta kotimaastamme.

Silloin ei kuitenkaan olla minkään oikeiden ongelmien ääressä jos ensimmäisessä lauseessa näennäisesti raapaistaan vaikkapa yhteiskunnan epäkohtia ja toisessa lauseessa jo sitten tykitetäänkin lokaa niskaan jollekin kaupallisesti menestyneelle tekijälle. Tällaista meininkiä minä katson ainakin kieroon.

Molemmat mainituista seikoista toimivat myös kuulijoiden kommenttien kohdalla.
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Suomalainen "gettoräppi" on kyllä huvittavaa. Joskus aiemminhan (tässäkin ketjussa vinkattu steen1 vs Räsänen -video) jotkut räppärit ihan oikeasti koittivat uskotella että "mä en meinaa selvitä päivääkää tääl idäs ku mellakkapoliisi tuli ja vetäs frendin kylmäks tohon kadul". Mikä ei tietenkään ollut totta.

Nythän tuo suomen "ghettoräppi" on sitä että opiskelijat riimittelee leirinuotiotaustoilla siitä, miten ollaan 9v jo oltu yliopistossa ja valtio maksaa edelleenkin vaan sen opintotuen, ja velkaa pitäs ottaa jos haluaa suorittaa opintonsa. Et miten niinku täs yhteiskunnas pitäs elää, jou, somali niinku tulee tänne ja sil ei oo ihmisoikeuksii, parrakas lapsi niinku third world ja me ollaa niinku et meil menee hyvi! Rikkaat niinku rikastuu ja me vaa köyhdytää, meil vaa halpa kalja ja laimeita spliffei niinku.

En ole yhtäkään uskottavaa "mul menee huonost" -suomiräppäriä vielä tavannut enkä tule tapaamaan.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
En ole yhtäkään uskottavaa "mul menee huonost" -suomiräppäriä vielä tavannut enkä tule tapaamaan.

Montako suomiräppäriä olet ylipäätänsä tavannut?

Ei noilla räppäreillä aina henkilökohtaisesti tarvitse niin huonosti mennä. Musiikkia tehdään porukalle joka pystyy siihen samaistumaan. Osalla niistä menee todella huonosti.

EDIT: Mielestäni Stenkan jutut on myös yliampuvia ja siksi osittain huvittaviakin. Se on silti selvä, että on useampi eri "itä-helsinki". Toisilla on siellä kaikki hyvin ja toisilla kaikki päin vittua.
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Että edelleen on sula mahdottomuus, että ihmisillä voi oikeasti mennä huonosti? Niin, eihän se täällä Suomessa, lintokodossa, voi olla mitenkään mahdollista!

Huonosti voi mennä mutta Suomessa se on aina oma valinta.
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Montako suomiräppäriä olet ylipäätänsä tavannut?

Ei noilla räppäreillä aina henkilökohtaisesti tarvitse niin huonosti mennä. Musiikkia tehdään porukalle joka pystyy siihen samaistumaan. Osalla niistä menee todella huonosti.

EDIT: Mielestäni Stenkan jutut on myös yliampuvia ja siksi osittain huvittaviakin. Se on silti selvä, että on useampi eri "itä-helsinki". Toisilla on siellä kaikki hyvin ja toisilla kaikki päin vittua.

Mikä on todella huonosti? Anna mulle yksi suomalainen räppäri jolla menee huonosti, edes yksi? Huonosti ei lasketa sitä että a)on laiska tai b)dokailee mielummin kuin opiskelee tai tekee töitä.

Olen tavannut suurimman osan
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Huonosti voi mennä mutta Suomessa se on aina oma valinta.

Niin just. Kerronpa sulle tarinan omasta elämästä:

Oli vuosi 1996. Mutsi oli lähtenyt pari vuotta aikaisemmin vikaa kertaa ja asui jo toisella paikkakunnalla. Oli lama-aikaa ja isä, joka oli aina kova tekemään duunia, oli jäänyt laman kourissa työttömäksi. 17 vuoden yhtäjaksoinen työpaikka samalla työnantajalla vaihtui ansiosidonnaiseksi. Mitäpä vielä, vuonna 1990 rakennettu iso omakotitalo ja sen velat painoi päälle. Minä, kolme muuta veljeä ja sisko (joka myöhemmin paljastui siskopuoleksi, ei isän lapsi vaikka hän meillä asuikin aina aikuisikään saakka) sekä isäni asuttiin siinä talossa, meidän lapsuuden kodissa. Minun toisessa lapsuuden kodissa. Yksinkertaisesti isä, joka halusi töitä, mutta niitä ei ollut, joutui mm. tuona vuonna maksamaan meidän viiden lapsen elättämisen ja mökkivelat, ansiosidonnaisella. Sen talon rakentaminen jonka isä itse teki pääsääntöisesti lähes kokonaan, oli velka puoli miljoonaa markkaa. Me syötiin lähinnä makaroonia ketsupilla ja leipää jonka päällä oli voita, mutta ei juuri koskaan mitään muuta. Kerran vuoteen saatiin uudet farkut. Paita oli sama koko ylä-asteen ajan. (Janeckyn paita jonka sain seiskalla kun puolisukua keräsi rahat siihen, synttärilahja)

Sitten eräänä päivänä kun rullasin kotiin koulusta isä kertoi, että eräästä hyvin tunnetusta aikakauslehdestä oli soitettu ja ne halusi tehdä jutun meistä. Se, kuka meidän oli "käräyttänyt" medialle, ei ole tiedossa tänäkään päivänä. Oli pääsiäinen ja toimittajat tulivat sovitusti tekemään juttua meistä. Me vanhemmat lapset (minä ja kaksi veljeä) saatiin upouudet merkkilenkkarit. Pienemmille sitten erinäisiä lastenleluja yms. Ja jotakin herkkuja kanssa, olihan pääsiäinen. Toimittaja ja valokuvaaja sitten teki meistä aukeaman kokoisen jutun lehteensä useiden kuvien ja ryhmäkuvan kera. Olin meidän koulun "julkkis" jonka kanssa kaikki halusivat jutella ja toiset taas vaan tukea ahdinkoa. Sympatiaa herui, liiallisuuksiinkin asti ehkäpä. Ainakin itseä vaivaannutti se huomio minkä se lehtijuttu toi mukanaan. Kävin silloin ylä-astetta ja koulun kanssa oli ongelmia kun ei se pänttääminen oikein tahtonut maistua ja luvattomia poissaoloja oli aivan helvetisti (miksiköhän?). Oireilin muutenkin kohtalaisen vahvasti vallitsevaan tilanteeseen. Ja ne oireilut seurasivat aikuisuuteen saakka, pitkälle pitkälle. Mutta me saatiin mm. vaatelahjoituksia jopa Lapista saakka ja yksi perhe tuki meitä vaatelähetyksillä jopa yllättävän kauan. Aina vaan yht' äkkiä oli paketti postista noudettavissa ja ne sisälsi kaikenlaista. Isä sai muuten kanssa töitä, tosin vai sellaisia 6kk mittaisia, mutta kuitenkin. En halua edes muistella miten kauan tuo kesti, mutta päivät oli pitkiä ja voin vain kuvitella miten paljon unettomia öitä isällä oli sen jälkeen kun äiti lähti ja kaikki kaatui päälle. Me lapset ei ehkä edes ymmärretty tilanteen vakavuutta, paitsi nyt myöhemmin sen tajuaa jollain tasolla.

Silti mulla on ollut onnellinen lapsuus ja nuoruus vaikka pää reistailikin.

Vieläkö se on "oma valinta"?
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Mikä on todella huonosti? Anna mulle yksi suomalainen räppäri jolla menee huonosti, edes yksi? Huonosti ei lasketa sitä että a)on laiska tai b)dokailee mielummin kuin opiskelee tai tekee töitä.

Olen tavannut suurimman osan

Jätän astumatta tähän miinaan, mutta pakko antaa respectit siitä, että suurimman osan suomiräppäreistä olet tavannut. Kertoisitko muutaman räppärin jota et ole tavannut?
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Hieman erikoista väittää esim. mielenterveysongelmien ja nuorison henkisen pahoinvoinnin olevan yksilön omia valintoja. Näistähän useat suomiräppärit ovat tarinaa kertoneet jo toistakymmentä vuotta ja teemat ovat aika leimaavia piirteitä mm. Pyhimyksen aiemmassa tuotannossa. Ei sillä, että Pyhikään mikään slummien kasvatti olisi, mutta ehkä näille rautakanslereille on hieman vaikeampi samaistua malminkartanolaisiin kuin kultalusikka perseessä syntyneisiin kokkaritsiikkeihin.

Erikoinen on muutenkin tämä kaveri, jos on suurimman osan suomiräppäreistä tavannut. Itse tiedän omasta kotilähiöstäni Oulusta nimeltä ehkä 20 räppääjää, enkä ole edes heitä kaikkia tavannut. Rautakansleri voinee kertoa minulle heidänkin tarinansa, kun olet varmaan suurimman osan näistä itätuiralaisista tavannut?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös