Suomi rap

  • 774 845
  • 3 829

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Tekeekö se teidän mielestä näistä radiosoitossa olevista biiseistä "räppiä" että ladotaan satunnaisia rimmaavia sanoja peräkkäin?
Kyllähän ne varmaan "klubibiiseinä" toimivat vallanmainiosti, mutta ei rapmusiikkina.

Kyllä se tekee kontekstista riippumatta. Yksi oleellisin seikka on tajuta miten sanoo eikä mitä sanoo. Jokainen valitsee sitten itse uppoaako kantaa ottava politiikalle vittuilu vaiko juurikin tämä klubiperseenpyörittely.

Määrittäisitkö minulle mitä tuo rapmusiikki sitten meinaa kotimaamme mittarilla? Minusta nämä heittohittiklubibangerit ovat räppiä siinä missä itästadin syvälliset avautumisetkin.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Omatkin biisit on soineet radiossa ja en koe tehneeni kompromisseja. Ennen kuin joku kysyy, että kuka olen niin vastaan, että EN KERRO.

Tällaisen cock-teaser-tyylin jälkeen sinun on pakko astella areenalle biisiesi kera. Eihän tällaista saa kertoa ellei ole valmis tarjoamaan vastinetta puheilleen. Tähän sopii kaiketi sitten jonkinsortin hymiö.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Tällaisen cock-teaser-tyylin jälkeen sinun on pakko astella areenalle biisiesi kera. Eihän tällaista saa kertoa ellei ole valmis tarjoamaan vastinetta puheilleen. Tähän sopii kaiketi sitten jonkinsortin hymiö.

Hankin mieluummin näkyvyyteni musiikilla enkä halua, että irrationaalinen fanittaminen vaikuttaa siihen positiivisella tai negatiivisella tavalla. Ymmärrän kyllä pointtisi varsin hyvin ja toivon sinunkin ymmärtävän minun. En halua tulla tunnistetuksi foorumilla.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Fintelligens nosti suomiräpin lamasta johon kaikenmaailman koomikot oli sen laskeneet. Jonkin sortin uskottavuuden saavutettuaan Fintelligens on tehnyt kaikkensa sen menettämiseksi. En pysty vihaamaan, mutta tänä päivänä en voi arvostaakaan.

Samoja ajatuksia gensseistä, mutta oliko kotimaassamme ennen heitä oikeasti mitään huomiota herättävää joujouporukkaa? Raptoreilla ja muilla pikkusäädöillä voi pyyhkiä kakkosen. Fintelligens vain päätti puskea vähän vakavammalla asenteella sekä tarkoitusperällä tuloksen ollessa sitten historiaa.

Mielestäni suurin vedenjakaja tavallansa oli tuo vuosituhannen alussa hengittänyt RDN-RF-perseily mikä laski eetteriin pääsevien rimmailijoiden tason negatiivisille lukemille. Tästä eteenpäin jokainen vähänkin laadukkaammin biitteihin ja riimeihin osuva räppäri oli kova sana muiden sysipaskuuksien hautautuessa arkkuunsa. Tällöin myös rähinäpojat lunasti asemaansa entisestään.

Fintelligens sen sijaan on mielestäni edelleenkin eläkeikäinen ja henkilökohtaisella ennätyksellään maaliviivan ylittänyt maratonjuoksija. Piikkarit naulaan.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Hankin mieluummin näkyvyyteni musiikilla enkä halua, että irrationaalinen fanittaminen vaikuttaa siihen positiivisella tai negatiivisella tavalla. Ymmärrän kyllä pointtisi varsin hyvin ja toivon sinunkin ymmärtävän minun. En halua tulla tunnistetuksi foorumilla.

Ymmärrän toki ja tuollaista asennetta tuleekin kunnioittaa. Ymmärtänet myös miksi tuollainen "maininta" omien teosten radiosoitosta herättää kiinnostusta(kyseenalaistavaa sekä innostunutta).
 

Gemondo

Jäsen
Kyllä se tekee kontekstista riippumatta. Yksi oleellisin seikka on tajuta miten sanoo eikä mitä sanoo. Jokainen valitsee sitten itse uppoaako kantaa ottava politiikalle vittuilu vaiko juurikin tämä klubiperseenpyörittely.

Määrittäisitkö minulle mitä tuo rapmusiikki sitten meinaa kotimaamme mittarilla? Minusta nämä heittohittiklubibangerit ovat räppiä siinä missä itästadin syvälliset avautumisetkin.

Niin no, kaippa se noin yleismaailmallisesti tekee. Mutta minulle se ei siitä sitä tee.

Enpä varmaan täten myöskään pysty määrittelemään rapmusiikkia sinulle, mutta voin kertoa miten sen määrittelen itselleni; siinä on oltava jokin idea mistä räpätään, eikä vain sanoja toistensa perään, myös jonkinasteista riimittelyä olisi syytä löytyä. Biitille en aseta oikeastaan minkäänlaisia rajauksia, mieltä tosin lämmittää eniten länsirannikon soundi mutta menee vaikka acapellanakin, mikäli .
Ja minulle se on kyllä paljon tärkeämpää MITÄ sanoo, kuin miten sen sanoo koska jos ei ole mitään sanottavaa on minulle aivan sama miten sitä liibalaabaa ilmaisee, ei kiinnosta. Biisien ei tarvitse kuitenkaan olla kantaaottavia, vaan ihan arkipäiväisistäkin asioista voi riimejä menestyksekkäästi rustailla kuten esimerkiksi Stepa & Are osoittaa.
Eli tiivistettynä minulle rapmusiikissa on oltava jotain sisältöä jota kuunnella, se ei voi olla vain aivotonta taustamusiikkia.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
vaan ihan arkipäiväisistäkin asioista voi riimejä menestyksekkäästi rustailla kuten esimerkiksi Stepa & Are osoittaa.

Eli tiivistettynä minulle rapmusiikissa on oltava jotain sisältöä jota kuunnella, se ei voi olla vain aivotonta taustamusiikkia.

Näkemyksesi tajusin ja se suotakoon sinulle.

Silti tässä jotain ristiriitaista on allekirjoittaneelle. Eli tässä arkipäiväisessä vaalean bonustopan ideologiassako piilee sinun pointtisi? Miten tämä poikkeaa esim. Sini Sabotagen käyttämästä levikset repee -ajatuksesta? Molempien pointtihan on vähintään yhtä turhanpäiväinen, mutta Sini sentään vähän haastaa kuulijoitaan tuon heittohittinsä merkityksen myötä(kehäkolmosen ulkopuoleliset juntit).

Rapmusiikissa siis oltava jotain sisältöä?
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nytkö tämä meni tähän mitä-räppi-on -vääntöihin? Mulle hyvä räppi on sitä, että siinä on toimiva biitti ja riimit natisee. Sisällöllä ei aina ole väliä, kunhan rimmaa, mutta toisaalta ehkä kuitenkin eniten diggaan kantaaottavista biiseistä tai sellaisista yhteyskuntaan liittyvistä jutuista. Mulle menee UG:t ja mainstreamit, kunhan se mun korva diggaa siitä niin silloin on hyvä olla. Ulosanti ja empaattisuus on tärkeitä, siksi tykkäänkin eniten 2Pacista. Hänellä on myös todella laaja ja mittava aihearsenaali, biisit kun käsittelee lähes kaikkea mahdollista.
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Tässä ollaan aika lähellä sitä kuuluisaa eeppistä failia ja tämä toimikoon yhtenä esimerkkinä siitä miten Elastinen on jo jopa tämän tyylin biiseissään sanonut kaiken.

Onhan tää nyt helvetisti paremman kuuloista kuin tää hipsteriräppi joka on sun kaltaisen kuulijoiden arvostamaa letkeää paskaa, jossa kerrotaan kuinka artisti käy kaupassa ostamassa makaroonia.

Toi lötkö suomiräppi on pilannut sen minkä Fintelligens toi suomiräppiin 2000-luvulla. Nyt se on sellasta "menin kauppaan jou ostin omenan kuorin sen, pysyy kroppa komeena" -paskaa
 
Samoja ajatuksia gensseistä, mutta oliko kotimaassamme ennen heitä oikeasti mitään huomiota herättävää joujouporukkaa? Raptoreilla ja muilla pikkusäädöillä voi pyyhkiä kakkosen. Fintelligens vain päätti puskea vähän vakavammalla asenteella sekä tarkoitusperällä tuloksen ollessa sitten historiaa.

Kyllähän Raptorin sanoitukset ovat Fintelligensiin verrattuna ihan nerokkaita. Tuskin kummankaan kohderyhmää tosin ovat yli 14-vuotiaat. Itse tykkäsin Raptorista kymmenen vanhana, mutta Fintelligensin tullessa olin jo aivan liian vanha sellaista sontaa kuuntelemaan. Kahdeksan vanhana olisin saattanut tykätäkin.
 
Viimeksi muokattu:

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Ja tähän kategoriaan menee lähes kaikki "rap"artistit jotka radiosoittoa (yleX, NRJ etc.) saavat.
Sä kuuntelet ihan vitun vääriä radiokanavia. Kokeile Bassoradiota ilta-aikaan, Ghettotyylit, Dark Days Paska Sohva jne. Sieltä kuulet sinäkin hyvää räppiä kerrankin. Ja vähän muutakin mieltä avartavaa.
 
Suosikkijoukkue
B&B&B&B
Festareilta lyhyesti. Fintelligens nosti suomiräpin lamasta johon kaikenmaailman koomikot oli sen laskeneet. Jonkin sortin uskottavuuden saavutettuaan Fintelligens on tehnyt kaikkensa sen menettämiseksi. En pysty vihaamaan, mutta tänä päivänä en voi arvostaakaan.

Omasta mielestä ei suomirap ole ikinä ollut missään lamassa. Ja nämä koomikot kenestä puhut olisi hauska tietää ketä tarkoitat?
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Omasta mielestä ei suomirap ole ikinä ollut missään lamassa. Ja nämä koomikot kenestä puhut olisi hauska tietää ketä tarkoitat?

Pakko kysyä, että oletko syntynyt koska? Ysärin lopulla? Muussa tapauksessa nämä koomikot on sinulle oikein "hauskoja" tuttavuuksia.
 

Gemondo

Jäsen
Näkemyksesi tajusin ja se suotakoon sinulle.

Silti tässä jotain ristiriitaista on allekirjoittaneelle. Eli tässä arkipäiväisessä vaalean bonustopan ideologiassako piilee sinun pointtisi? Miten tämä poikkeaa esim. Sini Sabotagen käyttämästä levikset repee -ajatuksesta? Molempien pointtihan on vähintään yhtä turhanpäiväinen, mutta Sini sentään vähän haastaa kuulijoitaan tuon heittohittinsä merkityksen myötä(kehäkolmosen ulkopuoleliset juntit).

Rapmusiikissa siis oltava jotain sisältöä?

Eroavaisuutena noissa biiseissä on siis se että Levikset repee biisissä on vähintään 60% aivan täyttä biisintäytelätinää, eli kunhan nyt jotain sanotaan kertsien välissä että saadaan kolme minuuttia biisin kestoksi. Tätä en siis ymmärrä. Josta tulikin mieleen että Sini oli muutama viikko sitten Huomenta Suomen vieraana jossa kertoi tehneensä musiikkia jo monta vuotta, mutta julkaisi sitä vasta nyt, koska hän "pystyy nyt seisomaan sanojensa takana." Anteeksi mitä? Minkä sanojen?

Sä kuuntelet ihan vitun vääriä radiokanavia. Kokeile Bassoradiota ilta-aikaan, Ghettotyylit, Dark Days Paska Sohva jne. Sieltä kuulet sinäkin hyvää räppiä kerrankin. Ja vähän muutakin mieltä avartavaa.

Kyse olikin siitä mitä nuo nimeltämainitut radiokanavat eetteriin työntävät, tunnen kyllä varsin hyvin Basson tarjonnan.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Basso kun levittäytyi tuppukyliin, niin kuuntelin sitä autossa koko ajan. Nyt on kuitenkin fiilis että musiikki on lähes aina sitä fixihipsteri musaa kun sinne kääntää. Onko musiikkilinjaus vaihtunut tässä vuoden sisään vai onko se aina ollut vastaavanlainen?
No, kannattaa kuunnella erikoisohjelmia 20-24.
Kyse olikin siitä mitä nuo nimeltämainitut radiokanavat eetteriin työntävät, tunnen kyllä varsin hyvin Basson tarjonnan.
Siinä olet oikeassa, että mainitsemasi kanavat työntävät pelkkää paskaa eetteriin.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Asa, No Smoking Team, Ricky-Tick Big Band & Julkinen sana, Aivovuoto, Ruger Hauer. Nämä uppoavat tällä hetkellä oikein mainiosti.

Varsinkin tuo viimevuotinen No Smoking Teamin levy on taas noussut kesän myötä aika vahvaan soittoon. Edu ja Davo saisivat tehdä enemmänkin kamaa, sen verran kovaa settiä.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Eroavaisuutena noissa biiseissä on siis se että Levikset repee biisissä on vähintään 60% aivan täyttä biisintäytelätinää, eli kunhan nyt jotain sanotaan kertsien välissä että saadaan kolme minuuttia biisin kestoksi. Tätä en siis ymmärrä. Josta tulikin mieleen että Sini oli muutama viikko sitten Huomenta Suomen vieraana jossa kertoi tehneensä musiikkia jo monta vuotta, mutta julkaisi sitä vasta nyt, koska hän "pystyy nyt seisomaan sanojensa takana." Anteeksi mitä? Minkä sanojen?

Jos haluat alleviivata pointtiasi, älä käytä Aren ja Stepan sossulaslubailuja esimerkkeinä. Erittäin turha kaksikko ja ilmaisevat kylläkin sen tahattoman hyvin biiseissään.

Sinillä olisi aina tilaa makuuhuoneessani, mutta tosiaan musiikillinen ruutipipo hän ei ole. Toisaalta täysin samalla viivalla monien muiden yhden illan hittien kanssa, eli turha parjata liikaa.
 

Gemondo

Jäsen
Jos haluat alleviivata pointtiasi, älä käytä Aren ja Stepan sossulaslubailuja esimerkkeinä.

Miksi? Tuohan on loistava esimerkki tähän asiaan. Kummallakaan ei ole ns. yhteiskunnallista tai mitään muutakaan "tärkeää" sanottavaa mutta toinen onnistuu silti kertomaan biisissään jotain, toisin kuin toinen.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Onhan tää nyt helvetisti paremman kuuloista kuin tää hipsteriräppi joka on sun kaltaisen kuulijoiden arvostamaa letkeää paskaa, jossa kerrotaan kuinka artisti käy kaupassa ostamassa makaroonia.

Toi lötkö suomiräppi on pilannut sen minkä Fintelligens toi suomiräppiin 2000-luvulla. Nyt se on sellasta "menin kauppaan jou ostin omenan kuorin sen, pysyy kroppa komeena" -paskaa

Nyt ei olla kyllä sun vahvuuksilla, ehkä sun kannattaa jättää tämä aihe käsittelemättä. Oli kyllä ihan hauska viesti muuten. Sisältö on se asia mitä tämä paska hipsteriräppi on tuonut genreen, Fintelligens on tuota makaroniläppää. Varsinkin noin vahvasti riimiteltynä, tatsia selkeesti on asiaan.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Miksi? Tuohan on loistava esimerkki tähän asiaan. Kummallakaan ei ole ns. yhteiskunnallista tai mitään muutakaan "tärkeää" sanottavaa mutta toinen onnistuu silti kertomaan biisissään jotain, toisin kuin toinen.

Kunnianhimoton vasemmalla kädellä puuhastelu menee täysin samaan lokeroon näiden överisti huomiohuoraavien radiohittien kanssa. Siksi en osaa näiden välille mitään eroa vetää. Are ja Stepakin ovat tyylilleen uskollisina tehneet tuon saman leppoisanrennon biisin sata kertaa. Se ei vain toimi enää.
 
Toi lötkö suomiräppi on pilannut sen minkä Fintelligens toi suomiräppiin 2000-luvulla. Nyt se on sellasta "menin kauppaan jou ostin omenan kuorin sen, pysyy kroppa komeena" -paskaa

Kaupassa käyntikin on huomattavasti mielenkiintoisempi biisin aihe kuin Fintelligensin jutut. Niiden biiseissähän ainoa aihe on "minä teen musaa, minä teen hyvää musaa, teen niin kovaa musaa että kaikki muut on ihan kateudesta vihreitä ja koko Suomi lakoo polvilleen minun edessäni kun mulla on niin rankat skillsit ja rautaset riimit, minä-minä-minä-minä-minä-minä, minä oon Euroopan tai ainakin pohjoismaiden kovin jätkä!"

Ja sitten jotkut vielä kehtaa dissata Raptoria ja sanoa, että tällaset jätkät jotenkin nosti Suomi-räpin tasoa Raptorin jäljiltä.
 

Gemondo

Jäsen
Kunnianhimoton vasemmalla kädellä puuhastelu menee täysin samaan lokeroon näiden överisti huomiohuoraavien radiohittien kanssa. Siksi en osaa näiden välille mitään eroa vetää. Are ja Stepakin ovat tyylilleen uskollisina tehneet tuon saman leppoisanrennon biisin sata kertaa. Se ei vain toimi enää.

Se onkin sitten taas eri asia mikä kenenkin mielestä on kunnianhimotonta puuhastelua? Jos kunnianhimon mittarina pidetään vain levymyyntiä & radiosoittoa, on Stepa ja Are selvästi löysiä luusereita verrattuna esim. Sini Sabotageen.
Arelta kuitenkin löytyy rapin Suomen mestaruus, ja Stepa on itsään elättänyt musiikillaan, en tosin tiedä miten on asian laita nykyään. Jokainen tietysti itse päättäkööt mitä pitää kunnianhimoisena ja mitä ei.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Kaupassa käyntikin on huomattavasti mielenkiintoisempi biisin aihe kuin Fintelligensin jutut. Niiden biiseissähän ainoa aihe on "minä teen musaa, minä teen hyvää musaa, teen niin kovaa musaa että kaikki muut on ihan kateudesta vihreitä ja koko Suomi lakoo polvilleen minun edessäni kun mulla on niin rankat skillsit ja rautaset riimit, minä-minä-minä-minä-minä-minä, minä oon Euroopan tai ainakin pohjoismaiden kovin jätkä!"

Ja sitten jotkut vielä kehtaa dissata Raptoria ja sanoa, että tällaset jätkät jotenkin nosti Suomi-räpin tasoa Raptorin jäljiltä.

Kyllä tuossa 90 luvun loppupuolella suomalainen juntti odotti, että räppäri kertoo kimppakivasta rovastin ja tyttären kanssa. Pahoittivat aidosti mielensä mikäli ei taipunut tuohon muottiin ja kyselivät, että mikä neekeri tuokin kuvittelee olevansa. Fintelligens muovasi junttia niin, että vaikka ei räpistä välittäisikään niin sitä pidetään nykyään Suomessakin ihan vakavasti otettuna taiteenlajina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös