Suomi rap

  • 773 623
  • 3 821

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eminem whitetrash-räppärinä otti kysymättä keltään paikkansa mustan miehen musiikkityylissä. Onhan noita kalpeita pyrkyreitä toki muitakin ollut, mutta ketä kiinnostaa.
Nostan kuitenkin esiin R.A. the Rugged Manin. "Verse of the decade" @ 1:30: Uncommon Valor - RA Rugged Man ft Vinnie Paz - w/lyrics - YouTube

Myös uusi levy Legends Never Die on ollut kovassa soitossa viime aikoina: R.A. The rugged man - Legends never die (FULL ALBUM) - YouTube

Yksi levyn kovimmista verseistä: R.A. The Rugged Man - Holla-Loo-Yuh (Feat. Tech N9ne Krizz Kaliko) - Official Music Video - YouTube

Toinen maininnan arvoinen valkolainen on Atmosphere. Levy "If life gives you lemons you paint that shit gold" on puhdasta kultaa: Atmosphere- Puppets (w/ Lyrics) - YouTube
 
Viimeksi muokattu:

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Se onkin sitten taas eri asia mikä kenenkin mielestä on kunnianhimotonta puuhastelua? Jos kunnianhimon mittarina pidetään vain levymyyntiä & radiosoittoa, on Stepa ja Are selvästi löysiä luusereita verrattuna esim. Sini Sabotageen.

No Siniä nyt ei oikein voi ainakaan vielä käyttää minään menestyksen mittarina, mutta tuolla tavalla minä asiasta jotakuinkin ajattelen. Itsensä haastaminen, mahdollisimman monen kuulijan tavoittelu sekä uusiutuminen liimattuna sen kliseisen oman jutun yhteyteen. Tuo on mielestäni kaikilta osin eteenpäin vievä sekä kehittävä tyyli.

Aren ja Stepan osaamista en kyseenalaista, mutta löysiä "luusereita" he kylläkin ovat eivätkä häpeä ilmaista asiaa myöskään ääneen. Siitä voi sitten olla montaa mieltä miten hienoa tuollainen on. Tähän samaan vierastavaan lokeroon menee omalta osaltani myös monet levynmyynnillliset tai muuten vain katkerat flopit, jotka julistautuvat ns. ug-artisteiksi ja kertovat miten paskaa mainstreamissa oleva puhemusiikki on.
 
Viimeksi muokattu:

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Ruisrockissa oli ihan hyvä kattaus. Rugerit, teflonit, eevil stöö ja kumppanit, notkea rotta ja smc hoodrats sekä jätkäjätkät. Ei voi mitään, että Raappana veti silti kovimman setin. Kasvonpiirteet aaah.
 
Fintelligens muovasi junttia niin, että vaikka ei räpistä välittäisikään niin sitä pidetään nykyään Suomessakin ihan vakavasti otettuna taiteenlajina.

Mun tuntemistani ihmisistä kyllä selkeä vähemmistö pitää Fintelligensiä mitenkään vakavastiotettavana. Ehkä tunnen vain liian juntteja ihmisiä.

Vaikea sanoa, että pitäisinkö itse Cheekin ja Fintelligensin kaltaisista artisteista enemmän, jos mullakin olisi kylän komein Bemari ja hienoin kattohuoneisto. Ilmeisesti todella monella suomalaisella on noin korkea elintaso, koska vaikea kai tuosta omakehusta muuten on mitään saada irti.

Ilmeisesti sitten esim. Kate Bushin, PJ Harveyn, Johnny Cashin, QOTSA:n, Tom Waitsin ja Notkean Rotan kuunteleminen ja Fintelligensin pitäminen kamalana paskana tekee minusta juntin. Kiva, että Action Bronson suuressa trenditietoisuudessaan meitä maalaisia näin valistaa.
 
Viimeksi muokattu:

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mä arvostan Fintelligensiä, koska ne toi suomiräpin koko Suomen tietoisuuteen ja se on hemmetin hyvä ja kova juttu. Kelatkaa mikä poppoo silloin oli, oli Fintelligensiä, oli Avainta, oli Kapasiteettiyksikköä ja sitten kova feattimies Jussi Valuutta. Jokaisella näistä pl. viimeinen, tekivät timanttisen avausplatan. Sitten on menty minun musamakuuni nähden enemmän ja enemmän metsään. Kun Fintelligens tuli ja teki "Voittamaton" biisin ja videon, ovet avautui aika monelle yrittäjälle. Miettikää miten paska joku Seremoniamestari oli ja silti se taisi jonkun tuhannen verran sitä levyä myydä, mutta kun haippi oli kova niin levyt myivät. Sittemmin on tullut tämä netistä lataaminen ja levyt ei enää niin paljoa myy, mutta kai ne sitä massia silti tekee (kts. Fintelligens, Cheek). Tosin melkeinpä jokaisen suomiräppärin eka levy on se kaikista kovin mitä ulos ovat saaneet. Jostakin syystä lähes poikkeuksetta on menty sen jälkeen päin vittuja, mutta eipä tuo mua haittaa. Tarkistan silti nämä vanhat fanituskohteeni tänäkin päivänä Youtubesta kun uutta tulee ja joka kerta on todettava, että paskaa se on edelleen. Onko se sitten niin, että aika kultaa muistot. Tosin tuskin sillä onhan jonkun Fintelligensin ja Cheekin osalta tai vaikkapa Steen1:sen kohdalla kyllä ihan hirveää kuraa tullut viime vuosina. En sano, että kaikki biisit olisivat paskaa, jotakin hyvää (yks per levy?) aina tulee, mutta siihen se jääkin.
 
Onko se sitten niin, että aika kultaa muistot.

Se on niin, että sinä olet nyt 15 vuotta vanhempi kuin Fintelligensin aloitellessa. Kun ihminen täyttää 30, se menee yleensä siihen, että ennen oli musiikki paljon parempaa. Jos olisit nyt teini-ikäinen, Cheekin ja Fintelligensin nykymatsku olisi luultavasti mielestäsi ihan sikapäheetä, kun jätkillä on hienot vaatteet, rajaton itseluottamus ja kädet heiluu.
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Jos olisit nyt teini-ikäinen, Cheekin ja Fintelligensin nykymatsku olisi luultavasti mielestäsi ihan sikapäheetä, kun jätkillä on hienot vaatteet, rajaton itseluottamus ja kädet heiluu.
Niin ja kun se oli silloin parasta, mitä oli kuullut. Ennen kuin kuulin Fintelligensiä silloin -99, niin en voinut edes kuvitella suomeksi tosissaan tehtyä räppiä. Vaikken ollut edes varma, oliko ne tosissaan.. Nykytasoon verrattuna suoraan sanoen ihan paskaa, mutta oman aikansa tuote, ja silloin absoluuttista huippua. Ja kyllä sitä vieläkin tulee noita yli kymmenen vuotta vanhoja juttuja kuunneltua, vaikka sitten ihan nostalgiamielessä.

Mutta tuota ainaista Seremoniamestarin dissaamista mä en vieläkään ymmärrä, mun mielestä se oli noista kolmesta ekasta isosta (Fintelligens, KY, Sere) helposti parasta. Ainakin alkuun.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin, en tiedä jos nyt olisin se 15v nassikka niin olisiko tatti jäykkänä Fintelligensistä ja Cheekistä. Nyt kuitenkin kun miettii niin Suomen räppi hommat on tosiaan palttiarallaa 15v vanha juttu, siis tämä uusi, tosissaan, tuleminen. Nyt ei puhuta Raptoreista ja Pääkkösistä mitään. Nyt 15v nassikalla on vara mistä valita kun tätä Suomiräppiä on työstetty ~15v. Silloin kun itse kuuntelin Wu-Tang Clania, Tupacia ja Cypress Hilliä Snoopin ja Dren ohella niin olihan se jotain ihan vitun mahtavaa kun oikeasti oli edes yritetty tehdä sitä suomenkielistä rap-musaa. Jos nyt kuuntelette vaikkapa Avaimen Punainen Tiili -albumia tai Fintelligensin ekaa niin onhan ne aika hyvin hiottuja ihan tämänkin päivän mittapuulla. "Kelaa sitä" "Viikonloppuilta" "Punainen Tiili" "Kaks lakii" etc etc. Ne on laadukkaita. Nyt vaan näillä herroilla, niinkuin suurimmalla osin muutenkin, on homma mennyt minun makuun täysin metsään. Jos jankutetaan jotain aivovapaata riiminpätkää puolet biisistä, niin kyllä, alkaa vituttamaan. Stenkalla se Salaliittoteoria oli aivan mahtava albumi. Kun kuuli ennakkoon sellaisen ns. keikka-cd:n jossa oli muistaakseni 4-6 biisiä joista "Kuumottaa" tjsp biisi ei edes päässyt varsinaiselle levylle, niin kyllä sitä budi- ja piripäissään kelasi, että vittu, kerrankin joku puhuu asioiden oikeilla nimillä. Ja suoraan, toki pienillä mausteilla, mutta mielestäni se ei kovinkaan överiksi mennyt se levy. Seuraavan Steen1:sen albumi oli vielä "ihan ok", mutta sitten on alkanut tympimään ko. herran tuotokset. Salaliittoteoria poikkesi silloin niin paljon valtavirrasta ja sitä ei myöskään oltu hiottu viimosen päälle vaan sellainen kellarirosoisuus oli ilmeistä. Ja tälläisessä levyssä se kävi kuin nakki silmään.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Kelatkaa mikä poppoo silloin oli, oli Fintelligensiä, oli Avainta, oli Kapasiteettiyksikköä ja sitten kova feattimies Jussi Valuutta. Jokaisella näistä pl. viimeinen, tekivät timanttisen avausplatan. Sitten on menty minun musamakuuni nähden enemmän ja enemmän metsään. Kun Fintelligens tuli ja teki "Voittamaton" biisin ja videon, ovet avautui aika monelle yrittäjälle. Miettikää miten paska joku Seremoniamestari oli ja silti se taisi jonkun tuhannen verran sitä levyä myydä, mutta kun haippi oli kova niin levyt myivät.

Voi veljet miten nämä voi olla makuasioita. Sere on itselleni huomattavasti kovempi artisti ja juttu, kuin rähinäpossen tyypit. Pari vuotta sitten ilmestyneeltä Edustaa edustaa 3:lta löytyy muuten aika maukkaita tipautuksia.

Fintelligenssiä ei tullut koskaan enempää kuunneltua (lue: ei yhtään ostettua levyä). Kapasiteettiyksikkö upposi tietyin määrin, Klassikko on "se" levy mulle heiltä. Tosin eipä ole tullut piiitkään aikaan kuunneltua sitäkään.

Avaimen, taino Asan nykyään, kohdalla taas pidän debyyttiplattaa heikoimpana, vaikka aikanaan oli todella timanttinen levy, Punaisesta tiilestä eteenpäin on sitten käytännössä vaan täyttä timanttia.

Mutta makuasioita, makuasioita.
 
"Kelaa sitä" "Viikonloppuilta" "Punainen Tiili" "Kaks lakii" etc etc. Ne on laadukkaita.

Kelaa sitä tuo mulle mieleen 13-vuotiaan pojan, joka on juuri tajunnut, että maailma on karu paikka. Ministerit istuu Audin kyydissä, yhyy. Lisäksi tuollainen väkisin väännetty "kantaaottavuus" ja "kelaa sitä kun meet töihin faijas firmaan" ovat aika kornia kamaa, kun äänessä on pari kultalusikka suussa syntynyttä pappa betalar -poikaa. Palefacehän pankinjohtajan poikana vääntää nykyään ihan tuota samaa wannabe-vasemmistolaista settiä.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Makuasioita tosiaan. Mulla juuri päin vastoin :) Avaimen Punainen Tiili on se "the levy" muut Asan platat aikamoista kuraa. Rähinä setit oli hyviä aikoinaan, kuten myös Skandaalin featit ja se eka levy. RDN systeemi oli aika kuraa vaikkakin sieltäkin kyllä jotakin kuunneltavaa tuli. Sere oli ok sen "Viesti" biisinsä ansiosta, mutta nykyään en herran tuotoksia, edes niitä vanhoja, pysty kuuntelemaan. Okei, tämä tästä. Mutta mites, diggasko kukaan Mansen omasta rap-duosta eli Flegmaatikoista? Itse tykkäsin alkuun, pitäis ihan se eka levy jostakin kaapia esiin. Pitäisi olla ostettunakin, mutta en jaksa käydä tuota kaappia ja siellä olevaa sekasortoa läpi. Tämä uusituleminen sen sijaan ei saanut enää mua syttymään.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Mutta mites, diggasko kukaan Mansen omasta rap-duosta eli Flegmaatikoista? Itse tykkäsin alkuun, pitäis ihan se eka levy jostakin kaapia esiin. Pitäisi olla ostettunakin, mutta en jaksa käydä tuota kaappia ja siellä olevaa sekasortoa läpi. Tämä uusituleminen sen sijaan ei saanut enää mua syttymään.

Flegmaatikot oli kovassa kuuntelussa aikanaan. Vanhoja levyjä ei ole tullut aikoihin kuunneltua, mutta viime vuonna ilmestynyt 931 on kyllä todella päräyttävä levy ja on vieläkin kohtuullisen aktiivisessa soitossa.
 

Gemondo

Jäsen
Kelaa sitä tuo mulle mieleen 13-vuotiaan pojan, joka on juuri tajunnut, että maailma on karu paikka. Ministerit istuu Audin kyydissä, yhyy. Lisäksi tuollainen väkisin väännetty "kantaaottavuus" ja "kelaa sitä kun meet töihin faijas firmaan" ovat aika kornia kamaa, kun äänessä on pari kultalusikka suussa syntynyttä pappa betalar -poikaa.

En sen paremmin tiedä Iso-H:n enkä Elastisen vanhempien varallisuudesta mutta pojat ottivat itse nimiinsä kymmenien tuhansien markkojen lainat 17-vuotiaina joilla ostivat studiokamat kun alkoivat musaa tosissaan vääntää. Voihan se tietysti olla että oli isit takaamassa lainoja.
 
En sen paremmin tiedä Iso-H:n enkä Elastisen vanhempien varallisuudesta mutta pojat ottivat itse nimiinsä kymmenien tuhansien markkojen lainat 17-vuotiaina joilla ostivat studiokamat kun alkoivat musaa tosissaan vääntää. Voihan se tietysti olla että oli isit takaamassa lainoja.

Miten todennäköisenä pidät sitä, että 17-vuotias saa kymmenien tuhansien lainan ilman takaajaa?
 

Gemondo

Jäsen
Miten todennäköisenä pidät sitä, että 17-vuotias saa kymmenien tuhansien lainan ilman takaajaa?

Jaa'a, enpä osaa sanoa. Asia itsessään ei juuri minua kiinnosta, kunhan oikaisin tuon pappa betalar-jutun. Itsehän he kuitenkin lainan lopulta takaisin maksoivat. Oliko sinulla muuten jotain faktoja heidän kultalusikoista, vai mentiinkö nyt ihan mutulla?
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eiköhän Palefacekin maksa asuntolainansa itse, mutta ei se sitä tosiasiaa poista, että kultalusikka suussa hän on syntynyt.

Eli väität Elan ja Iso-H:n syntyneen myös kultalusikka suussa ja tähän oli faktojakin ilmeisesti?
 
Eli väität Elan ja Iso-H:n syntyneen myös kultalusikka suussa ja tähän oli faktojakin ilmeisesti?

En tiedä yhtään mitä jätkien vanhemmat tekee työkseen. En tiedä myöskään Carl Haglundin, Eva Biaudet'n tai Wille Rydmanin vanhempien ammatteja, mutta olen silti 100-prosenttisen varma, ettei heidän lapsuudenkodeissaan köyhyyttä ole koettu. Joidenkin ihmisten julkinen toiminta on vain niin viimeisen päälle elitististä, että siitä on helppo laskea 1+1.
 

Gemondo

Jäsen
En tiedä yhtään mitä jätkien vanhemmat tekee työkseen. En tiedä myöskään Carl Haglundin, Eva Biaudet'n tai Wille Rydmanin vanhempien ammatteja, mutta olen silti 100-prosenttisen varma, ettei heidän lapsuudenkodeissaan köyhyyttä ole koettu. Joidenkin ihmisten julkinen toiminta on vain niin viimeisen päälle elitististä, että siitä on helppo laskea 1+1.

Hienosti päätelty. Samalla logiikalla siis myös Jay-Z, 50 Cent ja Kanye West ovat varmasti syntyneet myös kultalusikka suussa?
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Hienosti päätelty. Samalla logiikalla siis myös Jay-Z, 50 Cent ja Kanye West ovat varmasti syntyneet myös kultalusikka suussa?

50 Cent ainakin on, jostain ne luodit takaisin kimpoili.

Iso-H ei uppoa tuohon glitterielitismiin kyllä mitenkään, on tosi vaivaantuneen oloinen kaikissa näissä meisingeissä. Ja kävihän se tosiaan rikastuttamassa kulttuuria linnassakin. No samapa tuo, paskoja räppäreitä molemmat.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hienosti päätelty. Samalla logiikalla siis myös Jay-Z, 50 Cent ja Kanye West ovat varmasti syntyneet myös kultalusikka suussa?

Kyllä varmasti ovat tuolla pettämättömällä logiikalla. Myös Tupac oli kultalusikkalapsia, kuten myös Biggie ja kaikki Wu-Tang Clanin jäsenet. Eihän köyhyydestä edes voi nousta pinnalle vaan jos on myynyt kulta- ja platinalevyjä niin totta helvetisti nämä menestyjät ovat rikkaasta perheestä! Eikö niin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös