Suomi rap

  • 775 094
  • 3 829

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Sanoisin, että ainakin Elaksis Kivi ja Renesanssi kuuluvat niiden suomiräpin kulmakivien joukkoon. Sanoisin myös, että Elastisen flow oli aikoinaan täysin poikkeuksellinen ja pesee edelleen valtaosan kollegoistaan.

Elaksis Kivi on jo lätyn nimeltään näppärä oivallus ja mielestäni lätyn sinkku "syljen" on edelleen yksi laadukkaimpia Elan settejä. Toki sitten myöhemmältä soololta löytyy "Anna soida" mikä on mielestäni omalla tavallaan huikea tekele.

Elastisen perisynti vain tuntuu valitettavan monesti olevan tuo liiallinen sanojen mättäminen yhteen riviin. Se sotkee monesti erittäin paljon tekstiä. Elastisen kunniaksi sanottava miehen lähes yltiöpositiivinen asenne joka välittyy ulosannissa.

Tästäkin huolimatta linkitettävä yksi biisi.

Elastinen - Syljen (Official video) - YouTube

Linkki vie youtubeen.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toivoisin Elalta samanlaista äänen ulosantia ja käyttöä kuin tuossa "Syljen" biisin toka versessä. Siinä mielestäni erinomaisesti painotetaan omalla tavalla asioita ja siitä mä tykkään. Nämä nykyiset Fintelligens/Ela jutut on aika vitunmoista paskaa, mutta juurikin tuo Elaksis Kivi ja parit ekat Fintelligens platat on niitä suomirapin helmiä.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Toivoisin Elalta samanlaista äänen ulosantia ja käyttöä kuin tuossa "Syljen" biisin toka versessä. Siinä mielestäni erinomaisesti painotetaan omalla tavalla asioita ja siitä mä tykkään.

Tätä juuri tarkoitin kun kritisoin Elastisen tyyliä tykittää liian paljon sanoja yhteen riviin. Syljen -biisi on juurikin rytmittämisen ja riimien painottamisen takia silkkaa timanttia. Mielestäni suomiräppärin yksi tärkein seikka flown tiimoilta on painottaa ääntä rivin loppuun, eli siihen kohtaan missä riimit ovat.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tätä juuri tarkoitin kun kritisoin Elastisen tyyliä tykittää liian paljon sanoja yhteen riviin. Syljen -biisi on juurikin rytmittämisen ja riimien painottamisen takia silkkaa timanttia. Mielestäni suomiräppärin yksi tärkein seikka flown tiimoilta on painottaa ääntä rivin loppuun, eli siihen kohtaan missä riimit ovat.

Kyllä. Etenkin tuo toka versen aloitus on kyllä suorastaan huikeaa. Elastisen "Ovet Paukkuu" biisi on vielä vähän samaa tasoa siinä mielessä, että siinä ei sanoja tykitetä hirveellä kiireellä vaan hyvin soljuu koko biisin.

Mitäs tästä biisistä mieltä? Tässä(kin) tuo toinen verse jotenkin iskee aika vitun lujaa. Etenkin ensimmäinen riimipari on jotenkin vaan niin hemmetin koskettavaa settiä.

Cheek - Sikaryhmä @youtube
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Mitäs tästä biisistä mieltä? Tässä(kin) tuo toinen verse jotenkin iskee aika vitun lujaa. Etenkin ensimmäinen riimipari on jotenkin vaan niin hemmetin koskettavaa settiä.

Olen itse ihaillut aina Cheekkiä riimitekniikan suhteen, koska siinä ollaan itsensä haastamisen ytimessä. Kun asiasisältö kohtaa tuplariimit ja paikoitellen triplariimitkin, voja voja joko rillataan. Tämä ko. biisi on enemmänkin tunnepitoinen kuin teknisesti sisällöltään keskeinen. Muistan toki tämän poistettuani platan kaupasta.

Silti mielestäni Cheekin tuotannon timantti löytyy tästä biisistä. Riimitekniikan oppikirjan voisi rustata tästä tekeleestä.

Cheek - Täältä sinne (Lyrics) - YouTube

Linkki vie jälleen youtubeen.
 
Viimeksi muokattu:

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Ei kyllä millään iske suomi räppäys. Asa on ainoa, jota suomalaisista jaksaa kuunnella yhtä biisiä enempää putkeen (sekin tosin alkupään tuotannosta).

Pakottava tarve takaraivossa aina verrata Eminemiin jokaista räppäriä, koska se oli tästä rap genrestä ensimmäinen (ehkä jopa ainoa) idoli. Sitten kun löytyy kaveri, jolla on edes lähes samalle tasolle yltävä flow, tarinankerronta ja rytmitys hanskassa suomenmaalla, niin voisin itsekin alkaa diggailemaan.

Ehkä siihen asti säästän tämä ketjun enemmältä spämmiltä, koska en vain omaksu Suomi räpin hienoutta. Voi tosin olla, että Elastinen sun muut ovat sen jokseenkin pilanneet mun pienessä mielessä.
 

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
Olin todella positiivisesti yllättynyt tästä kappaleesta, tuttavani siis räppää kyseisellä kappaleella ja viimeistään Oona veti maton jalkojen alta. Tässä kappaleessa on sanomaa.

Mmiro, Antonio & Oona - Aika lähtee

Linkki vie Youtube.com sivustolle.

Tais olla ihan läpällä täällä? Tyhmänä menin kuitenkin klikkaamaan ja kuuntelemaan (en kyllä edes Oonaan asti päässyt kun aika luokatonta oli).

Sitten tähän Elastisjuttuun, niin kyllähän tuo Rähinän porukka aika kuraa kaikilta osin nykyään tekee. Hyvätkin artistit laitettu tekemään tuota "bileräppiä" tai "pop-hoppia", millä nimellä ikinä sitä kutsutaankin. Sitten näitä biisejä soitetaan yökerhoissa ja porukalla on kivaa.

Täällä aikaisemmin jo linkitetty Solosen ja Kosola uusi levy taas pyörii Spotifyssa päivittäin läpi. Toinen Suomalainen kokoonpano mitä tulee paljon kuunneltua on SMC Lähiörotat. Tästä threadista on kyllä välillä löytynyt hyviä "uusia" artisteja, jotka on itseltä mennyt ohi.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Ei kyllä millään iske suomi räppäys. Asa on ainoa, jota suomalaisista jaksaa kuunnella yhtä biisiä enempää putkeen (sekin tosin alkupään tuotannosta).

Pakottava tarve takaraivossa aina verrata Eminemiin jokaista räppäriä, koska se oli tästä rap genrestä ensimmäinen (ehkä jopa ainoa) idoli. Sitten kun löytyy kaveri, jolla on edes lähes samalle tasolle yltävä flow, tarinankerronta ja rytmitys hanskassa suomenmaalla, niin voisin itsekin alkaa diggailemaan.

Ehkä siihen asti säästän tämä ketjun enemmältä spämmiltä, koska en vain omaksu Suomi räpin hienoutta. Voi tosin olla, että Elastinen sun muut ovat sen jokseenkin pilanneet mun pienessä mielessä.

En tahdo myöskään spammata ketjua sen enempää, mutta en voisi olla enempää samaa mieltä. Toki kaikki kuuntelee sitä mistä pitää mut silti.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Eminem on melko lähellä ainakin monipuolisuudessa ja teknisyydessä kaikkien aikojen parasta räppäriä. Suomen kieli ei myöskään ole puhemusiikkiin mikään sopivin, joten kohtalaisen kauan saa etsiä verrokkia härmälästä.
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Miksi tähdätä klassikoihin kun keskinkertainenkin skeida tuottaa helvetisti rahaa?

Onhan Elastinen toki tuonut setteihinsä syvyyttä soololättyjensä kautta, mutta ilmeisesti hän haluaa löytää loppusijoituspaikkansa näiden turhien klubiviisujen yhteydestä. Edelleenkin parempi jos lopettaisi rimmailun ja keskittyisi siihen mistä voi vielä joillekin jotain tarjota. Hänen osaltaan on mielestäni kaikki jo sanottu ja kiistaton asema saavutettu.

En tiedä mitä meinasit tuolla lahjakkuudella, mutta noin riimittelyn suhteenhan Elastinen on aika peruskamaa ollut aina. Kukin tyylillään, mutta ainakaan omiin korviini mies ei ole koskaan haastanut itseään esim. riimitekniikan suhteen. Tuottajana sekä pelisilmän omaajana yms. toki erittäin lahjakas.

Elastisella on teknisesti iskemätön flow, en muista että mies olisi tehnyt ikinä virhettä riimitellessään tai kirjoitaessaan.

Toisaalta kaikki muu ratkaisee. Kuunnellkaa Stöötä esim.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Äsken NRJ:llä oli haastattelussa Summer Upin järjestjä, ja kertoi että Skandaali tekee comeback keikan Lahessa. Kova juttu myös se, että työstää tällä hetkellä uutta levyä. Ei tulevaisuudessa tee kuulemma keikkaa, vaan tekee musiikkia pelkästään siksi että diggaa sen tekemisestä.

Tämä ihan mielenkiintoinen juttu. Toivottavasti Skandaali tekee samansuuntaista räppiä kuin ekalla levyllä joka oli kyllä kova. Sitten muutamaa yksittäistä biisiä lukuunottamatta aika kuraa suoltanut. Kuitenkin tarkistukseen menee kun se come back levy joskus tulee. Sen käsityksen tosin sain tässä taannoin törmänneeseen juttuun tästä ko. jutusta, että Skandaali tekee ns. rauhassa ilman kiirettä sitä levyä joten voi mennä tovi jos toinenkin ennenkuin ulos tulee (jos tulee).
 

Valkohuulikyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue, Samurai Blue, Arsenal
Kyllä Elastisella mun mielestä hyviä biisejäkin on. Kyllähän myös Fintelligens teki palveluksen suomirapille, koska nosti sen suuremman yleisön tietoon. Oli jotkut siitä mitä mieltä vaan.

Esim. tässä Elastinen on ainakin omaan makuuni:

TK, Tuomo, Elastinen, Timo Pieni Huijaus Solonen - Helpompaa hulluna - YouTube
(linkki vie musiikkivideoon)

Koska olen oman nuoruuden viettänyt Olarissa, niin laitetaan uudemman sukupolven matskua kehiin:

Jeijjo Nupi - Brändi, Johon Voit Luottaa - YouTube
(linkki vie musiiikkivideoon)

Skandaalin paluu kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta. Elämä on peli on hyvä biisi.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Elastisella on teknisesti iskemätön flow, en muista että mies olisi tehnyt ikinä virhettä riimitellessään tai kirjoitaessaan.

Katsotaan räjähdinkö nyt sarkasmipommin mukana.

Mitä tarkoittaa teknisesti iskemätön flow? Muilta osin melko järjetöntä tekstiä. Eiköhän Elastinen ole aivan jokaisen muun rimmailijan tapaan tehnyt virheitä sekä riimittelyjen että tekstien suhteen.

Skandaalin comebackille sen sijaan ehdoton kyllä. Jos miehen hyökkäysketjuna toimii edelleen ala-arvoiset pilluläpät-riimitekniikka-pari syvällisempää hetkeä, on kaikki kohdillaan. Kaiken RF ja RDN perseilyn jälkeen Skandaalin onkin ihan viisasta mainostaa tekevänsä musiikkia vain musiikin takia. Eiköhän sitä hynästä ole päästy nauttimaan jo aikoinaan Yorin selänpesijän roolissa.
 
Viimeksi muokattu:

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eminem on melko lähellä ainakin monipuolisuudessa ja teknisyydessä kaikkien aikojen parasta räppäriä. Suomen kieli ei myöskään ole puhemusiikkiin mikään sopivin, joten kohtalaisen kauan saa etsiä verrokkia härmälästä.

Eikä sitä verokkia löydy. Jos Michael Jackson oli popin kuningas, niin Eminem on räpin kuningas. 2000-luvun eniten myynyt artisti enkä yhtään ihmettele.

Tänä vuonna tulee muuten kyseiseltä jampalta uusi albumi. Palataan kuulemma uran alun tyyliseen musiikkiin. Mielenkiintoista nähdä mitä sieltä tulee, itse olen digannut kaikista albumeista mitä on ulos tullut.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Eikä sitä verokkia löydy. Jos Michael Jackson oli popin kuningas, niin Eminem on räpin kuningas. 2000-luvun eniten myynyt artisti enkä yhtään ihmettele.

Eminem whitetrash-räppärinä otti kysymättä keltään paikkansa mustan miehen musiikkityylissä. Onhan noita kalpeita pyrkyreitä toki muitakin ollut, mutta ketä kiinnostaa. Eminem on kylläkin yksi kävelevä ongelma, mutta samaan aikaan melkoinen nero sekä menestyjä. En itse pysty tätä kaveria analysoimaan ikinä mitenkään syvällisemmin. Siksi olenkin tyytynyt vain nauttimaan miehen musiikista.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Ai tää jäbä? "Ja jos nyökkäät, meikäpoika hyökkää. Stereot täysille keskellä yötä." "Saletisti natsaa vissiinki. Kato missihän se on kompromissikin."

Tässä ollaan aika lähellä sitä kuuluisaa eeppistä failia ja tämä toimikoon yhtenä esimerkkinä siitä miten Elastinen on jo jopa tämän tyylin biiseissään sanonut kaiken.
 
Suosikkijoukkue
B&B&B&B
Kyllä Elastisella mun mielestä hyviä biisejäkin on. Kyllähän myös Fintelligens teki palveluksen suomirapille, koska nosti sen suuremman yleisön tietoon. Oli jotkut siitä mitä mieltä vaan.

Fintelligens nosti kyllä suht UG asemassa olleen suomirapin suuremman yleisön tietoisuuteen, mutta oliko se hyvä vai huono asia on jokaisen oma mielipide.

Mielestäni nykyään Elastisen materiaalista on rap kaukana, muutenkaan ei ole ikinä oikein muhun iskeny mikään näistä Rähinän jutuista.

Mitä tulee muuhun suomirappiin niin jo on kovia kiekkoja puskenut ulos tän vuoden puolella ja kovia kiekkoja vielä tuloillaan joten jäädään odottelemaan.
 

Gemondo

Jäsen
Ei kyllä putoa allekirjoittaneelle Elastiset, JVGt eikä mitkään muutkaan Rähinä-artistit, kyllä jotain sanottavaakin pitäisi olla että minun ämyreistä saa äänensä kuuluville. Pahin esimerkki on tämä Sini Sabotage - Levikset repee, ei jumalauta mitään ideaa koko biisissä! Kunhan laitettu sanoja toisten perään jotka joskus jollain tasolla saattavat rimmata keskenään (VilleGalle komppaa tässä loistavasti). Ei tuolla minun mielestä ole enää rapmusiikin kanssa paljoakaan tekemistä kun mitään sanottavaa ei ole. Ja tähän kategoriaan menee lähes kaikki "rap"artistit jotka radiosoittoa (yleX, NRJ etc.) saavat.

PS. Huomenna Jontti & Shaka ilmaiskeikalla Alppipuistossa!
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Fintelligens nosti kyllä suht UG asemassa olleen suomirapin suuremman yleisön tietoisuuteen, mutta oliko se hyvä vai huono asia on jokaisen oma mielipide.

Mielestäni nykyään Elastisen materiaalista on rap kaukana, muutenkaan ei ole ikinä oikein muhun iskeny mikään näistä Rähinän jutuista.

Mitä tulee muuhun suomirappiin niin jo on kovia kiekkoja puskenut ulos tän vuoden puolella ja kovia kiekkoja vielä tuloillaan joten jäädään odottelemaan.

Festareilta lyhyesti. Fintelligens nosti suomiräpin lamasta johon kaikenmaailman koomikot oli sen laskeneet. Jonkin sortin uskottavuuden saavutettuaan Fintelligens on tehnyt kaikkensa sen menettämiseksi. En pysty vihaamaan, mutta tänä päivänä en voi arvostaakaan.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja tähän kategoriaan menee lähes kaikki "rap"artistit jotka radiosoittoa (yleX, NRJ etc.) saavat.

Niin just eli jos biisi soi radiossa, automaattisesti täyttä paskaa? UG 4-life niggaz! Mutta toki saat olla tuota mieltä, itse en radiota kuuntele juuri ollenkaan, mutta ymmärrän kyllä pointtisi, tosin en tätä lainattua tekstiä. Siitä olen samaa mieltä, että Rähinän viimeaikaiset ulostukset on kyllä suurimmalti osin paskaa, alkuaikojen setit oli ja on huomattavasti parempia ja parempaa.

Nimimerkki Action Bronsonin kanssa täysin samaa mieltä.
 

Gemondo

Jäsen
Niin just eli jos biisi soi radiossa, automaattisesti täyttä paskaa? UG 4-life niggaz!

Ei, se ei tee musiikista paskaa että se soi radiossa. Mutta ei siellä radiossa soi kuin tietynlainen musiikki joka uppoaa mahdollisimman moneen kuuntelijaan, itse tiedän kuuluvani tässä asiassa vähemmistöön enkä odottamaan että minun suosikkikappaleitani tulisi radiosta.
Tekeekö se teidän mielestä näistä radiosoitossa olevista biiseistä "räppiä" että ladotaan satunnaisia rimmaavia sanoja peräkkäin?
Kyllähän ne varmaan "klubibiiseinä" toimivat vallanmainiosti, mutta ei rapmusiikkina.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Ei, se ei tee musiikista paskaa että se soi radiossa. Mutta ei siellä radiossa soi kuin tietynlainen musiikki joka uppoaa mahdollisimman moneen kuuntelijaan, itse tiedän kuuluvani tässä asiassa vähemmistöön enkä odottamaan että minun suosikkikappaleitani tulisi radiosta.
Tekeekö se teidän mielestä näistä radiosoitossa olevista biiseistä "räppiä" että ladotaan satunnaisia rimmaavia sanoja peräkkäin?
Kyllähän ne varmaan "klubibiiseinä" toimivat vallanmainiosti, mutta ei rapmusiikkina.

Omat suosikkini on saaneet varsin maltillisesti radiosoittioa, mutta takuulla kaikki on sitä saaneet. Automaattisesti radiosoitto ei siis tee musiikista huonoa. Harvemmin vain musiikin laatu kohentuu sillä, että tähtäimenä on radiosoitto. Sen verran paljon tunnen muusikoita, että tiedän sen olevan monen ihmisen ensisijainen tulonlähde ja ymmärrän, että silloin ollaan valmiita komprommisseihin taiteelisen ilmaisun ja myynnin välillä.

Omatkin biisit on soineet radiossa ja en koe tehneeni kompromisseja. Ennen kuin joku kysyy, että kuka olen niin vastaan, että EN KERRO.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös