Mainos

Suomi nousuun – mistä revitään rahat 10 mrd kestävyysvajeeseen?

  • 14 426
  • 101

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
Laillisen kannabismarkkinan luominen, esimerkiksi Altia voisi alkaa tuottamaan kannabista jota myytäisiin Alkojen yhteydessä. Tämä vapauttaisi poliisin resursseja vakavamman rikollisuuden tutkintaan kun ei tarvitsisi sitoa työvoimaa kirjoittamaan turhia käyttörikossakkoja hipeille. Valtio menettää turhaan verotuloja kun huumekaupan tuotot menevät tahoille, jotka maksavat vielä vähemmän veroja kuin affiliatebisneksellä fyrkkaa tekevät betsijonnet.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ahneet sijoittajat ammutaan, sillä sataneen pidettyä sen 10000 työntekijää töissä.
Entä jos nämä sijoittajat ovat ulkomaalaisia? Tai mites piensijoittajat? Hekin voivat olla ahneita. Miten määritellään ahne sijoittaja?

Itsehän perustaisin pari bordellia ja kasinoa. Samalla kannabis lailliseksi, kehitysavun uudelleen järjestely (sitä ei makseta pariin vuoteen vaan palkataan työryhmä tekemään selvitystä siitä miten se kannattaisi hoitaa) ja ay-maksujen verovähennys oikeus pois. Muutkin vastaavat voidaan poistaa.
 

iki-ilves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kesken vitkutteluni kannoin sankarillisesti korteni kekoon byrokratian lisäämisessä ja rasitin kelan organisaatiota kysymällä kelan jakamien etuuksien suuruutta ja kelan oman organisaation toimintakuluja.

Tällä kertaa tehoton byrokratiamme toimi varsin tehokkaasti ja sain kahden tunnin sisällä kysymyksen esittämisestä tarkat vastaukset:

"Kelan etuuskulut vuonna 2014 olivat 14 015,8 milj. euroa ja Kelan toimintakulut 439,3 milj. euroa"

Olin suoraan sanottuna yllättynyt kelan tehokkuudesta 14 mrd etuudet saadaan jaettu 0,44 mrd byrokratiakuluilla. Eli kelan byrokratian pyörittämiseen menee vain 3,13 % jaetuista tuista.

Kela ei varmaan ole byrokraattisin ja tehottomin taho. Luulen, että todelliset byrokratia kukkaset löytyisi kunnista ja valtion virastoista.

Utopian teoreettisella tasolla kansalaispalkalla olisi siis saatavissa kelan toimintojen osalta tuon 0,44 mrd säästön. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että kansalaispalkka järjestelmäkin vaatisi oman organisaationsa ja tuskin kelaa sitten kuitenkaan kokonaan lakkautetaan tarpeettomana. Joten käytännön tasolla voisi haarukoida, että kansalaispalkkajärjestelmä voisi vähentää kelan byrokratiaa vaikka puolella.

Kansalaispalkalla ja kelan byrokratialla saataisiin siis suoraa välitöntä säästöä ehkä 0,22 mrd. Aika vähän. Olisin luullut että kelassa pyöritettäisiin papereita enemmän turhaan...
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Eli ihan yleisenä kommenttina kommentoijilleni oheinen. Nykyään näkee paljon sellaisia käsityksiä, että ensinnäkin vain yksityisen sektorin työ, ja joillekin vain yksityisen sektorin vientiin suuntautuva työ, on merkityksellistä kansantalouden kannalta. Tätä näkemys on täysin kestämätön, anti-empiirinen: yksityistä ja julkista sektoria on mahdotonta erottaa toisistaan. Toisaalta julkinen sektori luo infrastruktuurin yksityiselle sektorille: oikeuslaitoksen, sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden, sairaanhoidon, koululaitoksen jne. jne. Ilman näitä yksityinen sektori ei tulisi toimeen päivääkään. Voi olla, että kaikki nämä olisi tehokkaampi järjestää yksityisen sektorin puitteissa, joskin tätä voi epäillä: esim. yksityinen oikeuslaitos, armeija tai sairaanhoito eivät hyvin todennäköisesti pystyisi järkevästi toimimaan yksityisinä.

Toiseksi julkisessa sektorissa maksetut palkat pitävät osaltaan yllä yksityistä kulutusta: niillä ostetaan asuntoja, palveluita, tavaroita yksityiseltä sektorilta, niistä maksetaan veroja takaisin hallinnolle. Jos radikaalisti ja nopeasti karsisimme julkista sektoria tämä johtaisi kysynnän vähentymiseen, verotulojen vähentymiseen ja työttömyysturvan ja muiden sosiaalitukien kasvuun, mikä heijastuisi välittömästi myös yksityiselle sektorille.

Sitten on niitä - lähinnä netissä ja ehkä korkeintaan valtiovarainministeriössä - jotka näkevät, että vain vientisektorin tuottamat tulot ovat "oikeata" kasvua ja varallisuutta kansantaloudessa. Näin ei kuitenkaan ole, merkantilismi meni jo: sisäisellä kulutuskysynnällä on valtava merkitys kansantalouden kasvussa. Vienti on toki erittäin tärkeätä: valtavasti karkeistaen voi sanoa, että viennillä - noin hyvin yksinkertaistettuna - katamme tuonnin, mutta pelkästään vienti ei elättäisi meitä vaan meillä täytyy olla elinvoimaiset ja toimivat sisämarkkinat (esim. jossain USA:ssa nämä ovat vieläkin tärkeämmät kuin meillä).

Meidän täytyy tietysti päästä eroon rakenteellisesta vajeesta - syömävelkaa on tyhmä ottaa. Mutta kärsimme siis kysyntätaantumasta - olemme jo vuosia kärsineet - mikä ilmenee heikkona työllisyytenä ja suurina sosiaalimenoina. Tässä tilanteessa olisi tuhoisaa karsia kokonaiskysyntää vaan julkisen sektorin täytyy toimia investointi-veturina ja johtaa maa uuteen talouskasvuun: vähentää työttömyyttä, lisätä kysyntää, mikä heijastuu yksityiselle sektorilla, lisätä siten verotuloja ja parantaa valtiontalouden tilaa.

Tämä yhtälö toimii edelleenkin eikä sen vastustajilla ole mitään kansantaloudellista hypoteesia tai empiirisesti tuettua teoriaa, mikä kiistäisi tämän.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
-Yle siirretään yksityiseksi, 0.5-1.0 miljardia säästöä ainakin.
-Kehitysavusta miljardi pois.
-Eläkesäästäminen ruotsin tyyliin.
-Nykyisten eläkkeiden leikkaaminen (tietysti ei minimin alapuolelle) ja eläkemaksujen pienentäminen.
-Eläkesäästäminen Ruotsin tyyliseksi.
-Ay-maksun verovähennys pois.
-Työttömyyskassat pois (eihän ne maksa siitä kuin n.5%, eli turha väliporras lakkautetaan ja ansiosidonnainen normaaliksi, maksimiksi vaikka yksi vuosi)
-Mamujen tarkempi seulonta maahanotto-vaiheessa, ensimmäisestä "vakavasta" rikoksesta helvettiin Suomesta (vaatii lakimuutoksen). Noiden raiskausten ja pahoinpitelyiden vaikutusta kansantalouteen ei ole kauheasti tutkittu, voisin veikata suhteellisen isoksi. Tapanilan casessa sairaslomaa + psyykkeen järkkyminen yms = maksaa yhteiskunnalle helvetisti. Sama homma Pasilan casessa. Miettikääpä jos pienyrityksen omistaja joutuu tuollaisen takia sairaslomalle ja firma menee konkurssiin, pahimmillaan suoria irtisanomia useita, kerrannaisvaikutukset muihin yrityksiin yms.
 
Eli ihan yleisenä kommenttina kommentoijilleni oheinen. Nykyään näkee paljon sellaisia käsityksiä, että ensinnäkin vain yksityisen sektorin työ, ja joillekin vain yksityisen sektorin vientiin suuntautuva työ, on merkityksellistä kansantalouden kannalta. Tätä näkemys on täysin kestämätön, anti-empiirinen: yksityistä ja julkista sektoria on mahdotonta erottaa toisistaan.
Kannattaa aina kysyä tämän "oikean kasvun" määritelmää, niin keskustelu yksityisen sektorin synnyttämästä oikeasta ja julkisen sektorin synnyttämästä väärästä kasvusta jääkin siihen.

@Toejoen Veikko @Daespoo @kristian
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Laillisen kannabismarkkinan luominen, esimerkiksi Altia voisi alkaa tuottamaan kannabista jota myytäisiin Alkojen yhteydessä. Tämä vapauttaisi poliisin resursseja vakavamman rikollisuuden tutkintaan kun ei tarvitsisi sitoa työvoimaa kirjoittamaan turhia käyttörikossakkoja hipeille. Valtio menettää turhaan verotuloja kun huumekaupan tuotot menevät tahoille, jotka maksavat vielä vähemmän veroja kuin affiliatebisneksellä fyrkkaa tekevät betsijonnet.

Tämän lisäksi vielä vaikka se alkoholiveron alentaminen ainakin ravintoloissa niin tuollahan saisi taloutta elvytettyä kun porukka tulee Suomeen dokamaan ja polttelemaan. Vaikka ei tuo Kannnabiksen lailistaminenkaan varmaan kaikkea ongelmaa poistaisi. Suomen hintataso verojen ja muiden jälkeen olisi niin kova että varmasti pimeät markkinat pyörisi silti, vähän samaan tapaan kuin nyt Viron viinojen kanssa. Toki toisi silti niitä euroja ja vähentäisi huumekauppaa siltä osin.
 

Korppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuntaliitosten jälkeinen irtisanomissuoja (5 vuotta) samalle tasolle muiden työntekijöiden kanssa, jolloin puhutaan kuukausista. Paljonkohan tämä tekee?
Ei mitään positiivista vaikutusta, kuten ei irtisanomisten helpottamisella ja lisäämisellä yleensäkään ole. Johtaa lisäksi palveluiden ulkoistamisen lisääntymiseen, joka taas nostaa väistämättä palveluiden hintaa.
 

iki-ilves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lisätään runsaasti lääkärikoulutukseen aloituspaikkoja. Tarkoituksena on kouluttaa niin runsaasti lääkäreitä, että lääkärityöntekijöiden tarjonta lisääntyy ja palkat joustaa alaspäin ja kansa saa hoitoa. Tai ei sitten kuitenkaan, kiitos lääkäriliiton edunvalvonnan...
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
1. Kaikkien etuuksien indeksikorotukset jäihin. Tällä säästää todella paljon, eikä kenenkään toimeentulo noista romahda hetkessä.

2.Samoin mitään palkanalennuksia ei tarvita millään alalla tai sektorilla, mutta hyvin maltillisella linjalla mentävä nyt ainakin koko seuraava vaalikausi, ehkä pidempäänkin. Tästä ei tule säästöjä, mutta kilpailukyky paranee, joka ainakin jonkin verran lisää tuloja ja vähentää menoja työllisyyden parantuessa.

3. Kuntien lakisääteisiä tehtäviä vähennettävä. Perusteellinen kampaus noista palveluista ja päätökset siitä, mitkä tehtävät hoidetaan ja kunnolla, ja mitkä eivät kuulu sellaisiin, jotka pitäisi yhteisistä varoista kustantaa.

4. Työttömyysetuuksia sopii hieman heikentää. Nykyisellään Suomessa on liian usein kannattavaa olla ottamatta työtä vastaan.

5. Veron alennukset kohdistettava ensisijaisesti keskiluokalle, joka kantaa päävastuun verotuotonkin kertymisestä ja säästyvistä euroista voisi isompi osa siirtyä palveluihin.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Suljetaan silmät ja leikitään, ettei mitään kestävyysvajetta olekaan... Ei kun tätähän on nyt yritetty jo viimeiset viisi vuotta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kaikki tulot saman progressiivisen veroportaikon alle, ihan sama mistä tulonlähteestä tai paljonko on osakkeita tai osuuksia, sekä kaikki huojennokset pois. Rikkaat voi maksaa sen saman vero prosentin mitä keskituloiset, eikä kiertää vero prosenttia suorastaan naurettavalle tasolle. Lisäksi jos rahat on tehty Suomessa, niin niistä täkäläisen progresiivisen systeemin mukaan on maksettava veroa myös ulkomaalaisten. Toki tähän sivuun sitten Viron malli, että vasta ulosmaksetuista maksetaan veroa, tuon progression mukaan.

Mä korjasin koko talousvajeen. Oliko mitään vaikeempaa nakkia?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
1. Kaikkien etuuksien indeksikorotukset jäihin. Tällä säästää todella paljon, eikä kenenkään toimeentulo noista romahda hetkessä.

2.Samoin mitään palkanalennuksia ei tarvita millään alalla tai sektorilla, mutta hyvin maltillisella linjalla mentävä nyt ainakin koko seuraava vaalikausi, ehkä pidempäänkin. Tästä ei tule säästöjä, mutta kilpailukyky paranee, joka ainakin jonkin verran lisää tuloja ja vähentää menoja työllisyyden parantuessa.
....
Kuten ehkä huomaamattasi toisessa kohdassa toteat, niin mitään indeksikorotuksia ei ole edes tulossa, joten kohdan yksi säästöt eivät ole "todella paljon", vaan todella vähän tai ei mitään.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tuskin ihan nollalinjalla mennään kuitenkaan, eli nollille ei jää indeksitkään. Todella paljon on suhteellinen ilmaus, mutta kaikista etuuksista tuosta tulee kyllä ihan asiallinen summa.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Valtion budjetti (linkki vie kaavioihin joista käy ilmi valtion tulot ja menot) - Tänne vaan pyörittelemään laskelmia, että mistä on nipistettävissä minkäkin verran... Kyllähän tämä tilanne on varsin katastrofaalinen, helvetin kipeää tulee tekemään itse kullakin, mutta paljon kipeämpää se tekee, jos vielä neljä vuotta jatketaan velkaantumista ja kinastelua pikkuasioista ja jätetään kaikki isot uudistukset tekemättä. Valtion menot vuonna 2014 näyttäisivät olleen noin luokkaa 54,5 mrd, josta 7,5 mrd rahoitettiin lisävelalla! Eli noin 13,75% palveluista/korvauksista/tuista olivat sellaisia joihin ei ole enää varaa. Ei mikään pieni reikä paikattavana, mutta tämän luulisi sentään tulleen jo selväksi kaikille? Erityisesti vasemmiston näkemyksiä kuunnellessa ei valitettavasti näköjään edes alkeellinen matematiikka ole hallussa...

Kun noita rahavirtoja katselee näkee myös sen, että hallinnonalat joilta ne leikkaukset on tehtävä ovat yllätys yllätys: valtiovarainministerö (kuntien valtionosuudet ja muut kunnille menevät rahat, eläkkeet), sosiaali- ja terveysministeriö (työttömyystuet, eläkkeet, perhe- ja asumiskustannukset) sekä opetus- ja kultturiministeriö. Näiden kolmen kautta menevät varat muodostavat noin 2/3 kaikista menoista.

Eli mitäkö tarvitaan alkajaisiksi? No se helvetin sote-uudistus sekä kuntauudistus. Tuolla saralla on pakko saada useamman miljardin säästöt aikaan tehostamisen ja palvelujen karsimisen kautta. Kaikkien muiden ministeriöiden kakusta (yhteensä noin 18 mrd) ei voida kovin hyvällä uskolla kuvitella löytyvän kuin maksimissaan 1,5-2 mrd, jos/kun ronskilla kädellä uskalletaan leikata. Kun miettii vielä, että esimerkiksi puolustusmäärärahoja ei ole varaa leikata tässä tilanteessa (ja puolustusvoimathan toteuttivatkin jo menestyksellä oman säästökuurinsa), enkä usko että myöskään liikenneministeriön rahoista on varaa juuri tinkiä, koska tiet ovat jo nyt keskimäärin heikossa hapessa. Vaikea on siis löytää noista muista tuota 1,5 miljardiakaan.

Yksittäisiä selkeitä toimenpiteitä pitäisi nähdäkseni olla ainakin seuraavat: indeksikorotuksia ei voida tehdä mihinkään etuuksiin, asuntolainojen korkovähennykset on deletoitava ja tällaiset järjettömät irtisanomissuojat kunnissa (5 vuotta) sekä muut vastaavat älyttömät jäykkyydet on poistettava. Ja paljon muuta, nämä kolme nyt tulevat ainakin ensimmäisinä mieleen, mutta eihän näillä päästä kuin alkuun.

Mielenkiintoinen summa on myös tuo valtionlainoista maksettava korkokulu. Vuonna 2014 sinnekin humpsahti jo 1,8 mrd euroa. Ei mikään mitätön summa mielestäni. Ja kun miettii, että olemme kuitenkin saaneet noita lainoja varsin edullisesti. Talouskasvua kun ei siis ole näköpiirissä (paitsi ilmeisesti vasemmistolla), niin emme me helvetti soikoon voi ottaa lisää velkaa. Jos talous kasvaisi sen 2-3% vuodessa niin olisi ihan järkevää ottaa velkaa, mutta kun se ''kasvu'' jää selvästi alle velasta maksettavan koron niin jäämme tällä menolla pyörimään ikuisesti noidankehään ja lopulta löydämme itsemme Kreikan saappaista. Erittäin yksinkertainen yhtälö, mutta valitettavan harva tuntuu tajuavan millaiseen oravanpyörään tuo johtaa, jos BKT:n kasvu jää vuosi toisensa perään alle velasta maksettavan koron suuruuden.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
- Lapsilisät ja KELA-korvauket pois hyvätuloisilta

- Kehitysapu nollaan. Miksi Suomi edistäisi rikollismafioiden valtaa kehitysmaissa? Tässä on vaan se ongelma, että poliitikot eivät tule kehitysapuun koskemaan, koska se toisi huonoa mainetta Suomelle kansainvälisissä piireissä. Aina huono juttu ellei veronmaksajien rahoja virtaa ulkomaille. Aina on poliitikoille helpompaa repiä puuttuva miljardi oman kansan selkänahasta rapauttamalla hyvinvointivaltiota lisää. Globalistitkin tykkää!

- Palkka-ale on must ja kaikki valtionavut pois väkeä irtisanovilta yrityksiltä. Veroale niille yrityksille jotka investoivat eivätkä irtisano

- Suomen elinkeinoelämää on monipuolistettava ja sisämarkkinoita elvytettävä kysyntää lisäämällä. Tulevaisuus näyttää synkältä, mikäli ainoastaan säästöjä aikaansaava clean tech menestyy ja on Suomen ainoa vientivaltti.
 
Toiseksi julkisessa sektorissa maksetut palkat pitävät osaltaan yllä yksityistä kulutusta: niillä ostetaan asuntoja, palveluita, tavaroita yksityiseltä sektorilta, niistä maksetaan veroja takaisin hallinnolle.
Toki, mutta tuo ostaminen tapahtuu yksityisen sektorin tuottamilla rahoilla. Ilman tulojensiirtoa yksityiseltä sektorilta julkiselle, olisi yksityisellä puolella enemmän mahdollista kuluttaa.
Julkisen sektorin merkitys on ohjata kulutusta, rajata yksilön päätäntävaltaa.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Takamaiden ja muiden peräseutujen kohdalla valtion panostus nolliin. Jos haluaa asua jossain metsässä, niin lasku kokonaisuudessaan asukkaalle: ei asumistukia, palveluita tai vastaavia. Ei yhtälö vain tunnu toimivalta jos tällä pinta-alalla ja väestöllä pyritään pitämään koko Suomi asutettuna ja palveltuna. Omalla rahalla voi sitten mun puolesta tehdä mitä vain ja jos fyrk finns, niin erämaihin ihastunut miljardööri voi vaikka keskelle Lappia bygätä yksityisen sairaalan, ostaa turvapalvelut yksityisiltä ja perustaa yksityiskoulun susilapsilleen.

Opintotuen palkkarajojen poistaminen, tuelle taas korkeammat opparirajat. Kenenkään etu ei ole se, että opiskelijan työntekoa ei kannusteta. Noista töistä tulee kuitenkin valtiolle rahaa verojen kautta, palkka menee kulutukseen ja ehkä jopa opiskelujen jälkeinen työllistyminenkin on helpompaa. Toisaalta jos työnteko vie liikaa tehoja opiskelusta, pitäisi "rangaistuksen" johtua ansaitun liksan sijaan pienistä opintomääristä. Samoin työttömien opiskelun pitäisi olla nykyistä "helpompaa", eikä työttömyyden ajan tukien pitäisi passivoida ihmistä nykytyyliin.

Lapsilisiin ja muihin tukiin rajumpi porrastus. Suurituloiselle lapsilisä on lopulta suhteellisen pieni tulo, joka ei vaikuta lapsen hankintaan tai paranna lapsen elämää. Tai mistä mä tiedän onko Nalle nyt esimerkiksi laskeskelemassa mukulan menojen suhdetta valtiolta tulevaan lapsilisään. Samoin suurperheille voisi pistää stopin lapsilisille tietyn lapsimäärän jälkeen. Kerran tai kaksi voi vaikka vahinko sattua, mutta luulisi sen viidennen epäonnistuneen ulosvedon kohdalla olevan paikallaan miettiä ehkäisykeinoja. Jos taas oma kulttuuri, uskonto tai mikä tahansa muu kannustaa suuriin perhekokoihin, niin valtion ei pidä tuossa tilanteessa joutua maksumieheksi.

Lopetetaan liika idealismi ja pyritään realistiseen toimintaan. Onhan se saatanan kiva jos Suomi pistää kehitysapuun suuren määrän rahaa, lainoittaa idealismin hengessä kreikkalaisia, pistää euron poikinensa itäsiperialaisen rusakon hyväksi tai vastaavaa. Mutta kun rahaa ei ole, niin noita kivoja juttuja ei vain voida tehdä. Sama juttu sitten kotimaan asioihinkin. Olisihan se kivaa jos kukaan ei joisi viinaa tai vetäisi huumeita, mutta aivan heti nuo ilmiöt eivät ole katoamassa ja nykypolitiikan mukaisesti suuria tuloja jää saamatta, mutta isot menot kuitataan. Jollain kannabiksen dekriminalisaatiolla tuskin rikollisuus räjähtäisi käsiin, mutta poliisin jo muutenkin rajallista voimavaroista saataisiin vähän enemmän irti. Laillisen kaupan kauta sitten tännehän voisi tulla jopa turistejakin ja työpaikkoja. Raha ei tule seinästä ja valtion kassa ei ole pohjaton.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Toki, mutta tuo ostaminen tapahtuu yksityisen sektorin tuottamilla rahoilla. Ilman tulojensiirtoa yksityiseltä sektorilta julkiselle, olisi yksityisellä puolella enemmän mahdollista kuluttaa.
Julkisen sektorin merkitys on ohjata kulutusta, rajata yksilön päätäntävaltaa.

No, yritin kyllä tuossa viestissäni mahdollisimman selkeästi kuvata sitä, miksi tälläinen jako on mahdoton tehdä. Yksityinen ja julkinen kulutus ovat täysin nivoutuneita toisiinsa. Eikä voi ajatella, että julkinen sektori olisi puhtaasti yksityistä kulutusta rajoittava, koska investoinnit ja käyttökulut esimerkiksi puolustukseen, sairaanhoitoon ja koululaitokseen olisi joka tapauksessa tehtävä.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mielenkiintoinen summa on myös tuo valtionlainoista maksettava korkokulu. Vuonna 2014 sinnekin humpsahti jo 1,8 mrd euroa. Ei mikään mitätön summa mielestäni. Ja kun miettii, että olemme kuitenkin saaneet noita lainoja varsin edullisesti.
Suunnilleen saman verran on sentään vielä toistaiseksi myös tulopuolella korkotuottoja. Valtion osakeomistukset myös tuottavat hyvin ja tätä tulopuroa ei ole syytä tyrehdyttää, kuten jotkut täällä ovat ehdottaneet ratkaisuksi kestävyysvajeeseen.
 

Śmierć

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Islanders & Frans Nielsen + Karhu HT
Takamaiden ja muiden peräseutujen kohdalla valtion panostus nolliin. Jos haluaa asua jossain metsässä, niin lasku kokonaisuudessaan asukkaalle: ei asumistukia, palveluita tai vastaavia. Ei yhtälö vain tunnu toimivalta jos tällä pinta-alalla ja väestöllä pyritään pitämään koko Suomi asutettuna ja palveltuna. Omalla rahalla voi sitten mun puolesta tehdä mitä vain ja jos fyrk finns, niin erämaihin ihastunut miljardööri voi vaikka keskelle Lappia bygätä yksityisen sairaalan, ostaa turvapalvelut yksityisiltä ja perustaa yksityiskoulun susilapsilleen.

Tuossa on jo hyvää pohjaa, mutta haluaisin hieman jalostaa eteenpäin.

Takamailla asuvilta kaikenlainen tukeminen pois, kuten sanoit. Tämän jälkeen kaupungissa/asutuskeskuksissa asuville korotetut maksut ja verot autoiluun liittyen, sillä julkisen liikenteen alueella oma auto on vain ja ainoastaan rasite kaupungille/valtiolle. Sen lisäksi, jos ei suostu asumaan laatikossa toisten alla/yllä/vieressä, niin korotetut asumisverot. Menee turhaa tilaa hukkaan, jos tontilla on vain yksi asunto.

Näillä päästäisiin jo hyviin säästöihin ja saataisiin myös lisää verotuloja.

PS. Sulla ei saa olla tollaista, kun mullakaan ei ole.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Koko termi "kestävyysvaje" on synonyymi liian suurille julkisille menoille, eli kuntien ja valtion silmittömälle tuhlaukselle. Tällaisilla termeillä saadaan ihmisille uskoteltua, että valtiolla on koko ajan "verovaje". Tällä varjolla voidaan yksityiseltä sektorilta ryöstää koko ajan enemmän ja enemmän koneiston käyttöön.

Tästä kuvasta näette, miten veroja ollaan kerätty vuosi vuodelta enemmän. Samassa suhteessa valtion ja kuntien menot ovat kasvaneet, eikä edes riitä.
Verokertymä, kaikki verot

Neljässä vuodessa verokertymää on tullut 15 Miljardia enemmän ja koko ajan ollaan muka säästetty ja vyötä kiristetty. Se on silkkaa valetta.

Tästä näette menojen aivan järjettömän kasvun, joka hakee vertaistaan vain Kreikasta.

Julkisten menojen kehitys - Veronmaksajain Keskusliitto ry

Mitä enemmän rahaa kerätään, sen enemmän sitä laitetaan aivan surutta haisemaan kaiken maailman järjettömyyksiin. Eli koko ketjun otsikko "mistä revitään rahat?" on täysin älytön. Jos rahaa kerättäisiin enemmän, julkiset menot kasvaisivat vain entistä nopeammin. Sen nuo tilastot todistavat täysin aukottomasti.

Siinä teille "kestävyysvaje".

Ainoa tapa saada julkisen sektorin hävytön porsastelu loppumaan on ulkopuolinen "apu". Se tulee kyllä aikanaan Troikan muodossa.
 
Viimeksi muokattu:

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Professori Matti Willberg kuvaa tuota julkissektorin "kärpäspaperieffektia" hyvin pamfletissaa

http://www.eva.fi/wp-content/uploads/2014/09/Julkea-sektori.pdf

Jos julkinen sektori saa lisää rahaa, se kasvattaa itseään.

Siksi kannatan kaikkia verovähennyksiä kuten korkovähennystä jotka vähentävät verotaakkaa keskiluokalta joka loppupeleissä rahoittaa aivan kaiken.

Tuo Julkea Sektori pamfletti antaa kyllä varsin synkän kuvan siitä mitä poliitikot voivat asialle tehdä kun ministeriöt kieltäytyvät toimittamasta leikkauslistojaan omalta alueeltaan. Yksityispuolella olisi kyllä aika eksoottista josta CFO pyytäisi vaikka CIO:ta toimittamaan leikkauslistan 20% juokseviin kuluihin ja vastaus olisi "”On ihan hyödyllistä käydä läpi näitä tehtäviä, mutta ei tämä ole se tapa, jolla säästöjä saadaan. Joten en toimita mitään listoja”"

Maassa oli Kataisen pääministerikaudella Evankin mukaan selvä johtajuusongelma.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös