En muista milloin oisin viimeks kuunnellu. Ja vaikka Gettomasan viimeisimmät biisit nyt ei kovin hyviä ole ja Diplomaatti levyn jälkeen taso ollu aika laskussa, niin kyllähän tämä biisi on edelleen ihan jäätävän hyvä. Todella kovaa kirjoittamista ja tuotanto toimii aivan täysillä. Tälläsiä biisejä ei kyllä suomiräpissä olla tehty ennen eikä jälkeen. Jotenkin toivoisin, että Gettomasa sais kaivettua ittensä tälläiseen iskuun. Tässähän ihan tositapahtuma kyse, mutta Gettomasa on myös tarinankertojana erinomainen, jos vaan sellaista haluaa tehdä. Nyt tuntuu, että tyylit on menny siihen suuntaan, että tehdään vähän niitä näitä kun ollaan jo se räppäämisen kovuus todistettu ajat sitten.
Tämä kyseinen biisi on ollut itselleni aina melko ristiriitainen. Tämä kannattaa kuuntelun lisäksi lukea myös tekstinä kun näinkin vakavien asioiden äärellä ollaan.
Lähdetään siitä että oma tausta pedofilian keskellä sijaisperheessä junnuna osoitti että mikään virallinen taho ei välttämättä puutu asioihin. Lastensuojelu ja sosiaalipuoli oli läsnä omassa elämässä ikävuosista 4-18. Jokainen näiden kanssa enemmän tekemisissä pienestä pitäen ollut tajuaa että tärkeintä ovat helpot ratkaisut. Huostaanotto ja tapaamisoikeudet tuli aikuisena selattua dokumenteista läpi ja todella väkevää oman instanssin suojelua sijaisperheen eduksi. Kunnes sitten rotsi kääntyi kun tekijä tunnusti ja yksilöi vuosien tekoja. Sitten jyrättiin toiseen suuntaan.
No miten tämä liittyy tuohon biisiin? Arvostan suuresti että tuossa kappaleessa lentää ilmeisemmin juuri suomalainen lastensuojelu bussin alle aiheesta, mutta ikävä kyllä kukaan ei ole tainnut tätä kulmaa poimia. Ja harmillisesti Masakin puhuu vain tuomari-termillä tapaamisista. Todella monella tasolla tavoitettava biisi aina lapsen avuttomuudesta, tekoja x tekevän henkilön kautta myös yhteiskuntaan.
Ja tähän väliin sitten yleisesti mainitsen että tiedostan räppäreiden tavan ottaa vapauksia, kärjistää ja jopa valehdella. Näitä kutsuu joku taiteelliseksi vapaudeksi, tulkinnaksi ja jne. Meillä on rasismi ikivihreänä aiheena ja hyviä näyttöjä miten kerätä irtopisteitä oman agendan nimissä.
Lopuksi totean että kannattaa edelleen lukea tuo biisi tekstinä myös. En syytä Gettomasaa valehtelusta, mutta pidän "tuomarilta" täysin jäätävänä alisuorituksena jos asiaa on käsitelty tuomarin kanssa. Lastensuojelu hyppää hyvin herkästi yhtälöön kun heille ikivihreä alkoholi on uhkana lapselle.
Ja nyt siis biisissä puhutaan siitä että alkoholismi on ollut jatkuvaa ja tuota voi piilotella määrän x verran. Sen sijaan kun yhtälössä on Masan mukaan virallinen tuomari, isän aivan jatkuva alkoholismi, väkivalta sekä aseet, herää kysymys että mitä vittua tuolla on oikeasti tapahtunut?
Eli biisin ristiriita on läsnä, mutta lopuksi en voi riittävästi korostaa lasten turvallisuutta. Näin ollen tekstiäni ei pidä tulkita että syytän Gettomasaa.
Siitä en tule koskaan pitämään että artisti x maalittaa näkyvästä asemasta ei-julkisen henkilön. En edes arvosta itsessäni sitä että puhun historiastani vaikka tunnustukset, tuomiot ja salassapidot ovat kaikki edukseni. Nämä sitten jokaisen oman näkemyksen mukaan. En leiki mitään kaikkitietävää.
Nyt vuonna 2022 oma suhtautuminen Gettomasaan on neutraalimpi kun tuo hänen musiikki -ja urayhtälö auennut odotetusti.
Pahoittelut vähän offista, mutta melkoinen biisi törkeän monella tasolla.