Suomi rap

  • 772 507
  • 3 818

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti




Gettomasalla tais olla jotain meneillään aikanaan noiden FP jäbien kanssa, jos en tästä väärin ymmärrä.


Enemmän tuossa tuoksuu Gettomasan tarve maksaa oppirahat ja hakea asemaansa Jyväskylän räppikentällä. Eli joka suuntaan piti täristä kuin herran itsensäkin mainitsema räkis. Biisi kuitenkin vuodelta 2012.

Olihan tuolla kasettia nolata itsensä Joniveljen edessäkin junnuna.

Eli ihan tuohon Gettomasan kuvioon sopivaa menoa imo. Ylipäätään JKL-räpin yksi kiistaton vahvuus on ollut siinä että jossain on aina pihvi grillissä. Itselleni ei aina toimi tuo meno, mutta noin sitä Skandaalin puhumaa sähköä saadaan kentälle. Ja sitä kautta räpätään paremmin terävien kynien kera.
 
Viimeksi muokattu:

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Mihin viittaat tällä? Ei sano itselle mitään.

Oli mennyt hätäisesti täysikäisenä baarissa ilmoittamaan Joniveljelle että pistä nimi muistiin(ja tämä siis sisäsiisti versio asian ilmoituksesta). Masa itsekin puhunut myöhemmin ettei ollut ihan ylpein hetki. Tuohon liittyy myös Masan räkis-teema osittain, eli uholle on paikkansa tai sitten voit nolata itsesi legendan edessä.

Joniveli puhui aiheesta myös itse Sonnin Taacassa ja oli kuulemma miettinyt että taas yksi rookie uhoaa kaljapäissään.

Gettomasa onneksi myös sittemmin lunasti puheitaan ajan kanssa ja Jonikin tuolle varovaiset kehut antoi.
 

eeMule

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Ibe paljasti tänään Instagram-tilillään, että keskiyöllä droppaa uusi albumi. Odotukset korkealla, miehen edellinen levy oli ilmestymisvuotensa parhaimmistoa ja muutenkin ibe on allekirjoittaneelle ehkä kovin näistä uuden aallon suomiräppäreistä.

Täytynee valvoa tänään hieman pidempään ja pyöräytellä heti levy läpi.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
iben tuorein väijyttynä aamukahvin ja parin röökin kera. Nuoren herran soundimaailman ja ilmaisun tuntien ei aamulenkkiä kannattanut pohjille vetää. Ja eipä tälläkään kertaa mitään isommin yllättävää tullut.

Yleiseltä ilmeeltä todella ristiriitainen kokonaisuus kun periaatteessa tiesi mitä saa ja samalla olet jo kuullut nämä biisit aiemmin. Ehkä johdonmukaista, ehkä tasapaksua alimman riman alta menoa.

Soundi ja tuotanto ansaitsee taas kerran kehuja ja kyllä tuo iben herkistely ja tunnelmointi on tuettu biiteillä hyvin.

Levyn voittajat ovat tässä vaiheessa 150, Kirous, Cheek ja Testi

Testi on haavoittuvan avoin ja jättää levyn lukuisat muut vastaavat biisit fillereiksi. Menee ehdottomasti soittolistalle.

150 ja Cheek on sitten sitä ibeä jota saisi tulla enemmän. Todella tyylikästä flexailua ja samalla kuitenkin selkeä linjaus ettei mikään pihvittely kuulu ajatusmaailmaan. Näissä kytee edelleen se ajatukseni että ibe menee vielä isoimmille areenoille ja breikkaa kunnolla. Siellä herkän pojan vastapainona on juuri sopivan leijaa asennetta.

Kirous on hyvä statement nuorempienkin suuntaan. Ei mitään pikkug-saarnaa vaan fiksua linjaa.

Sateeseen biitti ansaitsee erityismaininnan ja kantaa biisin hyvin. Harvemmin biitti vie ibeä eikä toisinpäin.

NiinPaljon biisissä hiukan ironisesti ibe nostaa ohimennen esiin miten samat laulut on kuultu ja tuo olisi ehkä ihan hyvä huomioida yleisestikin. Muutoin ihan toimiva herkistely.

Lopuksi tässä palaa alkuun. Ehkä levyä pitäisi kuunnella useammin tai ehkä ihan suosiolla ottaa nuo selkeät voittajat soittolistalle. Liikaa tyhjäkäyntiä ja helpolla menoa imo.

3/5. Varaan oikeuden muuttaa mielipidettä jos jokin heureka tapahtuu.
 
Viimeksi muokattu:

Barney

Jäsen
Ensimmäisen kolmen biisin jälkeen olin jo ihan fiiliksissä, mutta ikävä kyllä levyn edetessä sieltä löytyi todella kovien biisien lisäksi myös ainakin näin ensikuuntelun perusteella melko turhia täytekappaleita. Soundimaailmaltaan kyseessä oli kuitenkin mielestäni jopa Iben paras albumi ja siitä tuli vahvat Post Malone -vibat etenkin niissä biiseissä, joissa oli otettu akkari mukaan.

150 menee omissa papereissani yksittäisenä biisinä ihan Iben kovimpien biisien joukkoon. Muita ehdottomia osumia olivat MeitsiOn, Cheek, Testi, NiinPaljon, Kuolematon ja Kirous. Alun perusteella oli jopa ainekset ihan klassikkoalbumiksi, mutta ikävä kyllä sieltä löytyi niitä skipattaviakin biisejä, joten ihan noin kovaksi ei kokonaisuus kuitenkaan muodostunut. Erinomainen albumi kuitenkin ja varmaan aika lähellä tämän vuoden kovinta suomalaista julkaisua.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Iben levyllä oli yöllä vielä biisi nimeltä "Yango", nyt nimeksi on vaihtunut "Y****". Hyvä veto, ajankohtaan nähden.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
@Fiftie

Valma on startannut ihan vahvasti, mutta niin se oli Yeboyahin sekä Ettankin kohdalla. Olisi kyllä ihan nättiä jos vastoin suunnilleen kaikkia kertoimia Valma menisi ohituskaistaa isompaan tietoisuuteen. Hyvin on jo kalliolainen itseironia kauramaitokuplineen mainittu ja tuntuisi tuo itse räppääminen olevan The juttu. Se kun on räppärille ihan hyvä lähtökohta.

Vetäydyn kuitenkin nurkkaan ja toivon kyl salee parasta.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
@Fiftie

Valma on startannut ihan vahvasti, mutta niin se oli Yeboyahin sekä Ettankin kohdalla. Olisi kyllä ihan nättiä jos vastoin suunnilleen kaikkia kertoimia Valma menisi ohituskaistaa isompaan tietoisuuteen. Hyvin on jo kalliolainen itseironia kauramaitokuplineen mainittu ja tuntuisi tuo itse räppääminen olevan The juttu. Se kun on räppärille ihan hyvä lähtökohta.

Vetäydyn kuitenkin nurkkaan ja toivon kyl salee parasta.

Valma lähtee liikkeelle näillä kahdella sinkulla ihan rehdilla boom bapilla. Äänet käskee duo tuottanu molemmat. Mielenkiintoista, että niinköhän jatkossakin sama duo tuottaa biisit. Tykkään, että tämän artistin kohdalla ei soundillisesti lähdettäisi tuonne Yeboyahin ja Ettan maailmaan.

Etta on kyllä ihan hyvä räppämään, mutta sen biisit ei oikein vaan lähde itelle.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Valma lähtee liikkeelle näillä kahdella sinkulla ihan rehdilla boom bapilla. Äänet käskee duo tuottanu molemmat. Mielenkiintoista, että niinköhän jatkossakin sama duo tuottaa biisit. Tykkään, että tämän artistin kohdalla ei soundillisesti lähdettäisi tuonne Yeboyahin ja Ettan maailmaan.

Etta on kyllä ihan hyvä räppämään, mutta sen biisit ei oikein vaan lähde itelle.

Yksi tärkeä asia varsinkin kalliokuplassa on muistaa että rumbat, klangit ja jopa hesarit antavat platformia ja esittävät kiinnostunutta tasan niin kauan kunnes joku uusi ilmiö kuplan sisällä myy paremmin.

Eli toivoa sopii että Valma keskittyy räppäämiseen ja taustatiimi tajuaa pitää fokusta ytimessä. Sikäli olen toiveikas että kyseessä on täysi rookie jonka räppiskillit ja oma ääni hakee vielä muotoaan. Ja haastattelussa tuonutkin esiin miten vähän tehnyt.

Yksi naisräppärin varma kyykkäämisen merkki on päätyä somevinkujaksi, kertoa kuinka tekee "taidetta" ja saada äänensä johonkin mainokseen.
 

Meikäpoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils
Nyt on Iben ViO -albumi kuunneltu about pari kertaa läpi. Heti alkuun on todettava, että olen ollut todella iso Ibe-fani Ibelius -albumin julkaisusta lähtien, joten arvioin kuulemaani myös sen pohjalta.

Heti alussa itselle tuli jostain syystä aika vahvat Nonsense -albumin vibat. Niin hyvässä kuin pahassa. Soundimaailmassa on yhtäläisyyttä ja Nonsense sisältää todella hyviä kappaleita mutta myös niitä, joita ei tule oikeastaan kuunneltua koskaan eli se on kokonaisuutena melko raakile. Parhaat kappaleet hittaavat todella kovaa, tässä albumissa sama homma.

En osaa selittää miksi mutta ViO:ta kuunnellassa tuntui, että siitä on vaikea saada otetta. Edellinen Perkele! -albumi jollain tavalla eteni hyvin loogisen tuntuisesti ja toimi periaattessa tietyn saman teeman ympärillä. Mitä pidemmälle albumia kuunteli, niin tässä tuntui, että tämä on vähän sekoitus kaikkea Iben aikaisempaa tuotantoa.

Ensimmäisen kolmen biisin jälkeen olin jo ihan fiiliksissä, mutta ikävä kyllä levyn edetessä sieltä löytyi todella kovien biisien lisäksi myös ainakin näin ensikuuntelun perusteella melko turhia täytekappaleita. Soundimaailmaltaan kyseessä oli kuitenkin mielestäni jopa Iben paras albumi ja siitä tuli vahvat Post Malone -vibat etenkin niissä biiseissä, joissa oli otettu akkari mukaan.

150 menee omissa papereissani yksittäisenä biisinä ihan Iben kovimpien biisien joukkoon. Muita ehdottomia osumia olivat MeitsiOn, Cheek, Testi, NiinPaljon, Kuolematon ja Kirous. Alun perusteella oli jopa ainekset ihan klassikkoalbumiksi, mutta ikävä kyllä sieltä löytyi niitä skipattaviakin biisejä, joten ihan noin kovaksi ei kokonaisuus kuitenkaan muodostunut. Erinomainen albumi kuitenkin ja varmaan aika lähellä tämän vuoden kovinta suomalaista julkaisua.

Näin muuten, allekirjoitan kyllä tämän viestin täysin, joten samaa albumia ollaan kuunneltu. Muutama biisi on, jotka olisi ehkä voinut jättää pois mutta tätäkään ratkaisua en tuomitse vielä, sillä itselle Iben musiikissa on aina ollut ominaista se, että kappaleet eivät välttämättä iske aivan täysiä vielä enimmäisellä kuuntelukerralla mutta paranevat vanhetessaan ja kestävät kuuntelua todella pitkään. MeitsiOn aloittaa levyn todella hyvin ja 150 saattaa olla Iben paras kappale, eikä Ibe missään mielessä pettänyt tällä albumilla. Plussana vielä mainittakoon, että Ibe ei ole lähtenyt siihen suuntaukseen, missä kappaleet ovat kokonaiskestoltaan hädin tuskin kahta minuuttia. Tällä albumilla on vain kaksi kappaletta, jotka kestävät alle 3 minuuttia. En anna vielä arvosanaa, koska sellaisen muodostaminen tuntuu vielä hyvin vaikealta. Palataan asiaan.
 

Meikäpoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils
Noniin, nyt pystyy alkaa muodostamaan arvosanaa Iben uudelle taideteokselle. Kyllä tää melkoinen NONSENSE2 lopulta on, niin hyvine kuin huonoine puolineen. Toki paljon kypsemmillä sanoituksilla, kuin alkuperäinen ja hyviä puolia on paljon enemmän.

Yhtä poukkoilevalta albumi ei enää tunnu, kuin ensimmäisillä kuunteluilla. Todella laadukkaasti tuotettu, sanoitukset pitävät sisällään asiaa ja ne ovat hiottuja, soundimaailma on monipuolinen mutta yhtenäinen.
Lisäksi albumilta kuulee, että Ibe on jälleen tehnyt teoksen terveeltä pohjalta eli mihinkään väkinäisten hittien puskemiseen ei ole menty. Albumi ei ole RÄP, vaan sisältää hyvin paljon laulamista sekä kokonaisia laulubiisejä ja Ibe onkin kehittynyt laulajana entisestään.

Itselle sellainen varsinainen keihäänkärki Iben biiseistä on puuttunut, koska hyviä biisejä on niin äärettömän monta. Mutta nyt se on todennäköisesti löytynyt tämän albumin myötä, jos joku pyytäisi kertomaan mielestäni Iben parhaan kappaleen, niin tällä hetkellä vastaisin "150". Muuten albumin parhaimmisto onkin jo käyty täällä raadin toimesta läpi, eikä siihen oo mulla lisättävää.

Sitten niihin pieniin miinuksiin. Isot artistit kuten Gettomasa, Ibe jne. ovat varmasti asettaneet todella korkeat laatustandardit nykyään kappaleilleen, jotka päätyvät albumille julkaistavaksi, joten nämäkin ovat varmasti tarkkaan ja pitkään harkittuja asioita ja lopulta kuulijoiden makuasioita, mutta tällä hetkellä tuntuu, että olisin itse jättänyt Yangon, Jäässä ja EHKÄ tuon Huayra (I made it) pois albumilta tai ainakin olisin laittanut viimeksi mainitun eri slottiin, enkä albumin viimeiseksi kappaleeksi. Tuo NiinPaljon olisi ollut nykyistä parempi ja kaunis lopetus hienolle albumille.

Dissaamissani kappaleissa ei sinänsä vikaa ole muutakuin, että mulle ne eivät vain biitiltään ja tyyliltään uppoa vaikka yritän kääntää aivoni siihen asentoon. Niissä ei ole minulle tarttuvuutta ja täten niitä tee mieli kuunnella uudestaan, toisinkuin albumin muita kappaleita.

Onko tämä sitten vuoden rap/rnb julkaisu?

Tämä on vähintään TOP2 albumi tässä skenessä tänä vuonna. Jos mitään yllättävää ei ilmaannu, niin
näkisin, että Gettomasa on se, joka pystyy haastamaan ja häntä ei ole tunnettu siitä, että hänen kokonaisuuksissa olisi irrallisia osia, joita tässä Iben julkaisulla ehkä pari on. Jos Masan tuleva julkaisu on taattua Masalaatua ja ns. "täytebiisit" loistavat poissaolollaan, kuten ennenkin, niin vuoden albumi pysti voi mennä sinne suuntaan.

Pienistä puutteista huolimatta sijoitan tän albumin Iben parhaaksi, niukasti perkele! -albumin edelle.
Plussaa kerryttävät seikat käytiinkin jo läpi ja miinusta annan tosiaan niistä parista kappaleesta, jotka olisi voinut jättää albumin ulkopuolelle, sekä siitä että albumi olisi kaivannut ehkä toisen ns. sen aivan ykköskategorian bängerin 150 -kappaleen rinnalle taistelemaan albumin parhaan kappaleen tittelistä.

Rinnastin tätä albumia NONSENSE -albumiin myös siksi, että "Meitsion" polkaisee albumin käyntiin kuin NONSENSE -albumin avaava "Viraali". "150" on hyvin erilainen kuin NONSENSEN "Buli", mutta nousee samalla tavalla albumilta hitiksi ja nuo pari-kolme ei niin hyvää kappaletta, edustavat mulle NONSENSE -albumin kolmea viimeistä kappaletta, joita ei tule kuunneltua. Tätä albumia tulee varmasti luukutettua paljon pitkin loppuvuotta. Plussat ja miinukset ynnättynä:

KOKONAISARVOSANA: 4+/5.

ViO:n jälkeen mielestäni Ibe on "pelannut läpi tuon Pienlevy-yhtiö -geimin", josta puskenut ulos menestystä niittäneitä albumeita. Mikä on se muuvi, joka saa aikaan sen, että saadaan ulos se 5/5 albumi ja päästään jäähalliin? Siihen miehellä on kaikki ainekset.

Ibe vaikuttaa siltä, ettei kaipaa nykyistä enempää huomiota mutta olisiko looginen siirtymä seuraavaksi jonnekkin isolle levy-yhtiölle, jolloin takana olisi laajempi markkinointikoneisto tuomassa hommaa vielä isommin koko kansan tietoisuuteen? Toki niin, että säilyttää itsellään 100% kaiken vaikutusvallan musiikkiinsa. Tähänkin toki vaikuttaa se, että Ibe on ilmeisesti jollain tavalla mukana Skorpionin toiminnassa muutenkin, kuin vain musiikkia julkaisevana artistina, eikä isompi levy-yhtiö tietenkään parempia biisejä takaa, pahimmassa tapauksessa jopa päinvastoin. Loppupeleissä Iben lähtö Skorpparilta on hyvin epätodennäköistä mutta kunhan pohdiskelen..
 
Viimeksi muokattu:

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
@Meikäpoika

Gettomasalla on vuoden kovinta rieskaa varten melkoinen edge jos Ruuben saa oikeasti vapaat kädet loistaa ja goodjoblarry mukaan heittämään pari kaahailubiittiä Ruubenin kanssa. Tuo Hyvä Me biitti tulee olemaan vuoden kovimpia. Sitten on vielä kysymysmerkkinä Rekami ja miksei MDS. Tuoltakin saa kovinta priimaa tuotantoon.

Lopulta kyse onkin siitä että riittääkö räppärin eväät vastata tarjontaan. Hyvä Me ei räpeiltään häävi ollut ja taustalla kummittelee kusisen Kalamiehen lisäksi tuo virkamiesmäistyminen. Nyt pitäisi löytää tuolta pintapiireistä takaisin Chosen Onen suuntaan.

Lopulta kysymys kuuluukin että onko pinnalla ja tuolla aiemmin vihaamalla huipulla liian kiva olla? Miksi poistua sieltä? Eli luvassa voi olla joku isoillakin nimillä höystetty ja kaupallisesti maksimoitu levy.
 
Viimeksi muokattu:

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Gettomasalla on vuoden kovinta rieskaa varten melkoinen edge jos Ruuben saa oikeasti vapaat kädet loistaa ja goodjoblarry mukaan heittämään pari kaahailubiittiä Ruubenin kanssa. Tuo Hyvä Me biitti tulee olemaan vuoden kovimpia. Sitten on vielä kysymysmerkkinä Rekami ja miksei MDS. Tuoltakin saa kovinta priimaa tuotantoon.

Lopulta kyse onkin siitä että riittääkö räppärin eväät vastata tarjontaan. Hyvä Me ei räpeiltään häävi ollut ja taustalla kummittelee kusisen Kalamiehen lisäksi tuo virkamiesmäistyminen. Nyt pitäisi löytää tuolta pintapiireistä takaisin Chosen Onen suuntaan.

Lopulta kysymys kuuluukin että onko pinnalla ja tuolla aiemmin vihaamalla huipulla liian kiva olla? Miksi poistua sieltä? Eli luvassa voi olla joku isoillakin nimillä höystetty ja kaupallisesti maksimoitu levy.

Gettomasaltahan odotetaan aina biiseissä paljon sanottavaa, vaikka kaveri ei koskaan ole ollut mikään kovin syvällinen räppäri, jos muutamia biisejä ei lasketa. Onhan se kuitenkin todettava, että sanoitukset on pitkän aikaa jo toistanu aika samaa kaavaa, mutta biitit on kyllä lähes järjestään todella kovaa tasoa. Ainakin silloin kun Ruuben on biitissä, niin biitin laatu on taattu! Enemmän Ruubenia, vähemmän muita. Rekami toki voi tulla tekemään jippoja osaan biiseistä, että se ei haittaa.





Tässäkään biisissä nyt ei sinänsä mitään kovin filosofia pohdita, mutta pohditaan vähän kuitenkin. Ai, että kun tämä Gettomasa toimii itselle ihan täysillä! Räpit rullaa niin yksinkertaisen hyvin, että ei mitään rajaa.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Täytyy kyllä silloin tällöin tämäkin nostaa pinnalle. Käsittämätöntä miten KY on saanut tällaisen biisin tehtyä verrattuna muuhun tuotantoon. Ehkä vielä hullumpaa on Asan preesens kertosäkeessä ja omassa versessä. Tuo Asan verse kestää edelleen vertailua mihin vain.


 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Näin naistenpäivän kunniaksi nostetaan viisi kovinta naispuolista tekijää kotimaisessa räpissä.




Raaksaaga taitaa olla kovin naispuolinen tekijä ja tottakai muutenkin ihan saatanan kova räppäämään. Tuottajana myös kova!





Tässä ehkä kuitenkin meikän suosikki ja ei voi kun ihailla! Aina pitäny flowsta todella paljon.





Yona teki räppilevyn ja se on mielestäni erittäin kova vaikka toki laulajana vielä parempi.







Uusi, mutta hemmetin kova tulokas.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös