Uusi Pijall kaivertaa totuutta esiin
Pijall alias Pjay alias Hysä alias Hzä alias Michael Black Electro alias Yahya Kayak alias Janne Hyttinen.
Pijall muodosti aikoinaan yhdessä Roope K:n ja Mattip:n kanssa Ceebrolisticsin, jota ilman suomalaisen rapmusiikin, laajemmin jopa koko rytmimusiikin historiasta on turha puhua. Laajempana kollektiivina kolmikon ympärillä tutuksi tuli myös Murmurecordings.
Hyvin keskittynyt, hyvin sielukas ja henkevä artisti kokoonpanoineen teki itseään tunnetuksi vuosituhannen sarastuksessa, ajanjaksona jona hittilistoille nousivat muun muassa Rähinä Recrods -aktit, Fintelligens eturintamassaan. Kenttä oli uusi ja kuuma, hyvin suosittu - ja varsinkin myöhemmässä katsannossa hämmentävän laaja. Rap oli rappia, vaikka sen äärilaidat olivat toisistaan kaukana kuin… no, taivaankappaleet.
Pijallin ensimmäinen sooloalbumi The Cave (1999) on alansa kotimainen viisasten kivi. Se on keräilyesine ja mittapuu, jonka monet saman suuntaista kulttuuria vuosikymmenten varrella tuottaneet haluavat jopa unohtaa; taso on liian korkea.
Ceebrolisticsin suunta kulki vuosien 1998 ja 2005 välillä koko ajan syvempään, elektronisempaan ilmaisuun. Viisi vuotta ryhmän viimeisen albumin, Ö:n jälkeen ilmestyi Hyttisen Michael Black Electro -levy. Sen jälkeen Hzä-nimellä kuultiin muutama vierailu kanssa-artistien biiseillä.
Vuonna 2011 ilmestynellä Ruger Hauerin Jokaiselle jotakin -videolla Pyhimyksen, Tommishockin ja Paperi-T:n alkuperäisiä riimejä huulisynkkasi valtava määrä suomiräppäreitä. Myös Pijall välähtää videolla, muttei sano mitään - vaan tulkinnasta riippuen joko huitaisee mikrofonilla, tai tipauttaa sen pois edestään. Spekulaatioissa, huhuissa, “tiedoissa” ja tarinoissa sekunnin välähdys nähtiin symbolisena; Pjall ei enää räppää.
Mitä tapahtui, missä mies on ollut kaikki nämä vuodet?
Käännyttyäni muslimiksi ja aviouduttani tunsin, että oli aika jättää musabisnekset, ja keskittyä oman itsen hoitoon. Olin sen verran huonossa hapessa psyykkisesti, että se oli aika ottaa huomioon. Olen viime vuodet työskennellyt henkisten harjoitusten ja parisuhteen kanssa Vuosaaren perukoilla, kaukana keskustasta. Aika luonnon ja hiljaisuuden parissa on ollut freesaavaa.
Nyt, vuosien jälkeen on kuitenkin tullut aika palata vanhan sorvin äärelle.
Intohimo musiikin tekemiseen ja räppäämiseen sai palaamaan. Tuntui myös että on taas hyvä hengailla vanhojen tuttujen kanssa musiikin parissa, vastapainoksi yksinkertaiselle ja hieman yksinäiselle elämäntyylille.
Tuleva materiaali on Pijall-artistinimelle poikkeuksellista, koska se esitetään suomen kielellä englannin sijaan. Taustasta huolimatta kriteerinä tähän päätymiseen oli luontevuus.
Se tuntui luonnolliselta valinnalta, englanniksi en ole kirjoitellut vähään aikaan. Suomeksi taas olen rustaillut runoja islamiin tulemiseni aikana. Kirjoittajaminäni on kotimaan kielellä vahvempi ja luontaisempi tällä hetkellä.
Monsp Recrods julkaisee uuden Pijall-albumin vuonna 2017. Ensimmäisenä palana siltä kuullaan Tuntematon sotilas -sinkku, jonka tuotanto Pijallin ja Rudy Kulmalan yhteistyötä. Tekstissä maalataan isolla, mutta henkilökohtaisella siveltimellä. Kaikki on ikäänkuin selvää, muttei itsestään; tähän ollaan tultu moninaisten vaiheitten ja mietintöjen kautta.
Kehitysvaiheessa oleva albumikokonaisuus tottelee työnimeä Kaksikymmentä. Mukaan retkeen on lähdössä mittava ja nimekäs lista tekijöitä. Tuotantopuolella Kalifornia-Keke, Rudy, Tomorrow Kollektiivi, Sipulijaska, Pinewoods, Superjanne, Elias Rosewood, Tes La Rok sekä Pijall itse. Mikrofonivieraiksi kaavaillaan mm. nimiä kuten Thono Slono, Asa, Iwere, Kesken...
20 biiisiä muodostavat teemallisen kokonaisuuden. Ne tulevat yhdessä omistamaan koko levyn, vähän samaan tapaan kuin seitsemän samuraita.
Ensimmäisestä maistiaisesta tunnistaa tekijän, mutta myös muutosta on ajan ja asioiden muuttuessa tapahtunut.
Nyt syntyviin biiseihin olen saanut enemmän kirkkautta, ja aiempaan tuotantoon verraten niissä kuuluu kokemuksen syvää rintaääntä. Tietysti myös islam kuuluu aiheissa ja konsepteissa. Levyllä näkyy valoa tunnelin päässä. Toivoa on enemmän, ja se vanha etsimisen kaiho on muuttunut totuuden kaivertamiseksi esiin. Ikä on myös yksi juttu; nelikymppinen Pijall ei ole enää nuori poika, vaan elämä puhuu syvemmällä tasolla biiseissä.